جنجال های ناتمام فیلم توقیفی «رستاخیز»
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۴۵۷۱
فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش به تازگی به صورت غیرقانونی از طریق سایت یوتیوب منتشر شده است.
اخبار فرهنگ و هنر _ درویش با انتشار یادداشتی به این مسئله واکنش نشان داد. در این یادداشت آمده است:
به نام خدا
نازنینتر زِ قدت در چمن ناز نَرست
خوشتَر از نقش تو در عالم تصویر نبود
(حافظ)
پس از بیست سال حسرت و آرزوی تولید اثری با الهام از حماسهی عاشورا، بالاخره در شب شامِ غریبانِ سال ۱۳۸۴، (همزمان با امضای قرارداد هستهای «برجام») انتظار به سرآمد و با استعانت از الطاف الهی و توسل به ائمۀ اطهار (ع) تَشرُّف به آسمانِ ملکوتیِ امام حسین (ع) آغاز شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گامِ اول
برای تولید فیلم سینمایی «رستاخیز»، با عزمِ راسخِ عواملِ سازنده و بهرهگیری از سرمایههای معنوی و مادی در بخش خصوصی (در ایران و خارج از کشور) و حمایتِ نهادهای مرتبط، ده سال زمان صرف شد.
گامِ دوم
فیلم «رستاخیز» در سال ۱۳۹۲ و در سی و دومین جشنوارهی فیلم فجر، با کسب ۸ سیمرغ بلورین در بخش داخلی، یک سیمرغ بلورین در بخش بینالملل و جایزهی ویژه (نشان مصطفی عقاد)، به عنوان بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه، بهترین موسیقی و ... معرفی شد.
گامِ سوم
فیلم «رستاخیز» با تکیه بر مبانی فقهی و مجوزهای قانونی در تاریخ ۲۴/۴/۱۳۹۴، اکران و پس از چند ساعت به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت از پردهی اکران پایین کشیده شد. سازمان امور سینمایی پس از توقیف فیلم رستاخیز، در اقدامی سؤالبرانگیز، پروانهی نمایش داخلی فیلم را باطل و پروانه نمایش بینالمللی آن را صادر کرد!
گامِ چهارم
تلاشها برای رفع مشکل «رستاخیز» کلید خورد. از مکاتبهها و ملاقاتهای حضوری با مقامهای کشوری و لشکری گرفته تا مکاتبه با رئیس جمهور محترم و پاسخ حیرتانگیز ایشان! و ملاقات با بالاترین مقام عالی کشور، رهبر معظم انقلاب که تأکید کردند:
"... شما به خدا توکل و بر باور خود ایستادگی کنید ... " و حُجّت را بر سازندهی رستاخیز تمام کردند.
گامِ پنجم
اکنون پس از سپری شدن بیش از چهار سال از توقیف فیلم «رستاخیز» و همزمان با شام غریبان شهدای کربلا (۱۳۹۸) نسخهی معیوب این فیلم با نام «القربان» در اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی به فضای مجازی و سایتهای اینترنتی راه یافته است. راهزنانِ عرصهی هنر و فرهنگ با بستن قاب تصویر (کادر)، نشانِ حک شده (واترمارک) بر روی تصاویر و عنوانبندیِ (تیتراژ) انتهای فیلم که حاوی اسامی عوامل و سرمایهگذاران فیلم بوده است را حذف کردهاند. متأسفانه چهار روز از این سرقتِ فرهنگی سپری شده، صدها هزار نفر فیلم «القربان» را دیدهاند و بنا بر قرائن موجود، میلیونها نفر با پرداخت هزینه به شبکههای اینترنتیِ خارجی به تماشای آن نشستهاند!
