Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادگاه محاکمه عمر البشیر در خارطوم با بازجویی مجدد وی و پس گرفتن اعترافات قبلی‌اش که پای ولیعهد عربستان را به پرونده باز کرده بود، مخالفت کرد.

سایت سودان تریبون گزارش داد، الصادق عبد الرحمان الفکی، قاضی دادگاه خارطوم درخواست هیئت مدافع عمر البشیر، رئیس جمهور برکنار شده سودان برای پس گرفتن اعتراف‌های قبلی او درباره دریافت مبالغی از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و بازجویی دوباره از او را رد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاضی الفکی در پاسخ به این درخواست اظهار کرد: مدارک موجود درباره اتهامات مطرح شده علیه البشیر برای دادگاه کافی است و ما این درخواست را غیر قابل قبول می‌دانیم.

یک شاهد عینی در پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عمر البشیر نیز از مبالغ مشکوکی گفت که برای ارسال تجهیزات نظامی به یکی از کشورهای همسایه سودان مورد استفاده قرار گرفته است.

این شاهد در راستای تایید اظهارات عمر البشیر گفت: شرکتی که او نماینده آن بوده و وابسته به ارتش این کشور است، در ازای مبالغی که البشیر (بر خلاف قانون) دریافت کرد، یکی از کشورهای همسایه را به تجهیزاتی نظامی مجهز کرد.

صادق یعقوب، نماینده هیئت صنایع جنگی سودان وابسته به ارتش این کشور در راستای تأیید اظهارات پیشین عمر البشیر اظهار کرد: مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار را به صورت نقد دریافت کردیم و به ارزش آن تجهیزات نظامی را برای یکی از کشورهای همسایه ارسال کردیم.

صادق یعقوب در اظهارات خود نام این کشور را فاش نکرد.

دولت البشیر از زمانی که فعالیت خود را در سال ۱۹۸۹ آغاز کرد، به حمایت از گروه‌های شورشی در اریتره، اتیوپی و مصر و نیز آغاز روابط با کشورهایی همانند کره شمالی و لیبی متهم است.

ارتش سودان عمر البشیر را در تاریخ ۱۱ آوریل در پی ادامه تظاهرات چند ماهه در این کشور علیه حاکمیت سی ساله او در سودان برکنار کرد.

در ۳۱ اوت دادگاهی در خارطوم عمر البشیر را به داشتن ارزهای خارجی به صورت غیر قانونی متهم کرد. در صورتی که بشیر در این پرونده محکوم شود، بیش از ۱۰ سال حکم حبس برای او صادر می‌شود.

قاضی این پرونده اعلام کرد، مسئولان در منزل شخصی بشیر مبلغ ۶.۹ میلیون یورو و حدود ۳۵۱ هزار دلار و نیز ۵.۷ میلیون پوند سودان (معادل ۱۱۰ هزار یورو) کشف و ضبط کرده‌اند.

این قاضی عمر البشیر را به کسب این پول‌ها از منبعی غیر قانونی و تصرف در آنها به صورت غیرقانونی متهم کرد.

اما رئیس جمهور برکنار شده سودان خطاب به دادگاه تاکید کرد: مبالغ مصادره شده باقی مانده مبلغ ۲۵ میلیون دلاری است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان آن را ارسال کرده بود.

البشیر افزود: ما آن مبلغ را در بانک سودان و یا وزارت دارایی سپرده گذاری نکردیم، زیرا شاهزاده (بن سلمان) نمی‌خواست نامش مشخص شود، اگر هم می‌خواستیم آن را در بانک سودان و یا وزارت دارایی سپرده گذاری کنیم باید منبع آن را تعیین می‌کردیم.

وی ادامه داد: از این ۲۵ میلیون دلار برای کارهای شخصی استفاده نکردیم، بلکه این مبلغ به کمک‌های مالی به برخی طرف‌ها و اشخاص و نیز حمایت از شرکت‌های واردکننده گندم اختصاص داشت.  / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۳۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا با پروژه گازی ایران و پاکستان مخالفت کرد!

به گزارش خبرآنلاین، واشنگتن می‌گوید از پروژه خط لوله انتقال گاز ایران-پاکستان حمایت نکرده و درباره خطر تحریم‌ها به دلیل همکاری اسلام‌آباد با تهران هشدار داده است.

پیشتر رسانه‌های پاکستانی گزارش داده بودند «مصدق مالک» وزیر نفت پاکستان گفته اسلام آباد قصد درخواست از دولت آمریکا برای دریافت معافیت از تحریم‌ها برای پروژه خط لوله گاز پاکستان-ایران را دارد.

به نقل از ایسنا، پایگاه خبری نیشن پاکستان روز دوشنبه نوشت مصدق مالک در گفت‌وگوی غیررسمی با رسانه‌ها گفت: «ما به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا خواهیم بود، زیرا پروژه گازی پاکستان و ایران نمی‌تواند بار تحریم‌ها را تحمل کند».

به نوشته روزنامه «داون» پروژه خط لوله انتقال گاز ایران-پاکستان از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار داشته اما چندین سال گرفتار تاخیرهای مکرر و چالش‌ها بر سر تامین بودجه شده است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «ما همواره به همه توصیه می‌کنیم که معامله کردن با ایران در بردارنده ریسک تماس و برخورد پیدا کردن با تحریم‌های ما بوده و به همه توصیه داریم که این مساله را بسیار محتاطانه در نظر داشته باشند.»

این سخنگو اضافه کرد: «ما از اجرای این پروژه خط لوله حمایت نمی‌کنیم.» او همچنین گفت «دونالد لو» مقام مسئول امور جنوب و مرکز آسیا در وزارت امور خارجه آمریکا چند روز قبل به یک کمیته کنگره آمریکا همین مساله را گفته است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888558

دیگر خبرها

  • در غزه و سودان چه خبر است؟/ آنقدر گرسنه می مانی تا ذره ذره آب شوی
  • الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
  • دولت با افزایش بار مالیاتی بودجه مجلس مخالف کرد؟
  • تیم اقتصادی دولت سیزدهم نباید اشتباهات دولت قبلی را تکرار کند
  • محنایی: فدراسیون بسکتبال ناکامی‌های فدراسیون قبلی را یدک می‌کشد/ با این روند از حریفان عربی عقب می‌افتیم
  • آمریکا با پروژه گازی ایران و پاکستان مخالفت کرد!
  • افزایش ۹۳ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر نوشهر و فریدونکنار
  • منظور، خبر مخالفت با واردات خودرو را تکذیب کرد
  • منظو، خبر مخالفت با واردات خودرو را تکذیب کرد
  • تاریخ و ساعت دقیق بازی آلمان و هلند