Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد امین بهشتی، قاری ممتاز مشهدی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با تاکید بر اینکه مقوله تفسیر می‌تواند در تلاوت قاریان موثر باشد، اظهار کرد: اگر یک قاری علاوه بر تلاوتی که دارد در حوزه تفسیر هم اطلاع داشته باشد بسیار خوب است، اما متاسفانه در جلسات، محافلی که مختص فعالیت‌های قرآنی هستند، کمتر به این مقوله مهم پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید بتوان یکی از دلایل بی‌توجهی این امر را اینگونه دانست که فضای مسابقات به گونه‌ای نیستند که قاریان رغبت پیدا کنند تا به سمت موضوعات تفسیر گام بردارند و وقت خود را صرف این موضوع کنند.

وی افزود: هنگامیکه فردی می‌تواند بدون اینکه به نگاهی به تفسیر قرآن داشته باشد و آن‌را یکی از برنامه‌های زندگی خود قرار دهد، نفر اول مسابقات قرآنی شود، پس در این صورت است که دلیلی نمی‌داند که تمرکز خود را بر روی مقوله تفسیر بگذارد.

این قاری ممتاز مشهدی تاکید کرد: بنابراین جهت‌گیری مسابقات هم به گونه‌ای است که لزومی ندارد یک قاری بر روی بحث تفسیر تمرکز داشته باشد، اما اگر مسابقات طوری طراحی شود که مقوله تفسیر را هم در خود جای دهد، قطعا قاری هم مجبور می‌شود که در حوزه تفسیر ورود کند و اطلاعات خود را افزایش دهد و امید است که در آینده ما شاهد توجه بیش از پیش به مقوله تفسیر باشیم.

بهشتی با بیان اینکه اگر ما امروزه شاهد بی‌توجهی به مقوله تفسیر هستیم به این دلیل است که این امر هیچ وقت دیده نشده است، عنوان کرد: این در حالی است که طبیعتا اگر هر موضوعی مورد توجه قرار گیرد در این صورت است که می‌تواند رشد کند، برنامه‌ها، ایده‌ها و همچنین آثار خوبی را نیز به دنبال داشته باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در مسابقات قرآن اوقاف خراسان رضوی که در چند ماه اخیر برگزار شد و در آن شرکت داشتم باید بگویم که مسابقات امسال نسبت به سال‌های گذشته از سطح بالایی برخوردار بود، اما اگر این مدل مسابقات که قاری باید در یک دوره و یک تلاوت سنجیده شود، برداشته شود خیلی بهتر است و به جای آن، مسابقات به گونه‌ای برگزار شود که در چند دوره و چند تلاوت مورد سنجش قرار گیرد که این موضوع حتی توسط قاریان مطرح استان هم پیگری شد، اما متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم.

این قاری ممتاز مشهدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی قاری در کشور و مشهد تلاوت می‌کنند و هر قاری باید در سطح خودشان سنجیده شوند که طبیعتا هم در هر سطحی برخی ضعف‌های حداقلی وجود دارد و برای رفع این ضعف‌ها نیز اساتید این حوزه تمرین را به افراد پیشنهاد داده‌اند.

بهشتی ادامه داد: اما این در حالی است که متاسفانه برخی از افراد شرایط اینکه بخواهد تمرین داشته باشند را ندارند و اگر این فضا برای افراد فراهم شود که تمرین بیشتری داشته باشند، طبیعتا هم همین حداقل ضعف هم دیگر در این حوزه وجود نداشت.

وی بیان کرد: برخی از افراد بر این باور هستند که محافل قرآنی تنها در ایام ماه رمضان برگزار و بیشتر به آن توجه می‌شود، این در حالی است که این باور درستی نیست، چرا که در سال‌های گذشته تعداد محافل قرآنی کمتر و البته شلوغ‌تر بوده، اما امروزه همان تعداد افرادی که در یک جلسه حضور داشتند تقسیم شده و در چندین جلسه شرکت می‌کنند و به همین دلیل است که اینگونه به نظر می‌رسد که امروزه جلسات قرآنی کمتر در طی سال کمتر برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فعالیت های قرآنی تلاوت قرائت تفسیر مسابقات قرآن قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۴۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، بنا بر اعلام روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان سرچهان، چهل و دومین دوره از مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی شهرستان‌های بوانات، پاسارگاد، سرچهان و بخش مشهد مرغاب شهرستان خرمبید به میزبانی سرچهان برگزار شد.
در این دوره از مسابقات، دانش آموزان در ۱۲ رشته قرآنی با یکدیگر به رقابت پرداختند.
مراسم اختتامیه مسابقات قرآن در تالار نگین شهر کره‌ای برگزار و در پایان با لوح تقدیر و هدایایی از برگزیدگان تجلیل شد.
در حاشیه این مراسم دانش آموزان مدارس سرچهان طرح بوم و نشاط خود را به نمایش گذاشتند.
شهرستان سرچهان در شمال شرق فارس و در فاصله ۱۹۲ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • هجدهمین جلسه استماع قرآن به یاد معلمان فقید برگزار شد
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان
  • ارتقای قاریان جوان در طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع)
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • نماینده ایران رتبه دوم مسابقات «خیرالتلاوه» لبنان را کسب کرد
  • تجلیل از قاریان و عوامل اجرایی جمع خوانی قرآن کریم در بروجرد
  • نوزدهمین دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی در اسفراین برگزار شد
  • اختتامیه نخستین دوره مسابقات فرهنگی، قرآنی مسطورا در شهرستان خواف