Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@15:57:06 GMT

ایمن سازی رایگان طیور بومی دیر علیه بیماری نیوکاسل

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۴۳۶۲

ایمن سازی رایگان طیور بومی دیر علیه بیماری نیوکاسل

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان دیر از اجرای طرح ایمن سازی رایگان طیور بومی شهرستان دیر علیه بیماری نیوکاسل خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسماعیل محمودی صبح امروز در گفتگو با سپاس اظهار داشت:  در این عملیات که در سراسر روستاهای شهرستان دیر اجرا می شود بیش از ۱۵ هزار طیور بومی به صورت رایگان واکسینه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این واکسینه با هدف افزایش سطح ایمنی طیور بومی و کاهش خطرات انتقال بیماری اجرا می ‌شود گفت: این طیور به روش واکسیناسیون آشامیدنی مقاوم به حرارت بر علیه بیماری نیوکاسل واکسینه خواهند شد.

محمودی افزود: این بیماری از سال ۱۳۲۸ در کشور وجود داشته و تلفات بالایی در طیور روستایی و خسارت هایی در واحدهای صنعتی بدنبال داشته است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان دیر تصریح کرد:  این نوع بیماری از بیماری های واگیردار و ویروسی بوده که در صورت بروز خساراتی شامل تلفات، کاهش رشد وکاهش تولید تخم مرغ را بر جای خواهد گذاشت.

وی گفت: این دوره واکسیناسیون با همکاری بسیج سازندگی سپاه ناحیه سیدالشهداء شهرستان دیر به مدت ۲۰ روز از ۲۶ شهریور ماه سال جاری در سطح روستاهای سطح شهرستان صورت می گیرد.

محمودی در پایان علائم بیماری نیوکاسل را به سه شکل گوارشی با علائم زخم در دستگاه گوارش واسهال بیشتر به رنگ سبز، عصبی با علائم افتادگی بال‌ها، خواب آلودگی، گوشه گیری، کم تحرکی وپیچش گردن و تنفسی با علائم صدا‌های غیر طبیعی تنفسی وسختی در تنفس دانست.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۴۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله

شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به پای کار بودن ۵۰ اکیپ بخش دولتی و خصوصی برای انجام واکسیناسیون دام‌های سبک استان علیه بیماری آبله، گفت : انتظار داریم دامداران استان با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری کنند.

وی با بیان اینکه کار واکسیناسیون دام‌های سبک استان علیه بیماری آبله به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز در این مرحله انجام شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: سال گذشته تمامی جمعیت گوسفند و بز استان کرمانشاه علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه آبله یک بیماری ویروسی است که بیشتر در فصل بهار و پاییز دام‌های سبک را درگیر می‌کند، گفت: بیماری آبله در صورت شیوع می‌تواند خسارات اقتصادی زیادی را متوجه بخش دامداری کند و از این حیث مقابله با شیوع بیماری اهمیت دارد.

یارویسی با بیان اینکه بیماری آبله خطری برای انسان ندارد و جزو بیماری‌های قابل انتقال به انسان نیست، تصریح کرد: این بیماری با علائمی مثل تب و ایجاد حالت افسردگی در دام همراه بوده و در نقاط کم مو و سرو صورت دام نشانه ضایعات پوستی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری در جمعیت بالغ گوسفند و بز بین پنج تا ۵۰ درصد است و بین دام‌های نابالغ تا ۹۰ درصد هم می‌رسد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان
  • آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله
  • واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک در گلستان علیه طاعون نشخوارکنندگان
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز از دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در شهرستان چگنی