Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@00:16:48 GMT

قیمت حامل‌های انرژی باید واقعی شود

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۰۷۱۶

قیمت حامل‌های انرژی باید واقعی شود

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: قیمت حامل‌های انرژی صرفه نظر از افزایش یافتن یا نیافتن درآمدهای دولت، باید واقعی شود. چاره‌ای به غیر از حذف پلکانی این یارانه نیست؛ اگر هر ساله تقریبا ۲۰ درصد آن کاهش پیدا کند، شوک تورمی در پی نخواهد داشت.

سید کمیل طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اگرچه با افزایش قیمت نفت، درآمدهای دولت نیز افزایش پیدا می‌کند و دچار کسری بودجه نمی‌شود یا می‌تواند کسری بودجه خود را پوشش دهد اما اقلامی که باید برای آن‌ها یارانه پرداخت شود از قبل در بودجه کشور لحاظ شده و همواره جزو دیون و هزینه‌های دولت به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال اگر دولت دچار کسری بودجه شود این کسری را به سال آینده یا زمانی که افزایشی در درآمدها رخ دهد، موکول می‌کند.

وی تصریح کرد: البته از نظر اقتصادی می‌توان به این یارانه‌ها به‌ویژه سوبسید حامل‌های انرژی نقدهایی وارد کرد؛ ازجمله اینکه اثر چنین یارانه‌هایی کوتاه مدت است، زیرا اگر در بلندمدت و ادامه دار باشد اثرات منفی آن بسیار بیشتر از اثرات مثبت آن خواهد بود. به علاوه پرداخت یارانه برای حامل‌های انرژی به منزله ارزان فروشی آن‌ها است.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: همچنین در صورتی که قیمت حامل‌های انرژی در داخل، متناسب با قیمت منطقه‌ای نباشد زمینه ساز قاچاق می‌شود، آلودگی محیط زیست را شدت می‌بخشد و تقاضا برای مصرف غیر ضروری آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ در این صورت حامل‌های انرژی از  نظام قیمتگذاری دور می‌شود؛ در واقع اگر تولید و مصرف به عنوان یک عمل اقتصادی محسوب شود باید بر اساس یک نظام قیمتی صورت پذیرد.

طیبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت منطقه‌ای بنزین بسیار بیشتر از قیمت آن در ایران و به طور میانگین، حدود یک دلار است. البته در حال حاضر بر یکسان سازی نرخ داخلی این حامل‌ها و نرخ منطقه‌ای و در واقع حذف کامل یارانه آن‌ها تاکید نداریم زیرا هزینه‌های تولید و حمل و نقل را بسیار افزایش می‌دهد اما ماندن یارانه‌ها در همین سطح، بار بدهی بزرگی را به وجود آورده و باعث کسری بودجه می‌شود. این مسئله خود تورم‌زا است و منابع مالی را هدر می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر با وجود کاهش درآمدهای دولت، پرداخت یارانه‌ها جزو تعهدات دولت به جامعه محسوب می‌شود؛ بنابراین در شرایط کنونی که درآمدهای دولت کاهش پیدا کرده است، دولت چاره‌ای به غیر از اقدام به انتشار پول ندارد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر منطقی‌ترین راه تجدید ارزیابی قیمت حامل‌های انرژی است. البته این مسئله ممکن است بار روانی داشته باشد اما این بار روانی کوتاه مدت است. اگر در بلند مدت، قیمت حامل‌های انرژی به قیمت بازار نزدیک و منطقی شود، می‌تواند تعادل جدیدی در بازار انرژی به وجود آورد و همچنین تعدیل کسری بودجه دولت را نیز به همراه داشته باشد.

طیبی خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر ممکن است دولت از تبعات تعدیل قیمت‌ها دراین حوزه و آثار تورمی آن واهمه داشته باشد اما این تورم کوتاه مدت بوده و در بلند مدت می‌تواند در بهره وری مصرف انرژی بسیار موثر بوده و حتی از منابعی که از این جهت به وجود می‌آید در تخصیص و یا تجدید مجدد منابع برای دیگر حوزه‌ها استفاده کند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان در خصوص حذف یارانه حامل‌های انرژی گفت: حذف این یارانه‌ها باید به صورت تدریجی رخ دهد، چاره‌ای به غیر از حذف پلکانی این یارانه نیست؛ اگر هر ساله تقریبا ۲۰ درصد آن کاهش پیدا کند، شوک تورمی در پی نخواهد داشت.

طیبی تاکید کرد: در هر حال چه درآمدهای دولت افزایش پیدا کند و چه نکند، قیمت حامل‌های انرژی باید واقعی شود.

کد خبر 389486

منبع: ایمنا

کلیدواژه: یارانه درآمدهای نفتی بودجه دانشگاه اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۰۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟

به گزارش همشهری آنلاین، افزایش تنش‌های نظامی در منطقه بحث برسر تحریم‌های نفتی ایران را افزایش داده و حتی جمهوری‌خواهان در آمریکا در تدارک طرحی برای افزایش تحریم‌های نفتی ایران هستند، اما روز گذشته بلومبرگ اعلام کرد بایدن تمایلی به افزایش تحریم‌های نفتی ایران ندارد.

بلومبرگ همچنین توضیح داد: درحالی‌که قانونگذاران آمریکایی در واکنش به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، در تلاش برای اقدامات جدیدی هستند، بازار انتظار ندارد هرگونه تحریم جدیدی، تأثیری روی صادرات نفت ایران داشته باشد. تحلیلگران بازار نفت می‌گویند که بایدن از انجام هرگونه حرکتی که قیمت نفت خام یا بنزین را افزایش دهد، بیزار است. آمارها نیز نشان می‌دهد شیب قیمت نفت نزولی شده و دیروز حتی قیمت نفت به مرز ۸۶دلار رسیده است.

سایر خبرها در حوزه انرژی نیز نشان می‌دهد با وجود بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا فروش نفت ونزوئلا با کمک ارزهای دیجیتال شتاب گرفته است. به‌زعم برخی تحلیلگران ایران نیز می‌تواند با استفاده از مکانیسم ارزهای دیجیتال تجارت خارجی خود را به‌ویژه در حوزه انرژی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید

صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟ | مذاکره وزرای نفت ایران و پاکستان راه بی بازگشت پاکستان در تکمیل خط لوله گاز | سفر رئیسی صادرات انرژی ایران را تسهیل می کند؟

آمارهای موجود از بازار فروش موبایل درجهان نیز نشان می‌دهد فروش آیفون اپل در چین طی ۳ماهه اول سال میلادی جاری، ۱۹.۱درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که فروش هوآوی ۶۹.۱درصد افزایش داشته است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا هم دیروز با بیان اینکه اقتصاد جهان در یک نقطه عطف قرار گرفته است، گفت: واقعیت‌های گذشته با عدم‌قطعیت‌های جدید جایگزین شده‌اند، اما برخی موارد به‌طور قطع ثابت باقی خواهند ماند.

دیروز در عین حال مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران از عزم ایران و پاکستان برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری به‌منظور دستیابی به تجارت ۱۰میلیارد دلاری ۲ کشور خبر داد.

کد خبر 846768 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت قیمت نفت و گاز ایران و آمریکا بایدن تحریم هسته‌ای - انرژی

دیگر خبرها

  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • عجیب، اما واقعی؛ دولت پرسپولیس و استقلال را قسطی فروخت
  • عجیب، اما واقعی؛ پرسپولیس و استقلال قسطی فروخته شد