Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-18@13:07:52 GMT

بازگشت «طیب‌نیا» به دولت

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۸۸۷۲

بازگشت «طیب‌نیا» به دولت

علی طیب‌نیا، معروف به «آقای ضد تورم» و رکورددار رأی اعتماد از مجلس، بار دیگر به دولت برگشت؛ این‌بار با حکم وزیر جدید آموزش‌و پرورش و با عنوان رئیس کمیته اقتصاد آموزش و پرورش و مشاور وزیر.

به گزارش شرق، او در دولت اول روحانی وزیر اقتصاد بود و از خود کارنامه‌ای درخشان به یادگار گذاشت؛ اما در ادامه به دلیل بروز پاره‌ای اختلاف‌ها با نزدیکان روحانی، از دولت کنار کشید و آن‌طور که برخی اخبار غیررسمی حکایت می‌کنند، همه تلاش‌ها برای بازگرداندن او به دولت بدون نتیجه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بااین‌حال او حالا و با وزارت محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش، به سمت رئیس کمیته اقتصادی این وزارتخانه منصوب شده است.

پیشینه لقبی که به او اطلاق شده است –آقای تورم– به پیش از دوره وزارتش در دولت اول روحانی برمی‌گردد؛ لقبی که چندان هم دور از واقعیت نیست؛ تورم که در کشور حدود ۴۰ درصد بود زمانی که این اقتصاددان و استاد دانشگاه با کسب ۲۷۴ رأی از مجموع ۲۸۴ رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اختصاص بالاترین رأی اعتماد در تاریخ کشور به خود، شروع به کار کرد، کم‌کم کاهش پیدا کرد؛ به‌طوری‌که در سال‌های آخر فعالیتش، نرخ تورم به مرز تک‌رقمی‌شدن رسید.

طیب‌نیا در شرایطی به‌عنوان نفر اول تیم اقتصادی دولت یازدهم شروع به کار کرده بود که چالش‌هایی از قبیل: تورم بیش از ۴۰ درصدی، نرخ بی‌کاری ۱۲٫۲ درصدی، رشد اقتصادی منفی، بی‌ثباتی بازار ارز، فشار‌های ناشی از تحریم و...، از تیم اقتصادی دولت قبل برای او به ارث رسیده بود.

نکته جالب اینکه هم پیش و هم پس از پایان وزارت او در وزارت اقتصاد، تورم ایران شرایطی اسفبار را تجربه کرد. البته و بی‌تردید نباید از نظر دور داشت که در دوره اول روحانی برجام امضا شد و تحریم‌ها برداشته شد؛ ولی به هر صورت تا پیش از حصول برجام و برداشته‌شدن تحریم‌ها، تجربه‌ای که طیب‌نیا از خود در اقتصاد ثبت کرد، حاکی از کنترل تورم بود.

شواهد در آن زمان نشان می‌داد روحانی نیز از اینکه مدیریت بخش اقتصاد کشور را به او سپرده، راضی است؛ اما طیب‌نیا از وضعیت موجود راضی نبود و چندباری در مراسم‌های مختلف خیال استعفایش را به زبان آورده و گفته بود صاحبان نفوذ و قدرت به او فشار می‌آورند و اجاره کار نمی‌دهند. با گذشت زمان اختلاف‌ها میان او و دیگران در دولت زیاد شد؛ به‌طوری‌که روحانی در دولت بعدی از او دعوت نکرد. هرچند بعد‌ها شنیده شد از او دعوت شده که به دولت بازگردد؛ اما هیچ‌یک از این صحبت‌ها و دعوت‌ها منتج به این نشد که او به دولت بازگردد و مسئولیتی بر عهده بگیرد. بهروز هادی زنوز، اقتصاد‌دان، در گفت‌وگوی کوتاهی با «شرق» در این‌باره، بازگشت او را به دولت دور از ذهن می‌داند و می‌گوید: «آقای طیب‌نیا به دلیل اختلاف‌هایی که با آقای روحانی داشت از وزارتخانه رفت و الان هم بعید می‌دانم ایشان مشاور وزیر آموزش‌و‌پرورش بشوند. حتی اگر هم آقای طیب‌نیا این سمت را قبول کنند، سابقه معضل کمبود بودجه آموزش‌و‌پرورش به بیش از ۱۰ سال می‌رسد و تا این زمان هم هیچ سیاستی برای حل آن وجود نداشته است؛ بنابراین کسی هم نمی‌تواند معجزه کند، به‌ویژه در شرایط تحریمی که در آن به سر می‌بریم».

