Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

آیت‌الله لطف‌الله دژکام شنبه ۲۳ شهریورماه در دیدار با اعضای شورای شهر شیراز ضمن ابراز خرسندی از ساماندهی مرکز پژوهش‌ها در شورای شهر شیراز، اظهار داشت: برخی پژوهش‌ها باید جنبه راهبردی داشته باشد و بعضی دیگر با نگاه‌های اجرایی و عملیاتی همراه است. این دو فاز باید از هم جدا شود.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: در بحث‌های راهبردی نیاز داریم افرادی ولو با تفکر کاملا مقابل نگاه امروز شورا، به مرکز پژوهش‌ها دعوت شوند و نظر خود را ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حرف‌ها باید زده شود و بعد چکش‌کاری شود.

وی از اعضای شورای شهر شیراز درخواست کرد فضایی ایجاد کنند که همه افرادی که ممکن است نظری داشته باشند، آزادانه نظرشان را بیان کنند.

بهترین تصمیم‌گیری‌ها در بحث‌های نظریه‌پردازان گرفته می‌شود

نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس همچنین تاکید کرد: لازم نیست روی این مسئله مانور رسانه‌ای داده شود و فقط نخبگان و فرهیختگان باید در جریان قضایا قرار گیرند. وقتی حرف‌ها در میدان آمد و سبک‌سنگین کردیم قاعدتاً عقل جمعی به انتخاب بهترین‌ها خواهد انجامید و هیچ‌کس نمی تواند ادعا کند بهترین نظر را دارد، بهترین نظر و تصمیم در بین چالش‌ها و صحبت‌های نظریه‌پردازان شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شهر در وضعیت مناسبی قرار ندارد، ادامه داد: وضعیت شیراز برای معرفی به عنوان شهر اسلامی و متناسب با آن ایده‌هایی که برای آن پرداخته شده، نیست و باید برای رسیدن به رشد و توسعه حقیقی دیدگاه‌ها، نظریات و افکار مختلف اندیشمندان را بررسی کنیم.

جنجال‌های رسانه‌ای مسئله مردم را گم کرده است

امام جمعه شیراز عنوان کرد: باید به فکر حل کردن مسائل مردم بدون جنجال باشیم؛ متاسفانه این فضا در رسانه‌های همه جریان‌های مختلف ایجاد شده است که فقط سروصدا کنند مسئله مردم در این میان گم شده است.

وی ابراز داشت: هر گروهی بر مسند کار باشد، مسئله مردم و مشکلات آنها بر سر جای خود همچنان باقی است و باید به پرسش‌های مهم پاسخ دهیم و تفاوت نمی‌کند که اعضای شورای شهر از لیست امید باشند یا لیست جناح مقابل؛ چراکه این پرسش و پاسخ در بین هر دو جناح مشترک است و راه حل دو گروه در جاهایی مشترک است چون در کلیاتی با هم مشترک هستیم و در چارچوب اسلام و ایران قرار داریم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه پاسخگویی به مسائل اساس کار است؛ اما به‌صورت درست تبیین نشده است، خاطرنشان کرد: کار به جایی رسیده است که جریان های سیاسی نقطه مشترک ندارند در حالیکه اگر اشتراک نداشتند،در یک نظام جمع نمی شدند.

وی عنوان کرد: با راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شورای شهر، می‌توان امور را به درستی سامان دارد؛ همچنین پشتوانه قوی علمی در این زمینه وجود دارد که مربوط به گذشته تاریخی و تمدنی ماست و می‌توان از آن اقتباس کرد.

آیت‌الله دژکام بیان داشت: زمینه مطلوبی برای پژوهش در عرصه وسیع مباحث حقوقی مربوط به شهر، شهرسازی و شهرداری و در عرصه مسائل فنی و پیشبرد اهداف وجود دارد که اگر آن را دنبال نکنیم ۱۰ سال دیگر در همین نقطه‌ای که امروز هستیم خواهیم بود و اگر گروه دیگری هم بر سر کار بیاید به فکر حساب و کتاب کار نیست و وضعیت همین خواهد ماند.

