Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-16@04:34:08 GMT

امکان درمان سرطان خون با استفاده از بند ناف در شیراز

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۴۹۸۶

به گزارش فارس از شیراز، رضا پژمند ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سرطان خون و بیماری‌های خونی مانند تلاسمی با استفاده از روش PGD HLA typing برای نخستین بار در ایران در حال درمان است، اظهارداشت: این روش علمی برای نخستین بار در کشور برای درمان بیماری‌های خونی با استفاده از خون بند ناف نوزاد خواهر یا برادر در شیراز امکان‌پذیر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این روش پیشرفته ژنتیکی که پس از دو سال تلاش متخصصان شیرازی فراهم شده برای یک خانواده ناقل تالاسمی و دارای یک فرزند مبتلا به تالاسمی، جنینی به رحم مادر انتقال پیدا کرده که نه تنها سالم است بلکه می توان از خون بند ناف نوزاد تازه متولد شده برای درمان تالاسمی فرزند بیمار نیز استفاده کرد.

سرپرست آزمایشگاه ژنتیک پزشکی قانونی استان فارس گفت: پس از آزمایشات ژنتیکی روی والدین و فرزند بیمار، جنین‌های حاصل از تخمک و اسپرم والدین از لحاظ ژنتیکی بررسی شدند و جنین پسر سالم و دارای“فاکتور سازگاری بافتی دقیقاً همانند فرزند بیمار مبتلا به تالاسمی”به رحم مادر انتقال پیدا کرد و هم اکنون مادر در حال سپری کردن هفته‌های پایانی بارداری و فرزند بیمار در انتظار درمان نهایی است.

این پزشک متخصص ژنتیک بیان کرد: این روش ژنتیکی نه تنها برای بیماران مبتلا به تالاسمی استفاده می‌شود، بلکه برای درمان بیماران مبتلا به سرطان خون نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد.

پژومند افزود: این روش علمی  برای بیماران مبتلا به سرطان‌های خون و بیماری‌هایی که با پیوند مغز استخوان درمان می‌شوند، می‌تواند به عنوان تنها روش درمانی استفاده شود.

سرپرست بخش ژنتیک آزمایشگاه پزشکی قانونی استان فارس تصریح کرد: در این روش که به آن PGD HLA matching گفته می شود به جای برداشت از مغز استخوان فرد دهنده که همراه با جراحی و عوارض جانبی برای فرد دهنده است از خون بند ناف فرزند متولد شده برای درمان فرزند بیمار استفاده می‌شود و هیچ اثر جانبی برای دهنده وجود ندارد.

مسئول فنی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز درمان ناباروری شیراز افزود: روش تشخیصی ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) فرآیندی است که با آن می‌توان از تولد بیماران مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی جلوگیری کرد تا فرزندی  سالم متولد شود.

پژومند ادامه داد: در پنج سال گذشته در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز ناباوری شیراز بیش از هزار مورد پی‌جی‌دی  به منظور بررسی ژنتیکی جنین قبل از کاشت در رحم مادر با موفقیت صورت گرفته است.

این عضو سازمان نظام پزشکی شیراز با تشریح بیشتر در خصوص کاربرد این روش علمی افزود: به زبان ساده روش درمان از راه پی جی دی انقلابی در کاربرد ژنتیک و کمک به زوجین برای فرزند آوری سالم ایجاد کرده است، زیرا بدون استفاده از این روش دانش ژنتیک تنها برای تشخیص بیماری‌ها در فرزند و جنین کاربرد داشت.

پژومند تصریح کرد: با روش  پی‌جی‌دی می‌توان جنین ۳ تا ۵ روزه که با لقاح آزمایشگاهی ایجاد شده، بررسی کرد و تنها جنین‌های سالم را به بدن مادر انتقال داد که  این روش در انتخاب جنسیت نیز  کاربرد دارد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۴۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاد دانشگاهی فارس آماده ارائه خدمات تحقیقاتی درمانی بازساختی است

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرحسین استقلال، با اعلام این مطلب گفت: پزشکی بازساختی زمینه جدیدی از علوم نوین پزشکی است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته دانش سلول درمانی، ژن درمانی، تکنیک‌های پزشکی مولکولی و مهندسی بافت به ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده یا از بین رفته بدن می‌پردازد.

وی تصریح کرد: در این رشته از سلول‌های بنیادی و بالغ و فرآورده‌های آن‌ها برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استقلال گفت: کاربردهای پزشکی بازساختی شامل ترمیم غضروف و مفاصل و تاندون و لیگامنت آسیب‌دیده، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، بازسازی اندام‌های حیاتی مانند کبد و کلیه، ترمیم آسیب‌های نخاعی و مغزی، درمان سرطان‌ها و بیماری‌های خود ایمن، بازسازی پوست و درمان ناباروری است که در بعضی موارد فوق درمان‌ها تاییدیه غذا و دارو گرفتند و استاندارد خدمات آن‌ها توسط وزارت بهداشت تعریف شده و برخی موارد در مراحل مختلف تحقیقات هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس بیان کرد: در حال حاضر سلول درمانی برای درمان بیماری پیسی، درمان استئو آرتریت، درمان آسیب عضلانی، درمان آسیب تاندون و لیگامنت، درمان زخم ناشی از سوختگی، دیابت سایر زخم‌ها، بازسازی پوست و ناباروری زنان در کشور انجام می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین در دنیا داروهایی تأیید شده برای درمان سرطان‌های خونی و برخی بیماری‌های ژنتیکی مثل کم خونی داسی شکل وجود دارد.

کد خبر 6077983

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۲ درصدی مراجعه سرپایی به مراکز درمانی تحت پوشش تأمین اجتماعی زنجان
  • مراجعه سرپایی به مراکز درمانی تحت پوشش تامین اجتماعی زنجان ۱۲ درصد افزایش یافت
  • یک ابزار جدید ویرایش RNA می‌تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • یک ابزار جديد ويرايش RNA می تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • جهاد دانشگاهی فارس آماده ارائه خدمات تحقیقاتی درمانی بازساختی است
  • این باکتری در دهان سرطان روده بزرگ را تسریع می‌کند
  • بررسی علمی مهارکننده‌های دارویی در درمان سرطان کولورکتال انجام شد
  • بررسی مهارکننده‌های دارویی در درمان سرطان روده بزرگ
  • بررسی مهارکننده‌های دارویی در درمان سرطان کولورکتال
  • عفونت قارچی کشنده‌تر از سرطان و مالاریا است