با‌این‌حال وزیر آموزش‌وپرورش روز گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر از آغاز به کار کمیته اقتصاد آموزش‌و‌پرورش در این وزارتخانه خبر داد و گفت: «گزینه ریاست آن نیز علی طیب‌نیاست».

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش، در صفحه شخصی خود در توییتر با انتشار تصویری از مراسم معارفه‌اش، خبر از تشکیل کمیته اقتصاد آموزش‌و‌پرورش به ریاست علی طیب‌نیا داد و نوشت: «از اندیشمند فرهیخته جناب آقای دکتر علی طیب‌نیا تقاضا کردم به‌عنوان رئیس کمیته اقتصاد آموزش‌وپرورش، مشاور بنده و همراه فرهنگیان باشند و این کمیته را با حضور اقتصاددانان جوان تشکیل دهند. مطمئنم اقتصاد آموزش‌و‌پرورش با حضور ایشان تحول واقعی را تجربه خواهد کرد».

پیشینه طیب‌نیا در حوزه اقتصاد به سال ۱۳۵۷ برمی‌گردد که با کسب رتبه ۱۶ در کنکور آن سال، در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران قبول شد و در نهایت در سال ۱۳۶۴ با کسب رتبه اول، دوره لیسانس را به پایان رساند و بلافاصله در کنکور فوق‌لیسانس همان سال شرکت و حائز رتبه اول شد. در سال ۱۳۷۶ برای شرکت در دوره دکترا اقدام و با کسب رتبه اول وارد دوره دکترای اقتصاد دانشگاه تهران شد. او پایان‌نامه دوره دکترای را در دانشگاه لندن و در ارتباط با بررسی مسئله تورم در ایران گذراند. وی در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری، رتبه اول را کسب کرده است.

از سویی دیگر، مشکلات و گره‌های حوزه اقتصادی در وزارت آموزش‌و‌پرورش نیز آن‌قدر ریشه‌دار است که سپردن امور اقتصادی این وزارتخانه به فردی کارآزموده مثل طیب‌نیا، شاید بتواند امیدی به گشایش ایجاد کند؛ چرا‌که به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان آشنا به نظام آموزش‌و‌پرورش کشور، یکی از اصلی‌ترین مشکلات این وزارتخانه که باعث می‌شود دیگر مشکلاتش نیز حل‌نشده باقی بمانند، در حقیقت ریشه در مسئله اقتصاد آموزش‌و‌پرورش دارد. حالا باید دید آمدن این کارشناس صاحب تجربه و دانش، می‌تواند باری از دوش این وزارتخانه سنگین و پر‌مشکل بردارد یا خیر.

منبع: فرارو

کلیدواژه: علی طیب نیا اقتصاد دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۸۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ۳۰ مدرسه در کهگیلویه و بویراحمد به سیستم گرمایشی و سرمایشی

دبیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی کشور از تجهیز ۳۰ مدرسه در کهگیلویه و بویراحمد به سیستم گرمایشی و سرمایشی در طرح شهید «علی عرب» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدرضا عامریان، امروز_ سه‌شنبه، بیست‌وهشتم فروردین_ در جلسه قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر که در اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، یکی از دلایل سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد را پیگیری چگونگی اجرای طرح شهید «علی عرب» دانست و اظهار کرد: در قالب این طرح ۳۰ مدرسه اولویت‌دار بنا به تشخیص استان باید به طور کامل مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی شوند.

