Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@17:59:09 GMT

چگونه ویپ به عروق و ریه شما آسیب می‌زنند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۱۷۱۷

چگونه ویپ به عروق و ریه شما آسیب می‌زنند؟

حتی یک بار استفاده از سیگار الکترونیک غیر نیکوتینی (ویپ) می‌تواند به عروق و ریه‌های شما آسیب برساند و شما را به بیماری‌های مختلف مبتلا کند.

به گزارش ایسنا بنابراعلام دکتر سوشا، مصرف سیگار الکترونیک (ویپ) در بین جوانان زیر۳۰ سال بیش‌ترین محبوبیت را دارد و تعداد نوجوانانی که از این سیگارهای الکترونیک استفاده می‌کنند، روز به روز در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یک بررسی جهانی که درسال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان داد که بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز دبیرستانی از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند که این آمار نشان‌دهنده ۷۸ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۷ است.

ارتباط مصرف ویپ با بیماری‌های عروقی

براساس مطالعه اخیر وب سایت healthline.com نشان داده شد که مصرف این سیگارها به هیچ وجه برای ریه‌ها و سیستم عروقی ایمن نیست.در این مطالعه که روی ۳۱ فرد شرکت‌کننده ۳۵-۱۸ ساله انجام شد، محققان قبل و بعد از مصرف ویپ روی افراد شرکت کننده MRI انجام دادند تا متوجه شوند، سیگارهای الکترونیک چه تاثیری در سیستم عروقی شرکت‌کنندگان می‌گذارد. بررسی  MRI شرکت‌کنندگان، این یافته‌ها را برای محققان داشت:

· مصرف سیگار الکترونیک (ویپ) می‌تواند منجر به تغییر در جریان خون شود: تنها یک مرتبه استفاده از ویپ موجب کاهش جریان خون در شریان فمورال (شریان بزرگ در ران) می‌شود. زمانی که جریان خون کاهش پیدا می‌کند، جریان اکسیژن نیز کاهش می‌یابد. هنگامی که جریان خون به مغز کاهش می‌یابد، می‌تواند توجه، تمرکز و توانایی یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد و این می‌تواند تأثیرات مختلفی بر نوجوانان دبیرستانی و دانشگاهی بگذارد.

· محققان نگران هستند که مصرف ویپ منجر به سخت شدن شریان‌ها شود: محققان با بررسی‌هایی که انجام دادند متوجه افزایش سرعت موج پالس آئورت در شرکت‌کنندگان شدند، که این تغییر احتمالاً حاکی از سفت شدن آئورت می‌باشد.

به طور کلی، نتایج نشان داد که حتی اگر مایع ویپ حاوی نیکوتین نباشد، با این حال سیگارهای الکترونیکی ممکن است خطری برای عملکرد عروق و پوشش رگ‌های خونی در افراد جوان و سالم ایجاد کنند.

دکتر هامبرتو چوی، متخصص قلب و عروق گفت: " ما نگران هستیم که استفاده طولانی مدت از سیگارهای الکترونیکی، منجر به بیماری‌های عروقی دائمی مانند آترواسکلروز (سخت شدن رگ‌های خونی) شود. ما هنوز زمان لازم داریم تا ببینیم مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی به این مشکلات دراز مدت مبتلا می‌شوند یا خیر، اما این مطالعه یک نشانه احتمالی است که می‌تواند اتفاق بیفتد. "

پیشنهاد ما به شما : کاربر عزیز شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع بیماری‌ها به بخش بانک اطلاعاتی انواع بیماری ها در وب سایت دکتر سوشا به آدرس drsosha.com مراجعه کنید.

مایعات مخصوص سیگارهای ‌الکترونیک مضرند؟

سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی مضر هستند در صورتی که جوانان فکر می‌کنند که دود این سیگارها مضر نیست و یک داروی کم خطر برای آن‌ها است؛ درست است که دود ویپ به اندازه دود سیگار مضر نیست اما این به معنی ایمن بودن ویپ و مصرف سیگارهای الکترونیک نیست.

محلول موجود در مایعات سیگار الکترونیکی حاوی پروپیلن گلیکول، گلیسرول و طعم دهنده‌ها هستند، اما نیکوتین ندارد. مطالعه جدید نشان داد که نیکوتین تنها ماده مضر برای افراد مصرف کننده سیگار نیست، بلکه سیگارهای الکترونیک با اینکه نیکوتین ندارند، اما برای سلامت انسان خطرناکند.

همانطور که در بالا گفتیم، محلول مایع موجود در سیگارهای الکترونیکی معمولاً شامل ترکیبی از حلال‌ها، طعم دهنده‌ها و مواد افزودنی است؛ وقتی این مواد شیمیایی گرم و استنشاق می‌شوند، ممکن است باعث آسیب به دستگاه تنفسی و رگ‌های خونی شود.

آخرین یافته‌ها در تحقیقات قبلی نیز نشان‌دهنده ارتباط بین دود بدون نیکوتین سیگارها الکترونیک و مشکلات سلامتی است:

· یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که قرار گرفتن در معرض ترکیبات طعم دهنده مایع سیگار الکترونیکی ممکن است واکنش التهابی در گلبول‌های سفید ایجاد کند.

· یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ادرار افراد ۱۶ ساله‌ای که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کردند حاوی مقادیر بالاتری از ترکیبات سرطان زا نسبت به شرکت کنندگانی بود که سیگار نمی‌کشیدند.

پیشنهاد ما به شما : در صورتی که سوال پزشکی در مورد سیگارهای الکترونیکی یا همان ویپ دارید، می‌توانید به بخش مشاوره با پزشک سایت پزشکی دکتر سوشا به آدرس www.drsosha.com  مراجعه کرده و پرسش و پاسخ پزشکی خود را مطرح نمایید.

نتیجه گیری

قبل از نتیجه گیری در مورد اثرات طولانی مدت ویپ یا سیگارهای الکترونیک، نیاز است که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، اما یافته‌های اولیه کارشناسان در مورد استفاده از سیگارهای الکترونیکی نگران کننده است. مطالعه اخیر نشان داد که مصرف این سیگارها به هیچ وجه برای ریه‌ها و سیستم عروقی ایمن نیست.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرطان ویپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۱۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده گیری یک حلقه مار افعی در نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور گفت: با اعلام مشاهده یک حلقه مار افعی به سامانه ۱۲۵در مجاورت منزلی مسکونی در بلوار شهید گمنام شرقی نیشابور ، بلافاصله یک  گروه از آتش نشانان ایستگاه شهید صدیقی به محل اعزام شدند  و آن را زنده گیری کردند.

ابوالفضل اسدی افزود: این مار در دامان طبیعت رها شد.

وی گفت: با گرم شدن هوا امکان مشاهده مارها در مناطق حومه شهر و نزدیک باغ های قدیمی وجود دارد،لز این رو  شهروندان توجه ککنند که مارها حیواناتی بسیار آسیب پذیر هستند و در هنگام مواجهه با آنها به هیچ عنوان نباید واکنش تهاجمی از خود نشان داد زیرا مارها در حالت عادی به انسان حمله نمی کنند مگر اینکه آنها را بترسانید و یا به آنها آسیب برسانید.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابورگفت: اگر در خانه و یا محل کار خود ماری مشاهده کردید از آسیب زدن به حیوان پرهیز کنید و پس از تماس با شماره ۱۲۵ تا رسیدن آتش نشانان مراقب باشید که حیوان تغییر مکان ندهد و یا اگر جابجا شد بتوانید آن محل را به آتش نشانان نشان دهید.

اسدی  توصیه کرد: گرمای موتور خودرو عامل جذب مار به داخل خودرو  است ازاین رو از توقف در جاهایی که پوشش علفی متراکم و بلند دارد  باید خودداری کرد.

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • برگزارنشدن الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس در ورامین
  • برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی
  • وزیر صهیونیست: بایدن به اسرائیل آسیب رساند
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • مرحله دوم انتخابات مجلس در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی
  • زنده گیری یک حلقه مار افعی در نیشابور
  • فعالیت سامانه نسخ الکترونیک بیمه سلامت پایدار شد