Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@23:53:09 GMT

ضرورت توجه به مرور زمان در قانون مالیات بر ارزش افزوده

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۴۸۶۴

ضرورت توجه به مرور زمان در قانون مالیات بر ارزش افزوده

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صمت گفت: در قانون مالیات بر ارزش افزوده سخنی از مرور زمان مالیاتی نیامده‌ بنابراین حجم عظیمی از اظهارنامه‌های مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده مورد رسیدگی قرار نگرفته که این امر اعتراض مؤدیان و تضعیف فضای کسب وکار را به دنبال داشته است.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا، احمد تشکینی با بیان اینکه در شرایطی که بخش تولید از زوایای مختلفی در تنگنا قرار دارد باید ابزارهای اقتصادی را برای تخفیف آثار وارده بر این بخش به کار گرفت، اظهار کرد: مالیات یکی از ابزارهای اقتصادی است که می‌تواند نقش کلیدی در کاهش فشار هزینه‌های وارده بر بخش تولید داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی بخش تولید با هشت چالش جدی در حوزه مالیاتی مواجه است که اصلاح آنها می‌تواند در تداوم فعالیت واحدهای تولیدی تاثیرگذار باشد، گفت: نبود انعطاف مالیاتی و هماهنگی با شرایط اقتصادی، فرآیند نامناسب دادرسی مالیاتی، ممیز محوری و رواج شیوه علی الرأس در نظام رسیدگی و تشخیص مالیات از جمله این چالش ها است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نبود موضوع مرور زمان در نظام مالیات بر ارزش افزوده، گفت: مرور زمان در ادبیات مالیات ستانی به معنای حداکثر مدت زمانی است که سازمان امور مالیاتی می‌تواند اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان را رسیدگی کند، پس از آن باید اظهارنامه‌های مذکور را قطعی تلقی کرده و فقط میزان مالیات ابرازی در اظهارنامه‌ها قابل مطالبه و وصول است.

تشکینی افزود: در قانون مالیات ارزش افزوده سخنی از مرور زمان مالیاتی نیامده است از این رو حجم عظیمی از اظهارنامه‌های مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده در سالیان گذشته مورد رسیدگی قرار نگرفته است که این امر اعتراض مؤدیان و تضعیف فضای کسب وکار را به دلیل بلاتکلیفی آنان به دنبال داشته است.

وی اضافه کرد: فشار مضاعف بر تولیدکننده در صورت قطع اخذ مالیات در زنجیره عرضه کالاها و خدمات، اعطا نشدن نرخ صفر به عرضه داخلی ماشین‌آلات و تجهیزات سرمایه‌ای، معدنی و کشاورزی و خطوط تولید صنعتی کالاها و خدمات، فاصله زمانی بین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و دریافت مبلغ فروش در معاملات نسیه و پیمانکاری، فرایند پیچیده و زمانبر استرداد مالیات خرید ماشین‌آلات خطوط تولید، از دیگر چالش های حوزه مالیاتی کشور است.

کد خبر 389437

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مالیات بر ارزش افزوده اظهارنامه مالیاتی مودیان مالیاتی پرداخت ماليات تولید ملی تجارت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۴۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر فتح‌زاده در جلسه رونمایی از «برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه متوازن آذربایجان شرقی» افزود: بخش صنعت با ۵.۲۵ درصد، کشاورزی با ۳.۵۱ درصد و خدمات با ۳.۲۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه سهم جمعیتی استان از کل کشور ۴.۷۹ درصد است، ارتقای سهم ارزش افزوده استان از اقتصاد کشور را هدف نهایی برنامه تحولی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر این رقم نزدیک به چهار درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی که به نحوی در ارتباط با موضوعات کلان و متوسط رشد اقتصادی فعالیت می‌کنند باید برنامه‌های تحولی خود را به شکلی چارچوب مند ارائه داده و اساس برنامه‌ها خودمحوری دستگاه است.

فتح زاده اضافه کرد: سه مؤلفه جلب مشارکت مردم، بالا بردن میزان مشارکت بخش عمومی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در عملیاتی شدن این برنامه راهبری مهم است.

وی گفت: با اتمام برنامه و اجرای فعالیت‌هایی که تدوین شده باید بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۳، سهم هر بخش را در اقتصاد استان محاسبه کرده و به بهره وری، رشد اقتصادی و ارتقا سهم ارزش افزوده مورد انتظار استان دست یابیم.

کد خبر 6085147

دیگر خبرها

  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • تلاش دانه‌درشتها برای جلوگیری از لغو رانت مالیاتی صندوق‌ها
  • آیا ارزش افزوده همان هیولایی است که از آن می‌ترسیم؟
  • اظهارنامه پیش فرض ثمره اجرای سامانه مودیان
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد