Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-25@19:15:54 GMT

چرا روحانی نباید درباره ترامپ انعطاف نشان دهد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۲۱۱۹

چرا روحانی نباید درباره ترامپ انعطاف نشان دهد؟

ریمون آرون، نظریه‌پرداز رئالیسم در حوزه روابط بین‌الملل، در جایی گفته است: دیپلماسی یک بازی است که در آن بازیکنان گاه خطر از دست دادن جان خود را می‌پذیرند و گاه پیروزی را بر ثمرات حاصله ترجیح می‌دهند.

به گزارش شریان نیوز،شاید این جمله برای دیپلمات یا سیاستمداری که قرار است سال‌ها در عرصه سیاست فعالیت کند غریب به نظر آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌آید نمی‌شود همه‌چیز را بر سر یک پیروزی که مشخص نیست بتوانید نتیجه آن را هم ببینید یا نه قمار کنید. در واژگان جدید بین‌المللی شاید بتوان به این کار لقب انتحار سیاسی داد. بااین‌حال به نظر می‌رسد گاهی اوقات برخی دیپلمات‌ها و یا برخی از شخصیت‌های سیاسی هم به‌عنوان آخرین راه‌های پیش رو برای باقی ماندن در عرصه سیاست و یا دست زدن به «قمار آخر» دست به انتحار دیپلماتیک بزنند.

 


در طول یک هفته گذشته خبرهای جالبی از واشنگتن به سمت شرق مخابره شد. از یک‌سو بولتون مشاور جنگ‌طلب ترامپ که از دوستان نزدیک سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود به دلیل تحمیل کردن شکست‌های پیاپی به ترامپ در عرصه سیاست خارجی این کشور به‌خصوص در مذاکره با کره شمالی و گروه طالبان در افغانستان، از کاخ سفید اخراج شد.

از سوی دیگر اما این لحن ترامپ بود که بار دیگر در مقابل ایران به شدت تغییر کرد.

گرچه بهانه اخراج بولتون مسئله دیگری بود اما ترامپ که حالا کارنامه‌ای جز شکست در مذاکرات بین‌المللی چون مذاکره با چین، طالبان، کره شمالی، هندوستان، دانمارک و یا حتی تصمیم مذاکره با انصار الله یمن و ایران نداشته است، تنها به دنبال یک پیروزی در گفت‌وگویی بین‌المللی است تا بتواند با خیال راحت به سمت رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ برود. به همین دلیل از اخراج بولتون به‌عنوان نماینده منافقین در کاخ سفید استفاده کرد تا پالس مذاکره را به سمت ایران بفرستد.

اما پالس‌های مذاکره در بین برخی از مشاوران و همراهان دولت در داخل ایران بد فهمیده شده است.

دولت روحانی که از ابتدای روی کار آمدن همواره اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکره با آمریکا گره زده است، حالا که اروپا نیز به وعده‌های خود در برجام جامه عمل نپوشانده است، باز هم سعی دارد راه رفته را یک بار دیگر هم امتحان کند. ترامپ با ملایم کردن لحن خود در برابر ایران به دنبال این است که تهران را وادار سازد تا گام‌های خود برای کاستن از تعهدات برجامی اش را برندارد اما در مقابل قرار است چه اقدامی انجام دهد؟
وعده اعطای برخی معافیت‌های نفتی به کشورهای خریدار نفت از ایران و هموار کردن بازگشت ۱۵ میلیارد دلار از درآمدهای ایران به کشور وعده‌ای است که قرار است ایران را وادار سازد به برجام پایبند بماند.

وضعیت ترامپ با عمل به توصیه‌های بولتون به جایی رسیده است که حالا بعد از یک سال خروج از برجام و «بدترین توافق تاریخ» خواندن آن حالا به جایی رسیده است که می‌خواهد به ایران ۱۵ میلیارد دلار بدهد که تهران به برجام پایبند بماند!

شاید این برای تعدادی از تحلیلگران داخلی بدین معنی باشد که باید با دولت ترامپ وارد گفت‌وگو شویم تا ۱۵ میلیارد دلار را بگیریم، اما بیشتر از آن، بدین معنی است که سیاست‌های ایران در مقاومت در برابر دولت آمریکا و در عین‌ حال برداشتن گام‌های خروج از برجام گام‌های درستی بوده است که دولت ترامپ را وادار به تغییر در سیاست‌هایش در قبال ایران کرده است.

