Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@13:37:14 GMT

اختلاط ۷۰۰ هزار تن سنگ و خاک با گندم نانوایی‌ها!

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۱۳۱۰

اختلاط ۷۰۰ هزار تن سنگ و خاک با گندم نانوایی‌ها!

خبرگزاری تسنیم: هر ساله برای خرید تضمینی گندم، به دلیل حجم بالا، رقم هنگفتی هزینه می‌شود به طوریکه سالانه حدود ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان و واسطه‌ها خریداری می‌شود و رقم پرداخت شده برای این محصول حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

در میان این ارقام بالا و حجم زیاد خرید و فروش گندم، هرگونه تخلف در وزن و خلوص این محصول می‌تواند هزینه اضافی زیادی را به دولت تحمیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اسنادی که به دست خبرگزاری تسنیم رسیده، هر ساله بخشی از گندم خریداری شده از کشاورزان مخلوط به ضایعاتی همچون سنگ، شن و خاک است که طبق برآورد انجام شده وزن این ضایعات حدود ۷۰۰ هزار تن در سال است که رقمی بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود. به عبارتی به دلیل عدم رعایت برخی استاندارد‌ها دولت سالانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان خرج خرید سنگ و خاک می‌کند که ظاهراً بخش عمده این پول هم به جیب دلالان فروش گندم و نه کشاورزان می‌رود.

این مساله علاوه بر اینکه منافع بیت المال را هدر می‌دهد، سلامت مردم را نیز به مخاطره می‌اندازد، چرا که ممکن است همین گندم‌ها به همراه خاک و شن و سنگ در کارخانه تبدیل به آرد شود و در نانوایی‌ها به خورد مردم داده شود.

بر اساس نامه محمدرضا مرتضوی رئیس هیات مدیره انجمن آردسازان به رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، دلیل اصلی ورود این حجم از ضایعات به خرید تضمینی گندم، عدم رعایت استاندارد‌های سازمان استاندارد توسط شرکت بازرگانی دولتی و استفاده از توری نامناسب در زمان خرید تضمنی گندم است.

برای خرید تضمینی گندم معیاری تحت عنوان «جدول پاکی گندم» در نظر گرفته شده است و تعیین میزان خلوص گندم در زمان خرید در مراکز خرید تضمینی نیز بر این اساس اطلاعات مندرج در این جدول تعیین می‌شود، بر این اساس سازمان ملی استاندارد برای خرید تضمینی گندم توری ۲*۲۰ میلی متر را معرفی کرده است، اما وزارت جهاد کشاورزی به جای استفاده از توری استاندارد، توری غیر استاندارد ۲*۲ میلی متر را به مراکز خرید تضمینی گندم معرفی کرده است.

این توری توان جداسازی ضایعات را بر اساس جدول پاکی گندم ندارد؛ این امر باعث شده که نه تنها ضایعات گندم به همراه گندم به چرخه خرید تضمینی وارد شود بلکه این امکان را نیز فراهم می‌کند که برخی واسطه به طمع سوء استفاده از این شرایط، سنگ و خاک اضافی نیز به محوله‌های خرید تضمینی اضافه کنند تا بتوانند پول بیشتری به دست آورند.

جدول پاکی گندم در جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و شرکت بازرگانی دولتی ایران تصویب می‌شود.

اخبار داغ ویدئوی چالش بطری هنرپیشه معروف ساختگی از کار درآمد! +فیلم فیلم: توضیح کارگردان «گاندو» درباره سکانس حاشیه‌‌ساز هواپیما فیلم: چالش باز کردن درب بطری به صداوسیما رسید! فیلم: خودرو گرانقیمت منشا به آتش کشیده شد! فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدی‌نژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلم

منبع: فردا

کلیدواژه: سنگ و خاک گندم نانوایی ها بودجه دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۱۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت اولین خوشه های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کار برداشت گندم از ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از دشت پیشین شهرستان راسک آغاز شد.

سید محمدرضا سیدحسینی امروز پنجشنبه اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت و تعهد ابلاغی سازمان از سوی وزارت جهادکشاورزی و مشارکت کشاورزان ۳۱ هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزارهای سیستان وبلوچستان زیر پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است.

وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در سیستان و بلوچستان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امسال ۱۶ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.

وی در خصوص قیمت گندم سال زراعی جاری بیان کرد: نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزار ریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • آغاز برداشت گندم کشور از هرمزگان
  • برداشت اولین خوشه های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • به این دلیل طلای دست دوم نخرید!
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • به این دلیل طلای دست دوم نخرید !
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان
  • مردم طلای دست دوم خریداری نکنند