Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:41:38 GMT

پامپئو، پادشاه بلامنازع سیاست خارجی واشنگتن

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۳۶۶۲

پامپئو، پادشاه بلامنازع سیاست خارجی واشنگتن

"هنگامی که مایک پامپئو پس از کناره‌گیری جان بولتون در کاخ سفید صحبت کرد، نمی‌توانست لبخند رضایت خود را پنهان کند".

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در مطلبی درباره تاثیر خروج جان بولتون، مشاور امنیت ملی برکنار شده کاخ سفید از تیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بر جایگاه مایک پامپئو، وزیر امور خارجه این کشور نوشته است: با برکناری بولتون، پامپئو به پادشاه بلامنازع سیاست خارجی دونالد ترامپ تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سرباز، وکیل و تاجر سابق از سال ۲۰۱۰ که با حمایت جنبش راستگرای پوپولیست "تی پارتی" به عنوان نماینده کانزاس وارد کنگره شده، پیشرفت سریعی در واشنگتن داشته است.

بسیاری اما گمان می‌برند که پامپئو احتمالا تصمیم بگیرد مدت زیادی در جایگاه قدرتمند تازه‌اش باقی نماند و بخواهد بر نامزدی سنا به عنوان نماینده کانزاس در انتخابات سال آینده متمرکز شود که شاید با چشم‌انداز نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ همراه باشد.

او که پیش از تصدی وزارت امور خارجه آمریکا در سال گذشته میلادی مدیریت سیا را بر عهده داشت، آنقدر به ترامپ نزدیک است که این رییس جمهور سال گذشته میلادی گفت، او تنها مشاورش است که هرگز با او بحث نکرده است.

در این میان حتی پیش‌بینی‌هایی درباره احتمال جانشینی پامپئو به جای بولتون با حفظ سمت مطرح شد که مسئولیت دوگانه کم‌سابقه‌ای در تاریخ آمریکا است و آخرین فرد در تاریخ آمریکا که این دو سمت را با هم بر عهده داشته، هنری کیسینجر بوده است.

با این که ترامپ این احتمال را تکذیب کرد، پامپئو را فردی "خارق‌العاده" توصیف کرد و گفت: همکاری ما با هم بسیار خوب پیش می‌رود.

تحلیلگران اما معتقدند که قدرت پامپئو از یک تضاد به وجود می‌آید. در حالی که بولتون که بیش از چهار دهه یکی از خودی‌های واشنگتن بود، مسیر سیاست خارجی آمریکا در خصوص مسائلی همچون ایران و ونزوئلا را با بولدوزر به "راست" (گرایش‌های راستگرا) هدایت کرد، این پامپئو بود که صعود کرد زیرا او کسی است که "رهبری ترامپ" را دنبال می‌کند.

تام رایت، پژوهشگر سیاست خارجی در موسسه بروکینگز می‌گوید: پامپئو تاثیرگذار است اما باید درباره تاثیر او واقع‌بین بود. او تاثیرگذار است چون برای پیشبرد دستورکار خود خیلی پافشاری نمی‌کند.

رایت افزود: او می‌داند چه زمانی باید دست بردارد. او تنها کسی است که باقی مانده اما به طور خاص در خصوص سیاست‌ها تاثیرگذار نیست. او دیدگاه‌های خود را پیش می‌برد اما اگر احساس کند که ترامپ مسیر دیگری را پیش گرفته، فورا از ادامه مسیر خود دست می‌کشد.

پامپئو ۵۵ ساله با تخریب هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت بر سر عدم توقف حمله مرگبار سال ۲۰۱۲ علیه کنسولگری آمریکا در بنغازی نام خود را در کنگره سر زبان‌ها انداخت.

پامپئو فعالیت خود در وزارت امور خارجه را با موضع‌گیری‌های محافظه‌کارانه آشکاری همچون درخواست امتیازات گسترده از ایران در ازای برداشته شدن تحریم‌های یک‌جانبه آغاز کرد.

پامپئو همچنین هماهنگ‌کننده امور کره شمالی ترامپ نیز بوده است. او سال گذشته میلادی هنگامی که ترامپ به دنبال دستیابی به توافقی احتمالی با پیونگ‌یانگ بود، چهار بار به کره شمالی سفر کرد.

