Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@21:45:16 GMT

٨٧ مجلس تعزیه محرم در خراسان‌شمالی برپا شد

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۳۱۱۰

٨٧ مجلس تعزیه محرم در خراسان‌شمالی برپا شد

ابوالحسن حیدری، سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت وگو با ایکنا ازخراسان‌‍شمالی اظهارکرد: از این تعداد ١١ گروه با ١٢ اجرا در بجنورد، دو گروه با ٣٨ اجرا در گرمه، هشت گروه با هشت اجرا در شیروان و دو گروه با ١٣ اجرا در اسفراین و هشت گروه با ١٦ اجرا در جاجرم در دهه اول محرم به تعزیه خوانی پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حیدری با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی مجوز اجرای تعزیه را در مناطق مختلف استان صادر می کند، گفت: هدف از این طرح شناسایی و معرفی استعدادهای هنری تعزیه خوانان استان و توجه و معرفی فداکاری ها و رشادت های اهل بیت (ع) می‌باشد.
حیدری افزود: مقوله آموزش هنرمندان تعزیه در راستای سیاست‌های تقویت گروه‌های آموزشی نیز همچون سال گذشته در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: تعزیه خوانی در کنار دیگر آداب و رسوم خاص ماه محرم نظیر نخل بندانی، نخل گردانی، سینه زنی و زنجیرزنی در مناطق شهری و روستایی خراسان شمالی قدمتی دیرینه دارد.
وی سوگواری را ماهیت اصلی ذاتی تعزیه خوانی توصیف کرد، گفت: با این وجود طی سال‌های اخیر جلوه‌های بیشتری به آیین تعزیه خوانی افزوده شده و این مقوله به صورت شبیه خوانی یا نمایش دینی مذهبی درآمده است.
حیدری یادآورشد: از تعزیه به عنوان میراث معنوی اسلام و اصیل ترین روایت منظوم کربلا نیز یاد شده، روایتی نمایشگونه از حماسه عاشورا که هر سال به پشتوانه مردم دوستدار اهل بیت(ع) در شهرها و روستاها اجرا می‌شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن تعزیه خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۳۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی به روستای جنجال آباد خراسان شمالی با همکاری گروه جهادی رویش‌های انقلابی و اهالی روستا

رضا نعیمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با اشاره به تاکید این شرکت بر آبرسانی پایدار به مناطق روستایی گفت: عملیات اجرایی خط انتقال آب شرب از محل چاه جدید الحفر تا محل مخزن ذخیره آب شرب روستای جنجال آباد به طول تقریبی ۱۰۰۰ متر آغاز شده است.
وی افزود: اجرای این عملیات با استفاده از لوله پلی اتیلن و با تلاش و همت پرسنل امور آب و فاضلاب شهرستان فاروج و همکاری گروه جهادی رویش‌های انقلابی و اهالی روستا در حال انجام است.
نعیمی عنوان کرد: تاکنون عملیات حفاری از محل چاه به طول تقریبی ۸۵۰ متر آغاز شده و بارگیری و حمل لوله‌ها جهت اجرای خط انتقال آب شرب به محل پروژه انجام گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: در ادامه عملیات حفاری و لوله گذاری خط انتقال، اعتباری بالغ بر ۱۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال در دستور کار قرار دارد. 
نعیمی در پایان گفت: با اجرای عملیات آبرسانی و حفر چاه آب شرب و اجرای خط انتقال و در ادامه واگذاری انشعاب آب، مردم این روستا از نعمت آب پایدار بهره‌مند خواهند شد.
روستای جنجال آباد شامل ۳۰ خانوار از توابع بخش مرکزی شهرستان فاروج است و تاکنون تحت پوشش خدمات رسانی امور آب و فاضلاب نبوده است.
لازم به ذکر است، این شرکت در سنوات گذشته نسبت به احداث یک باب مخزن ۶۰ مترمکعبی، بهسازی یک دهنه چشمه، اجرای یک کیلومتر خط انتقال و دوکیلومتر شبکه توزیع با اعتباری بالغ بر نه میلیارد ریال اقدام نموده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • اردوی جهادی رمضانی سپاه در شهرستان راز و جرگلان برقرار است
  • مناجات‌خوانی، نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه باز مرکز تئاتر کانون
  • سفره های افطاری ساده در ۷۴ امامزاده مازندران برپا می شود
  • برگزاری مراسم شب قدر در ۶۸ مکان محوری خراسان شمالی
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • بسیج سازندگی در شهرستان‌های تازه تاسیس منشا خدمت ویژه باشد
  • ۱۰ روز مجاهدت در غلامان خراسان شمالی/فرمانده سپاه استان از اردوی جهادی دانشجویی بازدید کرد+فیلم
  • نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه باز مرکز تئاتر کانون
  • آبرسانی به روستای جنجال آباد خراسان شمالی با همکاری گروه جهادی رویش‌های انقلابی و اهالی روستا
  • مناجات‌خوانی، نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه مرکز تئاتر کانون