دولتی که با سه گام ایران حاضر به کوتاه آمدن از شروط پیشینش شده است، در صورت خروج ایران از برجام به‌صورت کامل و بازکشت ایران به سمت غنی‌سازی با غنای بالا؛ مطمئناً برای بازگشت تمام طرف‌های معامله به برجام حاضر است هر کاری انجام دهد!
این مسئله دقیقاً همان چیزی است که کریس مورفی سناتور آمریکایی دو روز پیش در توئیت خود به آن اشاره کرد و نوشت: «ترامپ می‌خواهد به ایران ۱۵ میلیارد دلار برای بازگشت به توافقی دهد که او خود، آن را رد و پاره کرد، سرم سوت کشید!»

اما این طرح با وجود این که ثابت می‌کند آمریکا هیچ گا از برجام ضرر نکرده است، نشان می‌دهد، دولت ترامپ با همکاری با دولت فرانسه سعی دارند از هم اینک با نشان دادن برخی ملایمات ایران را به تله‌ای برای مذاکره درمورد مسائل منطقه‌ای بکشانند. چرا که در طرح فرانسه همچنین تعهد تهران به انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاورمیانه‌ای نیز در آینده ذکر شده است.

اما سؤال اصلی اینجاست که آیا هم اینک زمان خوبی برای مذاکره با آمریکا است؟ آیا ایران می‌تواند با پالس‌های ضعیفی که آمریکا برای برخی امتیازات بی رمق و ناتوان برای تغییر در وضعیت اقتصادی کشور به تهران نشان داده است، دوباره بر سر میز مذاکره با دولت آمریکا بنشیند؟ شاید بتوان در این مرحله از همان مثال معروف که در ابتدای مطلب گفته شد استفاده کرد. گاهی اوقات رسیدن به پیروزی دیپلماتیک، دیپلمات را به سمت مرگ و یا انتحار می‌کشاند.

ترامپ در آرزوی مذاکره با ایران، دیدار با حسن روحانی و گرفتن عکس یادگاری و یا رد و بدل کردن یک نامه دوستانه و گرم با او است تا بلکه بتواند فاصله‌اش را در رقابت‌های انتخاباتی از رقبای دموکراتش بیشتر کند. او به پیروزی‌ای نیاز دارد بدون توجه به عواقب آن. حسن روحانی نیز بر همین منوال در آخرین سال‌های فعالیتش در دولت و در سال انتخابات مجلس نیاز دارد که اعلام کند هنوز راه‌حل گفت‌وگویی که سبک و سیاق قدیمی او از سال ۲۰۰۳ تاکنون بوده است با وجود اینکه چندین و چند بار به شکست انجامیده، این بار جواب می‌دهد.

این بار اما فضا تنها برای دولت روحانی فضای انتحار سیاسی است زیرا علی‌رغم دفعات قبل که افکار عمومی مایل به گفت‌وگو با جامعه جهانی و آمریکا برای سنجیدن میزان موفقیت این مسئله بودند، این بار از هم اینک می‌دانند، ترامپ بعد از گرفتن عکس یادگاری، دیگر نیازی به ایران ندارد و فشار حداکثری با شدت بیشتر از سوی کاخ سفید پی گرفته می‌شود.

اگر جان بولتون به خاطر به شکست کشاندن مذاکرات کره شمالی و طالبان جایگاه خود را در کاخ سفید ازدست‌داده است، مایک پمپئو، وزیر خارجه که ۱۲ شرط اولیه را برای مذاکره با ایران گذاشت، استیو منوچین وزیر خزانه‌داری که در روز برکناری بولتون تحریم‌های جدید علیه ایران و شرکت‌های مرتبط با ایران را با خوشحالی اعلام کرد و دیگر عوامل سیاست فشار حداکثری و بزرگ‌ترین عامل آن یعنی ترامپ هنوز در کاخ سفید هستند و این سیاست به این زودی‌ها تغییری نخواهد کرد.

گفت‌وگو و گرفتن عکس یادگاری ترامپ و روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل شاید یک قمار سیاسی برای ترامپ باشد اما قطعاً برای حسن روحانی یک انتحار سیاسی خواهد بود. این در حالیست که این مسئله آنهم در شرایط انتخاباتی آمریکا خطر جان بخشی غربگرایان به ترامپ بی جان را که دیگر می داند رمقی برای تحریم هایش نمانده و سیاست فشار حداکثریش به شکست رسیده است، بیش از پیش می سازد.

برچسب هاروحانی

منبع: شریان

کلیدواژه: روحانی سقوط هواپیمای تهران یاسوج ایالات متحده آمریکا مجلس شورای اسلامی سوریه یاسوج بوشهر ایران کرمانشاه سقوط هواپیما روسیه عراق گرگان بارش برف تیم فوتبال استقلال تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۲۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

به گزارش قدس آنلاین، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.

ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.

کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.

کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • تن‌هاخ: انعطاف پذیری خوبی برای بازگشت به بازی نشان دادیم
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • توضیحات سخنگوی دولت در خصوص لایحه افزایش تعطیلات + فیلم
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان