بررسی مؤلفههای حقیقت دعا از نظر شیعه و کاتولیک در فصلنامه «معرفت ادیان»
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۳۰۴۱
به گزارش ایکنا؛ سی و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «معرفت ادیان» به صاحبامتیازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مدیرمسئولی سیداکبر حسینی قلعه بهمن منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «مؤلفههای حقیقت دعا از نظر شیعه و کاتولیک؛ وجوه شباهت و افتراق»، «بازتاب روایتهای کتاب مقدس در قرآن از دیدگاه آنجلیکا نویورت: واکاوی به صورت مطالعه موردی داستان حضرت موسی»، ««آزادی در روح القدس» از نگاه مسیحیت پنطیکاستی؛ آموزهای اصیل یا ابزاری تبشیری؟»، «نقش عمل در «شریعت ایمان» با تاکید بر رسالههای شبانی پولس»، «بازخوانی انجیل یوحنا بر مبنای مدل ویلیام لد سشنز: ایمان به مثابه ارتباط شخصی»، «بررسی تطبیقی طوفان بزرگ و ویژگی و عملکرد منجیان نخستین در ایران و میانرودان».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مؤلفههای حقیقت دعا از نظر شیعه و کاتولیک
در چکیده مقاله «مؤلفههای حقیقت دعا از نظر شیعه و کاتولیک؛ وجوه شباهت و افتراق» میخوانیم: ««دعا» در شیعه و کاتولیک جایگاه ویژهای دارد؛ دعا در شیعه، به عنوان عبادت و مخ عبادت تلقی شده و در کاتولیک، به عنوان حامل سر فصح است. این مقاله با رویکرد تحلیلی و مقایسهای، درصدد بررسی مقایسهای مؤلفههای حقیقت دعا در این دو مذهب و بیان وجوه تشابه و تمایز آن دو است. رویآوری به خدا و طلب، دو مقوله «اصلی» و توجه قلب، فطری بودن مطلوب و عبودیت، ازجمله مؤلفههای «مکمل» حقیقت دعا در شیعه است. صعود ذهن به سوی خدا و طلب، دو مؤلفه «اصلی» و حامل سر فصح، حرکت محبت، الهام روح القدس، از جمله مؤلفههای «مکمل» حقیقت دعا در کاتولیک است. میتوان گفت: در مؤلفههای اصلی، حقیقت دعا میان شیعه و کاتولیک، نوعی همپوشانی وجود دارد. توجه قلبی، رویآوری به خدا، شاهد دیدن خدا، از جمله مؤلفههای «مکمل» مشترک حقیقت شیعی و کاتولیکی هستند. ابتنای دعای شیعی بر توحید محض و دعای کاتولیک بر تثلیث، محوریت دعای کاتولیک بر محبت و تاکید دعای شیعی بر خوف و رجاء، مسئله الهامکنندگی دعا، توسط روح القدس و پاسخ ایمان بودن دعا، از جمله وجوه افتراق مؤلفههای «مکمل» حقیقت دعای شیعی و کاتولیک است.»
نقش عمل در «شریعت ایمان» با تاکید بر رسالههای شبانی پولس
در چکیده مقاله «نقش عمل در «شریعت ایمان» با تاکید بر رسالههای شبانی پولس» آمده است: «پولس که باید شاکله مسیحیت کنونی را ساخته و پرداخته اندیشههای او دانست، در راستای رسالت شبانی و تکلیفی که برای رساندن پیام انجیل بر خود واجب میدانست، نامههایی را با این مضمون به افراد و گروههای مختلف نوشت که نجات، نه از راه عمل به شریعت، بلکه فقط از راه ایمان به دست میآید. او نام گفتمان خود را «شریعت ایمان» نهاد و آن را شریعت حضرت عیسی معرفی کرد. اکنون با انکار شریعت و انحصار حصول نجات در ایمان، آیا فرقی میان انجام عمل نیک یا بد وجود خواهد داشت یا خیر؟! این مقاله با هدف یافتن پاسخ این پرسش، با روش توصیفی تحلیلی به مطالعه دوباره نامههای پولس پرداخته و به این نتیجه رسیده است که پولس درصدد است با گفتمان نه چندان منسجم خود، از راه اخلاق، مسیحیان را از ارتکاب عمل زشت بازدارد و به آنان بفهماند که اگرچه عمل در نجات دخلی ندارد، اما یک مسیحی واقعی نباید به خود اجازه گناه بدهد؛ چون برای امور فراتری آفریده شده است.»
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا مقاله ادیان فصلنامه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۳۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
ماموستا ملا محمود ابن الخیاط امام جمعه اهل سنت و مدیر مدرسه شافعیه سقز در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب وحدت عملی در جامعه اسلامی را لازمه حکومت های اسلامی دانست و اظهار داشت: وحدت در ذیل سایه احترام متقابل شکل خواهد گرفت؛ هر زمان مسئله وحدت و تقریب مطرح می گردد باید به مولفه مهم یعنی احترام در این میان توجه ویژه نمود، البته احترام تنها مختص و فی ما بین مذاهب اسلامی نمی باشد بلکه تمام ادیان در جهان بشریت دارای احترام هستند و توهین به هر شخص و مذهب جایز نیست.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم در سوره مبارکه آل عمران آیه ۶۴ می فرمایند: " قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ" یعنی ای اهل کتاب باید در شناخت خداوند متعال در کنار یکدیگر باشید، این بدین معنا است که غیر از مذاهب اسلامی باید ادیان دیگر را به رسمیت شناخت و باید به مقدسات یکدیگر احترام گذاشت و از توهین پرهیز نمود که این ادیان در زمان خود دارای جایگاه و قابل احترام بوده اند.
این عالم اهل سنت، تصریح کرد: روسا و حاکمان کشورهای اسلامی باید بر رویه اسلام و سنت رسول الله حرکت کنند؛ باید اهداف آیه شریفه "وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَ لاتَفَرَّقُوا.." را دنبال کنند و آگاهانه باید با اهداف آنانی که به تفرقه و جدایی دامن می زنند مقابله کنند.
وی عنوان کرد: عمل به به آیه شریفه "واعتصموا به حبل الله" در نتیجه عمل به رهنمودهای علما و فضلای مذاهب اسلامی است، حکام و روسای دولت های اسلامی باید همواره همراه و پیرو خطوط الهی باشند و از توصیه های علمای اسلام استفاده نمایند.
وی اضافه کرد: مشکلات عدیده جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به نظرات و توصیه های علمای جهان اسلام است؛ اینکه دشمنان از نفوذ و هر نوع آسیب بر پیکره اسلام استفاده می کنند از عدم همراهی حاکمان کشورهای اسلامی با علما است.
ابن الخیاط در پایان تاکید کرد: تمام مسلمانان اعم از اهل تسنن و تشیع ، باید با همبستگی و متحد پشتیبان نخبگان و علماء باشند و علماء نیز پشتیبان امت اسلام بوده و دولت ها نیز حمایت گر امت ، نخبگان و علماء جهان اسلام باشند تا وحدت مداوم برقرار باشد و دشمنان نتوانند ضربه ای به این اتحاد بزنند.
انتهای پیام/