وی افزود: بنا به تأکید و پیگیری رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش، این طرح باید تا یک ماه آینده به نتیجه لازم و دلخواه برسد و اجرای کامل آن نیازمند مساعدت و همراهی اداره کل نوسازی مدارس، گروه‌های جهادی و خیران مدرسه‌ساز و سایر دستگاه‌های متولی در این استان است.

دبیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی کشور، گفت: در دولت مردمی ایران قوی برای تسریع کارهای آموزشی سه قرارگاه تشکیل داده شد که یکی از آن‌ها قرارگاه جهادی با هدف تغییر رویکردها و گفتمان‌ها است.

وی با بیان اینکه اگر نگاه جهادی در آموزش و پرورش نهادینه شود، به مرور کسانی برای معلم شدن وارد عرصه می‌شوند که عاشق کار جهادی باشند، تصریح کرد: بر همین اساس تغییر نگاه در این حوزه امری ضروری است.

عامریان خاطرنشان کرد: با تشکیل این قرارگاه، نگاه جهادی در آموزش و پرورش برای پیشبرد اهداف در بخش‌های مختلف مدرسه‌سازی، تجهیز و تعمیر و زیباسازی مدارس شکل بگیرد.

وی هماهنگی اداره کل نوسازی، گروه‌های جهادی، بنیاد برکت، بنیاد احسان و سایر مؤسسات خیریه در هرگونه ساخت‌وساز، توزیع امکانات و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی، ورزشی و حتی البسه، لوازم‌التحریر و کتب درسی در بین مدارس را با قرارگاه جهادی عدالت تربیتی لازم و ضروری دانست و افزود: هدف از هماهنگی با این قرارگاه، برقراری عدالت آموزشی و تربیتی، توزیع عادلانه وسایل و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی، جلوگیری از موازی کاری، دادن پوشش بیشتر از جامعه هدف و کاهش هزینه‌ها است.

دبیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی کشور با بیان اینکه باید مردمی‌سازی در اولویت کارها قرار بگیرد، گفت: قرارگاه عملکرد روتین ندارد، بلکه کارش حل مسائل آموزشی و تربیتی نظام تعلیم و تربیت کشور به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است و باید در مسیری پیش برود که عدالت آموزشی را محقق کند.

وی با تاکید بر لزوم همراهی همه دستگاه‌های اجرایی با قرارگاه جهادی عدالت تربیتی، تصریح کرد: همه ارکان جامعه به نوعی با آموزش و پرورش متصل هستند و با استفاده از این ظرفیت باید همه دستگاه‌ها را برای تحقق اهداف مدنظر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر پای کار آورد و سهمی از کار قرارگاه را به عهده گرفته و بخشی از کار را پیش ببرند.

عامریان با اشاره به اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت توسط دولت مردمی گفت: مولدسازی دارایی‌های دولت موجب درآمدزایی، منتفع شدن جامعه از املاک و دارایی‌های غیرمولد دولت، تسریع در اجرای طرح‌ها، کاهش هزینه‌ها، ارتقا و کیفیت‌بخشی به برنامه‌های مختلف در آموزش و پرورش شده که تحقق این هدف مستلزم یک عزم همگانی است.

کد خبر 745086

دیگر خبرها

  • بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ تورم‌های سهمگین در راه است؟
  • ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی
  • آمادگی آذربایجان‌غربی برای میزبانی از رویدادهای ملی ورزش دانش آموزی
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌ های ایران در حال وقوع است
  • آماده میزبانی از رویدادهای ملی ورزش دانش آموزان هستیم
  • آذربایجان غربی برای میزبانی از رویداد‌های ملی ورزش دانش آموزی آمادگی دارد
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌های ایران در حال وقوع است/ برای کاهش تورم این اقدام لازم است
  • ادعای بی سند، باز هم کار دست وزیر اقتصاد داد/ اجاره در دولت رئیسی چند برابر قبل شد؟
  • تجهیز ۳۰ مدرسه در کهگیلویه و بویراحمد به سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • امسال ۷۰ هزار معلم جذب آموزش و پرورش می شوند