در چارچوب قانون با شورای شهر همکاری می‌کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روند انتخابات هیات رئیسه شورا به‌صورت قانونی طی شده و به تایید فرمانداری و استانداری رسیده است، گفت: پس از تأیید انتخابات هیات رئیسه از لحاظ قانونی، کار را با تیم جدید مدیریتی شورا شروع کردیم و خارج از این چارچوب نمی‌توانیم کار کنیم و ضروری است در هر کار مسائل قانونی طی شود تا دیگر جای بحث و اما و اگر باقی نماند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: جایگزینی اعضای شورا نیز باید در چارچوب قانون باشد و هیچ‌کس نباید از این دایره قانونی خارج شود و حتی تسریع یا تاخیر در یک مسئله اگر مجال قانونی دارد، باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه قانون‌مداری باید در جامعه جا بیفتد، ابراز داشت: برخلاف تصور موجود که برخی گمان می‌کنند بعضی جاها فراقانونی یا غیرقانونی رفتار می‌شود، باید در عمل اثبات کنیم که فراتر از قانون نیستیم و گرچه به صورت کلی اطلاعاتی درباره قضایا داریم، هرجا مسئله را نمی‌دانیم در ابتدا می‌پرسیم و در چارچوب حرکت می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در فرایند سامان‌یافتن نهادهای مختلف کشور، شورای شهر هم باید مسیر خود را طی کند و بداند تکلیف و رسالتش چیست، افزود: در بعضی از مسائل تجربه بسیاری نداریم و در این چهار پنج دوره گذشته شوراها، این موضوع که اگر عضوی از شورا به هر دلیلی نتواند در جلسات شرکت کند، فرد دیگر جای عضو غایب را بگیرد، برای ما تجربه‌ای طولانی و البته عجیب نیست.

وی با بیان اینکه پیشبرد کار مردم و رسیدگی به مسائل مربوط به سازماندهی نهادها و سازمان‌های کشور به موازات هم بغرنج است، گفت: در کشورهای اروپایی و آمریکا براساس تجارب انباشته شده مسیر آینده را تنظیم می‌کنند؛ اما ما تجربه چندانی نداریم چون عمر نظام ۴۰ سال است و آن‌ها بیش از ۱۰۰ سال است که جنگ‌ها و اختلافات داخلی را کنار گذاشته‌اند و سامان یافته‌اند.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه مسیر ما و غربی‌ها متفاوت است و در آینده تمدن ما چیز دیگری شکل خواهد گرفت، افزود: در این نکته که می‌خواهیم تمدن خود را مانند آن ها در یک تجربه تاریخی بسازیم، اشتراک داریم و قرار نیست که در کشور ما معجزه رخ دهد.

فرآیند تمدن‌سازی بر اساس فرآیند است نه معجزه

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز معتقد به معجزه نبودند و عقیده داشتند این فرآیند باید طی شود؛ بنابراین اگر می‌خواهیم فرآیند تمدن‌سازی طی شود طبیعتاً باید بپذیریم که در این مسیر بارهای سنگینی بر روی دوش ماست.

آیت‌الله دژکام عنوان کرد: مردم توقعاتی دارند و کاری ندارند در چه وضعیتی قرار داریم و در کجای کاریم؛ بلکه فقط می‌خواهند خواسته‌هایشان برآورده شود و این کار را برای ما سنگین می‌کند و شورا هم در این مسیر مسئولیت‌های بسیاری بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: این دوره از شورا هم می‌گذرد؛ اما واقعیت امر این است که فشار کار امروز زیاد است و به راحتی نمی‌توانیم مسیر را طی کنیم؛ زیرا بسیاری از مسائل سامان نداشته‌اند و مدلی برای پیشبرد کار نداشته‌ایم.

عملکرد فراقانونی برخی شوراها باعث ناراحتی است

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به ناگواری پرونده‌دار بودن برخی شوراهای استان در قوه قضاییه، گفت: اینکه شخصی در شورا تصمیماتی گرفته که در حیطه اختیاراتش نبوده است و کارش براساس حساب و کتاب نبوده و دنبال اغراض دیگری است، باعث ناراحتی از نوع عملکرد شوراهاست.

وی همچنین به طرح‌های اجرایی و عملیاتی نیز اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه مشکلاتی در شهرداری وجود دارد که تا با مسئله و مشکل به‌درستی مواجه نشویم، نمی‌توانیم از آن رد شویم.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: امروزه در بسیاری از مناطق شهر به صورت غیرقانونی و بدون پروانه، ساختمان‌سازی صورت می‌گیرد و عده‌ای قضیه را نادیده می‌گیرند تا قسمتی از کار پیش رود و در ادامه پرونده به کمسیون ماده ۱۰۰ می رود و نوعی کسب درآمد برای شهرداری به‌شمار می‌رود.

آیت‌الله دژکام در ادامه خطاب به اعضای شورا گفت: آیا شورا و شهرداری می‌خواهد از این نوع درآمدها داشته باشد؟ درآمد شما از کمسیون ماده ۱۰۰ چقدر است؟ بر روی آن به عنوان درآمد حساب می کنید یا خیر؟ شورای شهر با این مسائل چگونه کار می‌کند؟ صریح و شفاف با مردم در میان می‌گذارید یا جزء تصمیمات درون سازمانی است؟ اگر زور شهرداری به ساخت و ساز غیر قانونی یک ساختمان نمی‌رسد، پس چرا شهرداری داریم و اگر زور شهرداری می‌رسد چرا جلوی کار را نمی‌گیرد.

