Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود سلیمانی ۳۰ مهر ۱۳۹۷ به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر سلول‌های بنیادی برای استفاده از فرصت مطالعاتی عازم آمریکا شد و با وجود هماهنگی‌ انجام شده و اخذ روادید،  در فرودگاه شیکاگو بازداشت و به زندان «دیتون» آتلانتا در ایالت جورجیا منتقل شد.

برادر و خواهر مسعود سلیمانی روز شنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان حضور یافتند و با اشاره به آخرین وضعیت این دانشمند و پیگیری‌های انجام شده برای وی، خواهان عزم و هزینه بیشتر از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان برای آزادی وی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برادر مسعود سلیمانی در این نشست در باره آخرین وضعیت پرفسور سلیمانی گفت: وی وضع جسمانی خوبی ندارد، تاکنون حدود ۱۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته و به مشکل بینایی، دچار و از نظر روحی آسیب‌پذیر شده است.

رسول سلیمانی گفت: ۲ وکیلی که در آمریکا برای پیگیری وضعیت وی به کار گرفتیم آنطوری که توقع داشتیم، کاری انجام ندادند و بطور قطع، دستورات فدرال را انجام می دهند.

وی گفت: خبر بازداشت مسعود سلیمانی ابتدا توسط شبکه‌های برون مرزی انتشار یافت و سپس رسانه‌های داخلی به آن پرداختند.

وی با تاکید براینکه برادرم به بهانه همراه داشتن ۲ فاکتور رشد(فیبروپلاست) که برای محیط کشت سلولی استفاده می شود، بازداشت شد، تصریح کرد: "اوفک" اعلام کرد که این مواد جزو اقلام تحریمی نیست بنابراین بازداشت برادرم غیرموجه و غیرقانونی است.

"اوفک"(دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی) بر اساس اهداف و سیاست‌های خارجی ایالات متحده علیه دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد غیرآمریکایی، تحریم‌های اقتصادی و بازرگانی اعمال می‌کند.

سلیمانی با طرح این سوال که چرا کشور حافظ منافع ایران در آمریکا، دستگاه قضایی این کشور در این زمینه را به چالش نمی کشد، گفت: برادرم را بدون تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه به مدت ۱۱ ماه در بازداشتگاه نگه داشته اند و وی آنجا شکنجه روحی می شود.

وی از همه دستگاه‌های اجرایی کشورمان و فعالان فضای مجازی خواست تا جدی‌تر در این زمینه عمل کنند.

سلیمانی اضافه کرد: تا جایی که اطلاع دارم صفحه محسن رضایی در یکی از شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل حمایتی که از برادرم کرد، مسدود شده است.

وی با تاکید براینکه لازم است فعالان فضای مجازی با قدرت بیشتری برای تنویر افکار عمومی در این باره وارد شوند، خاطرنشان کرد: همراهی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در باره بازداشت غیرقانونی برادرم به وزارت امور خارجه کمک می‌کند تا سریعتر این پرونده را پیگیری کند.

به گفته وی، دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از رسانه‌ای شدن خبر فوت مادرم نسبت به این موضوع فعال‌تر و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بطور مستقیم به این موضوع وارد شده است.

سلیمانی افزود: وزیر امور خارجه کشورمان گروههایی را مسئول پیگیری این موضوع کرد و در پست الکترونیکی خود به بنده گفت که این موضوع در نیویورک سریع پیگیری می شود.

معصومه جوانی سفید دشتی مادر مسعود سلیمانی پس از ۶ ماه بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان الزهرا(س) اصفهان ۱۱ شهریور امسال فوت کرد.

سلیمانی با تاکید براینکه برادرم به نوعی در آمریکا اسیر است، اضافه کرد: ما نمی‌خواهیم که همه بار سنگین پیگیری این موضوع را بر دوش وزارت امور خارجه کشورمان بیندازیم و توماری با حدود ۱۵ هزار امضا تهیه کردیم که آن را به حجت‌الاسلام روحانی رییس جمهوری تقدیم می کنیم تا به عنوان سند با خود به نیویورک ببرد.

