Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@22:22:43 GMT

برگزاری سوگواره شب شعر عاشورایی عشایر فارس در شیراز

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۲۶۸۸

برگزاری سوگواره شب شعر عاشورایی عشایر فارس در شیراز

قربانی کشکولی از برگزاری سوگواره شب شعر عاشورایی عشایر فارس در شیراز خبر داد و گفت: سوگواره ملی در تهران برگزار می شود چرا که حمایتی برای ادامه سوگواره کشوری در فارس انجام نشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «امین الله قربانی کشکولی»، امروز (شنبه 23 شهریور) با اشاره به اینکه شب شعر عاشورایی عشایر، در راستای تبلیغ فرهنگ عشایر و به نمایش گذاشتن چهره واقعی عشایر برپا شد، گفت: به عشایر غفلت شده بود و پیش از این عشایر را به موسیقی می شناختند از این رو با توجه به اعتقادات دینی و مذهبی عشایر تصمیم گرفتیم که به معرفی ابعاد عاشورایی و کربلایی به این موضوع بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیر نهمین شب شعر عاشورایی عشایر فارس با اشاره به اینکه از سال 90 برگزاری شب شعر عاشورایی را برگزار کردیم که هشت دوره آن برگزار شد و با توجه به استقبالی که شکل گرفت و پیگیری های مسئولین این شب شعر به شکل ثبت ملی در تهران برگزار شود، افزود: امسال شب شعر عاشورایی 2 نوع استانی و کشوری برگزار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه شب شعر عاشورایی فارس برای عشایر حاضر در فارس شکل می گیرد، اظهارداشت: شب شعر عاشورایی فارس، چهارشنبه 27 شهریور، بعد از نماز مغرب و عشا در اداره آموزش و پرورش عشایر فارس برگزار می شود.

 

قربانی کشکولی با تاکید بر اینکه 40 شعر رسیده که 12 شعر انتخاب می شوند، تا دوشنبه 25 شهریورماه زمان ارسال شعر وجود دارد، اضافه کرد: فراخوان از طریق آموزش پرورش و سپاه عشایر اعلام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در مراسم مداحی خواهیم داشت و آیت الله دژکام در این مراسم حضور و سخنرانی دارد، یادآور شد: سوگواره شعر عاشورایی اقوام و عشایر در تهران ثبت شده است که برگزیدگان استانی به سوگواره اصلی تهران اعزام می شوند که چهارم مهرماه در حوزه هنری تهران برگزار می شود.

 

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب که در فارس سه چهار قومیت وجود دارد که از اشعار از لحاظ قومیتی و عشایری مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: در فارس نزدیک 200 شاعر شناسایی کردیم که 500 شعر از آنان گرفته شده است و سعی می کنیم که از اشعار آنان در حوزه مداحی استفاده شود.

 

قربانی کشکولی با اشاره به اینکه با توجه به هم افزایی های مختلف حوزه عشایر، این اتفاق کمک می کند که مجموعه خوبی در حوزه عشایر داشته باشیم، یادآور شد: دسترسی به جامعه عشایری در تهران بهتر است و سوگواره در تهران با کیفیت بهتری انجام می شد ولی در فارس اهتمامی برای برگزاری این سوگواره در فارس وجود نداشته است و علی رغم همه پیگیری ها حمایت مورد انتظار شکل نگرفت اما دبیرخانه دائمی این سوگواره در فارس مستقر است.

 

این مقام مسئول اظهارداشت: سال 92، پیش کنگره ملی «ماذون قشقایی» برگزار کردیم و هنوز موفق نشدیم که کنگره اصلی آن برگزار شود، وی دارای آثار ارزشمندی است و تفسیر قرآن دارد و اشعار مختلف ترکی و لری دارد و حمایت برای برگزاری کنگره «ماذون قشقایی» برگزار نشده است.

 

 

پایان پیام/130

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عاشورا عاشورای حسینی عزاداری محرم تاسوعای حسینی مسجد استان بوشهر نماز جمعه خبرگزاری شبستان خطبه های نماز جمعه شب شعر عاشورایی عشایر شب شعر عاشورایی شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۲۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران پیش از آغاز دویست و سی‌امین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران اظهار کرد: این جلسه با دعوت مهدی چمران و با حضور اکثریت اعضا صبح امروز برگزار شد.

وی درباره موضوعات مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی تصریح کرد: موضوعات داخلی در جلسه امروز مطرح شد و درباره کلیات برنامه‌ها و اقدامات شورا تا یک سال و نیم عمر این شورا نکاتی مطرح شد تا بتوانیم بر مبنای همدلی، همبستگی اقدامات را پیگیری و دنبال کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره شکایت دیوان عدالت اداری از شورای شهر تهران در رابطه با یکی از مصوبات شورا تصریح کرد: جزئیات این موضوع را نمی‌دانم و از ریاست شورای شهر تهران پیگیری بکند.

نادعلی در رابطه با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال جاری تصریح کرد: بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده و با توجه به اعلام معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال در مصلی برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نمایشگاه پرمخاطب از جمله نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار نمی‌شود، گفت: تاکید شورا بر این است که چنین نمایشگاه‌هایی در محل شهر آفتاب برگزار شود، اما مساحت مورد نیاز برای نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نشده و به همین جهت این نمایشگاه امسال نیز در محل مصلی برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مسئولان نمایشگاه شهر آفتاب اعلام کردند که مشکلی برای تامین مساحت مورد نیاز نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب ندارند، گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد ملی و بین‌المللی است و قاعدتا در برگزاری این نمایشگاه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و همچنین در نهایت در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تصمیم می‌گیرد و امیدواریم ان‌شاءالله سال آینده، سال آخر این دوره از مدیریت شهری، سرانجام نمایشگاه کتاب در محل شهر آفتاب برگزار شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فارس
  • دور دوم انتخابات در شیراز و زرقان تمام الکترونیکی برگزار می‌شود
  • دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • جزئیات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در استان فارس
  • محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ اعلام شد
  • «شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم
  • برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
  • جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون برگزار می‌شود
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز
  • برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی توان در شیراز