کسب منفعت از محل کمیسیون ماده ۱۰۰ حرام است

امام جمعه شیراز افزود: اگر از این کار منفعتی نصیب شهرداری می‌شود، این منفعت حرام است. حرام و حلال را چگونه معنا می‌کنیم که این مسائل را حرام نمی‌دانیم. قرار بر این است که قانون مدار باشیم و در چارچوب حرکت کنیم.

وی با اشاره به ضرورت شفافیت و صداقت، عنوان کرد: شفافیت بدین معناست که شورا اعلام کند دیگر بنای چنین کاری نیست و در بودجه خود بر درآمد حاصل از کمیسیون ماده ۱۰۰ حساب نکند.

آیت‌الله دژکام همچنین به موضوع حفظ باغات شهر شیراز اشاره کرد و آن را مسئله ای بغرنج خواند و گفت: همه عقیده داریم باید فضای سبز و باغات شهر حفظ شود؛ اما هر روز دارد کوچک ‌تر می شود. برای حل این مسئله باید به دنبال راهکار مناسب باشیم به‌صورتی که برای مالکان نیز درامد مشروع اقتصادی همراه داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: در محلات جنوبی و شرقی شهر شیراز تعداد مهاجران بسیار است و تصمیمات شهرداری و شورا هیچ تاثیری بر دخالت در این مهاجرت‌ها نداشته است.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ روستا در سطح استان خالی از سکنه شده است، گفت: پاسخ به این مسائل که آیا باید از اعتبارات فرهنگی و توسعه‌ای شهر به روستا برسید یا خیر یکی از مسائلی است که وظیفه همه ماست. گاه در بازدید از مناطق حاشیه‌ای شهر مانند کیان‌آباد و کتس‌بس و... جلوه‌های نامناسبی می‌بینیم و اینکه چنین مکان‌هایی حاشیه شهر ماست و درقبال آن‌ها مسئولیم، بسیار نامطلوب است.

آیت‌الله دژکام رسیدگی به این مسائل را سنگین توصیف کرد و افزود: ناظر به تک تک این مسائل جمع فرهیختگانی که در شورا هستند باید هم از نظر کارشناسی دقیق دیگران استفاده کنند هم خود گاهی به این مسائل بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه مجال گفت‌وگو بین مسئولان باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: کار زمان‌بر است و توقع نداریم مشکلات سریع حل شوند؛ ولی باید قدم‌های محکم و استواری برداشته شود و به مردم هم به نوعی اطلاع‌رسانی شود تا آن‌ها این موضوع را مطالبه کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: امام جمعه شیراز کمیسیون 100

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۷۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نوروزی مسئولان اجرای استان با امام جمعه اردبیل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل؛ آیت الله عاملی در این دیدار با تبریک سال نو گفت: همچنان که توصیه شده دو روزِ انسان نباید مثل هم باشد، سال نوی ما هم باید با سال قبل متفاوت و رو به پیشرفت باشد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل عاقبت به خیری و خداجویی را در خدمت به خلق خدا دانست و افزوود: فرصت خدمت نعمتی ست که خداوند به شما عطا کرده است پس در رفع گرفتاری مردم تلاش کنید تا خدا از شما راضی باشد.
امام جمعه اردبیل مسئولان و مدیران را به منزله بال‌های جمهوری اسلامی خواند و به آنها توصیه کرد: کار اداری وظیفه است، و شما مسئولان نه تنها به وظیفه خود درست عمل کنید که علاوه بر آن، کار را تبرئی و برای رضای پروردگار انجام دهید.
آیت الله عاملی با اشاره به اینکه انقلاب ما انقلاب محرومان است، از مسئولان خواست حامی و پشتیبان محرومان باشند و به آنها خدمت کنند.
نماینده ولی فقیه در استان به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری هم اشاره کرد و از مسئولان و مدیران استان اردبیل خواست با همه توان از سرمایه گذاران حمایت و برای تسهیل کار‌های آنان با جدیت تلاش کنند.

دیگر خبرها

  • متکی: نباید در کمیسیون‌ها سرگرم رسیدن به ریاست باشیم
  • متکی: نباید در کمیسیون‌های مجلس دنبال رسیدن به ریاست باشیم
  • جزئیات برگزاری مراسم شب‌های قدر در اردبیل اعلام شد
  • جشن روزه اولی‌ها در خضرآباد
  • پیامبر و اهل بیت رسالت هدایت و تهذیب امت را بر عهده داشتند
  • جزئیات مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم امام‌رضا(ع)
  • لازمه تحقق شعار سال مشارکت مردم است
  • دیدار نوروزی مسئولان اجرای استان با امام جمعه اردبیل
  • هرکس چشم خود را از نگاه حرام نگه دارد به قلبش ایمنی داده است
  • گستردن سفره‌های افطاری علوی در شهرستان مرند