Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده و فیلمنامه نویس قزوینی گفت: متاسفانه سینمای ایران به عنوان یک ابزار فرهنگی مهم و تاثیرگذار که می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با خیلی از ناهنجاری‌های کشور داشته باشد؛ خود در حال تبدیل شدن به ابزاری برای تشدید ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا سبحانی‌نژاد در گفت‌وگو با  صبح قزوین با اشاره به مناسبت روز سینما اظهار کرد: متاسفانه حال و روز سینمای امروز کشور در مجموع خوب نیست؛ چراکه حاکمیت مسائل مالی و سرمایه بر کیفیت آثار تاثیر گذاشته و سلیقه و ذائقه مخاطبان نیز به شدت پایین آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: البته در طول سال معمولا چند فیلم خوب توسط کارگردانان صاحب نام ایرانی ساخته شده و جرقه‌های امیدی در این عرصه روشن می‌شود.

نویسنده و فیلمنامه نویس قزوینی عنوان کرد: در کل فضای سینمایی به شدت محدود شده و برای عده خاصی کار است؛ البته عامه مردم فقط بازیگران را می‌بینند اما عوامل زیادی در کار سینما دخیل هستند که وضعیت معیشتی آنها مناسب نیست.

وی بیان کرد: در کشوری که انقلاب اسلامی صورت گرفته و ماهیت انقلاب ما، فرهنگی است؛ باید به ابزار فرهنگی نیز اهمیت داده شود که متاسفانه اینگونه نیست و کمتر بدان توجه می‌شود.

سبحانی نژاد با اشاره به رقابت شدید فعالان عرصه سینما در جهان گفت: در جهان رقابت بسیار فشرده‌ای وجود دارد و کشورهایی چون امریکا و هند و حتی ترکیه در 10سال‌ اخیر با توجه به تعداد بالای سینما و نفوذی که در این عرصه دارند، نسبت به سایر کشورها غلبه بیشتری یافتند.

وی اضافه کرد: البته سینمای ایران در این فضای رقابتی شدید در جهان توانسته با تولید آثار فاخر توسط کارگردانان ایرانی نفسی بکشد که این موضوع بسیار ارزشمند است؛ زیرا این در شرایطی است که حتی برخی کشورهای اروپایی در سیطره سینمای هالیوود هضم شدند.

انتقادکردن در سینما و تولیدات هنری راه و رسم ویژه‌ای دارد

این فعال فرهنگی تاکید کرد: امروز شاهد هستیم که هر سال چند فیلم ایرانی در جشنواره‌های بین المللی جهان حضور یافته و جوایزی را به خود اختصاص می‌دهند که این امر در معرفی هویت فرهنگی جامعه ما تاثیر به سزایی دارد.

این فیلمنامه نویس با اشاره به وضعیت سینمای ایران تصریح کرد: متاسفانه سینمای ایران به عنوان یک ابزار فرهنگی مهم و تاثیرگذار که می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با خیلی از ناهنجاری‌های کشور داشته باشد؛ خود در حال تبدیل شدن به ابزاری برای تشدید ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی است.

وی بیان کرد: انتقادکردن در سینما و تولیدات هنری راه رسم ویژه خود را داراست و اینکه فقط یک پلشتی در جامعه پررنگ شده و به نمایش درآید؛ کافی نیست بلکه آثار هنری باید در نهاد خود، انسانیت را هم به تصویر کشیده و نشان دهد که مفاهیم معنوی همواره در جامعه بشری و حتی در شرایط بسیار بحرانی، پیروز و ماندگار است.

سبحانی نژاد تاکید کرد: این موضوعی است که در سینمای ایران متاسفانه کم‌رنگ شده و از لحاظ موضوعی و محتوایی به سمت آنارشیسم و بی‌نظمی سوق پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: سینمای ایران دارای سرمایه‌های محدودی است و نمی‌توانیم داعیه این را داشته باشیم که می‌توانیم هر موضوعی را آزادانه بیان کنیم؛ در حالی که سالانه حدود 90 تا 100 فیلم در کشور ساخته می‌شود و بیشتر سرمایه‌ها یا دولتی بوده و یا وابسته به بانک‌ها و نهادهای قدرت و پول هستند.