وزارت امور خارجه پامپئو همچنین با امید دستیابی به هدف ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پایان دادن به حضور آمریکا در درگیری ۱۸ ساله این کشور، با طالبان وارد مذاکره شد.

رایت، پژوهشگر سیاست خارجی در موسسه بروکینگز می‌گوید: ترامپ می‌خواهد با رقبای آمریکا ارتباط دیپلماتیک داشته باشد. این ایده پامپئو نیست. این رییس جمهور است که دستور کاری دارد و می‌خواهد از شر افرادی که با آن مخالفند، خلاص شود.

تاکید ترامپ بر دیپلماسی در حالی صورت می‌گیرد که برای کمپین خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آماده می‌شود و امیدوار است که بتواند طی آن دستاورهای محکمی را در زمینه سیاست خارجی ارائه کند.

پامپئو تا یکم ژوئن سال آینده میلادی فرصت دارد که درباره نامزدی سنا به عنوان نماینده کانزاس تصمیم‌گیری کند.

نشستن بر کرسی سنا به پامپئو اطمینان خواهد داد که فارغ از نتیجه انتخابات سال آینده یا تصمیم‌گیری‌های هوسی ترامپ همچنان جایگاهی ارشد در واشنگتن خواهد داشت.

او اما فعلا از معدود مقامات ترامپ است که حضورش در مقام وزارت خارجه محفوظ به نظر می‌رسد.

پامپئو ماه گذشته میلادی در گفتگویی درباره رابطه‌اش با ترامپ گفت، معمولا با او اختلاف نظر دارد.

پامپئو در این گفتگو اظهار کرد: اما وقتی او تصمیمی می‌گیرد که قانونی است، وظیفه من این است که با تمام انرژی و قدرتی که دارم، آن را اجرا کنم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مایک پامپئو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۳۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است

یک کارشناس برجسته انگلیسی روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا را بخصوص خطری برای اروپای شرقی دانسته و از اروپایی‌ها خواست برای استقلال در امنیت و دفاع از خود وارد عمل شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بن آنسل، استاد علوم سیاسی در کالج نوفیلد دانشگاه آکسفورد و یکی از کارشناسان برجسته دموکراسی بریتانیا در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحولات بین المللی غرب اقتدار خود را از دست داده است گفت: غرب نسبتا قدرت خود را از دست داده است. قبل از سال 1989، حمله به غرب توسط قدرت‌های غیر غربی، امری عادی بود. سپس اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و ایالات متحده آمریکا خود را به عنوان قدرت مسلط تثبیت کرد. در آن زمان، بسیاری معتقد بودند که دموکراسی بالاخره پیروز شده است. اما اینطور نبود. کم کم روسیه و چین همزمان بالا رفتند و اوج گرفتند که این منجر به از دست رفتن نسبی قدرت جهانی در غرب شد، همانطور که امروز مشاهده می کنیم.

وی درباره خطرات روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا گفت: من معتقد نیستم ترامپ ساختار به اصطلاح دموکراسی آمریکا را تهدید می کند. او تصمیمی برای دور زدن کنگره یا محدود کردن حق رای نمی گیرد. اما او تهدیدی برای دموکراسی در اروپای شرقی است. او در صورت وقوع جنگ از استونی، لتونی یا لیتوانی دفاع نخواهد کرد. بنابراین کشورهای اروپایی باید وارد عمل شوند. اروپایی‌ها اکنون متوجه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند به آمریکایی‌ها برای محافظت ازخود تکیه کنند. اروپای ها باید سال ها پیش، زمانی که ایالات متحده قبلاً در این باره شکایت می کرد، درباره معنای آن بحث می کردند. اما هیچ کس این شکایات را جدی نگرفت.

وی در ادامه همچنین به افزایش محبویت احزاب راست پوپولیستی در آستانه انتخابات اروپا پرداخته گفت: بسیاری از نارضایتی ها و بی اعتمادی در غرب از این واقعیت ناشی می شود که رشد اقتصادی در اکثر کشورها برای دو دهه راکد بوده است. سیاست ما در این شرایط منفی‌تر و توزیع‌کننده‌تر می‌شود. با توجه به این موضوع، خوشحال کردن مردم بسیار دشوار است، زیرا همه معتقدند که زندگی برای آنها سخت تر از والدینشان است.

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشتترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است