سلیمانی گفت: ممکن است آمریکا بدنبال گرفتن یک توافق‌نامه از برادرم باشد تا او با سپردن این توافق و اینکه بگوید اشتباه کردم، آزاد شود، با این وجود، دولت آمریکا به هیچ چیز پایبند نیست و برگزار نشدن دادگاه و تعیین تکلیف نشدن وضعیت برادرم، نشانه بارز این امر است.

وی با اشاره به اینکه ما هشت‌ماه در باره بازداشت برادرم در امریکا، سکوت کردیم، اظهار داشت: خانواده پرفسور سلیمانی اکنون اعتقاد دارند که باید این موضوع و واقعیت‌های آن برای مردم کشورمان و دنیا، بیان و در باره آن شفاف‌سازی شود تا اقدامات، سریع‌تر به نتیجه برسد حتی جا دارد آقای روحانی در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد به این موضوع نیز اشاره کند.

وی با اشاره به نگاه تنگ‌نظرانه و سخت‌گیرانه آمریکا به دانشمندان ایرانی تصریح کرد: آنها نخبگان و دانشمندان برتر ما را در قالب‌های مختلف مانند فرصت مطالعاتی به سمت خود می‌کشند.

سلیمانی با اشاره به اینکه دولت آمریکا می داند که بطورر دقیق کجا را نشانه بگیرد، افزود: آنها دانشمندان ما را شناسایی می‌کنند تا جلوی رشد قطار علم ما را بگیرند و نمی‌خواهند که ایران در زمینه سلول‌های بنیادی و بافت، وارد و این فرصت از جامعه ما گرفته شود.

وی با تاکید براینکه رسانه‌ها می توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند، اظهار داشت: آمریکا آنطور که خودش می خواهد، آزادی و علم را تعریف می کند و محققان و دانش آموزان ما نباید مسیر آمریکا را انتخاب کنند.

وی با تاکید براینکه پیشنهادهای زیادی به برادرم برای کار در خارج از کشور می‌شد، گفت: با این حال برادرم هیچیک از آنها را قبول نکرد و معتقد بود که فعالیت در کشور اهمیت دارد هرچند مُصر بود که دانش هیچ پهنه‌ای ندارد و باید علم را در اختیار همگان قرار داد.

سلیمانی با بیان اینکه نهادهای امنیتی در ۱۰ سال گذشته به برادرم اعلام کردند که از کشور خارج نشود و به خروج او به صلاحش نیست، افزود: ما نمی خواهیم همه مشکلات را سر نهادهای امنیتی کشور بریزیم اما آنها نیز باید دقیق‌تر بررسی کنند و اگر احتمال دادند که خروج دانشمند و محققی از کشور برای وی خطرآفرین است به او اعلام کنند که نمی‌تواند برود.

به گفته وی، اگر چنین کاری انجام شود، این اتفاق ناگوار برای بدنه علمی کشور نمی‌افتد.

سلیمانی با بیان اینکه برادرم در ۱۱ ماه بازداشت با وجود سختی‌ها، چند نفر را مسلمان کرده است، افزود: هزینه هر تماس با او حدود یکصد میلیون ریال است و در ابتدای برقراری ارتباط نیز اعلام می شود که این تماس ضبط و شنود خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۲ دانشجوی وی در آمریکا با قرار وثیقه آزاد هستند.

برادر مسعود سلیمانی با بیان اینکه برخی از دانشمندان و مجامع علمی دنیا نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند، خاطرنشان کرد: تعدادی از آنها عنوان کردند که این موضوع باید از سوی ایران بیشتر باز شود تا بتوانند اقدام‌هایی را انجام دهند.

وی همچنین با بیان اینکه بی بی سی فارسی بسیار پیگیر این موضوع است، افزود: من همواره به آنها گفته‌ام که این اخبار را از خبرگزاری‌های داخلی کشورمان بگیرند.

خواهر مسعود سلیمانی نیز در این نشست گفت: پدرمان هنوز در جریان بازداشت پرفسور سلیمانی نیست و مادرمان نیز پس از پنج ماه از بازداشت وی، از موضوع مطلع شد.