این فعال فرهنگی بیان کرد: در تمامی دنیا سینما را به عنوان یک صنعت مقتدر می‌بینند؛ لذا تا زمانیکه سینمای ایران گردش مالی خوب و باثباتی نداشته باشد، قطعا نمی‌تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

وی اصلی‌‌ترین رسالت سینما را بعد تفریحی و سرگرمی آن عنوان کرد و گفت: سینما می‌تواند در ناخودآگاه مخاطب، تاثیر مثبت روانی ایجاد کند و آموزه‌های اخلاقی و مسائل مبتلا به جامعه را به شکل غیرمستقیم در ذهن مخاطب شکل دهد.

 از کارگردانان و نویسندگان جوان حمایت شود

نویسنده سریال "رنج پنهان" با اشاره به توسعه سریال سازی در شبکه‌های خانگی تصریح کرد: به نظرم برای جریان اصیل اسلامی و انسانی و معنوی، سینما یک ابزار فوق العاده مهم است؛ زیرا در دوران دفاع مقدس و سایر مراحل حساس تاریخ کشور، آثاری نظیر آژانس شیشه‌ای، نار و نی و لیلی با من است، واقعا توانست جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تاکید کرد: باید از کارگردانان و نویسندگان جوان حمایت شود تا این عرصه را به دست گرفته و در راستای افق‌های جامعه اسلامی هدایت کنند.

سبحانی نژاد بیان کرد: سرمایه گذاری در زمینه مباحث فرهنگی بسیار ناچیز است؛ در حالیکه مقام معظم رهبری نسبت به مقوله فرهنگ تاکید بسیاری دارند.

وی با اشاره به تاثیر سینما در رشد اقتصاد گفت: یکی از ابزارهای اصلی برای تغییر جامعه به سمت یک جامعه مترقی و پیشرفته و توسعه یافته، فرهنگ است و ابزار اصلی فرهنگ، سینماست که اندکی مغفول مانده است.

فیلم‌های ماندگار رگه‌هایی از معنویت و انسانیت دارند

این فیلمنامه نویس تصریح کرد: جشنواره‌های جهانی دارای اهداف خاصی بوده و هر چه به جلو پیش می رویم هدف آنها دنیایی‌تر و به عبارتی غیرانسانی می‌شود؛ چراکه مباحثی نظیر فمینیسم و همجنسگرایی و سایر ناهنجاری‌های اخلاقی در فضای روشنفکری امریکا و اروپا مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه سینمای معناگرا در تاریخ سینمای جهان ماندگار است؛ افزود: ثابت شده که آثار سینمایی جذاب و فاخر جایگاه خاص خود را برای همیشه حفظ خواهند کرد و حتی در سینمای هالیوود با وجود همه خشونت‌ها و مفاسد اخلاقی که وجود دارد؛ فیلم‌های ماندگار آثاری بودند که رگه‌های از معنویت و انسانیت را در خود همراه داشتند.

سبحانی نژاد با اشاره به مشکل سینمای ایران ابراز کرد: نکته قابل تامل آن است که فیلم‌های ساخته شده، عقب‌تر از شرایط امروز جامعه و شعور مخاطب حرکت می‌کنند زیرا به مسائل ریشه‌ای جامعه اشاره نمی‌شود و همین امر دلیل عدم علاقه و انگیزه مخاطبان برای تماشای فیلم است.

