Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@16:19:41 GMT

ثبت عکس رنگی از دومین دنباله‌دار بین ستاره‌ای

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۱۲۴۴

ثبت عکس رنگی از دومین دنباله‌دار بین ستاره‌ای

تلسکوپ "جمنای"(Gemini observatory) اخیرا موفق به ثبت تصویر رنگی از دومین دنباله‌دار بین ستاره‌ای شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، ستاره‌شناسان در بررسی‌های جدید خود موفق شدند دومین جرم(دنباله دار) میان‌ستاره‌ای را رصد کنند.

ستاره‌شناسان، یک ستاره دنباله‌دار را رصد کرده‌اند و احتمال می‌دهند این ستاره، دومین جرم میان‌ستاره‌ای باشد که تاکنون کشف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جرم موسوم به "C/۲۰۱۹ Q۴"، نخستین بار در ۳۰ اوت سال جاری توسط "گنادی باریسف"(Gennady Borisov)، ستاره‌شناس اوکراینی در رصدخانه "MARGO" دیده شده بود. سرعت و خط سیر این ستاره دنباله‌دار نشان می‌دهد که از بیرون منظومه شمسی آمده است.

اکنون تلسکوپ جمنای موفق به ثبت تصویری رنگی از این دنباله دار شده است.

"اندرو استفان"(Andrew Stephens) از رصدخانه "جمنای" گفت: ثبت این تصویر به دلیل توانایی جمنای در ثبت سریع مشاهدات امکان‌پذیر شد.

ستاره‌شناسان دریافتند که این جرم، بیرون از "مسیر حرکت ظاهری سالانه خورشید نسبت به زمین" یا "دایرةالبروج" قرار دارد و با زاویه ۴۰ درجه و سرعت ۱۵۰ هزار کیلومتر بر ساعت به سمت داخل منظومه شمسی در حال حرکت است.

جزئیات مسیر حرکت این جرم جدید نیز به صورت دقیق‌تر، توسط "داوید فارنوچیا" (Davide Farnocchia)، پژوهشگر ناسا، در "مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین ناسا" (CNEOS) مورد بررسی قرار گرفت.

فارنوچیا گفت: سرعت بالای حرکت این ستاره دنباله‌دار نشان می‌دهد که این جرم آسمانی دوباره به فضای میان ستاره‌ای بازخواهد گشت.

دنباله دار

دنباله‌دار یک گلولهٔ برفی کیهانی است که از گازهای منجمد، سنگ و گرد و غبار ساخته‌ شده است. ساختار دنباله‌دار شامل سه بخش هسته، گیسو و دم است. هسته بخش مرکزی آن است و از گرد و غبار و گاز و یخ ساخته شده‌است. وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هستهٔ آن تبخیر می‌شود و تبدیل به ابر بزرگی پیرامون دنباله‌دار می‌شود که گیسو نام دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دنباله دار بین ستاره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۱۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین سفر استانی رئیس جمهور به سمنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بنابر اعلام معاون اجرایی رئیس جمهور، آقای رئیسی، صبح پنجشنبه در دومین سفر خود در دولت سیزدهم به استان سمنان، نیروگاه برق این استان را افتتاح می‌کند.

محسن منصوری گفت: افتتاح حدود ۲۰۰ واحد راکد و نیمه تعطیل و دیدار با مردم سمنان و شاهرود، از برنامه‌های سفر رئیس جمهور در این سفر استانی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (عکس) حرکت جالب ستاره بایرن: تمرین با توپ‌جمع‌کن!
  • دومین روز مسابقات ربوکاپ آزاد ایران
  • آیا چهره صورت‌های فلکی تغییر می‌کند؟
  • کسوف کامل و دنباله‌دار؛ تصویر روز ناسا + عکس
  • حرکت جالب ستاره بایرن: تمرین با توپ‌جمع‌کن! (عکس)
  • دومین سفر استانی رئیس جمهور به سمنان
  • تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است
  • تصاویر نجومی ۲۹ فروردین (۱۷ آوریل)
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • شلیک گاز اشک‌آور و گلوله رنگی از دوربین امنیتی