Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@10:45:38 GMT

تثبیت ژن چندقلوزایی در 17 هزار راس دام سبک

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۴۰۸۷

تثبیت ژن چندقلوزایی در 17 هزار راس دام سبک

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از تثبیت ژن چندقلوزایی در 17 هزار راس دام سبک خبر داد.

محمدعلی صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از سال ۸۵، سازمان جهادکشاورزی استان و دانشگاه زنجان به صورت مشترک، طرح تحقیقات اصلاح نژاد گوسفند افشاری را شروع کردند و در حال حاضر، ۲۵ استان متقاضی این طرح هستند؛ در واقع در قالب این طرح، موثرترین ژن چند قلوزایی از یک نژاد خاص از نیوزلند وارد گوسفند افشاری و ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول از موفقیت برای ثبت این ژن در سال ۹۱ خبر داد و افزود: یکی از مزیت‌های طرح مذکور، افزایش ضریب بره‌زایی و چند قلوزایی به ۴.۲ با حفظ پایه بومی گوسفند افشاری است. همچنین اگر همه میش‌ها حاوی این ژن باشند، علاوه‌ بر افزایش سطح درآمد، به بهبود وضعیت مراتع کمک شایانی می‌شود و دیگر نیازی به مرتع و خرید علوفه نیست.

وی با بیان اینکه در کنار انتقال ژن چند قلوزایی، ضریب تبدیل غذایی هم افزایش می‌یابد، تصریح کرد: افزایش کیفیت پشم، سرعت رشد بالاتر و کاهش حجم دنبه از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح به شمار می‌رود.

صادقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به بهره‌وری پایین، گوسفنداری سنتی به ویژه در سال‌هایی که مراتع به علت شرایط آب هوایی فقیرتر می شود، کم‌تر به صرفه است و به دلیل بالا بودن هزینه های تمام شده، گوشت گوسفند قیمت بالایی دارد. بنابراین افزایش چند قلوزایی می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری باعث سودده شدن گوسفنداری در شرایط نیمه متمرکز شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: گوسفند افشاری یکی از نژادهای سنگین وزن در بین گوسفندان ایران به شمار می‌رود به طوری که وزن تولد، سرعت رشد و وزن از شیرگیری در این نوع گوسفند در مقایسه با سایر نژادهای کشور قابل توجه است بنابراین می‌توان این نژاد را یکی از نژادهای گوشتی گوسفند ایران به حساب آورد که از پتانسیل مناسبی برای تولید گوشت برخوردار است و می‌تواند نقش مهمی را در تامین گوشت قرمز منطقه ایفا کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چند قلوزایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۴۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز تهیه کباب باستانی با گوسفند 17 کیلویی (فیلم)



منبع:فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان کشمشی خانگی، نرم و خوشمزه (فیلم) طرز تهیه کباب کردن دو بز در یک تنور زیرزمینی توسط آشپزان ماهر هندی (فیلم) طرز تهیه سوسیس گوشت خانگی (فیلم)

دیگر خبرها

  • این شهر رکورددار چندقلوزایی در کشور است
  • این شهر رکورددار چندقلوزایی در کشور
  • تهران رکورددار چند قلوزایی در سال گذشته
  • تهران، رکورددار چندقلوزایی در کشور
  • «تهران» رکوردار چندقلوزایی در کشور
  • تهران بیشترین تعداد چند قلوزایی را در کشور دارد
  • تهران رکوردار چندقلوزایی در کشور
  • طرز تهیه کباب باستانی با گوسفند 17 کیلویی (فیلم)
  • ۲ قلوزایی یک بز در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خاییز
  • صحنه باورنکردنی از خوردن چایی با قند توسط یک گوسفند (فیلم)