وی عنوان کرد: یکی از ارکان اصلی در تولید فیلم، فیلمنامه است و متاسفانه در این عرصه حرکت خاصی نمی‌بینیم زیرا فیلمنامه نویسان به دلیل عدم تامین مباحث مالی ترغیب نمی‌شوند تا با پشتوانه تحقیق و مشورت با مشاوران جامعه شناس و روانشناس اجتماعی و مسائل اسطوره‌ای، فیلمنامه بنویسند. 

این فیلمنامه نویس تصریح کرد: متاسفانه سینمای ایران بازیگر محور شده و بازیگران ایرانی نیز در گویش، رفتار و پوشش خود از سلبریتی‌های جهانی تقلید می‌کنند و غافل از آن هستند که در کشورهای غربی جدای از مباحث اخلاقی، همین بازیگران در خدمت صنعت مدولباس و اقتصاد کشور هستند نه اینکه خود هزینه‌ مالی و معنوی بر جامعه تحمیل کنند.

سلیقه و ذائقه مخاطبان به شدت تنزل پیدا کرده

وی با اشاره به وجود ابتذال فرهنگی در برخی آثار سینمای ایران عنوان کرد: سینمای ایران فردمحور شده و ما صنعت سینما در کشور نداریم؛ بلکه خانواده سینمایی داریم و این خانواده‌های سینمایی بعضا کارگردانان و تهیه کنندگانی هستند که برند شده و قدرت مالی خوبی دارند و به اسم آزادی و اختیار عمل، قادر به ساخت هر نوع فیلمی هستند و نکته بغرنج دیگر در بحث ابتذال این است که سلیقه و ذائقه مخاطبان نیز به شدت تنزل پیدا کرده است.

سبحانی نژاد توضیح داد: بدون شک عدم استقبال مخاطبان از آثار مبتذل و بی‌محتوا باعث می‌شود که دیگر آثاری از این جنس در کشور ساخته نشود.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات سینما در کشور، محدود بودن تعداد سالن‌های سینمایی است بنابراین حتی اگر فیلمی با اقبال عمومی مواجه شد مردم حوصله ایستادن در صف طولانی برای تماشای فیلم را ندارند و ترجیح می‌دهند که مدتی بعد از طریق شبکه خانگی به تماشای آن فیلم بنشینند.

ضرورت ایجاد یک حرکت جهادی در زمینه تولید آثار فاخر در سینما

نویسنده و فیلمنامه نویس قزوینی تصریح کرد: شبکه خانگی فرصتی است که در حال تبدیل شدن به تهدید فرهنگی است و این ضرورت سرمایه گذاری نهادهای فرهنگی، اسلامی و مذهبی را در فضای تولیدات شبکه خانگی نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد یک حرکت جهادی در زمینه تولید آثار فاخر در سینما عنوان کرد: تاریخ ایران بی‌نظیر است و می‌تواند دستمایه تولیدات آثار فاخر بی‌شماری باشد و از سوی دیگر لزوم بازگشت به اصول هنجار جامعه مثل حیا و عفت، غیرت، پاکدامنی، رعایت انصاف و وجدان و دیگر مباحث مورد نیاز امروز جامعه احساس می‌شود که باید در سینما به شکل جذابی به آن پرداخت.

سبحانی نژاد بیان کرد: ابتذال در هر شکی مذموم شمرده می‌شود و اینکه مسائل انقلابی و مذهبی که به شدت ابعاد استراتژیک دارند به شکل سطحی، کلیشه‌ای و بی‌منطق نشان دهیم هم به نوعی ابتذال است؛ همچنین سریالی که منطق روایی نداشته باشد حتی در صورتیکه با محوریت مباحث مهم انسانی و اسلامی ساخته شود هم به سمت کلیشه‌ای شدن و ابتذال پیش می‌رود.

وی عنوان کرد: تاثیرگذاری سینما در ماهیت اخلاقی جامعه ما منفی است زیرا هنرمندان و چهره‌های شناخته شده بعضا افرادی هستند که رفتار، گویش و پوشش آنها با بدنه اصلی و هنجارهای جامعه ما قرابتی ندارد و این به دلیل کوتاهی مدیریت فرهنگی است که نتوانسته عناصر مطلوب را جذب سینمای ایران کرده و به طور مثال یک بازیگر زن ایرانی را به عنوان الگوی زن ایرانی مسلمان در کشور مطرح و معرفی کند.

نویسنده سریال "رنج پنهان" بیان کرد: متاسفانه برخی گروه‌های مذهبی ما، سینماگران را شهروندان درجه دو می‌دانند؛ به راستی چرا نباید بازیگران و چهره‌های شناخته شده سینمای ایران از خانواده‎های اصیل و مذهبی باشند.

تاثیرگذاری سینما در ماهیت اخلاقی جامعه ما منفی است

وی عنوان کرد: البته برخی سازمان‌ها نظیر سازمان سینمای اوج برای بهبود شرایط به منظور دمیدن روح تازه به جریان سینمای ایران شکل گرفتند تا کارهای فاخر و شایسته فرهنگ جامعه تولید کنند.

سبحانی نژاد بیان کرد: این پتانسیل و تشنگی در کشور وجود دارد که هنرمندان بی‌شماری در طراز آقای حاتمی کیا به ظهور برسند اما متاسفانه دست‌هایی پشت پرده است که فضای سینمای ارزشی، متعلق به افرادی خاص و معدود باشد لذا اجازه ورود فرد دیگر را نمی‌دهند و به عقیده من بیشترین اشکال از این زاویه به مسئولان دستگاه‌های فرهنگی، انقلابی و ارزشی وارد است.

وی عنوان کرد: در استان قزوین نیز پتانسیل بالایی برای ساخت چند فیلم و سریال برجسته و ریشه‌ای‌تر، براساس فرهنگ ایرانی اسلامی که هنوز هم در قزوین ساری و جاری است؛ وجود دارد.

سبحانی نژاد تصریح کرد: در این راستا چندین سوژه و ایده نیز مطرح کردم اما نداشتن بودجه کافی و کمبود امکانات و مشکلات دیگر را عنوان کردند، درحالیکه خیلی از گرفتاری‌هایی قزوین نظیر مهاجرت نخبگان به دلیل فقدان هویت فرهنگی شایسته است.

وی تاکید کرد: ما می‌توانیم آثار برجسته‌ای با محوریت مباحثی چون امر به معروف و نهی از منکر، فرهنگ انتظار و مهدویت، حجاب و عفاف و فرهنگ عاشورایی بسازیم ضمن اینکه ژانر جاسوسی می‌تواند در شرایط امروز کشور، موضوع جذابی باشد که در کنار نشان دادن نفوذ، اقتدار و تحرکات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج)، باعث دلگرمی و امنیت روانی هم جامعه شود.

نویسنده و فیلمنامه نویس قزوینی گفت: سینمای جوان قزوین چهره‌‌های پرکار و با استعدادی هستند که پتانسیل و توانایی بالایی دارند اما متاسفانه در زمینه اختصاص بودجه و سرمایه گذاری به شدت در قزوین غفلت وجود دارد.

وی تصریح کرد: پرده سینما می‌تواند محل مقدسی برای هدایت افراد به سوی درجه‌ای از معنویت باشد و فطرت خداجوی انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در پایان گفت: در قزوین خلا هویتی داریم و امیدواریم با تلاش مدیران فرهنگی دغدغه‌مند استان، قزوین به مردم دیگر نقاط کشور و حتی در جهان شناخته شود و شهروندان قزوینی به قزوینی بودن خود افتخار کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۵۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس به زودی شرایط آتش‌بس را اعلام می‌کند/جامعه جهانی در خصوص آتش بس در غزه امتحان بدی داد

کارشناس مسائل غرب آسیا به بررسی سفر اسماعیل هنیه به تهران دقیقاً یک روز پس از تصویب آتش بس فوری در غزه پرداخت و گفت: قرار است به زودی حماس شرایط برقراری آتش بس را اعلام کند و قبل از اعلام رسانه‌ای این شرایط با مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص این آتش بس مذاکره کرد تا نقطه نظرات آنها را لحاظ کند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به دیدار روز گذشته اسماعیل هنیه با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: سفر اسماعیل هنیه به تهران دقیقاً یک روز پس از تصویب آتش بس فوری در غزه بین حماس و رژیم صهیونیستی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شد که این قطعنامه با رأی ممتنع آمریکا مواجه شده بود؛ این سفر برای رایزنی پیرامون آینده غزه، شرایط آتش بس و تبادل اسرا و سایر مسائل محتمل پس از آتش بس صورت گرفت.

وی با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران و تلاش‌هایی که ایران برای تصویب این قطعنامه به کار بسته است، تصریح کرد: قطعاً حماس و جهاد اسلامی به خوبی از جایگاه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسئله فلسطین آگاهند؛ به همین منظور هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین قرار است به زودی شرایط حماس را برای برقراری آتش بس اعلام کند و قبل از اعلام رسانه‌ای این شرایط با مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص این آتش بس مذاکره کرد تا نقطه نظرات آنها را لحاظ کند و به همین دلیل سفر هنیه به تهران سفری بسیار مهم قلمداد می‌شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: البته مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که آتش بس را نخواهند پذیرفت چون رژیم صهیونیستی قرار است در آینده غزه را به صورت مشترک با تشکیلات خودگردان اداره کند که طبیعتاً این امر با مخالفت جهاد و مقاومت اسلامی فلسطین مواجه خواهد شد.

وی ابراز کرد: به نظر می‌رسد این آتش بس پایدار نخواهد بود؛ با این حال جامعه جهانی به شدت به دنبال این هستند که رژیم صهیونیستی را به پذیرش آتش بس وادار کنند چرا که غرب هزینه‌های زیادی بابت ماجراجویی‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخت کرده است.

هانی زاده با بیان اینکه جامعه جهانی در خصوص آتش بس در غزه امتحان بسیار بدی داد، چرا که این قطعنامه بسیار دیرهنگام تصویب شد، خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را برای کمک به رژیم صهیونیستی برای به دست آوردن پیروزی به عمل آوردند اما این رژیم در طول ۱۷۲ روز گذشته برای اشغال کامل غزه و رفح ناکام ماند و این نشان می‌دهد روحیه اراده و مجاهدت نزد ملت فلسطین بسیار بالا است.

کد خبر 739624

دیگر خبرها

  • پشت صحنه کلیپ نوروزی بازیگران زن ایرانی / میکاپ سنگین مریم مومن و یکتا ناصر( فیلم)
  • مروری بر ۷ دهه حضور علی نصیریان در دنیای نمایش
  • حماس به زودی شرایط آتش‌بس را اعلام می‌کند/جامعه جهانی در خصوص آتش بس در غزه امتحان بدی داد
  • مروری بر ۷ دهه حضور علی نصیریان در دنیای نمایش | از خاک حاصلخیز صحنه سنگلج
  • انتقاد تند از علی مطهری، سرلیست «صدای ملت» | مردم ادای شادی درمی‌آورند | نوروز ایرانی تعطیل بردار نیست | به دنبال تبدیل عید به عزایید؟
  • نوروز به مثابه توسعه
  • خانۀ سپنتا را به موزۀ سینمای اصفهان تبدیل کنید
  • انتقاد تند از علی مطهری بعد از اظهاراتش درباره نوروز /به دنبال تبدیل عید به عزا هستید؟/خیال نکنید مردم خیلی سرخوش‌ هستند اما.../نوروز تعطیل بردار نیست
  • هدف‌گذاری برای تبدیل ایران به قطب توریست درمانی
  • وضعیت اخلاق مداری دانشجویان