Web Analytics Made Easy - Statcounter

بوعذار با بیان اینکه هیچ آمار دقیق و مشخصی از تعداد و مشخصات شاعران آئینی در خوزستان وجود ندارد گفت: با تشكيل كانون شاعران آيينی به زبان فارسی و عربی و انتشار آثار اين افراد در هر سال ما شاهد جريان خوبی در اين عرصه خواهیم بود.

«مصطفی بوعذار» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، با اشاره به نقش شاعران آئینی در انتقال مفاهیم عاشورایی اظهار کرد: فرهنگ غنی عاشورايی قرن هاست كه دستمايه شاعران متعهد و ولايی قرار گرفته، به طوری كه روز به روز به شاعران عاشورايی افزوده می شود و تبيين مفاهيم فرهنگ عاشورايی غالبا توسط هنرمندان، شاعران و نويسندگان شكل می‌ گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فعال فرهنگی و شاعر آئینی استان خوزستان يكی از ويژگی های شاعران عاشورايی را تعهد و اخلاص و اعتقاد راسخ به مبانی عاشورا دانست و افزود: در اين ميان استان خوزستان در زمينه شعر عاشورايی دارای پتانسيل فراوان و استعدادهای جوان و متعهد است.

 

وی اضافه كرد: هر چند كه در اين ميان رويدادهايی مثل همايش ناله های فرات و شعر رضوی و کنگره های شعر عاشورايی به جريان تربيت شاعران عاشورايی كمک كرده، جای خالی شب های شعر در طول ماه های محرم و صفر برای مخاطبان كاملا مشهود است.

 

این نویسنده استان خوزستان تصریح کرد: برنامه ‌ريزی مديريت فرهنگی بايد در جهت تداوم بخشی و اثربخشی بالای اين رويداد باشد به شكلی كه ما شاهد برنامه‌ های غنی با حضور حداكثری مردم و مخاطبان ادبيات باشيم.

 

وی با بیان اینکه برخی جشنواره ‌ها به دليل نداشتن ساختار درست و مناسب و نبود استمرار متاسفانه جايگاه خوبی در ميان شاعران عاشورايی پيدا نكرده ‌اند اذعان داشت: برای شعر عاشورايی افق های روشنی ترسيم شده و روز ‌به روز بر شمار شاعران دينی و عاشورايی افزوده می شود.

 

بوعذار خاطر نشان کرد: در جای جای خوزستان شاعران خوب با گويش های مختلف در رسای شهدای كربلا و وقايع عاشورا قلم فرسايی می ‌كنند اما هیچ آمار دقیق و مشخصی از تعداد و مشخصات آنها وجود ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه اين شاعران بر اساس اعتقادات و نگاه ارزشی خود آثاری در اين زمينه توليد می كنند كه اغلب از چشم مديران فرهنگی و هنری كه داعيه‌ دار فرهنگ و هنر دينی هستند مغفول می ماند ابراز کرد: چه بسا با تشكيل كانون شاعران آيينی به زبان فارسی و عربی و انتشار آثار اين افراد در هر سال ما شاهد جريان خوبی در اين عرصه خواهیم بود.

 

مدیر انجمن ادبی شاهد اهواز با بیان اینکه در ادبيات آئینی خوزستان نارسايی هایی وجود دارد عنوان كرد: متاسفانه برخی مديران فرهنگی به طور مداوم شعار حمايت از فعاليت های ارزشی و دينی را جار می زنند که گاهی تحليل درستی از مشكلات و نارسايی های ادبيات خوزستان و نويسندگان ندارند و يا با آگاهی از اين مسائل سكوت كرده اند.

 

وی ادامه داد: در این میان مجموعه اداره کل ارشاد خوزستان با برگزاری حجم کثیری از رویدادهای ادبی آئینی و دفاع مقدس به زبان فارسی و عربی به تنهایی دراین عرصه گام برداشته است و در عین حال دستگاه ها و نهادهای متولی و مرتبط به راحتی شانه خالی کرده اند ولی در جذب بودجه های فرهنگی از پایه های ثابت در جلسات استانداری هستند که هیچ خروجی مناسبی نداشته اند.

 

وی با اشاره به اینکه مدیران دوربینی و مصاحبه گر حرفه ای باید از چرخه مدیریت فرهنگی و هنری استان خارج شوند چرا که این شیوه ناصحیح آنها خیانت به شاعران و نویسندگان و مجموعه ادبیات است بیان کرد: ولی هنرمندان و شاعران به خوبی تمام مشكلات و نقيصه‌ های فرهنگ و هنر خوزستان را رصد می كنند و نيز راه حل ها و پيشنهادهايی را هم دارند.

 

بوعذار همچنين گفت: در ادبيات خوزستان شاعران برجسته ای وجود دارند كه در عين گمنامی، حرف های بسياری برای گفتن دارند اما متاسفانه به دليل رابطه های موجود و برخی مشكلات همواره در برخی محافل و رويدادها نامی از آنها آورده نمی شود.

 

وی با بیان اینکه در تاريخ و در شعر عربی کسانی همچون دعبل خزاعی، فرزدق هستند که شعر آئينی می سرودند و می توانند الگویی برای شاعران جوان عرب خوزستان باید باشد تاکید کرد: حضور فعال شاعران عرب خوزستان در محافل و رویدادها تحسین آمیز است و ضرورت راه اندازی انجمن شاعران عرب خوزستان و به طبع آن در شهرستان ها احساس می شود که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری است.

 

این شاعر برگزیده جشنواره ملی شاهد یاد آور شد: چاپ و انتشار مجموعه شاعران و نویسندگان عرب خوزستان به لحاظ کمی پایین است و نیازمند اهتمام بیشتری برای ثبت ادبیات معاصر عرب خوزستان به ویژه شاعران آئینی و دینی هستیم.

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

کلیدواژه: عاشورا مسجد عزاداری محرم ماه محرم استان بوشهر خبرگزاری شبستان عاشورای حسینی نماز جمعه شیراز محرم ادبیات آئینی خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۴۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است/ حال مردم خوب است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز گزارشی که در جلسه دولت قرار دادم مورد تأیید همه وزرا و رئیس جمهور قرار گرفت، زیرا مردم دین دار هستند.

وی افزود: یک بخشی از جامعه تشخیص می‌دهد که به روزه داری بپردازند و سفر‌ها و گردشگری خود را به بعد از ماه مبارک رمضان موکول کنند.

ضرغامی گفت: وقتی مردم سفر می‌روند بالاخره در کنار همه مشکلاتی که دارند به گردشگری می‌پردازند نشان دهنده حال خوب مردم است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: برخی از دستگاه آمار‌هایی ارائه می‌دهند که بسیار غلط است، همه آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • شهرستان اردل میزبان چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است
  • ضرغامی: آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است/ حال مردم خوب است
  • برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت دراردل
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشوری در منطقه ۳ اصفهان
  • کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید
  • رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