سینمای پیمانکاری
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۶۳۲۸
شعار برگرداندن کار مردم به مردم و مدیریت سینما توسط اهالی سینما با پروژههایی مانند شفافسازی و حمایت سینمای امید فقط در حرفها زنده است. ریشههای اهمیت خصوصیسازی سینما از آنجا اهمیت پیدا میکند که بهنظر میرسد حضور سینما در دولت پس از چندین سال تجربه به نتیجه مطلوب نرسیده و تنها اهرمهای کنترلی دولتها روی سینما، صدور پروانه ساخت و نمایش است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علت اصلی کاهش قدرت دولت در سینما، خارج شدن دولت از خاستگاههای مهم سرمایهگذاری در سینماست. فهرست شفافسازی مالی که درباره بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده بهخوبی نشان میدهد که دولت کاری جز وام و مشارکت در سینما ندارد و از آن حضور همهجانبه سینمای گلخانهای دیگر خبری نیست.
تولید فیلم در ایران را میتوان براساس خاستگاههای اقتصادی به ۶دوره تقسیم کرد. دوره اول از سال۱۲۷۹ تا ۱۳۰۹ که تولید فیلم مختص دربار و رویدادهای پیرامون آن است. از ۱۳۰۹ تا ۱۳۲۷ تولید پراکنده و محدود فیلم در ایران یا شکلی آکادمیک دارد، (ساختههای صامت آوانس آوگانیانس در مدرسه هنرپیشگی)، یا حالت تجربی، (ساختههای ابراهیم مرادی) و یا ساختههای عبدالحسین سپنتا و اردشیر ایرانی که تولیدات خارج از کشور محسوب شده و برای مصرف در بازار ایران تولید میشد.
از سال۱۳۲۷ و با فیلم طوفان زندگی ساخته علی دریابیگی و با همت دکتر اسماعیل کوشان، تولید فیلم داستانی بهصورت صنعتی در ایران آغاز شد. از سال۱۳۶۳ و با تشکیل بنیاد سینمایی فارابی تجربه پراکنده تولید فیلمهای داستانی در بخش دولتی به شکل متمرکز بهعنوان مهمترین نحوه تولید در سینمای ایران، دوره جدیدی از تولید فیلم داستانی در ایران آغاز شد. از سال۱۳۷۶، معاونتهای سینمایی سعی کردند تا قدرت بخش دولتی را کاهش دهند و بخش خصوصی که حالت پیمانکاری بخش دولتی را داشت متحول کنند.
این پروژه در نیمه اول دهه۹۰ همزمان با تمرکز نهادهای غیرفرهنگی روی سینما و حضور سرمایهگذاران تازه در پروژههای سینمایی تقریبا با بازگشت پیمانکاری به تهیهکنندگان آغاز شد که همچنان ادامه دارد.
دوره جدید پیمانکاری اهالی سینما مانند دهه۶۰، در مراکز و اشخاصی است که در سینما سرمایهگذاری و درباره فیلمها تصمیمگیری میکنند. نزدیک به یک دهه است با همکاری فیلمسازان، سینمای ایران به ویترینی از حضور سرمایهها تبدیل شده تا به ویترین فرهنگ عمومی. تهیهکنندگان، پیمانکارانی بدون نقش و سرمایهگذاران با بیشترین میزان تأثیر، نقش اول همه پروژهها را بازی میکنند. سینمای پیمانکاری امروز، بهدلیل فقدان نگرشهای حرفهای دچار شکستهای بزرگ و بیتدبیریهای عمیق میشود. فیلمهای گران نمیفروشند و نیمی از سال فیلم مهمی برای اکران وجود ندارد. سینمای پیمانکاری دهه۹۰، برای اهداف داخلی ساخته میشود و برای عرضه بینالمللی حرفی برای گفتن ندارد و فعالیتهای صنفی به اندازه همکاری پیمانکارها اهمیت دارد تا مشکلات صنفی.
۱۱۹سال از ۲۳مرداد۱۲۷۹ میگذرد. در این روز میرزاابراهیمخان عکاسباشی در ساحل شهر اوستاند بلژیک از مظفرالدینشاه فیلمبرداری کرد. در سال۱۳۷۹ موزه سینمای ایران، فیلمبرداری از شاه توسط عکاس دربار را نخستین رویداد سینمایی برای ایرانیان اعلام کرد و جشنهایی برای صدسالگی سینمای ایران برگزار شد. در آن سال قرار شد روزی بهعنوان روز ملی سینما در تقویم ایرانی ثبت شود. مرداد آن سال همزمان با ایام سوگواری بود و امکان برگزاری جشن نبود.
