Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی روز های اخیر تولیت آستان قدس رضوی درسخنان مهمی دشمنان خارجی و اضمحلال داخلی را دو تهدید برای اسلام معرفی کرد و گفت: اشرافیت دوران جاهلیت را پیغمبر از بین برد، اما بعد از پیامبر(ص) اشرافیت جدید ایجاد شد که یزید از درون آن ایجاد شد و عاشورا در نتیجه آن به وقوع پیوست.

حجت الاسلام والمسلمین مروی اضافه کرد: اگر ما هم همین وضع را داشته باشیم، آقازاده‌ها آزاد باشند و به بیت‌المال دست درازی کنند، گرفتار اشرافیت خواهیم شد و امر به معروف و نهی از منکر باید ناظر به این خطرات عمده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه گفت: چرا مردم برای ۱۰ یا ۲۰ میلیون تومان وام باید مدت‌ها بدوند اما یک آقازاده به راحتی وام‌های میلیاردی بگیرد و بعد طلب کار هم باشد؟ صدها جوان در این کشور برای ۱۰۰ هزار تومان مانده‌اند و بعد یک آقازاده ۳۰ ساله صدها میلیارد تومان وام می‌گیرد و راست راست راه می‌رود.

وی ابراز کرد: دغدغه‎ها، نگرانی و هشدارهای رهبر معظم برای این است که جامعه گرفتار اشرافیت نشود، که اگر گرفتار اشرافیت شدیم، عاشوراها تکرار می‌شود.

***هشدار نسبت به اشرافی گری مسوولان

از همان زمان که بذر انقلاب اسلامی در ایران کاشته شد ؛ مبارزه با تجمل گرایی ، مال اندوزی و زندگی اشرافی هم رشد کرد؛ بویژه درمیان کسانی که قرار بود سکان این انقلاب را به دست گیرند،  امام خمینی(ره) که خود بنیانگذار این نظام بوده است همیشه در صدر هشداردهنگان نسبت به خطرات اشرافی گری مسئولان نظام اسلامی بوده و با صراحتی مثال زدنی این خطرات را گوشزد می‌کردند.

"آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحۀ دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ ‏نشینی بیرون برود و به کاخ ‏نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌‏شود. آن روزی که مجلسیان خویکاخ‏نشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزندۀ کوخ‏نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم." ( 01/01/1362)

***دیدگاه امام خمینی (ره ) درکلام رهبری

مقام معظم رهبری همانگونه که دربسیاری از ابعاد شخصیتی وانقلابی رهرو راستین بنیانگذار انقلا ب اسلامی بوده وهستند ؛ در زمینه هشدار نسبت به تجمل گرایی نیز همان راه و کلام امام خمینی (ره ) را دنبال میکنند:

"نکته‌ی چهارم در بُعد مسائل داخلی کشور؛ امام طرف‌دار جدّی حمایت از محرومان و مستضعفان بود؛ امام نابرابری اقتصادی را با شدّت و حدّت رد میکرد؛ اشرافیگری را با تلخی رد میکرد؛ به معنای واقعی کلمه امام طرف‌دار عدالت اجتماعی بود؛ طرف‌داری از مستضعفان شاید یکی از پر تکرارترین مطالبی است که امام بزرگوار ما در بیاناتشان گفتند؛ این یکی از خطوط روشن امام است؛ این یکی از اصول قطعی امام است، همه باید تلاش کنند که فقر را ریشه‌کن کنند؛ همه باید تلاش کنند که محرومان را از محرومیّت بیرون بیاورند و تا آنجایی که در توان کشور است، به محرومان کمک کنند. از آن طرف به مسئولان کشور هشدار میداد درباره‌ی خوی کاخ‌نشینی - این نکته‌ای که در قرآن هم آمده است: وَ سَکَنتُم فی مسٰکِنِ الَّذینَ ظَلَموا - و همه را از خوی کاخ‌نشینی برحذر میداشت، تأکید مکرّر میکرد بر اینکه به وفاداری طبقات ضعیف اعتماد کنید؛ این را امام مکرّر میگفت که این کوخ‌نشینانند، این فقرایند، این محرومانند که این صحنه‌ها را با وجود محرومیّتها پر کرده‌اند، اعتراض هم نمیکنند، در میدانهای خطر هم حاضر میشوند؛ [امّا] آن کسانی که برخورداری‌های بیشتری داشتند، در موارد مختلف اگر مشکلی پیش می‌آمد، اتّفاقاً آنها بیشتر ابراز نارضایی میکردند. این وفاداری طبقات متوسّط مردم و طبقات محروم مردم، از نظر امام یک امر برجسته بود و این را تأکید میکرد. بر مصرف درست بیت‌المال تأکید میکرد، بر پرهیز کردن از اسراف تأکید میکرد. این هم یکی از خطوط اساسی است. مسئله‌ی عدالت اجتماعی، طرف‌داری از محرومان و دوری از خوی اشرافیگری و خوی تجمّل‌گرایی و عمل در این جهت" .۱۳۹۴/۰۳/۱۴ بیانات در مراسم بیست‌ و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)

***هشدارهای رهبری درباره اشرافی گری

درهمین حال سخنان تولیت آستان قدس رضوی از نگرانیها و هشدارهای رهبر معظم انقلاب حکایت دارد ؛ لذا بر آن شدیم تا ببنیم این هشدارها ازچه جنسی است و بر چه نکاتی تاکید دارد . یک بررسی ساده درسخنان رهبری نشان میدهد که ایشان از اولین روزهایی که درجمهوری اسلامی مسوولیت رهبری مردم را داشته اند نسبت به اشرافی گری و مال اندوزی مسوولان هشدار داده اند و اسناد ومدارک آنهم موجود است .

" نمی‌شود ما در زندگی مادّی مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمی که خیلیشان از اولیات زندگی محرومند. در این راه، از خیلی چیزها باید گذشت. نه فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نیز باید گذشت. نمی‌گویم مثل پیامبر باشیم، نمی‌گویم مثل امیرالمؤمنین - که شاگرد پیامبر بود - باشیم؛ که انسان آن مطالب را که می‌خواند، تنش می‌لرزد. آن را از ما نخواسته‌اند. اگر از من و شما بخواهند، پدرمان درآمده است! مگر ما می‌توانیم آن‌طور زندگی بکنیم؟ اما در آن راه باید برویم، در آن راه باید قدم برداریم، کمتر خرج کنیم، کمتر بذل و بخشش بیجا کنیم، کمتر به زندگی شخصی خودمان بپردازیم.۱۳۷۰/۰۵/۲۳ بیانات در دیدار کارگزاران نظام

اما این روزها مانند سالهای اول انقلاب یا حتی سالهای پس از دوران دفاع مقدس نیست ؛ وضعیت فرق کرده ونسل جوان ونوجوانی داریم که پرسشگراست و ازدیگر سو رسانه ها چنان گسترش یافته که دیگر کمتر چیزی را میشود پنهان کرد. رسانه ها زندگی مسوولان را می بینند، خانه ها وماشینهای آنها را و فرزندانشان را که درکدام کشور زندگی یا تحصیل میکند و اکنون زمانی است که مسوولان درنظام جمهوری اسلامی باید مراقبه دوچندانی داشته باشند و همین امر هم سبب شده است تا مقام معظم رهبری نسبت  به اشرافیگری و آفتهای آن هشدارهایی تازه به مسوولان داشته باشند.

*** مسوولان دنبال تجمّلات نروند

مقام معظم رهبری همین امسال در دیدار مسوولان نظام میفرمایند:

"از جمله‌ی جاهایی که تقوا باید خودش را نشان بدهد اینجا است؛ یکی مسئله‌ی رعایت بیت‌المال است، یکی مسئله‌ی خویشتن‌داری در برابر طغیان نفْس است؛ مال‌اندوزی، مشکلات اخلاقی، میل به زندگی تجمّلاتی و اشرافیّت؛ اینها چیزهایی است که ما مسئولین جمهوری اسلامی باید خیلی مراقب باشیم."

"بنابراین کسانی که مسئولیّتی دارند در نظام جمهوری اسلامی، یکی از چیزهایی که باید واقعاً به آن اهتمام داشته باشند و لازمه‌ی تقوا است، این است که دنبال زندگی تجمّلاتی و تشریفاتی و مانند اینها نروند. زندگی معمولی داشته باشند، اسراف و مانند اینها نداشته باشند".۱۳۹۸/۰۲/۲۴ بیانات در دیدار مسئولان نظام

ایشان همچنین دردیدارنمایندگان مجلس شورای اسلامی که درآخرین روز بهار سال قبل برگزارشد، میفرمایند:

"یک مسئله‌ی مهمّ دیگری که فقط مسئله‌ی شما نیست، و مسئله‌ی کشور است، مسئله‌ی اشرافیگری است؛ بلای اشرافیگری، بلای بزرگی است. برای بنده تصویر یک ساختمانی را که با پول بیت‌المال در یک نقطه‌ای ساخته شده است آوردند، من حیرت کردم واقعاً که چطور جرئت شده است، چطور دست و دل کسی به او اجازه داده است که پول بیت‌المال را صرف یک‌چنین چیزی بکند. مسئله‌ی اشرافیگری اگر چنانچه رایج شد، جزو سبک زندگی ما شد، آثار و تبعات آن و ریزشهایی که به وجود می‌آید، دیگر انتهائی ندارد، خیلی مشکل است، خیلی کار را مشکل خواهد کرد؛ این را بایست [در نظر] داشته باشید".۱۳۹۷/۰۳/۳۰ بیانات در دیدار نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی

مقام معظم رهبری همچنین در دیدار با مردم میفرمایند: "اشرافیگریِ مسئولان، امتیازطلبیِ مسئولان، بی‌مبالاتیِ به بیت‌المال، بی‌اعتنائیِ به طبقه‌ی مستضعف، اینها حرکتهای ضدّ انقلابی است. همه‌ی تشکیلات نظام بایستی با نگاه به اهداف انقلاب حرکت بکند.۱۳۹۶/۱۱/۲۹" بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی

***مفاسد اشرافی گری

اما زندگی اشرافی مسوولان فارغ از اینکه چه مضراتی برای خودشان دارد؛ منشا مفاسدی برای نظام جمهوری اسلامی هم خواهد بود که مقام معظم رهبری به این موارد اشاره دارند.

"از جمله چیزهایی که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کُند میکند، نمود اشرافی‌گری در مسؤولان بالای کشور است؛ از این اجتناب کنید. اشرافی‌گری دو عیب دارد؛ عیب دومش از عیب اوّلش بزرگتر است. عیب اوّلِ اشرافی‌گری، اسراف است - اشرافیگریِ حلال را میگوییم؛ یعنی آن چیزی که پولش از راه حلال و بحق به دست آمده - اما عیب دوم بدتر است و آن این است که فرهنگ‌سازی میکند؛ یعنی چیزی برای مسابقه دادن همه درست میکند. البته در این زمینه مسؤولان درجه یک بسیار نقش دارند؛ تلویزیون بسیار نقش دارد؛ منش من و شما هم بسیار نقش دارد. ".۱۳۸۰/۰۶/۰۵ بیانات در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت‌

همچنین ، رهبر انقلاب اسلامی، فساد را در بسیاری از موارد ناشی از روحیه زیاده‌طلبی و اشرافی‌گری و تجمل‌پرستی دانستند و خاطرنشان کردند: اینکه امام بزرگوار بارها بر حفظ زیّ طلبگی و داشتن زندگی ساده و معمولی مسئولان تأکید داشتند، به همین علت بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: مسئولان در نظام اسلامی نمی‌توانند این تصور را داشته باشند که چون مسئولان در کشورهای دیگر از امکانات گوناگون برخوردارند، پس در نظام اسلامی نیز چنین مواردی مباح است.
ایشان تأکید کردند: در جمهوری اسلامی ما با نام اسلام به‌دنبال حکومت پیامبر اسلام(ص) و امیرالمومنین(ع) هستیم، بنابراین باید با روحیه اشرافی‌گری و شهوترانی به شدت مقابله شود.۱۳۹۷/۰۱/۲۹ دیدار وزیر، مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات با رهبر انقلاب

ایشان دراجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی نیز فرمودند:

" ما در سبک زندگی مشکلاتی داریم: یکی از مشکلات ما، مصرف‌گرایی است؛ یکی از مشکلات ما، اسراف و زیاده‌روی و زیاد خرج کردن است؛ یکی از مشکلات ما رفاه‌طلبیِ افراطی است؛ یکی از مشکلات ما اشرافیگری است. اشرافیگری متأسّفانه از طبقات بالا سرریز میشود به طبقات پایین؛ آدم متوسّط -[یعنی] از قشرهای متوسّط- هم وقتی میخواهد میهمانی بگیرد، وقتی میخواهد عروسی بگیرد، مثل اشراف عروسی میگیرد. این عیب است، این خطا است، این ضربه‌ی به کشور میزند. زیاد مصرف کردن، زیادی خواستن، زیادی خوردن، زیادی خرج کردن، جزو عیوب مهمّ ما است در سبک زندگی‌مان".۱۳۹۷/۰۱/۰۱ بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی

رهبر معظم انقلاب دردیدار اقشار مردم نیز میفرمایند:

"جلوی اشرافی‌گری باید گرفته بشود؛ اشرافی‌گری بلای کشور است. وقتی اشرافی‌گری در قلّه‌های جامعه به‌وجود آمد، سرریز خواهد شد به بدنه؛ [آن‌وقت‌] شما می‌بینید فلان خانواده‌ای که وضع معیشتی خوبی هم ندارد، وقتی میخواهد پسرش را داماد کند یا دخترش را عروس کند یا فرض کنید مهمانی بگیرد، مجبور است به سبک اشرافی حرکت بکند. وقتی اشرافی‌گری فرهنگ شد، میشود این. جلوی اشرافی‌گری باید گرفته بشود. رفتار مسئولین، گفتار مسئولین، تعالیمی که میدهند، باید ضدّ این جهت اشرافی‌گری باشد؛ کمااینکه اسلام این‌جوری است".۱۳۹۵/۰۵/۱۱ بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم

***وظیفه مردم ومسوولان دربرابر اشرافی گری

اما مردم و مسوولان نظام دربرابر اشرافی گری چه مسوولیتی دارند؟ مقام معظم رهبری میفرمایند: "دشمنان نظام اسلامی میخواهند از این قضیّه یک مستمسکی علیه نظام اسلامی درست بکنند. اینها یک عدّه‌ای هستند که در قبال مجموعه‌ی مدیران و کارکنان دستگاه‌های مسئول که با پاکی و صداقت دارند کار میکنند عدّه‌ی زیادی نیستند، امّا همین کمشان هم مضر است، همین کمشان هم عیب است؛ این عیب را بایستی برطرف کرد. ما آسیب‌های ناشی از فقر را شناخته‌ایم، روی آنها برنامه‌ریزی میکنیم، درباره‌ی آنها جلسه میگذاریم، امّا آسیب‌های ناشی از مستی اشرافی‌گری را کأنّه درست نمی‌شناسیم؛ وقتی اشرافی‌گری، اسراف، و تجمّل در جامعه وجود داشته باشد و ترویج بشود، این قضایا به دنبالش پیش می‌آید و به وجود می‌آید و همه دنبال این هستند که یک طعمه‌ای به دست بیاورند و خودشان را از آن سیر کنند، شکمها را از این مالهای حرام پُر کنند. با این پدیده بایستی با جدّیّت مقابله بشود؛ مسئله‌ی عزل کردن و برکنار کردن و برگرداندن آنچه از بیت‌المال به صورت نامشروع خارج شده است، این را در دستور قرار بدهند. این وظیفه‌ی همه است؛ مردم نسبت به این مسئله اهمّیّت میدهند و اگر چنانچه این قضیّه اتّفاق نیفتد و دنبال‌گیری نشود، اعتماد مردم به نظام کاسته میشود که این فاجعه‌ی بزرگی خواهد بود. بایستی با اقدام جدّی، اعتماد مردم را حفظ کرد".۱۳۹۵/۰۴/۱۶ خطبه‌های نماز عید فطر

ایشان همچنین میفرمایند:

"من نسبت به شخص، هیچ‌گونه نظری ابراز نمیکنم؛ اما شاخصهائی وجود دارد. بهترین، آن کسی است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافی‌گری خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافی‌گری و تجمل‌پرستی است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافی‌گری باشد، مردم را به سمت اشرافی‌گری و به سمت اسراف سوق خواهد داد. اینی که ما گفتیم امسال، سال حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف است، یعنی امسال سالی است که ملت ایران تصمیم بگیرد که با اسراف مبارزه کند. نمیگوئیم بکلی و یکباره و در طول یک سال، اسراف تمام بشود؛ نه، ما واقع‌بین‌تر از این هستیم؛ میدانیم این کار مال سالیان پی در پی است و باید کار بشود تا به این فرهنگ برسیم؛ باید این کار را شروع کنیم.
یکی از اساسی‌ترین کارها برای اینکه ما جلوی اسراف را بگیریم این است که مسئولین کشور، خودشان، کسانشان، نزدیکانشان و وابستگانشان، اهل اسراف و اهل اشرافی‌گری نباشند. چطور میتوانیم اگر خودمان اهل اسراف باشیم، به مردم بگوئیم اسراف نکنید؛ اولین کار این است که ما مسئولین کشور را، افرادی انتخاب کنیم که مردمی باشند، ساده‌زیست باشند، درد مردم را بدانند و خودشان از درد مردم احساس درد کنند. این هم به نظر من شاخص مهمی است.۱۳۸۸/۰۵/۱۲ متن حکم تنفیذ دهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری اسلامی ایران‌

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مقام معظم رهبری بیانات مقام معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۱۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پورعلی‌گنجی دوباره پیراهن شماره هشت پوشید

به گزارش "ورزش سه"، مرتضی پورعلی گنجی که در دوره حضورش در پرسپولیس استحکام قابل توجهی به آن بخشیده بود، با بدشانسی بزرگی در اردوی تیم ملی مواجه شد و رباط صلیبی‌اش بار دیگر دچار آسیب دید، با پشت سر گذاشتن روزهای تلخ دوری از فوتبال، اکنون رفته رفته شرایط بازگشت را برای خود فراهم می‌سازد.

پورعلی‌گنجی که البته گلایه‌هایی نیز بابت برخی کم توجهی‌ها در این روزهای دوری از فوتبال و درمان دارد، اکنون با حضور در اردوگاه سرخپوشان، مراحل پایانی درمان و بازگشت را دنبال می‌کند. او از چندی پیش با حضور در استادیوم شهید کاظمی (محل تمرین پرسپولیس) کارهای بدنسازی و درمانی را زیر نظر کادر و همچنین پزشک تیم دنبال کرده است.

مدافع ملی‌پوش پرسپولیس البته نامش از لیست پرسپولیس برای فصل جاری خارج شده است اما اینطور که گفته می‌شود از کمتر از یک ماه دیگر قادر خواهد بود تمرینات پرفشار خود را استارت زده و بار دیگر در شرایط بازی قرار گیرد.

باشگاه پرسپولیس نیز شنیده می‌شود برنامه تمدید قرارداد با این بازیکنان را دنبال خواهد کرد و باید دید با توجه به تغییرات شکل گرفته از حیث مالکیت، شرایط به چه شکل دنبال خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پورعلی‌گنجی دوباره پیراهن شماره هشت پوشید
  • مخبر: کسی بدون نظر جمهوری اسلامی توان تصمیم‌گیری در منطقه را ندارد
  • کسی بدون نظر جمهوری اسلامی توان تصمیم‌گیری در منطقه را ندارد
  • مخبر: نخبگان سرمایه‌های اصلی کشور هستند/ نظام سلطه جرات مقابله نظامی با ایران را ندارد
  • پوستر | رابطه با اسرائیل حرام است
  • حمایت همه جانبه امام خمینی (ره) از سپاه پاسداران
  • به برکت وجود سپاه، دشمن جرئت دست‌اندازی به خاک کشور را ندارد
  • دریادار سیاری: پاسخ ارتش و سپاه به عبور از خط قرمزهای نظام قاطع و سخت است
  • سپاه پاسداران، حافظ حریم نظام و انقلاب اسلامی
  • آیت‌الله سعیدی: در نظام جمهوری اسلامی ایران ارتش احترام دارد