Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@10:05:08 GMT

تسلیم شدن 25 عضو طالبان به نیروهای امنیتی افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۶۹۰۴

تسلیم شدن 25 عضو طالبان به نیروهای امنیتی افغانستان

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آوا؛ منابع خبری امروز، شنبه، 23 شهریورماه اعلام کردند: 25 نفر از اعضای طالبان در ولایت بدخشان تسلیم نیروهای امنیتی افغانستان شدند.

این افراد هنگام تسلیم شدن، انواع مختلفی از اسلحه را نیز همراه خود داشتند.

همچنین بنا به اعلام منابع خبری، این گروه 25 نفری تحت فشار نیروهای امنیتی افغانستان و با میانجی‌گری بزرگان قومی از جنگ دست کشیده و تسلیم نیروهای امنیتی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته نیز یک گروه 42 نفری از طالبان با سلاح‌هایشان در ولایت تخار، خود را تسلیم نیروهای امنیتی افغانستان کردند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: افغانستان بدخشان طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۶۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت کشت خشخاش بعد از یک سال از فرمان طالبان

یکسال از صدور فرمان رهبر طالبان درخصوص ممنوعیت استفاده و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید مواد نشئه‌آور مثل شراب، هروئین، شیشه، چرس و کاشت خشخاش در افغانستان می‌گذرد و با این وجود، آمار‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر که خردادماه سال ۱۴۰۲ از سوی دبیرکل این ستاد اعلام شده، حاکی از آن است که تولید مواد مخدر صنعتی رکورد زده و افغانستان در حال حاضر رتبه اول تولید تریاک در دنیا و رتبه دوم تولید مواد مخدر صنعتی و متامفتامین را در دنیا دارد.

به گزارش ایسنا، پیشتر اما، سردار مسعود زاهدیان، معاون پیشین مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال که چرا طالبان علی‌رغم فرمان خود تولید مواد مخدر در افغانستان را افزایش داده است؟، موضع طالبان را بیشتر سیاسی عنوان کرده و گفته بود که حکومت طالبان در افغانستان به رسمیت شناخته نشده و یکی از مطالبات جامعه بین‌المللی این است که تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کند؛ به نظر فتوای صادر شده از سوی طالبان بیشتر به دلیل جلب رضایت جامعه بین‌المللی و حمایت گرفتن برای به رسمیت شناخته شدن خودشان بوده است. از سوی دیگر شاید طالبان بعد از دوره‌ای که کشت انجام شده بود این فرمان را اعلام کردند، زیرا اقتصاد افغانستان به مواد مخدر پیوند خورده و کشاورز و زارعین افغان محل درآمدی جز این موضوع ندارند.

زاهدیان با بیان اینکه گرچه در بخش‌هایی از استان‌های افغانستان، طالبان حکم‌فرمایی می‌کند، اما حاکمیت منسجمی در افغانستان وجود ندارد و تبعیت‌پذیری از فرامین هسته مرکزی در این کشور کامل نیست، چه بسا در موضوع مواد مخدر تعدادی از افرادی که از دولت‌های محلی آنجا هستند خودشان مواد مخدر را تولید و قاچاق می‌کنند، افزوده بود: امروز افغانستان نه تولید مشخصی دارد و نه استخراج خوبی از منابع زیرزمینی انجام می‌دهد و همه این موارد موجب شده به اقتصاد مواد مخدر توجه داشته باشند.

راه‌اندازی آشپزخانه‌های تولید «شیشه» در افغانستان؛ معضلی جدید

اما وجود آشپزخانه‌های تولید شیشه در افغانستان و همچنین افزایش بی‌رویه تولید مواد صنعتی به ویژه "شیشه" در دهه اخیر با حمایت مستقیم آمریکا در افغانستان از جمله مسائلی بوده که بار‌ها مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند. سردار زاهدیان سال گذشته معضل جدید افغانستان را شکل‌گیری کارگاه‌های تولید مت‌آمفتامین (شیشه) عنوان کرده بود.

اظهارات زاهدیان بیانگر این بوده که تولید شیشه طی سه الی چهار سال اخیر در افغانستان شدت گرفته است. به نظر بی‌قانونی حاکم بر این کشور و همچنین دسترسی به گیاهی به نام «افدرا» است که در استان‌های مختلف افغانستان به صورت خودرو استحصال می‌شده و اخیرا کشت می‌شوند علت این موضوع است؛ گیاهی که هرچند از قبل در این کشور وجود داشته، اما تقویت و کشف شده و جدیدا به این موضوع رسیدند که از این گیاه می‌توانند متامفتامین به دست آورده و از آن شیشه تولید کنند؛ همان ماده گیاهی که در افغانستان به وسیله اسید‌ها و مواد پیش‌ساز به متامفتامین تبدیل می‌شود. البته پیش‌ساز‌های مورد استفاده غالبا در کشور‌های صنعتی تولید و به صورت قاچاق و غیرمجاز به افغانستان حمل شده و آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید شیشه از مواد شیمیایی به جز مواد گیاهی هم استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر افدرین موردنیاز یا به صورت پیش‌ساز از کارخانجات تولید مواد شیمیایی خریداری و مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از دارو‌هایی که افدرین و سودو افدرین دارند به عنوان پایه استفاده و افدرین آن جدا و به شیشه تبدیل می‌شود.

حالا، اما سوالی که با وجود گذشت بیش از یک سال از این فرمان حکومت طالبان مطرح می‌شود این است که آیا پس از سقوط دولت پیشین افغانستان و روی کارآمدن طالبان، تغییر جدی در بازار مخدری همسایه شرقی ایران رخ داده یا آنکه افغانستان همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد در سراسر جهان به شمار می‌رود؟ محمد بیات، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس در این باره به ایسنا می‌گوید: افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک جهان، ۸۰ درصد بازار جهانی مواد مخدر را به خود اختصاص داده است. این موضوع و از سوی دیگر ۳.۵ میلیون نفر معتاد در کشور (نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت) افغانستان را به یکی از نقاط کانونی قاچاق و تجارت مواد مخدر در سطح جهان تبدیل کرده است. برهمین اساس اقتصاد همسایه شرقی ایران با تجارت غیرقانونی مواد مخدر گره خورد و افغانستان به «دولت مخدری» بدل شده است.

دوگانگی حکومت افغانستان در مقابله با موادمخدر؛ افزایش تولید مت آمفتامین یا دستور برای کاهش کشت خشخاش؟

وی ادامه می‌دهد: به عبارت دیگر اگر به ناگهان کشت و تولید مواد مخدر در این کشور متوقف شود، آنگاه ضربه جدی به تولید ناخالص داخلی و معیشت مردم وارد خواهد شد. تنها در سال ۲۰۲۲، تولید تریاک بین ۹ الی ۱۴ درصد از GDP افغانستان را تشکیل داده است و در چنین شرایطی بود که امارت اسلامی افغانستان پس از فتوای حکم حرمت تولید، قاچاق و مصرف مواد مخدر از سوی هبت الله آخوندزاده، اعلام کرد که کشت خشخاش در این کشور به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. هم زمان برخی گزارش‌های بین‌المللی از افزایش تعداد آشپزخانه‌های تولید مت آمفتامین و مقدار کشفیات شیشه در مسیر‌های قاچاق مواد از مبدا افغانستان خبر می‌دهند.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد یادآور می‌شود: پس از سقوط نظام جمهوری و قدرت‌گیری مجدد طالبان، بسیاری از نهاد‌های بین‌المللی کمک‌های مادی و غیرمادی خود به افغانستان را قطع کردند. هم‌اکنون بسیاری از مردم افغانستان با مشکلاتی همچون فقر، بی‌آبی و مشکلات شدید اقلیمی مانند خشکسالی دسته‌وپنجم نرم می‌کنند. در چنین شرایطی مقامات طالب مدعی‌اند که به دنبال ریشه‌کن کردن کشت خشخاش در افغانستان هستند. اما این ادعا در حالی مطرح می‌شود که قیمت ۷ کیلوگرم گوجه فرنگی ۳۰ سنت و قیمت هر یک کیلوگرم تریاک حدود ۳۶۰ دلار است. در چنین شرایطی بی‌شک کشاورزان افغانستانی ترجیح می‌دهند تا به کشت خشخاش ادامه دهند مگر آنکه جایگزینی با سود اقتصادی بسیاری بالاتری پیدا شود. برهمین اساس برخی کارشناسان معتقدند که اساسا طالبان به دنبال ریشه‌کن کردن مواد سنتی در افغانستان نیست، بلکه قصد دارد تا با همکاری شبکه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر، به سمت تولید انواع مواد صنعتی، به‌ویژه مت آمفتامین حرکت کند.

براساس اظهارات بیات و طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده از سوی دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل، ظاهرا سطح زیر کشت خشخاش به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. در عین حال برخی گزارش‌ها از افزایش کشفیات مت آمفتامین در مسیر‌های سنتی انتقال مواد افغانستان و همسایگان این کشور خبر می‌دهند و در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا الگوی کشت و تولید مواد در افغانستان از سنتی به صنعتی تغییر کرده است؟.

این پژوهشگر ارشد موسسه کادراس پاسخ این پرسش خود را اینگونه می‌دهد: دفتر آسیای مرکزی دفتر مبارزه با مواد و جرم سازمان ملل مستقر در تاشکند با گردآوری گروهی از متخصصان و با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای سعی دارد تا آخرین وضعیت مخدری در افغانستان را تحلیل و بررسی کند. نکته جالب توجه این است که این نهاد توانسته با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، میزان کلروفیل و نوع محصول در حال رشد در زمین را مشخص کند. به عنوان مثال این نهاد وابسته به سازمان ملل از طریق واکاوی تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند مشخص کند در سطح مشخصی از زمین کشاورزی گندم، جو، پنبه یا خشخاش کشت شده است. هم‌زمان داده‌های ماهواره‌ای از طریق عوامل میدانی حاضر در افغانستان مورد صحت‌سنجی میدانی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح می‌کند: براساس داده‌های منتشر شده از سوی این مرکز، سیاست «سرکوب» کشت خشخاش در افغانستان با آنکه باید در سال‌های پیاپی مورد بررسی قرار گیرد، اما به نظر می‌رسد این خط مشی در کوتاه مدت سبب تغییر بازار مواد مخدر در افغانستان شده است. کشف و ضبط مواد مخدر مصنوعی و انواع مت‌آمفتامین‌ها در سراسر منطقه نشان‌دهنده تغییر الگوی تولید مواد از سنتی به صنعتی در جغرافیای افغانستان است.

دیگر خبرها

  • ممنوعیت کشت خشخاش بعد از یک سال از فرمان طالبان
  • محو فلج اطفال در افغانستان
  • ۹ کشته و زخمی بر اثر حادثه ترافیکی در ولایت فراه
  • امضای تفاهمنامه همکاری وزارت مهاجرین طالبان با موسسات خصوصی
  • انجام بیش از ۲۷۰ پروژه انکشافی در پروان
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • پیش‌بینی بارش برف و باران در ۳۰ ولایت افغانستان
  • حمله تروریستی به دومین پایگاه بزرگ نیروی دریایی پاکستان
  • داعش سرکوب شده است
  • توزیع بیش از ۳ میلیون شناسنامه الکترونیکی در افغانستان