جزئیاتی از «عصر تجربه»/ بلیت ارزان نشانه تئاتر بیکیفیت نیست
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۲۷۵۲
سومین دوره «عصر تجربه» در تئاتر مستقل تهران با تکیه بر آثاری با کیفیت و دارای نوعی نگاه تجربی آغاز خواهد شد.
به گزارش ایسنا، دور جدید پروژه «عصر تجربه» به عنوان رپروتواری از چند اثر نمایشی از 24 شهریورماه در تئاتر مستقل تهران شروع میشود و چند کارگردان آثار خود را در یک بازه زمانی حدود 30 تا 40 شب برای علاقهمندان روی صحنه میبرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این آثار به گفته مصطفی کوشکی، مدیر تئاتر مستقل تهران با توجه به کیفیت یا نوع نگاه تجربهگرا انتخاب شده و با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی و سایت تیوال که تبلیغات رایگان برای نمایشها خواهد داشت و نیز درصد کارمزد از گروهها نخواهد گرفت، اجرا میشوند.
کوشکی در نشستی که ظهر شنبه 23 شهریورماه در مجموعه تئاتر مستقل تهران برگزار شد توضیح داد که ایده عصر تجربه از آنجا شروع شد که خودش به دنبال تاسیس مکانی برای تولید اجراهای خود بود چون در آن زمان شکافی بین اجراهای عمومیتر و آثار دانشجویی به وجود آمده بود.
او گفت: ما قشر تولیدکنندهای در تئاتر بودیم که به فکر داشتن جایی اول برای تولیدات خود بودیم. بعد از یک سال از تلاش برای داشتن جایی، این شکاف شتاب گرفت چون تئاتر تجاری هم به بازار آمد و ما به این فکر کردیم چطور میتوانی در حد توان و اندازه خودمان این شکاف را کمتر کنیم. براین اساس خواستیم فرصتی به شکل رپرتوار به گروههایی دهیم که امکان سختتری برای اجرا دارند اما کارهایشان متفاوتتر است.
کوشکی افزود: در دور دوم عصر تجربه، حرفهایتر برخورد کردیم و امسال در سومین دوره همچنان سعی میکنیم آن شکاف را کوچکتر کنیم که البته در این مدت کارگردانهای خوبی هم معرفی و کارشان را جدیتر دنبال کردهاند.
وی همچنین درباره اینکه آیا این رپرتوارها خروجی خاصی برای معرفی کارگردانهایی که ماندگار باشند و حضورشان به همین عصر تجربه محدود نشود دارد؟ گفت: در این سیریکه طی شده حتما به این موضوع توجه شده و کارگردانهای نمایشهای «لانچر» و «سیزیف» از این جمله هستند که اگر راهشان را گم نکنند و از طریق بعضی تهیه کنندهها در طول مسیر گول نخورند، فکر میکنم این جریان تولید آرتیست در این رپرتوار هم وجود داشته باشد.
کوشکی در ادامه درباره قیمت بلیت نمایشهای عصر تجربه بیان کرد: برای دانشجویان فعلا بلیت ۲۵ هزار تومان در نظر گرفتیم و برای عموم بلیت ۴۰ هزار تومانی و اگر کسی بسته کامل بلیتها را بخواهد تخفیف خواهد داشت. البته ما قصد داشتیم بلیتها را ارزانتر بگذاریم اما تجربه گذشته نشان داد که هر چه قیمت بلیت پایینتر باشد انگار کار کم ارزشتر بوده و نمیدانم این مشکل جامعه شناختی از کجا ناشی میشود.
وی در ادامه درباره مجموعه تئاتر مستقل تهران گفت که هر سال یکی، دو اثر یا آرتیست بخاطر شرایط مالی در این مجموعه اجرا میروند ولی تلاش میکند کمتر سراغ این مسیر برود. براین اساس برای نیمه دوم سال هم نمایشهایی که با نگاه ویژه تئاتر مستقل همخوان هستند، اجرا خواهند داشت.
او درباره میزان تماشاگران تئاتر و استقبال از کارها نیز افزود: روند کاهشی تماشاگر از پارسال شروع شده که کیفیت، اصلیترین دلیل آن است و سبب شد تماشاگری که به تئاتر آمده بود بخاطر کیفیت دوباره فراری شود. با این حال نسبت استقبال از نمایشها و حضور تماشاگران به سال گذشته کمی باثباتتر شده و اگر نمایش با کیفیت باشد حتما مخاطب خواهد داشت.
کوشکی درباره موقعیت مکانی تئاتر مستقل تهران و طرح پهنه فرهنگی رودکی از تالار وحدت تا تئاتر شهر بیان کرد: این اتفاق شروعی برای ورود یکسری گالری، کافه و پلاتو و مجموعه فرهنگی به این محل بوده و باعث شد مسئولان شهری که یک زمانی سدی محکم بودند حالا کنار این مجموعهها قرار بگیرند. ولی آنها هنوز از جریان عقبتر هستند و در صورتی که باید جلوی این جریان باشند، چون مالکان این مجموعهها ممکن است یک روزی بخواهند آنها را در اختیار خودشان داشته باشند و آن وقت پهنه فرهنگی روی دست شهرداری میماند بدون هیچ مجموعه فرهنگی! پس شهرداری باید خودش پیشرو باشد و با دادن تسهیلات و نصب تابلو و سنگفرش کردن این خیابانها سریعتر اقدام کند.
براساس این گزارش، سومین عصر تجربه با اجرای این آثار از 24 شهریور ماه آغاز میشود.
«به زبان خواب» سما موسوی، «به هوای پاک پرید» امیرحسین بریمانی، N= A1+A2 محمد رضا علی اکبری، «داستان خانواده» صحرا صباحی، «فرانکشتاین» علی کرسی زر، «لورم ایپسوم» امیر امیری و «ماریون» حامد اصغرزاده نام این نمایشها است و ارائه مقاله و برگزاری جلسات نقد برای تمام نمایشها از دیگر برنامههای این دوره از عصر تجربه است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: مصطفی کوشکی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۲۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنهای خود را کسب میکرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.
وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار میشد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.
جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر میانگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر میشود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن مینشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیدهاند و کنجکاویشان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح میکند و چه حال و هوایی دارد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرینهای خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلیها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین مینشستند. من مجبور شدم در برخی شبها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش میتوانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه میگفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آنها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمعکردن ایدهها و ایدههایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفتوگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.
جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.
وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعهای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار میکند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک میبینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» میتواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.
این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه میکنم، این متن برایم خاصتر میشود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن میبینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کمنظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روشهای مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمیآید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسیشده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بیعلت نیست. من نه از سر یک سادهانگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیههای بکت بسیار توصیههای دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.
جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژههای بکت میبینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش میکنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.
کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر میتواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.
کد خبر 6086660 فریبرز دارایی