Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@14:20:17 GMT

شیراز؛ میزبان شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشور

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۳۵۴۶

شیراز؛ میزبان شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشور

به گزارش ایكنا از فارس، امین‌الله قربانی كشكولی، دبیر ستاد برگزاری شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر ظهر امروز، 23 شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز از برگزاری نهمین شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر جنوب كشور خبر داد و گفت: در راستای تبلیغ و ترویج اعتقادات و فرهنگ با ارزش و اصیل عشایر و نمایش واقعی چهره مراكز فرهنگی و با توجه به موضوعات مهم و مغفول مانده اقدام به برگزاری شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر در سطح استان كردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این راستا با توجه به نیازها و كمبودها و احساس تكلیفف با شناسایی و جذب شاعران ارزشی، زمینه را برای فعالیت مؤثر و همسو با اهداف نظام اسلامی در راستای حفظ و تقویت فرهنگ و تمدن غنی و ریشه‌دار عشایر و همچنین ترویج و تعمیق ارزش‌های اسلامی جامعه مورد هدف برای حراست و حفاظت در مقابل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و تهدیدهای پیش‌رو را فراهم كرده و در عملیاتی كردن برنامه‌های خود برگزاری سلسله‌وار شب‌های شعر عاشورایی عشایر فارس و جنوب كشور را شروع كردیم.

قربانی كشكولی با بیان اینكه شب‌های شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر از سال 90 آغاز به كار كرده است، گفت: عشایر جامعه ولایت‌مدار بوده و از بهترین مدافعان و محافظان اسلام، ولایت و كشور و مرزها بوده و هستند و سابقه‌ای بسیار درخشان و غرورآفرین در تاریخ پرافتخار كشور و اسلام دارند كه استعمار پیر انگلیس هیچ‌گاه ضربات و صدمات وارده از آن‌ها را فراموش نخواهد كرد.

وی، شب‌های شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر را موضوعی ارزشی، اعتقادی، فرهنگی، مردمی و شاخص مبنایی برای معرفی واقعی جامعه با برجسته‌تر كردن هنجار‌های ارزشی، اجتماعی و فرهنگی پاك و مقابله با تهاجم همه‌جانبه دشمنان دانست و گفت: متأسفانه در موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی جامعه عشایر، خلأهای فراوانی وجود دارد كه این نیازها با گذشت زمان، بیشتر و عمیق‌تر و حساس‌تر می‌شوند و شدیداً مورد تهاجم دشمنان قرار گرفته است.

دبیر ستاد برگزاری شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر ادامه داد: بیشتر مردم عشایر از نظر اقتصادی از اقشار با درآمد بسیار كم و ضعیف هستند و حتی اگر هم بخواهند در این راستا اقدامی كنند، توان ورود به این‌گونه موارد را ندارند و متأسفانه خواص هم نمی‌توانند كار چندانی پیش ببرند.

عشایر از داشتن مراكز مذهبی محرومند

وی با بیان اینكه بخش سیار عشایر كه جمعیت قابل توجهی هستند حتی از داشتن مسجد، حسینیه، فرهنگسرا، مراكز اجتماعی و فرهنگی محرومند، گفت: هیچ هزینه سرانه‌ای برای آن‌ها منظور نمی‌شود و مسیر آن‌ها یك مسیر یك طرفه و فقط كار و تلاش و تولید است.

قربانی كشكولی اضافه كرد: عشایر بسیار بیشتر از دیگر تولیدكنندگان فعالیت می‌كنند و با حداكثر توان خود بار كشور را بر دوش می‌كشند ولی در مقایسه سهم بسیار كمتری برداشت می‌كنند.

دبیر ستاد برگزاری شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر گفت: عشایر از مراكز دانش مذهبی دور هستند. برای درك احكام عملی شاید سال‌ها هم یك روحانی و مبلغ را زیارت نكنند، هر چند به این قشر بسیار علاقه‌مند و وفادارند. مسجدی ندارند كه كانون فرهنگی داشته باشند. متولی فرهنگی ندارند كه به داد فرهنگ و باورهای ارزشی و كم‌نظیر آن‌ها برسد، پس هرچه در این راستا و در این رابطه كار شود شاید به راحتی نتوان عقب‌ماندگی‌های گسترده آن‌ها را برطرف كرد.

وی اظهار كرد: زندگی مردم اقوام و ایلات عشایر سیار و حتی ساكن شده، به‌گونه‌ای است كه نیاز بیشتر و دسترسی كمتری به برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی دارند.

قربانی كشكولی یادآور شد: عشایر حاشیه‌نشین در بسیاری از شهرها هم از امكانات فرهنگی مورد نیاز محرومند و هم بیشتر از همه اقشار دیگر تهدیدپذیرتر هستند و می‌توانند بیشتر آسیب بیینند.

دبیر ستاد برگزاری شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر گفت: با توجه به اینكه نمادهای اعتقادی، ارزشی، اجتماعی و فرهنگی عشایر به نحو مطلوب معرفی نشده و خلأهایی هم در این باره وجود دارد و بسیاری از آن‌ها نیز در حال منسوخ شدن هستند، برای رفع این معضلات اقدام سریع و نجات‌بخش ضروری است.

