Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@14:45:21 GMT

انتشار «دیباچه‌ای بر مردم‌سالاری دینی و توسعه سیاسی»

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۲۱۳۰

انتشار «دیباچه‌ای بر مردم‌سالاری دینی و توسعه سیاسی»

"دیباچه‌ای بر مردم‌سالاری دینی و توسعه سیاسی" نوشته علی شرخانی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «امام خمینی تحقق نظام سیاسی مردم‌سالاری در عصر خود را جمهوری اسلامی می‌داند که با شرایط مورد نظر دین و با پشتوانه‌ آرای عمومی، اجراکننده‌ احکام اسلام است. ایشان معتقدند الگوی حکومتی مطبوع ما همانا شیوه‌ حکمرانی پیامبر و امام علی (ع) و متکی به نظر عموم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید صدر نیز در پیش‌نویس خود بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که ان‌الشریعه ‌الاسلامیه هی مصدر التشریع ... پس محتوا، روح و حقیقت نظام را شریعت اسلامی تشکیل می‌دهد. در نگاه امام شکل حکومت نیز با مراجعه به آرای همگانی تعیین می‌شود. در نتیجه امام خمینی سعی می‌کند در نقطه‌ای بین خواست مردم (آرای عمومی)  و خواست الهی (شریعت اسلامی) ارتباط برقرار کند. این‌جاست که ارتباط و پیوستگی دین و مردم‌سالاری در اندیشه امام خمینی(ره) نمود عینی به خود می‌گیرد، لذا می‌فرماید: «ما هم که حکومت اسلامی می‌گوییم، می‌خواهیم یک حکومتی باشد که هم دلخواه ملت باشد و هم حکومتی باشد که خدای تبارک و تعالی نسبت به او گاهی بگوید که این‌هایی که با تو بیعت کردند با خدا بیعت کردند.» پس نظریه‌ ولایت در اندیشه‌ امام خمینی و الگوی جمهوری اسلامی، از یک طرف تبلور حاکمیت الهی و از طرف دیگر، بیان‌کننده حکومت مردمی در این نظریه است.»  

"دیباچه‌ای بر مردم‌سالاری دینی و توسعه سیاسی" توسط انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان قم منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۲۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای کشف ۳۰ هزار دلار از دو مسافر آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا سالاری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس گفت: پرونده کشف ۳۰ هزار دلار از ۲ مسافر به مقصد آمریکا در شعبه سوم بدوی تعزیرات شیراز رسیدگی شد.

وی افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود و کافی نبودن توضیحات متهمان پیرامون پرونده، تخلف قاچاق را محرز و علاوه بر ضبط ارزهای کشف شده، هر کدام از متهمان را به پرداخت هفت میلیارد و ۸۲۶ میلیون ریال جریمه نقدی معادل ۲ برابر ارزش ریالی ارزهای کشف شده محکوم و جمعاً به پرداخت ۱۵ میلیارد و ۶۵۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

سالاری گفت: مأموران پلیس فرودگاه شهید دستغیب شهرستان شیراز این تخلف را هنگام بازرسی از مسافران در فرودگاه کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال کردند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس افزود: خروج ارز از کشور بیش از ۵ هزار یورو و جابجایی بیش از ۱۰ هزار یورو معادل آن با سایر ارزها درون کشور قاچاق محسوب و پرواز و خروج مسافر تا تعیین تکلیف تخلف و پرداخت کامل جریمه ممنوع می‌شود.

کد خبر 6085097

دیگر خبرها

  • اجازه ندهید حتی یک کودک از تحصیل جا بماند
  • کارگران فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • عملیات وعده صادق تمام معادلات دنیا را تغییر داد
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  • جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!
  • موفقیت های سپاه مرهون ولایتمداری است
  • عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست
  • سردار سالاری: عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست
  • ماجرای کشف ۳۰ هزار دلار از دو مسافر آمریکا