مرضیه سلیمانی با بیان اینکه برادرم مبتلا به بیماری "آی بی اس"(سندروم روده تحریک پذیر) مبتلاست، افزود: در بازداشتگاه داروها را بدون هیچ جعبه و بسته‌بندی به برادرم دادند و به همین دلیل وی آنها را مصرف نمی کند و ما تلاش کردیم تا از طریق صلیب سرخ جهانی این کار را انجام دهیم که آنها اعلام کردند نمی‌توانند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع بازداشت۱۱ ماهه برادرم از حد تحمل ما خارج شده است، تاکید کرد: از مسئولان وزارت امور خارجه انتظار داریم که کاری در این زمینه انجام دهند و کارشان فقط در حد حرف و وعده نباشد.

دکتر «مسعود سلیمانی» یکی از محققان برتر هماتولوژی(خون شناسی)، سلول‌های بنیادی و نانو که برای سفری علمی و تحقیقاتی به آمریکا سفر کرده بود، به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در این کشور بازداشت و در زندان به سر می‌برد.

این دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان که چند ماه پیش در قالب فرصت مطالعاتی عازم آمریکا بود، از سوی پلیس این کشور دستگیر و زندانی شد.

این دانشمند ایرانی از سوی مؤسسه آمریکایی به نام «مایو کلینیک» که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است، برای انجام تحقیقات تخصصی به این کشور دعوت شد که برخلاف تمام پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، از سوی پلیس آمریکا دستگیر شد.

سلیمانی با ویزای رسمی تحقیقاتی و با هماهنگی دانشگاه تربیت مدرس، وارد فرودگاه شیکاگوی آمریکا شد، اما آمریکا در اقدامی غیرقانونی و با زیر پا گذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، پیش از ورود دکتر سلیمانی به خاک آمریکا، وی را بازداشت و به زندان منتقل کرد.

کشورمان در سال های اخیر رشد قابل توجهی در تولید علم و پژوهش در رشته‌های نوظهور مانند سلول‌های بنیادی و نانو فناوری داشته است بطوری که ایران در بخش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سال 2018 در جایگاه چهاردهمی دنیا قرار گرفت.

۳۰۱۱/۶۰۲۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دکتر مسعود سلیمانی علوم پزشکی دانشگاه محمدجواد ظریف روابط خارجی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۶۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۴ نفر زندانی همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مراغه

همزمان با ماه میهمانی خدا و میلاد سبط ، نبی مکرم اسلام خانواده مرحوم دکتر مهدی احمدی صالح با حضور درانجمن حمایت زندانیان مراغه، هزینه مراسم سالگرد پدر را صرف آزادی زندانی کرد.

این خانواده خیّر با پرداخت ۸۰ میلیون تومان، سبب ساز آزادی ۴ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد از زندان شدند.

کمک خانواده‌های برای اعطای هزینه‌های مراسمات به یک سنت حسنه در شهر‌های جنوب استان تبدیل شده است.

خانواده‌هابرای مشارکت در سنّت خیرخواهانه آزادی زندانیان به واحد مددکاری زندان مراغه یا انجمن‌های حمایت از زندانیان در شهر‌های مراغه، بناب و ملکان مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • احضار معاون سفیر آمریکا به وزارت خارجه هند
  • «حمید نوری»؛ ۱۶۰۰ روز بازداشت غیرقانونی در بهشت گردشگران
  • آزادی ۴ زندانی جرایم غیر عمد به همت خدام الرضا
  • امیرعبداللهیان: عازم ترکمنستان هستم
  • نگهداری ۱۰ کودک در شیرخوارگاه امام علی(ع) شهرکرد
  • تظاهرات دوباره صهیونیست‌ها در تل‌آویو/ برخی بازداشت شدند
  • گشت و گذار در تهران | ساعت پرفسور حسابی و ناصرالدین شاه اینجاست!
  • آزادی ۴ نفر زندانی همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مراغه
  • برگزاری بزرگ‌ترین محفل قرآنی در ورزشگاه آزادی