وی از عدم توجه دستگاه‌های مختلف به این موارد انتقاد كرد و گفت: با كمال تأسف هیچ‌یك از سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مسئولیت مشخص خاص و متناسب و پا به كاری برای عشایر ندارند و اگر هم بخواهند وارد این عرصه شوند، آن‌قدر گرفتاری‌های شدید مخصوصاً‌ در حوزه اقتصادی دارند كه نوبت به این موارد نمی‌رسد و علی‌رغم عمیق‌تر و شدیدتر شدن این نوع تهدیدها، چاره‌اندیشی هم نمی‌شود.

دبیر ستاد برگزاری شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر تأكید كرد: هدف اصلی ما تبلیغ، ترویج و تعمیق باورهای اعتقادی و ارزشی و تربیت نسل آینده و تحكیم انسجام ملی در جامعه‌ای است كه كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

ارائه 12 شعر در نهمین شب شعر عاشورایی عشایر

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینكه 40 شعر قابل بررسی به دبیرخانه این شب شعر رسیده است، گفت: بعد از داوری و كارشناسی 12 شعر برای ارائه در نهمین شب شعر عاشورایی عشایر انتخاب شده‌اند.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی ـ هنری رهروان اندیشه امامت به اهداف برگزاری این شب شعر نیز اشاره كرد و گفت: شناسایی و كشف استعدادهای ناشناخته، جوان و گمنام، جذب، ساماندهی، حمایت و هدایت شعرا و ظرفیت‌های ادبی شاعران مذهبی و تقویت فضای تعامل و ارتباط اندیشه‌های دینی بین آن‌ها، تقویت شور و شعور عاشورایی و غنا بخشیدن به محتوای تولیدات ادبی و شعرهای آئینی مذهبی در ادبیات عامیانه عشایر، حفظ، تقویت معرفی و ترویج فرهنگ و تمدن غنی دینی و انسجام ملی و تقویت روحیه دینی، شهادت‌طلبی و ایثارگری در جامعه اقوام و عشایر از جمله اهداف برگزاری این شب شعر هستند.

قربانی كشكولی همچنین پركردن خلأ ناشی از حذف ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، قومی و قبیله‌ای سنتی با الگوهای مذهبی و سوق دادن تعصبات قومی قبیله‌ای به نگاه‌های دینی و رویكرد مذهبی و ملی، تبلیغ و ترویج، حفظ و نگهداری یاد، خاطره و آرمان‌های شهدا، آزادگان، رزمندگان، جانبازان را از دیگر اهداف برگزاری این شب شعر عنوان كرد.

وی، زمان برگزاری این شب شعر را آخرین جمعه ماه محرم اعلام كرد و گفت:‌ امسال این شب شعر در سالن اجتماعی اداره‌كل امور عشایری استان واقع در بلوار ارم شیراز برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد برگزاری شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر در پایان گفت: ما به‌دنبال برگزاری این شب شعر به‌صورت ملی و بین‌المللی بودیم اما چون هیچ نهادی در استان فارس با ما همكاری نكرد، روی به نهادهای ملی آوریم كه حوزه هنری تهران این كار را قبول كرده است كه از سال آینده این شب شعر را به‌صورت ملی و بین‌المللی در تهران برگزار كند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس فرهنگي عشاير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۳۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دو مستندساز هرمزگانی در اولین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

ایسنا/هرمزگان معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از حضور دو مستدساز هرمزگانی در نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی خبر داد.

انوشیروان پیشدار امروز ۲۶ فروردین در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در هرمزگان، اظهار کرد: محمد بشیریان زاده با فیلم (باسنک) و مهدی فلاحی با فیلم (مادر کوچ) دو مستدساز هرمزگانی هستند که در نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در بخش رقابتی شرکت کرده‌اند.

وی افزود: نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به همت مؤسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی به دبیری کمال تبریزی و با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان ادامه داد: این جشنواره با هدف نمایش زیست‌بوم، آئین، تاریخ، میراث فرهنگی و گردشگری ملموس و ناملموس اقوام ایرانی و معرفی استعدادها، در قالب‌های فیلم داستانی، مستند و پویانمایی برای شناسایی و معرفی برترین آثار برگزار می‌شود.

نخستین دوره این جشنواره با شعار « اقوام، ریشه ایران زمین» توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران شناسی کشور به دبیری کمال تبریزی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم
  • برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان
  • معرفی آثار بخش پویانمایی و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام
  • برگزاری بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد فرهنگی - ورزشی آذربایجان شرقی ۲۸ اردیبهشت در کلیبر
  • معرفی رقبای بخش انیمیشن و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • «سیدعلی» و حواریون عاشورایی جرقه امید را در دل مومنان روشن کردند
  • حضور دو مستندساز هرمزگانی در اولین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • برتری دو مستند چهارمحال و بختیاری در نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • ببینید | لحظه اصابت پرشمار موشک‌های سپاه به پایگاه هوایی رامون در نزدیکی ایلات در جنوب اسرائیل
  • آتش سوزی گسترده در نقب اسرائیل به دنبال اصابت موشک های ایران (+فیلم)