Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@20:39:31 GMT

سفر به شهر نخلستان های پهناور + تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۹۳۰۸

سفر به شهر نخلستان های پهناور + تصاویر

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، بافق یکی از شهرستان‌های استان یزد است که در قلب کویر ایران و به فاصله ۱۲۰ کیلومتری با یزد و ۸۵۰ کیلومتری با تهران قرار گرفته است ، مختصات جغرافیایی بافق ۳/۵۵ تا ۱۹/۵۶ طول شرقی و ۱۹/۵۶ تا ۳/۳۲ عرض شمالی است.

ارتفاع این شهرستان از سطح دریا ۹۹۵ متر و دارای آب و هوای گرم و خشک است ، وسعت این شهرستان ۲۰۰۰۰ کیلومتر مربع است که از نظر مقدار وسعت ، دومین شهرستان استان یزد و جمعیت این شهرستان۴۰۰۰۰ نفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نخلستان‌های پهناور و زیبا، کویر سحرانگیز و صنایع‌دستی زیبا، از جمله گزینه‌هایی هستند که باعث جذب گردشگر به این شهر می‌شوند.

بافق در دل خود نادیده‌هایی را جای داده که در سفر به این شهر حتما باید از آن‌ها دیدن کنید.

روستای قطرم ، ماسوله ای در بافق

روستای قطرم در بافق یزد قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد.

این روستا در دامنه‌های غربی کوه‌های باجگان و دره‌ای کوهستانی در جنوب شرقی شهر بافق نیز واقع شده است.

مردم این روستا لهجه‌ خاصی دارند و کمی با شهر بافق متفاوت است ، اغلب به دامداری و کشت محصولات زراعی مشغول هستند .

حصار حفاظتی روستای قطرم یزد را کوه‌های کوهستانی مرتفع، شکل داده که در گذشته امنیت روستا را تامین می‌کرده و امروزه مناسب کوهنوردی و سنگ نوردی هستند.

بخشی از این کوهستان تخریب و جدا شده که به شکل یک دسته هاون در آمده و نمادی طبیعی و زیبا ساخته است.

روستای قطرم در بافق دارای طبیعتی بکر که البته به نظر عموم مردم وجود طبیعت بکر در دل کویر‌های یزد کمی غیر قابل باور است، اما خوب همین شرایط جوی و اقلیمی سبب شده تا این روستا به عنوان یک مقصد توریستی در بین گردشگران نیز مشهور باشد.

تپه‌های ماسه‌ای و طبیعت بکر روستای قطرم را درختان بنه، سبل ارس، بادام کوهی، انجیر وحشی، آنغوزه و زیره و حیات وحش آن را بز، کل، میش، قوچ، کبک، تیهو و یوزپلنگ آسیایی تشکیل داده اند.

روستای قطرم در بافق یزد که به ماسوله‌ی این استان نیز مشهور است، جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که هر کدام می‌توانند جذابیت‌های ویژه‌ای برای گردشگران داشته باشند.

روستایی کوچک با یک نفر ساکن

اگر از مسیر بافق به استان کرمان در جاده سیریز و رزند سفر کنید با پیمودن ۳۵ کیلومتر یک آبادی زیبا در دامنه کوهی بلند توجه شما را به خود جلب می‌کند.

روستایی که به خاطر داشتن آب فراوان در گذشته و روئیدن نی فراوان به "نِی‌یوئیه" یا "نیو" معروف است و همچنان مردم این روستای بسیار خوش آب و هوا را به این نام می‌شناسند.

نکته جالب در ارتباط با این روستا این است که بر اساس گفته تنها ساکن روستا، از گذشته تا به الان در این روستا زندگی جریان داشته و الان هم حسین حاجی پور پیرمرد ۹۵ ساله بافقی که تنها ساکن این روستا است، از نسل همان خانواده‌های قدیمی روستا است.

باجگان روستایی با معماری سنگی

باجگان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بافق در استان یزد است.

این روستا با معماری سنگی و طبیعت زیبا و کمیاب از مناطق گردشگری شهرستان بافق بشمار می رود.

نمای سنگی و سنگ پوش منحصر به فرد حسینیه این روستا از جمله نقاط دیدنی آن است ، همچنین طبیعت این روستا با ویژگی‌های خاص خود نظیر درختان کهنسالی که بیش از هزار سال قدمت دارند و مناظر بدیع گردشگران را بخود می‌خواند.

روستای شادکام بافق با چشمه هایی زیبا

این روستای خوش آب و هوا در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان بافق در دل کوه‌های شرقی بافق واقع شده است.

این روستا میان دره‌ای تنگ واقع شده و چشمه زیبای آن از دل همین کوه‌ها سرچشمه گرفته و تا روستا جاری است و همین امر سبب شده تا شادکام در ایام نوروز به ویژه فصل تابستان، پذیرای میهمانان بسیاری از داخل و خارج استان یزد باشد.

این روستا دارای جاده آسفالت کم‌عرض با ده‌ها دهانه پل است که رانندگان باید توجه خاصی به موقعیت این جاده و رعایت نکات ایمنی و علائم راهنمایی و رانندگی داشته باشند.

جاذبه‌های گردشگری بافق : ریگ صادق آباد بافق

ریگ صادق آباد بافق در جنوب نمکزار یا کویر بافق و در شمال روستای صادق آباد در ۱۵ کیلومتری شمال شهرستان بافق واقع شده و یکی از جاذبه‌های طبیعی استان یزد به شمار می‌رود.

ریگ صادق آباد بافق شکلی شبیه به لوزی دارد و گستره آن شمالی جنوبی است ، قطر بزرگ آن ۵ کیلومتر و قطر کوچک آن در حدود ۴ کیلومتر است ، تپه‌ها فاقد جهت مشخصی هستند و در مرکز ریگزار تپه‌های ماسه‌ای ستاره‌ای قابل مشاهده است.

ارتفاع متوسط ریگ صادق آباد بافق از سطح دریا ۹۵۱ متر است ، تپه‌ها در حاشیه مرکز دارای بیشینه ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ متر هستند که با حرکت به سمت مرکز و تپه‌های ستاره‌ای آن این ارتفاع تا ۳۵ متر افزایش می‌یابد. ریگ صادق آباد بافق در شمال به روستای حسن آباد و در جنوب به روستای صادق آباد بافق محدود می‌شود.

کویر صادق آباد دارای تپه‌هایی از شن‌های روان بدون جهت و برخوردار از پوشش گیاهی بسیار ضعیفی است، چون دقیقاً در جنوب نمکزار‌های شهرستان بافق قرار دارد.

این جاذبه گردشگری که تا چند سال گذشته شناخته شده نبود، با تلاش‌‏‏های صورت گرفته از جانب مسئولان و مردم شهرستان بافق امروزه به یکی از مکان‎‎های کردشگری زیبای این شهرستان تبدیل شده است. راه آسفالت و هموار دسترسی به این منطقه که در سمت شمال شهرستان بافق واقع شده، یکی از ویژگی‎‎های این منطقه گردشگری است.

بیشتر بخوانید : سفر به بام زیبای ایران +تصاویر

کویر صادق آباد هم‌اکنون دارای یک کمپینگ تفریحی است که در آن فعالیت‏‌هایی مانند ریگ‏نوردی، شترسواری، موتورسواری، کویرنوردی، پرواز با چتر پاراسل، والیبال ساحلی، حمام آفتاب و زمین بدمینتون است و مکان مناسبی برای سپری کردن یک روز نوروزی برای تمام خانواده ها به شمار می ‏رود.

باغ سرچشمه فاضلیه

باغ قدیمی سرچشمه فاضلیه شهرستان بافق با ساختمانی مستطیلی شکل، مربوط به دوران پهلوی است ، ساختمان بر روی یک سکو به ارتفاع یک متر از سطح زمین قرار دارد. در نمای شمالی بنا چهار پنجره و یک درب مشاهده می‌شود که در اطراف بازشوها، تزئینات بسیار زیبایی با آجرکاری دیده می‌شود.

