Web Analytics Made Easy - Statcounter

نادر جنتی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت مالیات بر اجاره‌بها اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی با توجه به التهابات بازار مسکن به دنبال اصلاح تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم است.

وی افزود: بر اساس این تبصره ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم، کسانی که مجتمع های مسکونی که الگوی مصرف مسکن را رعایت کرده یا بیش از ۳ واحد مسکن احداث کنند، به طور کلی از پرداخت مالیات معافند؛  در غیر این صورت، واحدهای مسکونی زیر ۱۵۰ متر مربع یا تا مجموع ۱۵۰ متر در تهران و تا ۲۰۰ متر در سایر استان های کشور از مالیات بر اجاره بها به طور کامل معاف هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی پیشنهادی به کمیسیون اقتصاد دولت ارائه داد که به موجب آن پیشنهاد، واحدهای مسکونی زیر ۱۵۰ متر در تهران و زیر ۲۰۰ متر در سایر شهرها در صورتی می توانند از این معافیت استفاده کنند که ۲ شرط را رعایت کنند؛ یکی اینکه قراردادهای اجاره مسکن میان موجر و مستأجر دو سالانه باشد؛  دوم اینکه مبلغ اجاره ای که در قالب کارگروه تعیین سقف اجاره بها،  تعیین و اعلام می شود، از سوی موجر تخطی نشود.

وی ادامه داد: این پیشنهاد در کمیسیون فرعی اقتصادی دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سپس به کمیسیون اصلی اقتصاد دولت رفت. اما نهایتا مقرر شد تا معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همراه با معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد،  سازمان امور مالیاتی و سازمان برنامه و بودجه راهکاری پیدا و به کمیسیون اقتصاد دولت ارائه کنند.

جنتی درباره پیشنهاد سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات بر اجاره بها بیان داشت: ما در سازمان امور مالیاتی بر این نظریم که به جای اصلاح قانون، همین قانون موجود اجرا شود؛ در حال حاضر ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم را در خصوص مالیات بر خانه های خالی داریم. در این ماده اعلام شده بر اساس سامانه ملی املاک و اسکان که وزارت راه و شهرسازی باید طراحی و اجرا کند، خانه های خالی شناسایی و از آنها مالیات گرفته شود؛ اگر این سامانه راه اندازی و از خانه های خالی که بسیار زیادند، مالیات گرفته شود، دیگر این خانه ها خالی نمی مانند و در بازار عرضه می شوند که خود به خود در کاهش اجاره بها مؤثر است.

وی درباره میزان درصد مالیاتی که قرار است از موجران گرفته شود، گفت: در مذاکراتی که میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی بوده، درباره نرخ مالیاتی که قرار است از موجر اخذ شود، صحبتی نشد و فقط به واحدهای مسکونی که مشمول مالیات بر اجاره بها یا معافیت مالیاتی می شوند، پرداخته شد. اما آن دسته از موجرانی که موارد مذکور در این پیشنهاد را رعایت نکرده و مشمول پرداخت مالیات بر احاره بها شوند، ۲۵ درصد هزینه استهلاکات منزل، طبق قانون معاف از مالیات بر اجاره بها بوده و مابقی درآمد حاصل از اجاره بها را طبق ماده ۳۱ قانون مالیات های مستقیم پرداخت خواهند کرد.

معاون سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: بر اساس ماده ۳۱ قانون مالیات های مستقیم، درآمد تا ۵۰ میلیون تومان، مشمول ۱۵ درصد مالیات،  تا ۱۰ میلیون تومان، مشمول  ۲۰ درصد و درآمد بالای ۱۰۰ میلیون تومان، مشمول ۲۵ درصد مالیات خواهد شد.

کد خبر 4717689 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان امور مالیاتی مالیات بر اجاره بها جنگ تجاری قیمت دلار بانک مرکزی ایران بورس بازار سهام وزارت جهاد کشاورزی دلار ایالات متحده آمریکا قیمت نفت صادرات غیرنفتی قیمت یورو وزارت صنعت معدن و تجارت سازمان امور مالیاتی نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۳۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است؟

مهدی موحدی اظهار داشت: براساس حکم قانون ۱۴۴ مالیات مستقیم، هیچ آستانه‌ای برای معافیت مهریه لحاظ نشده است و تا زمانی که قانون تغییر نکند این معافیت پابرجاست.