به همین دلیل ستاد برگزاری مراسم جشنهای صدسالگی سینمای ایران همه مراسم را از مرداد به شهریور منتقل و روز ۲۱شهریور را بهعنوان روز ملی سینما در تقویم نامگذاری کرد. روز ملی سینما روز مناسبی برای یادآوری مسیری است که سینمای پیمانکاری آن را به فراموشی سپرده بود. سینمای متعهدی که قرار بود بدون حضور دولت روی پای خودش بایستد. سینمای مطلوب دهه۶۰ در میان حرفهای مدیران سالخورده است و بس. انگار رویدادهای تاریخی بیش از رویدادهای تازه برای نشان دادن شرایط امروز سینما بهکار میآیند.
کد خبر 454927 برچسبها سینمای ایرانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۶۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش گسترده سینماگران به سخنان جنجالی مدیر یک پلتفرم
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، شامگاه یکشنبه ـ دوم اردیبهشت ماه ـ بخش کوتاهی از یک گفتگوی ویدیویی با محمدحسن شانهساززاده ـ نایب رییس هیاتمدیره پلتفرم ویاودی نماوا ـ در شبکههای اجتماعی منتشر شد که در آن با لحنی که به مذاق جمع گسترده ای از اهالی سینما خوش نیامده، درباره سینما و نمایش خانگی سخن میگفت.
او در بخشی از سخنانش در این برنامه گفته بود: همه بازیگرها و تهیهکنندهها بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند؛ نه به قرارداد و نه به حرفشان متعهدند. من در چند صنعت مختلف بودهام و به بیاخلاقیِ اینها هیچجا ندیدهام. اسمشان هم هنرمند، فرهیخته و فرهنگی است، ولی بسیار بیاخلاقند.
این مدیر نمایش خانگی در پاسخ به این پرسش که از بابت تحریم هنرمندان نگرانی ندارد، با خنده پاسخ داده بود: برای آنها اول و آخرش پول است. شما پول بده، هر کاری میکنند.
حالا این صحبت ها موجی از واکنشها را در میان سینماگران به راه انداخته است. عده زیادی در صفحات اینستاگرام خود نسبت به این سخنان واکنش انتقادی نشان دادند و خواهان عذرخواهی وی شدند.
در این میان چند واکنش ویدیویی نیز بیشتر دیده شد که در رأس آنها واکنش خالقان دو مجموعه «خسوف» و «شریک جرم» ـ محصول پلتفرم مذکور ـ قرار گرفت.
همایون اسعدیان، کارگردان و تهیهکننده سینما که پیشتر تهیهکنندگی این دو مجموعه را بر عهده داشت، با انتشار ویدیویی گفت: آقای شانهساززاده مدیرعامل قبلی و یکی از مدیران ارشد فعلی نماوا با حرفهایی که بیشتر زیبنده خودشان است، بازیگران و تهیهکنندگان سینمای ایران را مورد نوازش قرار دادند. من در ۴۰ سال گذشته، این میزان وقاحت در بیان الفاظ را به یاد ندارم و به نظرم بیسابقه است.
او در بخش دیگری با اشاره به جمله آخر شانهساززاده تاکید کرد: قیاس به نفس میفرمایید جناب شانهساز! حداقل برای منی که در یکی دو پروژه، یکی دو سال با شما کار کردم و چیزهای بسیاری از شما دیدم، باعث تاسف است. جناب شانهساز! برای حفظ حرمت سینمای ایران و برای حفظ حرمت و شأن بازیگران و تهیهکنندگان سینمای ایران، من همایون اسعدیان عضو کوچک این سینما تا زمانی که شما در این مجموعه (نماوا) حضور داشته باشید، در هیچ سمتی و به هیچ عنوان با این مجموعه همکاری نخواهم داشت.
اما مازیار میری، کارگردان دو سریال یادشده نیز در ویدیویی کوتاه گفته است: روز گذشته جناب آقای شانهساز از مدیران ارشد پلتفرم نماوا فرمایشاتی فرمودند که واقعا باعث تاسف است. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی را به وجود میآورند که افراد کاسبکاری چون ایشان عهدهدار تصمیمگیری در امور فرهنگی میشوند که واقعا باعث تاسف است. از آن جایی که به خلاف نظر ایشان معتقدم اخلاق و شرافت بیشتر از هر حرفهای نزد اهالی سینماست، تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکنند، از تمام پروژههایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم، رسما انصراف میدهم.
هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما دیگر فردی است که واکنش نشان داده و اینطور نوشته است: در جبهه «قدرت و سرمایه»، اغلب بیاخلاقی و بیتعهدی، با ستم و فساد مالی و رانتخواری و حقکشی نیز همراه است. ای کاش کسانی هم از بیاخلاقی جبهه «قدرت و سرمایه» بگویند؛ کسانی که خود درگیر آن بودهاند. ولی ما به عنوان اهل رسانه، فقط یک قلم از بیاخلاقی را در کسب درآمد بیقرارداد از فیلمها و سریالهای خارجی میتوانیم یادآوری کنیم. استفاده غیرمجاز از تولیدات صاحبان آثار و پول گرفتن از کاربران برای تماشای آنها.
در واکنش به سخنان محمدحسن شانهساززاده، محمدحسین فرحبخش، تهیهکننده سینما با اشاره به پخش بدون مجوز فیلم او در پلتفرم نماوا، مدیران این پلتفرم را بیاخلاق خواند و نوشت: اگر یک فرد لمپن و باجخور تحت عنوان تهیهکننده کاری کرده، ربطی به جامعه تهیهکنندگان ندارد. به این مدیر پلتفرم توصیه میکنم به سراغ فروش سرامیک برود و عرصه هنر را برای اهالی هنر بگذارد. شأن خود را باید خودتان حفظ میکردید و با افراد معتبر هنرمندان کار میکردید چون بخش عمده اهالی سینما افراد باشخصیت هستند، حتی آن آبدارچی صحنه. پس بهتر است هرچه زودتر از اهالی هنر بابت این ادعاها عذرخواهی کنید.
از میان هنرمندانی که محصولی در حال انتشار در پلتفرم نماوا دارند، اسماعیل عفیفه، تهیهکننده سریال «جنگل آسفالت» نیز به سخنان مدیر این پلتفرم واکنش نشان داد. او در بخشی از یادداشت خود نوشت: ما به اندازه جناب شانهساززاده درگیر پول نیستیم که به خاطرش هر کاری بکنیم. ما مانند ایشان ابوالمشاغل نیستیم و شغل و میزان درآمد و سابقه و سطح زندگی ما چیز پنهانی ندارد.
او افزود: تهمت های ایشان قابل پیگرد قانونی است اما در حال حاضر تیم ما و مجموعه نماوا فصل مشترکی به نام «جنگل آسفالت» دارد، پس ما مانند ایشان مصداق این بیت سعدی نمیشویم که یکی بر سر ِشاخ بُن میبرید ... .
همچنین مهدی امینی، دوبلور و مدیر استودیو کوالیما که همکار پلتفرم نماوا در دوبله و صداگذاری محصولات سینمایی است، با انتشار ویدیویی خطاب به شانهساززاده گفت: عدم آگاهی شما نسبت به سینما و هنر باعث شد مجموعههایی که با شما تعامل و همکاری دارند، آسیبهای جدی ببینند. در طی ۲۰ سال فعالیتم در حوزه سینما، مدیری به ناآگاهی شما ندیدم و تا زمانی که افرادی از نوع و تفکر شما در مجموعه نماوا باشند، اعلام میکنم که همکاری مجموعه کوالیما و بنده با آن مجموعه قطع خواهد شد.
در کنار این سینماگران، انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران هم در بیانیهای ضمن اعلام آمادگی برای بررسی موارد نمایش بیمجوز محصولات خارجی و گاه ایرانی در نماوا، نوشت: انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران مراتب تاسف و انزجار خود را از اظهارات توهینآمیز نایبرییس پلتفرم نمایش خانگی نماوا اعلام میدارد. اظهارات توهینآمیز این مدیر پلتفرم نشان از عدم شناخت، عدم توانایی در این عرصه، مدیریت غلط و عدم شناخت روشهای تولید حرفهای دارد.
در واکنش به سخنان این مدیر پلتفرم نماوا، روابط عمومی خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) هم اعلام کرد هیئترییسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان محمدحسن شانهساززاده را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا، درباره آن تصمیمگیری خواهد شد.
روابط عمومی انجمن صنفی بازیگران سینما نیز با صدور اطلاعیهای، ضمن محفوظ دانستن حق اقدام حقوقی علیه این اظهارات نوشت: این نگاه ناعادلانه قیممآبانه از بالا به پایین نسبت به کسانی که موجودیت همان پلتفرم از وجود آنها شکل گرفته، نشانگر چیست؟ توجیه سوءمدیریتهای غیرمتخصصانه با تهمتزدنهای بیادبانه بیش از هر چیز زیر سوال بردن هویت تشکیلاتی است که متاسفانه با عنوان فرهنگی و هنری، اخلاق و ادب را قربانی اهداف اقتصادی خود میکند.
اما با گذشت حدود ۲۴ ساعت از انتشار سخنان محمدحسن شانهساززاده و در حالی که این مدیر نمایش خانگی، شخصا از اهالی هنر عذرخواهی نکرده است، روابط عمومی پلتفرم نماوا در اطلاعیهای رسمی، نسبت به این سخنان توضیح داد و بابت آن عذرخواهی کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودتآمیز و محترمانه با سرمایههای گرانسنگ سینمای ایران همچنان مهمترین سرمایه او خواهد بود.
در بخش دیگری از این اطلاعیه، این توضیح آمده است: هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعههای نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایب رئیس هیئتمدیره نماوا را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.