ساختمان مالک دارای چهار درب ورودی و خروجی در چهار راهرو می‌باشد که درون راهرو‌ها نیز چهار اتاق به قرینه هم و با سقف‌های ضربی به ارتفاع ۷.۵ متر از کف بنا قرار دارد. طول یکی از راهرو‌ها ۱۲ متر و در وسط راهرو سقف گنبدی شکل است که دارای یک کلاهک هشت ضلعی به ارتفاع ۱۲۰ سانتی متر است و در راهروی ورودی به طرف اتاق‌ها، دو ستون به حالت هلالی شکل وجود دارد که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

مصالح به کار رفته در بنای این باغ آجر و گل است، ولی درب ورودی اصلی بنا از چوب و به صورت مشبک ساخته شده است.

کمپ کویرنوردی شن و شادن

کمپ کویرنوردی شن و شادن در استان یزد شهرستان بافق منطقه ریگزار پتکستان واقع است.

این کمپ آماده ارائه خدمات تفریحی به گردشگران داخلی و خارجی است که این خدمات عبارتند از: شتر سواری ،  موتور سواری ، سافاری، موتور چهارچرخ، آش محلی ، چای آتشی،کویر نوردی ، اجرای موسیقی سنتی زنده و ...

مسجد جامع بافق

این مسجد در محله قدیمی بافق، خیابان مسجد جامع واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع بافق که اصطلاحاً مردم به آن "مسجد جمعه " هم می‌گویند، در دو قسمت تابستانی و زمستانی طراحی شده است؛ که در قسمت تابستانی آن شبستانی با بادگیر‌های بزرگ به سبک مسجد جامع کبیر یزد در دو ردیف با پایه‌های محکم بنا شده که مسقف به دو لایه بوده است که امروزه تخریب شده و مسجد نوساز دیگری به سبک نوین بنا شده است.

بنای مسجد چندان کهنه نیست ، در پیشانی ایوان و شبستان آن کاشی کاری قاجاری هست که قسمتی از آن ریخته است ، درباره مؤسس و بانی اولیه مسجد سخنان زیادی بر سر زبان ها است و مشهورترین بانی و مؤسس شخصی است بنام ملا محمد باقر که گفته می‌شود مدتی امام جماعت مسجد را عهده دار بوده است.

" باغ تیتو" بنایی زیبا از خشت و گل

قدمت این باغ به دوران صفویه باز می‌گردد و به شماره ۳۷۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این باغ با سبک معماری بسیار زیبا و از مصالح خشت و گل بنا شده و نمای ساختمان باغ با آجر‌های زیبا تزیین شده و ایوان آن دارای ستون‌های استوانه‌ای شکل است که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

از خصوصیات این بنا می‌توان به وجود بادگیر اتاق‌های گچ کاری شده ایوان و حوض آب زیبایی که در جلوی نمای ورودی باغ است، اشاره کرد.

این باغ دارای مساحتی حدود شش هزار متر مربع است که پوشش درختان نخل و انار و … زیبایی خاصی به آن بخشیده است ، در اندرونی باغ نیز حوض آب نسبتاً بزرگی قرار دارد که درختان انگور سایه‌ای دل انگیز بر سطح آب آن گسترانیده اند.

قلعه باقر آباد

قلعه باقر آباد به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی ساخته شده این قلعه در سه مرحله بنا گردیده است ابتدا برج شمالی که محل زندگی عشکر می‌باشد؛ و قسمت برج جنوبی ده سال بعد ساخته شد و در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی به علت هرج ومرج در کشور مروم روستا دور قلعه را حصار کشیدند این قلعه با مصالح خشتو گل ساخته شده است.

برج شمالی قلعه با ارتفاع ۸ متر دارای دو طبقه ۳ سنگ انداز و ۱۰ جایگاه تیرانداز است ، برج دوم قلعه که در قسمت جنوبی قلعه قرار دارد به صورن هشت ضلعی با ارتفاع ۱۱ متر در دو طبقه دارای ۱۶ روزن تیرانداز و ۴ سنگ انداز است .

قلعه دارای ۴۵ اتاق با اندازه‌های متفاوتی است سه راهور در دورن قلعه وجود دارد که راهروی اول برج جنوبی را به برج شمالی متصل می‌کند و دو راهرو‌ی دیگر در دوطرف راهروی اول قراردارد و دسترسی به اتاق‌های قلعه را برای ما امکان پذیر می‌سازد.

هتل‌های بافق: هتل نیکان بافق

آدرس: بافق - جنب شهرک آهنشهر

رزرو این هتل %۱۰۰ آنلاین و ۲۴ ساعته است .

هتل علمدار بافق

آدرس : بافق - بلوار انقلاب - نبش فرعی ۶۴

رزرو این هتل %۱۰۰ آنلاین و ۲۴ ساعته است .

رستوران های بافق : رستوران پاپیتال

آدرس: استان یزد، بافق، استان یزد، بافق، پانزده خرداد

شماره تماس : ۰۳۵۳۲۴۲۱۳۳۳

رستوران ولیعصر (عج )

آدرس : استان یزد، بافق، ،شهرک مناجات

شماره تماس : ۰۳۵۳۲۴۲۶۶۸۰

بیمارستان های بافق : بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) بافق

آدرس یزد - بافق - میدان ولیعصر - بیمارستان حضرت ولیعصر (عج)

تلفن ۰۳۵۳۲۴۲۴۰۴۰ , ۰۳۵۳۲۴۲۴۰۴۱ , ۰۳۵۳۲۴۲۴۰۴۲ , ۰۳۵۳۲۴۲۴۰۴۳ , ۰۳۵۳۲۴۲۴۰۴۴

 

انتهای پیام /ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جاذبه گردشگری مکان های تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۹۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ طرح محوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ برای مناطق عشایری

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از اجرای ۵ طرح محوری در سال جدید برای حمایت و توانمندسازی مناطق عشایری استان خبر داد. - اخبار استانها -

محمدحسین جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خواف در حاشیه بازدید از مناطق عشایری این شهرستان گفت: ساماندهی به دام داشتی و پرواربندی، توسعه صنایع دستی، توسعه کشت و برداشت گیاهان دارویی، گردشگری جامعه محور و توسعه شترداری از جمله طرح‌های محوری خواهد بود.

وی در خصوص حمایت از دام عشایر به عنوان سرمایه اصلی این قشر بیان کرد: در سال گذشته، 45 هزار تن انواع نهاده دامی تأمین و در بین عشایر استان برای تألیف دام توزیع شده است.

جعفری با بیان اینکه از این مقدار، 19 هزار تن به صورت مدت دار و در بازه‌های 5 تا 6ماهه در طول سال توزیع شده، افزود: استان خراسان رضوی دارای 8 هزار و 200 خانوار عشایری است که در مجموع 936 هزار واحد دامی در سطح 17 شهرستان استان دارند.

مدیرکل امور عشایری استان در ادامه به نقش عشایر در پرورش شتر در استان اشاره کرد و گفت: 5 هزار و 100 نفر معادل 60 درصد شتر استان خراسان رضوی در اختیار عشایر است.

وی شهرستان مرزی خواف را با 1516 خانوار و حدود 6400 نفر، دارای بیشترین جمعیت شتردار در استان خراسان رضوی دانست.

انتهای پیام/282

 

دیگر خبرها

  • راه دو روستای بم مسدود شد
  • راه ارتباطی ١٠ روستا بر اثر بارش شدید باران در جنوب کرمان قطع شد
  • جذب و هزینه ۵۷ درصد از اعتبارات کمیته برنامه ریزی در شوط
  • تخلیه سه روستای جنوب کرمان!
  • اتصال ۸ روستای هرمزگان به شبکه ملی اطلاعات
  • ۵ طرح محوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ برای مناطق عشایری
  • توسعه نخلستان ها در شهرستان کارون 
  • گرده افشانی نخیلات در شهرستان مهر
  • در دست اجرا بودن ۱۲ طرح راهداری در شهرستان باشت
  • استقبال از جام صفوی در اردبیل افزایش یافته است