Web Analytics Made Easy - Statcounter

گوشت؛ از نمونه اقلامی است که در دایره محصولات و نیاز‌های اساسی مردم تعریف می‌شود، در این میان، کسب و کار برخی از صنوف همچون رستوران‌ها و آشپرخانه‌های توزیع غذا به شدت وابسته به این محصولات و به تعبیر دیگر قیمت آن هستند و به تبع هر آنچه بر قیمت آن افزوده شود، احتمال تعطیلی این صنوف نیز بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از سنگین‌تر شدن سایه کسادی بازار، رستوران‌ها و فست فود‌ها از نمونه صنوف و عرصه‌های فعالیتی به شمار می‌رفتند که به نسبت دیگر فعالیت‌های اقتصادی و صنفی از کسب و کار به نسبت مطلوب تری برخوردار بودند.

این عبارت در میان مردم مصطلح بود (صنوفی که با شکم مردم سر و کار دارد همواره رونق در آن‌ها جاری و ساری است) زیرا مردم نمی‌توانند از نیاز شکم خود صرف نظر کنند.

بیشتر بخوانید: استمرار روند نزولی قیمت گوشت در بازار/قیمت هر کیلو لاشه گوسفندی به ۷۹ هزار تومان رسید 

اما در طی ماه‌های گذشته، گرانی قیمت گوشت، این نظریه یا فرضیه و یا هر واژه و عنوانی که بتوان بر آن اطلاق نمود را ابطال کرد به واقع، این واقعیت اثبات شد که گرانی فراتر از قاعده باعث می‌شود تا مردم از خرید آن کالا، محصول و حتی خدمات عرضه شده اجتناب کنند.

در خصوص علل و دلایل گرانی گوشت پیش از این مصاحبه‌ها و گزارشات مربوطه تنظیم و منعکس شده و اساسا در این گزارش بنا نداریم به علل و دلایل این گرانی بپردازیم.

بلکه هدف اصلی از تنظیم این گزارش به تبعات و پیامد‌های گرانی گوشت قرمز و سفید بر تعطیلی برخی از واحد‌های صنفی معطوف می‌شود.

سخن از رستوران‌ها و فست فود‌هایی است که به دلیل افزایش نرخ گوشت با کاهش شدید مشتری و حتی درخواست ابطال جواز فعالیت و تغییر شغل مواجه هستند.

ظرفیت نسبتا قابل توجه مراکز طبخ و عرضه غذا در عرصه اشتغالزایی

رستوران‌ها و حتی فست فود‌ها از نمونه صنوفی به شمار می‌روند که عموما اداره آن بصورت انفرادی ناممکن است فلذا برای راه اندازی و استمرار فعالیت در این عرصه می‌باید چندین نفر جذب و مشغول به کار شوند.

مسئولان طبخ غذا، گارسون ها، صندوق دار‌ها و حتی پیک‌های موتوری از نمونه عوامل و نیروی انسانی فعال در این صنف به شمار می‌روند که به تبع در صورت به خطر افتادن کسب و کار این صنف، فرصت‌های شغلی موجود در این صنوف نیز با مخاطراتی جدی همراه خواهد شد.

بهروز خردمند، یکی از رستوران داران فعال در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با ظرفیت‌های شغلی موجود در این صنوف می‌گوید: مشخصا در ارتباط با رستوران ها، مشاغل و ظرفیت‌های شغلی موجود در این عرصه، صرفا به مواردی همچون صندوق دار‌ها، گارسون‌ها، پیک‌های موتوری و طباخان غذا خلاصه نمی‌شود و می‌باید در کنار آن به زنجیره توزیع گوشت قرمز، مرغ، برنج، کاهو، گوجه، خیار و اقلام مورد نیاز دیگر برای تهیه سالاد‌ها و... نیز اشاره کرد.

وی افزود: متاسفانه طی ماه‌های گذشته، نرخ گوشت با نوسانات قابل توجهی همراه شده و در این شرایط، برای بقاء و استمرار فعالیت در این حوزه، چاره‌ای جز تغییر نرخ‌های قید شده در منوی رستوران و افزایش قیمت مرتبط با آن نخواهیم داشت.

این رستوران دار فعال در ادامه تصریح کرد: از دیگر سو با کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم مواجه هستیم و طبیعتا در شرایطی که سرپرستان خانوار در تامین نیاز‌های اساسی عائله خود دچار مشکل هستند، برنامه‌ای برای حضور در رستوران‌ها یا تهیه غذا از این مراکز تعریف نمی‌کنند و همین موضوع باعث شده ضریب تقاضا و مراجعه مشتری به مراکز اینچنینی با اُفت و کاهش قابل توجهی همراه شود.

خردمند گفت: شخصا به سختی در حال فعالیت در این عرصه هستم و در صورت ادامه این وضعیت، چاره‌ای جز تعطیلی و تغییر شغل برای بنده باقی نمی‌ماند و این وضعیتی است که برای بسیاری از فعالان این حوزه، مصداق پیدا می‌کند، آنچنان که با یک بررسی میدانی شاهد این واقعیت خواهیم بود که بسیاری از رستوران‌ها یا تعطیل شده اند و یا به تغییر فعالیت صنفی خویش مبادرت ورزیده اند.

وی افزود: در شرایطی که کشور با بحران بیکاری و کمبود فرصت‌های شغلی مواجه است، تعطیلی آشپزخانه‌های طبخ و توزیع غذا در رستوران‌ها بار بیکاری را سنگین‌تر می‌کند و به تعبیری بر ضریب مشکلات موجود در این حوزه می‌افزاید.

مساله مذکور به نوعی در ارتباط با فست فود‌ها نیز جاری و ساری است، زیرا افزایش نرخ گوشت (اعم از گوشت گوساله، گوسفندی و یا مرغ) بر قیمت محصولات موجود در فست فود‌ها و حتی سوسیس‌ها و کالباس‌ها نیز اثر گذار خواهد بود.

فارغ از مضرات سوسیس، کالباس و گوشت قرمز، نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که به هرترتیب بخش قابل توجهی از جامعه، خریدار و مصرف کننده این محصولات هستند و در سایه همین تقاضا، فرصت‌های شغلی متعدد و متکثری نیز ایجاد شده که در قِبَلِ آن بسیاری از افراد مشغول به فعالیت و کسب و کار در زنجیره تولید و توزیع می‌شوند.

اوضاع فروش خراب است/فروش قصابی‌ها به یک پنجم تقلیل پیدا کرده است

چندی پیش، علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گویی با رسانه‌ها با اشاره به خراب بودن وضعیت فروش اظهار کرد: تا پیش از این یک لاشه گوسفندی به سرعت در مغازه‌ها و فروشگاه‌های مربوطه فروخته می‌شد، اما در حال حاضر وضعیت متفاوتی را شاهد هستیم و به نوعی می‌توان گفت فروش قصابی‌ها به یک پنجم تقلیل پیدا کرده است.

آنچنان که علی اصغر میر ابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران دار‌های تهران به رسانه‌ها گفته، گرانی گوشت به میزانی افزایش یافته که از ۷۰۰ رستوران مجاز پایتخت، قریب به ۱۸۰ رستوران دار، تقاضا ابطال جواز را مطرح کرده اند.

اوضاع در ارتباط با صنف چلوکبابی نیز خوب و مطلوب نیست و بنابر گفته‌های علی اکبر نریمانی، از ماه‌های پیش، قریب به ۳۰ درصد از فعالان شاخص این صنف، در خواست ابطال جواز را مطرح نموده اند.

اُفت کمی و کیفی محصولات و اغذیه، به دلیل گرانی گوشت

طبیعتا این گرانی‌ها به تعطیلی مطلق تمامی واحد‌های صنفی همچون چلوکبابی ها، رستوران‌ها و حتی فست فود‌ها نمی‌انجامد و به تبع برای بقاء و ادامه فعالیت در این عرصه می‌باید یا از کمیت و یا از کیفیت کاست و در برخی از واحد‌ها در هر ۲ مورد کمیت و کیفیت تجدید نظر می‌کنند، زیرا با قیمت‌های فعلی نمی‌توان با همان کیفیت گذشته، ادامه فعالیت داد.

کاهش وزن گوشت خورش ها، کوچک کردن کباب‌ها و استفاده از چربی و برخی اقلام غیر استاندارد در کبابی‌ها از سوی برخی از افراد بی مسئولیت در این عرصه، از نمونه اقداماتی است که برخی چلوکبابی ها، رستوران دار‌ها و... به آن مبادرت می‌ورزند و البته عده‌ای دیگر نیز با افزایش قیمت تلاش می‌کنند به هر ترتیب ممکن، فعالیت خویش در این حوزه را ادامه دهند.

در این میان و در شبکه‌های مجازی، تصاویری از تابلویی با مضمون قیمه و خورش بدون گوشت دست به دست می‌شود، امری که ظاهرا به عنوان راهکاری سوم برای رستوران دار‌ها و به تعبیر صحیح‌تر برخی رستوران دارها، در دستور کار قرار گرفته است.

ظاهرا می‌باید شاهد تغییر ذائقه برخی از مردم و متقاضیان خرید این اقلام بود، تغییر ذائقه‌ای اجباری که در پِیِ نوسانات قیمتی نمود و بروز پیدا می‌کند و احتمالا قارچ در سبد و سفره غذایی خانوارها، بیش از گذشته عرضه اندام خواهد کرد تا با تناول آن، پروتئین مورد نیاز بدن تامین گردد و به موازات آن، شاید بتوان، با نوسانات قیمتی گوشت نیز کنار آمد و به نوعی آن را پذیرفت و هضم کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۸۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد یک روزنامه از حضور صدیقی در نماز جمعه و راه اندازی دوباره گشت ارشاد

فتح الله آملی در یادداشتی در روزنامه اطلاعات نوشت: گمان نکنیم که حال جامعه ما بی آرمان یا غربزده یا بی‌توجه به ارزش‌ها شده است و مثلا حاضر است به هر قیمتی به هر رابطه‌ای از سر عافیت طلبی تن دهد.

اتفاقاً جامعه ایرانی و مرد و زن ایرانی همواره بر سر دفاع از آرمان و آب و خاک و استقلال و عزت خود حاضر به تحمل هزینه‌های آن هم بوده و هست.

لیکن یک سخن و یک مطالبه به حق دارد و آن هم باور به صداقت، عدالت و تقسیم عادلانه. زحمات و مشقات آن توسط نظام حکمرانی و مهمتر از همه اتخاذ بهترین تدبیر برای اداره کشور در شرایط دشوار است نه اینکه از این جنگ و تخاصم با بی‌تدبیری فرصتی بسازیم برای عده‌ای محدود و معدود که هر چه آتش این ورطه شعله ورتر، بهره و نصیب آنان هم بیشتر...

اگر قرار است ما با دولت و حاکمیت آشتی و همراهی کنیم بسیاری می‌گویند با عشق یکطرفه که نمی‌شود. او هم باید ما را ببیند و از درد و رنج ما بکاهد.

مثلاً هر روز کم و کسری‌های خود را با تورم از جیب توده‌های ضعیف ملت بیرون نکشد. اجازه ندهد فاصله‌های طبقاتی هر روز بیش از گذشته آزارمان دهد. در برابر فساد حساس باشد و قاطع عمل کند جلوی رانت و ویژه‌خواری را بگیرد. با تصمیمات نسنجیده و نمایشی و پوپولیستی پرهزینه و بی‌فایده بودجه مملکت را به هدر ندهد. دخل و خرجش را تنظیم کند که مجبور به چاپ پول و کاستن از ارزش پول ملی و افزایش تورم نشود.

خودی و غیرخودی نکند. وقتی فسادی رونمایی می‌شود به افکار عمومی اراده خود را در مقابله با آن نشان دهد. وقتی شعار شفافیت سر می‌دهد در حد شعار و نمایش نماند. مثلاً به عنوان مشت نمونه خروار وجدان عمومی را در رابطه با همین فساد چای دبش قانع کند یا وقتی بحث باغ ازگل عمومی می‌شود حتی با علم به اینکه امام جمعه نیّت سویی نداشته و تنها مرتکب غفلت شده است برای اقامه نماز از ایشان دعوت نکند که بخشی از جامعه حتی دینی آن را حرکتی از سر لجاج بدانند (اگر چه نگارنده هم معتقد است غفلت بوده که البته آن هم قصور کمی نیست) یا در شرایطی که بیش از همه به حمایت سرمایه اجتماعی در شرایط جنگی نیازمندیم، اصرار بر افزایش گشت‌های خیابانی عفاف و حجاب نداشته باشیم و وقتی می‌دانیم ارز چند نرخی چه فساد و رانت عظیمی به بار آورده و می‌آورد، همچنان این سفره مفت خوارگی را پهن و گسترده نگذاریم، نظام مالیاتی را از این وضع خنده و شوخی در آوریم و در برابر دوبرابر شدن بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و افزایش حجم نقدینگی چشمانمان را نبندیم و وقتی می‌بینیم سیاست‌های تشویقی پرهزینه ما درباره ازدواج و فرزندآوری نتیجه عکس داده است از سر بی‌تدبیری یا لج و عناد و روکم کنی بودجه‌ها و هزینه‌های قابل توجه آن را بیشتر نکنیم و...

دیگر خبرها

  • قیمت دلار مبادله ای چند؟
  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • قیمت بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؟!
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • آرامش در بازار طلا و ارز | خبری از رشد قیمت نیست
  • روزنامه اطلاعات : عشق که یکطرفه نمی شود؛ مسئولین هم مردم را دوست بدارند
  • هیجانات بازار ارز تخلیه شد؟
  • انتقاد یک روزنامه از حضور صدیقی در نماز جمعه و راه اندازی دوباره گشت ارشاد