Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-28@09:37:28 GMT

هوش هیجانی خود را تست کنید

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۹۶۱۱

هوش هیجانی خود را تست کنید

یک مددکار اجتماعی می‌گوید برای بودن در جهانی سراسر شادی باید از خودتان شروع کنید، واکنش مثبت به اتفاقات خوب و شادی دیگران مصداقی از نوع دوستی است که ریشه آن در ذات بشر نهفته و جزو هوش هیجانی انسان‌ها محسوب می‌شود.

ساناز شجاع زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: انسان دوستی به معنای دوست داشتن افراد و بشریت است، اساس و پایه همه ادیان الهی بر مهرورزی و محبت قرار گرفته و انسان موجودی اجتماعی است که همیشه طالب محبت بوده و در عین حال دوست دارد محبت خویش را نیز ابراز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ابزارها و راه‌های ترویج نوع دوستی گفت: احترام متقابل به اعتقادات، ارزش ها، فرهنگ ها و دیدگاه های متفاوت شاه کلید نوع دوستی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین درک متقابل، روحیه مشارکت در فعالیت‌های جمعی، دوری از فردگرایی مطلق، باور و عمل به رعایت حریم شخصی، مهربانی و کمک به افرادی که از نظر مالی و روانی نیازمند حمایت هستند، ایجاد روابط همدلانه، پذیرش تفاوتها و احترام به آنها، حساس شدن به رنج ها و احساسات و حتی اتفاقات مثبت و واکنش مثبت نشان دادن به آنها از جمله موارد و مصداق های دوست داشتن همنوع است.

این روانشناس با تاکید بر اهمیت کمک به کسانی که به نوعی به وجود ما نیاز دارند، بیان کرد: می‌توانید از همین امروز با گام‌های کوچکی که برمی‌دارید، با احترام بی قید شرط به تفاوت ها و ارزشها و دیدگاه های افراد دیگر و همچین حضور بیشتر در جمع خانواده و گسترس حس همدلی و همراهی بین اعضا و شرکت در مراسم اعتقادی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و همچنین ایجاد ارتباط موثر با دیگران و مشارکت بیشتر در فعالیت های دسته جمعی، مهارت نوع دوستی که جزء هوش هیجانی محسوب می‌شود و خارج از کدها و دستورهای اخلاقی است را در خود ایجاد کنید.

شجاع زاده خاطرنشان کرد: افراد برای دوست داشتن خود و دیگران رفتارهای ویژه‌ای دارند، به عنوان نمونه فاصله ها را رعایت می کنند، به حریم دیگران احترام می گذارند، بیشتر فکر می کنند، مثبت رفتار می‌کنند، در حد توان خود به دیگران کمک می‌کنند.

وی افزود: تلاش در جهت رفع یک مشکل و معضل می تواند در رشد هوش ذاتی و غریزی انسان موثر باشد، نوع دوستی پاسخی به کدها و دستورهای اخلاقی نیست بلکه یک غریزه ذاتی است که ریشه آن در ذات بشر نهفته و جزو هوش هیجانی انسان ها محسوب می‌شود.

این مددکار تصریح کرد: احساس همدردی، پذیرش تفاوت‌ها، حساس شدن به احساساتی چون غم، شادی، دوست داشتن و... و حتی واکنش مثبت به اتفاقات خوب و شادی دیگران نیز نوعی نوع دوستی محسوب می‌شود.

شجاع زاده اظهار کرد: برای بودن در جهانی سراسر شادی از خودتان شروع کنید چرا که دوستی و دوست داشتن بهترین سلاح است. از ارتباط های خصوصی شروع کنید، به عنوان مثال احترام گذاشتن به افکار و اعمال متفاوت با شما، درک کودک، همسر، پدر و مادر خود در خانواده و ارزش گذاشتن به اعتقادات مذهبی همشهری های خود و اطرافیانتان از جمله اینهاست. با چنین گام های کوچکی می توانیم حس نوع دوستی را در خود افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ارتباط مانند چسبی است که همه بشریت را به هم پیوند می‌دهد، گفت: ارتباط همان چیزی است که باعث می‌شود میلیونها موجود روی کره زمین به طور تصادفی با هم پیوند بخورند.

وی ادامه داد: انسان ها با هم رشد می کنند، زیرا ما آدم ها، خانواده ها، ملت ها، شرکت ها، و تیم های متفاوتی هستیم که نظر، عقیده، افکار و عقاید و ارزش های متفاوتی داریم و تنها با ابزار یا مهارت و ویژگی‌های اخلاقی همچون بشردوستی و نوع‌دوستی می‌توان با وجود این تفاوت ها در کنار هم و در صلح زیست.

شجاع زاده ادامه داد: این تفاوت‌ها در کوچکترین عضو جامعه که خانواده است تا ملت ها و مذهب ها و در سراسر کره زمین وجود دارد و تنها نقطه اشتراک و اتصال برای زیستن مسالمت آمیز می تواند گسترش تفکر و مهارت های نوع دوستی باشد.

این کارشناس با تاکید بر اهمیت و تاثیر احترام متقابل عنوان کرد: نوع دوستی یا بشردوستی یعنی احترام بدون قید و شرط به انسان‌ها فارغ از تفاوت های نژادی، اعتقادی، مذهبی و ملی که وجود دارد.

وی ادامه داد: پدیده نوع دوستی زمانی محقق می شود که من به عنوان یک فرد دارای سلامت روان فارغ از حس کنجکاوی و ترحم یا تظاهر به اعتقادات و ارزش ها و خواسته های فرد مقابل، جامعه و یا ملت‌های دیگر احترام می‌گذارم.

وی تاکید کرد: افرادی که از سلامت روانی برخوردارند مهربان و اجتماعی هستند، روحیه مشارکت جمعی و اعتقادات مذهبی به دور از تعصبات نابه‌جا و حس قدردانی و سپاسگذاری دارند. همچنین این افراد با درک متقابل از انسان‌ها می توانند با چشمان و نگاه دیگران به دنیا نگاه کنند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: هوش هیجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۹۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| ابراهیم رئیسی، دوست دارد چه کسی رئیس مجلس شود؟

آفتاب‌‌نیوز :

در ادامه ویدئوی زیر را مشاهده می نمائید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • مردی که چهره دیگران را شیطانی میبیند! + عکس
  • اجرای پویش قرآن دوست
  • دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی
  • تفاوت همدلی با همدردی چیست؟
  • چند اسب اینجا می‌بینید؟
  • فیلم| ابراهیم رئیسی، دوست دارد چه کسی رئیس مجلس شود؟
  • رابطه خِرَد و خوش رفتاری از نگاه امام حسن مجتبی (ع)
  • ۱۰ نشانه که کودک شما در آینده فردی موفق و سازنده می‌شود
  • درخشش آیین دوستی با اقوام ایرانی در نوروزگاه آبشار بافق
  • ورودی جدید آب به سد دوستی به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب