Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-29@23:07:40 GMT

فیلمسازی در ایران؛ پنجاه سال قبل

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۳۹۸۱

فیلمسازی در ایران؛ پنجاه سال قبل

«پشت صحنه گاو» داریوش مهرجویی بیش از آن که نوستالوژیک باشد تاریخ فیلمسازی ایران پنجاه سال پیش را به تصویر می کشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، فروردین ماه امسال(1398) بود که مدیر فیلم خانه ملی ایران از پیداشدن راش هایی دیده نشده مربوط به «پشت صحنه فیلم گاو» خبر داد. «لادن طاهری» در آن زمان گفت که وقتی برای تهیه ویژه برنامه ای به مناسبت پنجاه سالگی ساخت فیلم، تمامی نگاتیوهای آن را بررسی می کرده اند به راش هایی با عنوان «دورانداختنی»، «اوتی» و «استفاده شده» برخورده اند که دقایقی از پشت صحنه فیلم هم در میان آن ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نکته جالب توجه اما، دستیابی به تصاویری از تست گریم بازیگران در زمان فیلمبرداری است که لحظاتی بدیع از مراحل تولید ساخته «داریوش مهرجویی» را به نمایش می گذارد. در این تصاویر بازیگرانی چون عرت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، جعفر والی و محمود دولت آبادی حضور دارند که در لوکیشن های مختلفی از جمله روستای محل فیلمبرداری و اداره فرهنگ و هنر(وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنونی) تست می دهند.

 

فیلم های یافت شده گرچه صامت هستند اما از اهمیت فراوانی برخوردارند؛ چرا که از سویی در میان فیلم های پیش از انقلاب،  نمونه هایی نادر به حساب می آیند. از سوی دیگر این نگاتیوها، فضای فیلمسازی پنجاه سال قبل در ایران را بازنمایی می کند.

 

«پشت صحنه فیلم گاو» برای نخستین بار سوم اردیبهشت امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد. این نسخه که از سوی فیلم خانه ملی ایران مرمت شده، با حضور علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر در سی و هفتمین دوره جشنواره به نمایش درآمد.

 

نصیریان در مراسم رونمایی از نسخه مرمت شده  با تاکید بر اهمیت حفظ و نگهداری این گونه آثار به عنوان «یادگاری های تاریخ سینمای ایران»، از این که دوستان قدیمی اش همچون عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی دیگر در میان ما نیستند ابراز ناراحتی کرد. او البته خاطرات جالبی هم درباره حضور در فیلم داریوش مهرجویی مطرح کرد؛ مثل این که قرار بوده برای این که چهره بازیگران آفتاب سوخته شود، آن ها را به بندر انزلی بفرستند که البته نصیریان برای حفظ «حس و حال نقش» به این سفر نرفته است.  

 

به هر روی قرار است «پشت صحنه فیلم گاو» بار دیگر و به بهانه آغاز نمایش های هفتگی کانون فیلم خانه سینما، در این نهاد صنفی به نمایش درمی آید. در این نشست که عصر فردا یکشنبه بیست و چهارم شهریور ساعت 18 در محل سالن سیف الله داد خانه سینما برپا می شود، پس از اکران فیلم امیر پوریا، ناصر صفاریان و حسن حسینی به گفتگو درباره آن می پردازند.

 

گفتنی است فیلم خانه ملی ایران پیش از این نیز فیلم های قدیمی همچون «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «پرده آخر» به کارگردانی واروژ کریم مسیحی، «طلسم» به کارگردانی داریوش فرهنگ، «دونده» به کارگردانی امیر نادری، «دیده بان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «جاده‌های سرد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی را مرمت و اصلاح کرده بود که هر ساله تعدادی از آن ها در بخش «نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده» جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی آیند.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عاشورا عاشورای حسینی عزاداری محرم مسجد خبرگزاری شبستان استان بوشهر تاسوعای حسینی محرم حسینی محرم پشت صحنه گاو فیلمخانه ملی ایران خانه سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۳۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هیدن» دور چهارم اجرایش را آغاز می‌کند

نمایش «هیدن» به کارگردانی کوروش شاهونه پس از ۲۳۰ اجرا در دور چهارم اجرای خود در تماشاخانه هیلاج روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایسنا، نمایش «هیدن» با نویسندگی مشترک ریحانه رضی و کوروش شاهونه، کارگردانی کوروش شاهونه و تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان برای دور چهارم و اجراهای محدود، از ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ در تماشاخانه هیلاج به صحنه بازمی‌گردد.

«هیدن» که از تولیدات کمپانی تئاتر جوانان ایران است، با ۲۳۰ اجرا در سال ۱۴۰۲ میزبان ۱۸ هزار و ۱۶۲ مخاطب بود و به فروشی معادل ۳ میلیارد تومان دست پیدا کرد.

این نمایش سال گذشته در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۴۲ برنده تندیس بهترین کارگردانی، برنده تندیس بهترین بازیگر زن شد. همچنین در بخش‌های نمایشنامه نویسی، بهترین بازیگر مرد و طراحی صحنه نامزد دریافت جایزه شد. در جشن حافظ که در اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد نیز تندیس بهترین کارگردانی و تندیس ویژه هیئت داوران بهترین بازیگر زن به کوروش شاهونه و ریحانه رضی تعلق گرفت.

بازیگران این نمایش حمید رحیمی، ریحانه رضی، عطا عمرانی، آیت بی‌غم، فرناز حسین‌مردی هستند که از ۱۵ فروردین‌ماه در دو ساعت ۱۸ و ۲۰ روی صحنه می‌روند.

نوید دیوان (طراح صدا و آهنگساز)، ریحانه رضی (مشاور کارگردان و طراح لباس)، علی اکباتانی (مدیرتولید)، کوروش شاهونه (تکنسین آرت مداربسته و طراح صحنه)، کیوان شعبانی (فیلمبردار مداربسته و طراح نور)، صادق کندری (اصلاح و ادیت)، علیرضا کرمی (دستیار کارگردان)، امیرحسام قربانی، عبد نیک سیرت، امیرحسین غفرانی (تیزر)، امیر قالیچی (تئاتربازها) (تبلیغات مجازی)، علی کیهانی (روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای) و… عوامل اجرایی نمایش «هیدن» هستند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «مافیای روباه‌ها» بهار هم روی صحنه می‌رود
  • اجرای نمایش «مافیای روباه‌ها» تمدید شد
  • مروری بر ۷ دهه حضور علی نصیریان در دنیای نمایش | از خاک حاصلخیز صحنه سنگلج
  • «هیدن» دور چهارم اجرایش را آغاز می‌کند
  • «هیدن» پس‌ از ۲۳۰ اجرا به صحنه باز می‌گردد
  • از نمایش «طلوع خونین» چه خبر؟
  • پیش فروش نمایش «طلوع خونین» آغاز شد
  • «هیدن» پس‌از ۲۳۰ اجرا به صحنه باز می‌گردد
  • پسر کارگردانی نمایشنامه پدرش را بر عهده گرفت
  • «آن‌ها دروغ می‌گویند» در پردیس تئاتر شهرزاد