Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- در دستورالعمل جدید ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری ابلاغی از سوی رئیس قوه قضاییه، نکات مهمی در زمینه کاهش جمعیت زندان‌ها مورد توجه قرار گرفته است. تاریخ انتشار: 10:46 - 24 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۹۶۴۵

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در اجرای بند ۶۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، مصوب ۱۳۹۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۰۴.۰۹ مقام معظم رهبری «مدظله العالی» و مقررات قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی در زمینه حبس زدایی، «دستور العمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» را ابلاغ کرد.

این دستورالعمل که جایگزین دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها مورخ ۱۳۹۵.۰۶.۲۳ رئیس قوه قضاییه است، در ۲۹ ماده و ۲۳ تبصره در تاریخ ۹۸.۰۵.۳۱ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسیده است.

بیشتر بخوانید:

متن دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

به گفته رئیس سازمان زندان‌ها، ایجاد سامانه کارنامه آماری تصمیمات قضایی جهت ثبت عملکرد مقام‌های قضایی، ایجاد سامانه مدیریت پرونده‌های نظارت قضایی زندانیان، اختصاص واحد کشیک قضایی در دادگستری‌ها در خارج از وقت اداری با ترتیبات جدید و فوری در رسیدگی‌ها، تشکیل واحد کشیک قضایی اختصاصی در زندان، جلوگیری از ورود افراد کمتر از ۱۸ سال سن، افراد فاقد پیشینه کیفری و زنان به زندان، اظهار نظر دادستان یا معاون وی پیرامون ضرورت قانونی صدور قرار بازداشت موقت، استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در صدور آرای صادره کیفری حداقل به میزان ۱۵ درصد آراء صادره، استفاده از ظرفیت سامانه‌های نظارت الکترونیکی، استقرار دادرس علی‌البدل در زندان‌ها، تعیین ضرب‌الاجل برای رسیدگی به درخواست‌های آزادی مشروط زندانیان، نگهداری محکومان جرایم مواد مخدر ناتوان از پرداخت جزای نقدی در مراکز اشتغال و حرفه‌آموزی، امتیازبندی کلیه اقدامات اصلاحی و تربیتی محکومان در زندان‌ها و رتبه بندی تحلیلی عملکرد دادگستری‌های سراسر کشور از جمله ویژگی‌های مهم دستورالعمل جدید ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری است.

بیشتر بخوانید:

نوآوری‌های "دستورالعمل جدید ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها"

در ادامه به برخی از نکات مهم این دستورالعمل اشاره می‌شود:

 

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری دستورالعمل ساماندهی زندانیان کاهش جمعیت کیفری آیت الله رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۱۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۰ درصدی آمار زندانیان چهارمحال‌ و بختیاری

دادستان مرکز چهارمحال‌وبختیاری گفت: آمار زندانیان استان در سال ۱۴۰۲ نسب به سال ۱۴۰۱، کاهش ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان، سیدنصرالدین صالحی در کمیته ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری اظهار کرد: آمار زندانیان استان در سال ۱۴۰۲ نسب به سال ۱۴۰۱، کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: حسب تاکید رئیس محترم قوه قضائیه و دادستان محترم کل کشور مبنی بر کنترل مجرمین حرفه‌ای، آمار غایبین از زندان بیش از ۳۸ درصد کاهش داشته است.

دادستان مرکز استان با قدردانی از مقامات قضائی در راستای افزایش بیش از ۳۰ درصدی بازدید از زندان‌های استان افزود: بهره‌مندی محکومین واجد شرایط استفاده از نهادهای تخفیفی، تأثیر بالقوه‌ ای در باز اجتماعی نمودن محکومین و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد.

صالحی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ جلسه شورای طبقه بندی در زندان‌های استان برگزار و درخواست‌های زندانیان بررسی شد.

کد خبر 745534

دیگر خبرها

  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضاییه خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور/ با مسدودسازی کد ملی، زندگی فرد را فلج می‌کنیم!/ انتقاد از وثیقه‌های سنگینی که با جرم متناسب نیست/ افراد در فرودگاه متوجه نشوند که ممنوع‌الخروج هستند/ به دریافت عوارض آلایندگی اهتم
  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • جشنی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد
  • کاهش ۱۰ درصدی آمار زندانیان چهارمحال‌ و بختیاری
  • کسب رتبه اول دادگستری استان ایلام در اجرای احکام کیفری در کشور
  • قهرمان کوراش جهان مدال خود را برای آزادی زندانیان اسفراین اهدا کرد
  • جمعیت وفاق ملی بحرین: ۵۵۶ زندانی سیاسی همچنان در زندان‌های آل خلیفه هستند
  • بازداشت ۳۰۰۰ فلسطینی از زمان آغاز جنگ غزه
  • ۷ هزار و ۵۵۲ رای جایگزین حبس در کرمان صادر شده است
  • بیش از ۶۰۰ مددجوی کرمانی مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند