Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت مدیره انجمن علمی بیوتکنولوژی ایران گفت: صنعت بیوتکنولوژی می‌تواند در حل موضوعات مهم مانند ایجاد اشتغال پایدار، همزیستی مسالمت ‎آمیز با طبیعت و استفاده پایدار از آن نقش کلیدی دارد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، اسکندر امیدی نیا درباره بهره‎ برداری از زیست فناوری برای حفاظت از محیط زیست گفت: در رویکرد اخیر سازمان ملل، به کارگیری زیست فناوری برای حل چالش موضوعات محیط زیستی و مدیریت آن بسیار کلیدی است؛ چرا که مبنای تصمیم گیری تعریف حرفه حفاظت است که شامل سه رکن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بهره ‎مندی درست عادلانه، محترمانه و حکیمانه از محیط زیست در چارچوب توسعه پایدار، پایش پایدار در راستای پیش ‎گیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست و نیز تنوع زیستی پایدار و وسعت بخشیدن به منابع طبیعی به عنوان یک منبع لایزال و استراتژیک برای آیندگان را به عنوان این ۳ رکن عنوان کرد که هر ۳ رکن به زیست‎فناوری نیازمند هستند.

معاون آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در سطح ستاد، همه فعالیت ‎های زیست فناورانه مانند تکنولوژی زیست پالایی برای تصفیه تالاب، آب و خاک و بهبود کیفیت مزارع کشاورزی، بیواکونومی چرخشی پایدار، بیو انرژی (سوخت‌های زیستی و بیو گاز)، بیو پلاستیک‎ ها، بیو دترجنت‎ ها، تولید نسل جدید مواد شیمیایی دوستدار محیط زیست، تثبیت زیستی خاک و ریزگرد‌ها را مد نظر دارد، ولی به کارگیری آن ‎ها حتما توسط صنایع دولتی و غیر دولتی محقق می‎شود.

وی افزود: صنعت بیوتکنولوژی می‌تواند در حل موضوعات کلیدی مانند ایجاد اشتغال پایدار، مدیریت پسماند جوامع شهری و روستایی، همزیستی مسالمت ‎آمیز با طبیعت و استفاده پایدار از آن نقش کلیدی داشته باشد. پسماند، یک معدن شهری است که با کمک تکنیک ‎های زیستی می ‎توان به فلزات گران‎ بهای آن، کود بیولوژیک و انرژی تخمیری (بیوگاز) دست پیدا کرد.

امیدی ‎نیا گفت: در جهان به ویژه در اروپا دسترسی به بسیاری از اهداف توسعه پایدار با توسعه زیست فناوری همراه شده است. زیست فناوری سفید یا همان بیوتکنولوژی صنعتی، می‎تواند با رویکرد توسعه پایدار باعث حل چالش ‎های محیط زیست شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی بیوتکنولوژی خاطرنشان کرد: فقرزدایی، امنیت غذایی و کشاورزی پایدار، دسترسی به آب سالم و بهداشت پایدار برای همه، انرژی پاک و پایدار، رشد اقتصاد پایدار، فراگیر و اشتغال شرافتمندانه برای همه، زیرساخت مقاومتی و صنعت پایدار، ترویج نوآوری، زیست‎ گاه انسانی پایدار، تغییرات اقلیم و مدیریت عوارض آن، حفاظت از اقیانوس ‎ها، دریا‌ها و منابع آبی برای توسعه پایدار، مشارکت جوامع محلی و احیای همکاری‎‌های جهانی، ۱۰ هدف از کل ۱۷ هدف توسعه پایدار هستند که با توسعه بیوتکنولوژی ارتباط مستقیم دارند.

وی با بیان اینکه اروپا می‎تواند مدلی برای کار زیست فناوری در ایران باشد، درباره پتانسیل ‎های بیوتکنولوژی برای خلق ثروت و حفاظت از محیط زیست گفت: صنعت بیوانرژی اروپا در سال ۲۰۱۶ توانست ۵.۲ میلیارد لیتر اتانول تولید کند که ۷۸ درصد آن به عنوان سوخت زیستی مصرف شد. این مقدار معادل حذف عوارض سوخت فسیلی ۵ میلیون خودرو بود. این صنعت در سال ۲۰۱۶ بالای ۵۰۰ هزار شغل مستقیم در اروپا ایجاد کرد.

به گفته امیدی نیا، شغل حاصل از صنعت بیوتکنولوژی یک اشتغال زاینده است. یعنی به ازای یک شغل در این صنعت ۴ شغل در زنجیره ارزشی آن ایجاد می‎شود. این صنعت در سال ۲۰۱۸ در اروپا بیش از ۳۱ میلیارد یورو ارزش اقتصادی تولید کرد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بیوتکنولوژی آلودگی محیط زیست زیست فناوری توسعه پایدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۲۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه زیرساخت‌های مالی با مشارکت مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: دو برنامه قطعی ستاد در سال جاری، توسعه صادرات و  زیرساخت‌های مالی با جلب مشارکت مردمی است.

بر اساس این گزارش، نشست فعالان زیست بوم صنایع خلاق شب گذشته با حضور فعالان این زیست بوم در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم با اشاره به اهمیت برگزاری این نشست اظهار کرد: جلسه هم فکری و هم اندیشی فعالان زیست بوم صنایع خلاق در ابتدای سال شکل گرفت تا هم فرصتی برای ترسیم مسیر ستاد در سال جاری باشد و هم نظرات فعالان زیست بوم در خصوص اقدامات ستاد در سال گذشته مورد بررسی قرار بگیرد و راهنمای راه ما در سال جاری باشد.

وی با اشاره به دیدگاه‌های مطرح شده توسط فعالان حوزه‌های مختلف زیست بوم صنایع خلاق در این جلسه گفت: بیشتر نکات ناظر به زیرساخت مشارکت‌های مردمی در بحث رشد اقتصادی کشور و به صورت خاص نقش صنایع خلاق در این رشد اقتصادی بود. یکی از مسائل مهم و جدی که می‌تواند زمینه رشد مشارکت مردمی اقتصادی را فراهم کند، بستر صنایع خلاق است.

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به برنامه‌های ستاد در سال جاری خاطرنشان کرد: دو برنامه قطعی ستاد، توسعه صادرات و توسعه زیرساخت‌های مالی است که زیرساخت‌های مالی قطعا با مشارکت مردمی می‌تواند توسعه پیدا کند.

با توجه به شعار امسال می‌توان امیدوار بود که بحث مشارکت مردم در تقویت زیرساخت‌های مالی بهتر از گذشته محقق خواهد شد. البته این برنامه‌ها باید در قالب یک فرایند دنبال شود و با خلق یک نقطه و تجربه تثبیت نمی‌شود؛ تلاش ما این است که در نمایشگاه‌های مهم و مرتبط با صنایع خلاق در جهان حضور داشته باشیم و بتوانیم ارتباط اکوسیستم خلاق با آن کشور را تثبیت کنیم که این فرایند منجر به تجربه صادارتی پایدار شود.

در این نشست در خصوصاصل مشارکت مردمی در لایه حکمرانی، نرم افزار مشارکت مردمی در ذهن تصمیم ساز و تصمیم گیران، استفاده از ظرفیت‌های حلقه‌های میانه شامل بازیگران بزرگ و بازیگران کوچک، خروجی استارتاپ‌های اصلی خانه‌های خلاق در یک برنامه ۱۰۰ استارتاپی و حمایت واقعی، نگاهی به بازار صنایع خلاق از صادرات و بازار بین المللی، امکان سنجی بازاریابی صادراتی صنایع خلاق در سطح منطقه‌ای و بین المللی و ضرورت بازتولید گفتمان و زبان ارتباط با مردم بحث و تبادل نظر شد.

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی چگونه صنعت پست را متحول می‌کند؟
  • بازدید بیش از ١۵ هزار و ۵۰۰ نفر از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان
  • یک واحد کشتارگاه دام در ایرانشهر اخطاریه زیست محیطی دریافت کرد
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • جایزه جی‌ئی‌سی‌اف قدردانی از تلاش‌های وزارت نفت برای توسعه صنعت گاز است
  • طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟
  • زدایش رنگ‌های سمی از آب با کمک یک نوع فتوکاتالیست
  • توسعه زیرساخت‌های مالی با مشارکت مردم
  • فتوکاتالیستی برای حذف سریع‌ و کارآمد برخی رنگ‌های سمی از آب
  • حذف سریع‌ و کارآمد برخی رنگ‌های سمی از آب با فتوکاتالیست‌ها