Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه آلودگی اخیر ساحل قشم نه تنها شیمیایی است بلکه باعث آسیب جدی به زیست موجودات آبزی شده گفت: عدم اجرای دقیق کنوانسیون آب توازن سبب شده که که یک سوم از سال سواحل قشم آلوده به این مواد مخرب شود. ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸ استانها جزایر خلیج فارس نظرات - اخبار استانها -

سید‌محمدهاشم داخته در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قشم، در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت کلی ساحل جنوبی جزیره پس از آلودگی‌های اخیر اظهار داشت: پیرو گزارش واصله در روز دوشنبه 18 شهریور 1398 از وضعیت آلودگی نفتی ساحل جنوبی جزیره قشم حدفاصل سینما دریا و کمپ پارک آفتاب و بازدید و بررسی به‌عمل آمده توسط کارشناسان مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، مشخص سد میزان بسیار زیادی ذرات ریز و درشت در ساحل پراکنده شده که علاوه بر آلودگی شیمیایی و از بین بردن موجودات کف‌زی سواحل و دیگر آبزیان و کنار آبزیان موجب آسیب به گردشگران و وسایل آنها نیز شده و منظر ساحل و دریای را هم تخریب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گفته وی ذرات ریز و درشت نفت خام (تاربال) که هر چند وقت در سواحل جنوبی جزیره مشاهده می‌‌شود از جمله خطرناک‌ترین نوع آلودگی‌های دریایی به حساب می‌آید که علاوه بر به خطر انداختن سلامت زیست‌مندان دریایی، پس از رسیدن به ساحل موجب آلودگی و به خطر انداختن زندگی دیگر موجودات ساحلی، پرندگان و غیره می‌‌شود.

ورود دادستانی به قراردادهای واگذاری اراضی ساحلی در قشمماده سیاه مرموز میهمان سواحل قشم، لارک و هنگام شده استژئوپارک‌های قشم و دونهوانگ چین خواهرخوانده شدند

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: این‌ ذرات که ممکن است بر اثر نشت نفت از نفتکش‌ها، تخلیه آب توازن نفتکش‌ها و یا نشت نفت هنگام سوخت‌رسانی باشد، پس از انتشار در محیط دریا توسط جریانات جزر و مدی و امواج به سواحل رسیده، در این مسیر مقداری از این مواد نفتی ته‌نشین شده و بستر و زیست‌مندانش را آلوده می‌سازد و مقداری نیز در ستون آب انتشار یافته و آبزیان را مورد تهدید قرار می‌دهد، بخشی که بر روی سطح آب شناور است نیز پس از تبخیر ترکیبات فرار آن به صورت چگال شده و قیر مانند به ساحل می‌رسد.

وی ادامه دادک در سواحل ماسه‌ای این آلودگی نفتی نه تنها باعث از بین رفتن موجودات کف‌زی در ماسه‌ها می‌‌شود بلکه با آلوده شدن این سواحل و ایجاد مزاحمت برای گردشگران به صنعت گردشگری دریایی و به‌ویژه غواصی و تفریحات دریایی آسیب جدی وارد می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه تاکنون گزارشات مکرری از آلوده شدن و آسیب دیدن تجهیزات غواصی به ذرات نفتی از کلوپ‌های غواصی و تفریحات دریایی وصول شده است، اضافه کرد: در سواحل صخره‌ای نیز این ذرات نفتی بر روی صخره‌ها چسبیده و باعث مرگ و میر جانوران ساکن این سواحل می‌شود.

داخته گفت: با توجه به مرجانی بودن سواحل جنوبی جزیره به ویژه حد فاصل سینما دریا و کمپ آفتاب این ذرات نفتی با چسبیدن به مرجا‌ن‌ها و آلوده کردن این اکوسیستم باعث نابودی متنوع‌ترین و ارزشمند‌ترین اکوسیستم دریایی می‌شود و به تبع آن تنوع زیستی و صیدو صیادی نیز به خطر می‌افتد.

وی گفت: از آنجایی که این ترکیبات ماندگاری طولانی در محیط و نیز در بافت موجودات زنده دارد هر گونه بهره‌برداری و استفاده از آبزیان و یا پرندگان آلوده به نفت نیز باعث ایجاد بیماری در مصرف کننده خواهد شد.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: با توجه به نوع ذرات و نحوه و محدوده گسترش تاربال‌ها در ساحل می‌توان گفت به احتمال زیاد این ذرات بر اثر تخلیه آب توازن نفتکش‌ها در آب‌های داخلی و نزدیک به سواحل جزیره است، با توجه به تکرار این موضوع در بازه‌های زمانی کوتاه در طول سال و ماندگاری بصری تاربال‌ها در سواحل شنی به مدت میانگین یک هفته، در صورتی که در طول سال پانزده مرتبه شاهد نشت نفت و رسیدن آن به ساحل باشیم پس حدود یک سوم سال با صحنه آلودگی نفتی ساحل در جزیره روبه‌رو هستیم و نظر به آثار منفی ذکر شده، این موضوع ضربه سنگینی به جزیره و سازمان منطقه آزاد قشم وارد می‌کند.

داخته اضافه کرد: مطابق با قانون حفاظت از دریا‌ها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی مصوبه 27 مردادماه 1389 مجلس شورای اسلامی، آلوده کردن آب‌های تحت حاکمیت و نظارت جمهوری اسلامی ایران به نفت یا مواد نفتی ناشی از نشت و یا تخلیه از کشتی‌ها، نفتکش‌ها، کلیه تاسیسات ثابت و شناور اعم از سکوها، جزایر مصنوعی، مخازن نفتی و لوله‌های زیر آبی در سواحل و یا درون آب ممنوع است.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوری وظیفه رسیدگی و اجرای مفاد این قانون را در مورد آلودگی‌های نفتی به عهده دارد، اضافه کرد: کنوانسیون منطقه‌ای کویت (ROPME) برای همکاری درباره حمایت و توسعه محیط زیست دریایی و نواحی ساحلی در برابر آلودگی که سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان رابط و مجری پروتکل‌های آن محسوب می‌‌شود، سند قانونی است که کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان یعنی جمهوری اسلامی ایران، بحرین، عراق، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در آن متهعد شده‌اند کوشش‌های خود را برای حفاظت از محیط زیست دریایی مشترکشان به‌کار ببندند.

داخته افزود: همکاری در زمینه حمایت از محیط زیست دریایی در برابر آلودگی نفتی و سایر مواد مضر ناشی از فعالیت‌های انسان در خشکی یا دریا از مهمترین اهداف این کنوانسیون است.

انتهای پیام/ح

R7558/P/S6,1433/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۵۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اقدامات این شرکت را در راستای حفظ محیط زیست تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا به عنوان روز جهانی زمین پاک شناخته می‌شود تا یادآور این نکته باشد که همه ما باید به فکر حفظ و نگهداری سیاره خود باشیم. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر به همین مناسبت اقدامات این شرکت را در راستای حفظ محیط زیست تشریح کرد.

سعید بیگی در گفتگو با خبرنگار شهر، با بیان این که اقدامات زیست محیطی شرکت ساماندهی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود، گفت: بخش اول اقدامات نظارتی شرکت است که در قالب اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری در حیطه فعالیت‌های صنفی انجام می‌شود. براساس این بند از قانون، شهرداری موظف به جلوگیری از مزاحمت مشاغل و کسب‌هایی است که با انتشار دود و آلودگی باعث آلودگی هوای شهر‌ها می‌شود.

وی افزود: شرکت ساماندهی با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها با اتخاذ تدابیری همچون تعطیلی و انتقال واحد آلاینده از بروز آلودگی در شهر‌ها جلوگیری می‌کند. در همین راستا اجرا و یا بهبود سیستم‌های کنترل آلودگی در برخی از صنایع از جمله کارخانجات مالیبل سایپا، زمزم، خوشگوار، بستنی پاک، لبنیات پاک، گروه صنعتی بهشهر نیز پیگیری شده‌است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان این که بیش از ۵۴۰ پرونده شکایتی و یا اطلاعیه در خصوص مزاحمت‌ها و آلودگی‌های مشاغل بررسی شده است، گفت: از پرونده‌های بررسی شده، برای حدود ۳۵۰ عدد از آن‌ها رای کمیسیون بند ۲۰ در این خصوص صادر شده است.

بیگی درباره پیگیری و اجرای آرای صادره واحد‌های صنفی آلاینده تصریح کرد: اجرا آرای واحد‌های دارای رای و صدور رای برای واحد‌های فاقد رای در رسته‌های ضایعات فروشی در سطح شهر تهران پیگیری شد. همچنین درباره واحد‌های کارواش هم برای کنترل خروجی فاضلاب این واحد‌ها در راستای کاهش آلودگی آب (سطحی و زیرزمینی) و خاک اقدامات لازم برای پیگیری و صدور آرای بند ۲۰ انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به این که اقدامات توسعه‌ای بخش دیگری از اقدامات زیست محیطی شرکت است، اظهار کرد: شرکت ساماندهی اقدام به ساخت ۱۵ جایگاه سوخت کوچک مقیاس با اولویت مناطق بدون پمپ بنزین کرد و تاکنون ۴ جایگاه به بهره‌برداری رسیده و ۱۱ جایگاه دیگر نیز تا پایان شهریور به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر درباره اهمیت زیست محیطی ایجاد جایگاه‌های سوخت بیشتر در شهر عنوان کرد: این اقدام می‌تواند با کاهش مدت پیمایش شهروندان برای رسیدن به جایگاه سوخت و کاهش زمان توقف در صف‌های طولانی برای سوخت‌گیری کمک شایانی به حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا کند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات توسعه‌ای شرکت، ایجاد تصفیه‌خانه پساب بازار پرندگان است که با به‌کارگیری آن، علاوه بر کاهش آلودگی، امکان استفاده مجدد از پساب برای آبیاری فضای سبز، کاهش مصرف و استفاده بهینه از آب فراهم می‌شود.
به گفته بیگی، برای رعایت هرچه بیشتر ملاحظات محیط زیستی در بازار پرندگان، نماینده اداره حفاظت محیط زیست تهران در این مجموعه مستقر شده است تا تعاملات لازم برای بهبود شرایط زیست محیطی انجام شود.

بیگی همچنین به انعقاد تفاهم نامه با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در راستای اجرای برنامه چهار ساله چهارم شهرداری تهران اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری دوره آموزشی و عملی برای رؤسا و کارشناسان ساماندهی مناطق ۲۲ گانه برای افزایش سطح اطلاعات و آشنایی با سیستم‌های کنترل آلودگی و همینطور دوره‌های آموزشی برای اصناف و ادارات ساماندهی سایر شهر‌ها در موضوعات بند ۲۰ مثل تبریز، ساری، رشت، بروجرد، اراک، شیراز و ... هم از دیگر اقدامات شرکت ساماندهی برای حفظ محیط زیست بود.


وی در پایان از انتشار ۳ جلد کتاب آموزشی در خصوص موارد مرتبط با بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها خبر داد و اظهار کرد: کتاب گردش کار بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلد یک کتاب تمهیدات تخصصی و کتاب ملاک عمل ساماندهی مشاغل و اصناف عناوین این سه کتاب بود که به منظور بهبود و کاهش مزاحمت‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی و به همت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر منتشر شد.

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: پلاژهای دولتی در سواحل باید مورد استفاده همه مردم قرار بگیرد
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال در تهران
  • پاکسازی سواحل بندرترکمن به مناسبت روز زمین پاک
  • ساحل شگفت انگیز «دَستیر»
  • علی سلاجقه: مالچ‌پاشی نفتی را برای همیشه از دستور کار خارج کرده‌ایم
  • مالچ‌پاشی نفتی را از دستور کار خارج کرده‌ایم
  • نفس راحت لاک‌پشت سبز در ساحل تیاب میناب