Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@09:58:43 GMT

چراسالمندان دچارافزایش وزن میشوند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۱۹۵۱

طبق تحقیقات کارشناسان با کند شدن متابولیسم چربی‌ها در بدن، حتی اگر مقدار مواد غذایی مصرف شده و ورزش در همان سطح باقی بماند، افراد دچای افزایش وزن و چاقی می‌شوند. ناطقان: دانشمند انستیتوی کارولینسکای استکهلم موفق به کشف رابطه بالا رفتن سن و افزایش وزن شدند.

بر اساس یافته‌های پژوهش انستیتوی کارولینسکا استکهلم که بر روی سایت این مؤسسه منتشر شده است، یک گروه علمی از سوئد و فرانسه دریافتند که افزایش سن و به‌دنبال آن کاهش سرعت متابولیسم چربی، منجر به افزایش وزن بدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به مدت ۱۳ سال، دانشمندان متابولیسم لیپید را در یک گروه ۵۴ نفری مورد بررسی قرار داد. در طی مدت این بررسی، تمام داوطلبان کاهش سرعت سوخت و ساز چربی را داشتند. به همین دلیل وزن بیمارانی که مقدار کالری مصرفی را کاهش ندادند به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش یافت. به گفته کارشناسان به دلیل کند شدن متابولیسم چربی‌ها در بدن، حتی اگر مقدار مواد غذایی مصرف شده و ورزش در همان سطح باقی بماند، افراد چاق می‌شوند.

علاوه بر این زیست‌شناسان مولکولی، متابولیسم چربی بیش از ۴۰ زن که تحت عمل جراحی به منظور کاهش وزن بدن قرار گرفته بودند را مورد بررسی قرار دادند. خاطرنشان می‌شود که آن دسته از بیمارانی که میزان متابولیسم چربی در آن‌ها افزایش یافته بود به مدت چهار تا هفت سال پس از عمل، اضافه وزنی معادل با پیش از عمل پیدا کردند.

پیتر آرنر یکی از نویسندگان این تحقیق از دانشگاه کارولیناست، اظهار داشت که «نتایج برای اولین بار نشان می‌دهد که فرآیند‌های موجود در بافت چربی، تغییر وزن بدن در دوران پیری را به‌گونه‌ای مستقل از سایر عوامل تنظیم می‌کنند. این ممکن است نشانگر درمان‌های جدید برای چاقی باشد.»

این مطالعه فرضیه تسریع متابولیسم لیپید‌ها با افزایش فعالیت بدنی را که پیشتر مطرح شده بود، تأیید کرد. منبع: میزان برچسب ها: سالمندان ، افزایش وزن ، چاقی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سالمندان افزایش وزن چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۱۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکات جالبی که درباره چربی خون نمی‌دانید

آفتاب‌‌نیوز :

چربی بدن لزوما چیز منفی نیست. برعکس چربی‌ها روشی طبیعی برای ذخیره انرژی برای مواقع بد است. در واقع به تعبیری یک کوله‌پشتی پر از شکلات انرژی‌زاست. اما نکاتی وجود دارد که شاید در طول زندگی هیچ کس به شما درباره اش نگفته باشد که در زیر به این ۸ نکته اشاره می‌کنیم.

۱- چربی وزنش از ماهیچه‌ها کمتر است

این موضوع واقعیت دارد؛ فقط کافی است قدری بیشتری در موردش توضیح دهیم. در واقع چیزی که منظور اصلی ما از «وزن‌کمتر» این است که چربی تراکم کمتری از ماهیچه‌ها دارد. به طور متوسط تراکم چربی ۹/۰‌میلی‌گرم است در حالی که تراکم ماهیچه ۱/۱ میلی‌گرم است. تفاوت در تراکم، دلیلی است که متخصصان استفاده از متر اندازه‌گیری را به جای وزن کردن افراد زمانی که تلاش می‌کنند که با کار وزن‌شان را کم کنند توصیه می‌کنند. جایگزینی چربی به جای ماهیچه شما لاغرتر و قوی‌تر خواهید بود، اما در عین حال ممکن است اصلا وزن‌تان کاهش نیابد؛ بنابراین از میزان و مقیاس دوری کنید. 

۲- عایقی در برابر سرما خوردگی

یک لایه چربی به حفظ دمای هسته‌ای بدن کمک کرده و همچنین در محافظت برابر سرماخوردگی یاری می‌رساند. به همین دلیل حیواناتی مانند دلفین‌ها و نهنگ‌ها می‌توانند در اقیانوس‌های سرد زندگی کنند.

۳- یک منبع انرژی طبیعی

چربی بدن لزوما چیز منفی نیست. برعکس چربی‌ها روشی طبیعی برای ذخیره انرژی برای مواقع بد است. در واقع به تعبیری یک کوله‌پشتی پر از شکلات انرژی‌زاست. به صورت دقیق‌تر، چربی بدن حاوی نه‌کیلوکالری است. قبل از دوره مدرن فکر می‌کردیم که تراکم چربی چیزی منفی است، اما امروز می‌دانیم که توانایی ذخیره چربی یک مزیت بسیار بزرگ است. این موضوع به افراد اجازه می‌دهد که بقا یابند- و دوباره تولید کنند- حتی در سخت‌ترین دوره‌ها. افراد لاغری که هر چقدر می‌خورند یک گرم چربی اضافه نمی‌کنند شانس بقا یافتن در دوره طولانی را ندارند؛ بنابراین اگر این موضوع روی مخ‌تان است و از آن ناراحت هستید، می‌توانید به آن به چشم یک چیز خوب هم نگاه کنید. 

۴- چربی در بعضی فرهنگ‌ها جذاب است

داشتن چربی در بعضی فرهنگ‌های خاص چیزی جذاب است. در جامعه غرب، داشتن چربی زیاد موضوعی منفی و زشت محسوب می‌شود. اما در بعضی فرهنگ‌ها، این موضوع در واقع یکی از معیار‌های زیبایی به حساب می‌آید و به نوعی نشانه ثروت و قدرت افراد است. 

۵- میزان نامتعادل چربی می‌تواند باعث ناباروری شود

چربی بسیار زیاد یا بسیار کم می‌تواند شانس بارداری در افراد را کاهش دهد. میزان استاندارد چربی بدن برای یک زن حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از وزنش است. اگر این میزان به کمتر از دو درصد یا بیشتر از ۵۰ درصد برسد، تخمک‌گذاری متوقف شده و در نتیجه عدم‌باروری را به دنبال خواهد داشت.

۶- آیا چربی می‌تواند به جای سوخت قایق استفاده شود! 

در سال ۲۰۰۸ میلادی مهندس و فعال نیوزیلندی پت‌بتهون، عمل لیپوساکشن انجام داد (به همراه دو نفر دیگر) بعد از آن چربی‌های خارج شده را برای سفری دور دنیا به‌عنوان سوخت قایق موتوری‌اش استفاده کرد. در واقع این سفر سریع‌ترین سفر دور دنیا بود که فقط ۶۱ روز طول کشید.

۷- میزان زیادی از مغز شما چربی است

ممکن است این موضوع باعث تعجب شما شود، اما ۶۰ درصد از مغز شما در واقع حاوی چربی است! مطمئن باشید که خوردن چربی‌های سالم، باعث عملکرد بهتر مغز شما خواهد شد. 

۸- چربی برای عملکرد بدن ضروری است

اگر شما هیچ نوع چربی مصرف نمی‌کنید، بیمار خواهید شد؛ چرا؟ زیرا چربی به بدن در جذب ویتامین‌های A، D، E و K کمک خواهد کرد. بدون این ویتامین‌های ضروری بدنتان طیف وسیعی از عملکرد‌های حیاتی‌اش را از دست خواهد داد، و در نتیجه مشکلات جدی برای سلامت‌تان به دنبال خواهد داشت. پس مراقب سلامتی‌تان باشید و سعی کنید روزانه ۳۰ گرم چربی مصرف کنید. این میزان برای این که در بدن‌تان تعادل حفظ شود، کافی است.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • در غزه و سودان چه خبر است؟/ آنقدر گرسنه می مانی تا ذره ذره آب شوی
  • ٨ کیلو کاهش وزن با خوردن روزانه این نوع سرکه
  • روش تخلیه قند اضافه از بدن در ۳ روز
  • چربی‌سوزی مؤثر با این ۵ ماده غذایی
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • ۳ راهکار ساده و مهم برای اینکه بتوانیم لاغر شویم
  • چاقی یهویی سلنا گومز سوژه شد
  • آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟
  • 8 مورد از مهم ترین فواید روزه داری
  • نکات جالبی که درباره چربی خون نمی‌دانید