***
بیش از پانزده سال از شب آغازینِ عاشورای ۱۳۸۴ و تولید فیلم «رستاخیز» سپری شده است. توصیف و توضیح در خصوص هر یک از گامهای این فیلم، کتابی قطور است که گرچه دانستن آن، عبرتهای گرانبهایی را برای افکار عمومی و دستاندرکارانِ عرصهی فرهنگ و هنر به همراه دارد، لکن اشاره به جزئیات آن در این مقال نمیگنجد. جسمِ به گروگان گرفته شدهی فرزند من «رستاخیز»، توسط دولت تدبیر و اُمید، در حالی توسط دستهای آلوده به جهل و تباهی در آنسوی مرزها به تاراج رفته است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شروع تولید این فیلم تاکنون، چندین وزیر را به خود دیده است!
اینجانب، ضمن توصیه به خود و مسئولان محترم، به رعایت موازین منطبق بر اخلاق، انصاف و عدالت، توجه همگان را به موارد ذیل جلب میکنم.
۱. فیلم رستاخیز با هدف ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) در بخش خصوصی ساخته شده و حقالناس است. گرچه پس از محکوم شدنِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دادگاه بدویِ دیوان عدالت اداری، بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسهی رسانههای تصویری برای جبران بخشی از دیونِ سازندگان، به سهامدارانِ آن پیوستهاند.
۲. با توجه به ظرفیتهای نامحدود در عصر ارتباطات و نقش بیبدیل آثار هنری در ترویج ارزشهای فرهنگی؛ از محضر علما و مراجع عالیقدر، دانشمندان و روشنفکرانِ علوم دینی و علوم اجتماعی، ذاکرانِ اهلِ بیتِ عصمت و طهارت (ع) و اصحاب گرانقدر رسانه درخواست میکنم، با تأکید و تکیه بر پویایی فقه شیعه و سیرهی نبوی (ص) بستر مناسب را برای تشویق اصحاب هنر و ترغیب آنان به تولید آثارِ متأثر از معارف دینی و تاریخی فراهم کنند و امکان سوءاستفادهی معاندان و کجاندیشان را از ذخایر نابِ فرهنگی سلب نمایند.
۳. از دو قوهی محترمِ قضائیه و مقنّنه درخواست میکنم که در دفاع از حقوق معنوی و سرمایههای هنری و فرهنگی، همچون دفاع از بیتالمال و حقالناس حساسیت نشان دهند. گرچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل حکم بدوی دادگاه دیوان عدالت اداری و اعتراضها و مطالباتِ مُکرّر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع توقیف «رستاخیز» وقعی ننهاده است، لکن بیتوجهی مسئولانِ ذیربط، از مسئولیت این دو قوهی مهم نمیکاهد.
۴. صیانت از سرمایههای معنوی، هنری و فرهنگی وظیفهی ذاتیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی است. متأسفانه این دو نهاد دولتی در مسئلهی رستاخیز، با فرافکنی و انفعال، به مکاتبات و مطالباتِ اینجانب و سازندگان «رستاخیز» بیاعتنا بوده و هستند. اکنون وقت آن است که آنان از خواب غفلت بیدار شوند و در برابر هویتِ به یغما رفتهی فیلم عاشورایی رستاخیز، از خود عکسالعملی معنیدار نشان دهند.
۵. از همهی نهادهای انتظامی و اطلاعاتی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، معاونت حقوقی رئیس جمهور و دیگر دوائرِ مرتبط، درخواست میکنم که ضمن واکاوی و پیگیری موضوع از مجاری داخلی و خارجی، نسبت به کشفِ منشأ این سرقتِ فرهنگی اقدام کنند و هرچه سریعتر از انتشارِ این عملِ حرام و گستاخانه جلوگیری نمایند.
۶. از سهامدارانِ داخلی و خارجی فیلم «رستاخیز» درخواست میکنم همچون گذشته بر صیانت از حقوق معنوی و مادی این فیلم پافشاری و با پیگیری و مطالبهی مجدانه، از به تاراج رفتن حیثیت مولود خود جلوگیری کنند. در این خصوص گرچه بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسهی رسانههای تصویری که پس از حکم بدوی دادگاه دیوان عدالت اداری به سهامداران فیلم پیوستهاند، دو نهاد وابسته به دولت هستند و متأسفانه برای دفاع از مطالبهی مؤلف و سازندگان فیلم «رستاخیز» و رفع توقیف فیلم اقدامی نکردهاند؛ لکن این نهادها، هم به دلیل وظایف ذاتی خود در صیانت از همهی آثار سینمایی و هم به عنوان سهامدار، نسبت به پیگیری حقوقیِ موضوع فوق، مسئولیت مضاعفی برعهده دارند.
۷. بسیار متأسفم که بر اثر آنچه به «رستاخیز» تحمیل شده است، هموطنان من از تماشای آن محروم و مخاطبان خارجی بر آنان رجحان پیدا کردهاند! به دلیل برخورداری فیلم «رستاخیز» از مضمون بلند حماسهی عاشورا و همچنین حاشیههای پس از توقیف آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عطشِ فراوانی در مخاطبان محترمِ داخلی و خارجی، به خصوص جوانان برومند، برای دیدن این فیلم بوجود آمده است. اینجانب به عنوان عضوی کوچک از خانوادهی بزرگِ سینمای ایران از عموم مردم ارجمند، به خصوص ارادتمندان به ساحت مقدّس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که به رعایت امور شرعی و قانونی شهره هستند، تقاضا میکنم که از دیدن، کپیبرداری و انتشار فیلم «رستاخیز» اجتناب کنند و دیگران را نیز از این فعل حرام و غیرقانونی پرهیز دهند.
به اُمید آنکه با درایت و تدابیر منطبق بر اخلاق و عقلانیت، هیچ مخاطبی از دیدن، شنیدن و درک آثار هنری محروم نشود و «رستاخیز» با عبور از موانع و رضایت سازندگانِ آن، در معرضِ دیدگانِ عمومی قرار گیرد.
نخستین بار، در روز رستاخیز درباره خونها دادرسی خواهد شد.
پیامبر اکرم (ص)
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: فیلم سینمایی رستاخیز فیلم جنجالی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۴۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واردات سازهای لاکچری آزاد میشود؟
واردات سازهای موسیقی که از سال ۱۴۰۰ ممنوع شده، باز هم در حال بررسی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سازهای موسیقی از سال 1397 در بین کالاهای دسته چهارم قرار گرفتند و از سال 1400 و به علت ارزبر بودن، وارداتشان ممنوع شد.
واردات یازده کانتینر ساز در سال 1400 و البته توقیف آنها در گمرک هنوز از یادها نرفته است. در آن سال، واردکنندگان ساز که منافع بسیاری در این کار داشتند، بسیار تلاش کردند تا واردات ساز را یا حداقل آزادسازیِ یازده کانتینر سازِ توقیف شده در گمرک را عملی کنند؛ و البته در نهایت نتوانستند.
این درحالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته نامهنگاریهای زیادی با وزارت صمت داشته تا دیدگاهها و مواضع خود را درباره واردات ساز بیان کند و نباید فراموش کنیم که وزارت فرهنگ درباره واردات یا عدم واردات ساز، تصمیمگیرنده نیست و فقط میتواند نظر خود را به وزارت صمت اعلام کند.
مدیرکل دفتر موسیقی: در کنسرت قربانی ما پای قانون ایستادیمدر همین حال، بررسیها نشان میدهد که وزارت فرهنگ موضع سختگیرانهای نسبت به واردات ساز ندارد.
حالا خبر رسیده که تصمیم گیری درباره واردات یا عدم واردات ساز باز هم در حال بررسی است.
واردات ساز به طور کامل مربوط به سازهای غربی است. این سازها در بازار بسیار گران و معمولاً موردِ استقبال قشرِ لاکچری نشینِ جامعه هستند.
واردکنندگان ساز بیش از هر چیزی به واردات ویلن و پیانو علاقه دارند که قیمتی گزاف دارد و سود بسیاری هم نصیب واردکنندگان میکند.
انتهای پیام/