به گزارش مهر، وی در مصاحبه با صدا و سیما در خصوص مالیات مهریه اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی یک سازمان مجری قانون است و طبق اصل ۵۱ قانون اساسی مکلف است که به قوانینی که مجلس وضع می‌کند و در قالب پایه‌های جدید مالیاتی یا نرخ‌های جدید مالیاتی تصویب می‌کند، عمل کند. تا این لحظه قانون جدیدی که تحت عنوان قانون جدید مهریه باشد، تصویب نشده است، بنابراین قوانین گذشته حاکم خواهد بود.

وی افزود: طبق ماده ۱۴۴ جهیزیه منقول و مهریه اعم از منقول و غیرمنقول و الی آخر معاف از مالیات خواهد بود، کما این که این ماده اصلاح نشود و یا تغییری پیدا نکند طبیعتاً مهریه هم معاف از مالیات خواهد بود.

موحدی در خصوص احتمال تغییر قانون در آینده نیز گفت: در زمان حاضر طرحی از سوی سازمان امور مالیاتی ارائه نشده است. اگر قرار باشد لایحه‌ای ارائه شود، این لایحه باید از سمت سازمان امور مالیاتی یا از سمت وزارت اقتصاد به دولت و سپس مجلس برود، هم‌اکنون در مرحله پیش از تصویب قانون هستیم. اگر چنین قانونی تصویب شود طبیعتاً سازمان امور مالیاتی به‌عنوان مجری قانون خواهد بود، باید وصول مالیات از مهریه را داشته باشد، اما تا قبل از آن ما طبق ماده ۱۴۴ حق وصول مالیات از مهریه را نخواهیم داشت.

معافیت مالیات مهریه سقفی ندارد

وی در پاسخ به سؤالی در مورد پرداخت مالیات خودرو، سکه یا املاک که به‌عنوان مهریه در نظر گرفته می‌شود، در زمان خرید کالا گفت: ما قواعد عمومی پیرامون حوزه مالیات داریم. قوانین عمومی ناظر به نقل و انتقال هر ملک یا نقل و انتقال خودرویی بخواهد باشد طبیعتاً طبق آن قواعد عمومی حوزه مالیات بر آن هم حاکم خواهد بود، پس طبیعتاً صرفاً شامل مهریه نخواهد بود، اما اگر به‌طور خاص مهریه را در نظر بگیریم، انتقال در قالب مهریه قرار است صورت بگیرد، در نتیجه هر انتقال مالکیتی و یا هر انتقال دارایی اعم از منقول و غیرمنقول که در قالب مهریه می‌خواهد رخ دهد، مقننین این را در ماده ۱۴۴ قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات دانسته‌اند.

در زمان حاضر از طرح، لایحه و یا بحثی صحبت می‌کنیم که جزئیاتی از آن را در اختیار ندارم، اما مهریه لزوماً زمانی که منجر به طلاق شود، طبیعتاً وصول نمی‌شود بلکه قبل‌تر از آن ممکن است به هر شکل ممکن صورت بگیرد، ولی هر انتقالی که بخواهد صورت بگیرد ناظر به آن قواعد عمومی‌اش مشمول مالیات است، اما خود این دارایی مشمول مالیات نخواهد بود.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در ادامه گفت: بابت مهریه، بابت خود عنوان مهریه یعنی دارایی که به‌عنوان مهریه دارد اتفاق می‌افتد اساساً مشمول مالیات نیست، معاف از مالیات است فقط صرفاً برای آن انتقالی که در واقع دارد صورت می‌گیرد طبق قواعد عمومی این انتقال مشمول مالیات خواهد بود.

وی در خصوص سقف تعیین‌شده برای مهریه گفت: حکم قانون ۱۴۴ مالیات مستقیم یک حکم عام است یعنی هیچ آستانه‌ای و هیچ میزانی را به‌عنوان میزان معافیت برایش لحاظ نمی‌کند بلکه به‌طور کلی همه آن اموال منقول و غیرمنقولی که در قالب مهریه قرار است که به همسر برسد مشمول معافیت می‌داند.

دیگر خبرها

  • مهلت ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ تمدید شد
  • مهلت ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ تا ۱۲ اردیبهشت
  • مالیات خودرو‌های لوکس مشخص شد | کدام مدل‌ها مشمول مالیات می‌شوند؟
  • مالیات خودروهای لوکس تعیین شد
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است؟
  • میزان مالیات خودرو اعلام شد
  • مالیات خودروهای لوکس اعلام شد/ مالکان ابن خودروها باید مالیات بدهند
  • مالیات خودروهای لوکس اعلام شد
  • کدام خودروها مشمول مالیات شدند؟