Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، علی اصغر مونسان در نامه‌ای خطاب به اقبال عباسی تاکید کرده است: در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مصوب دی‌ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی آن، مصوب ۴ مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۲۶۹۷۵ ت ۳۲۹۱۵ هـ، هیات وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، "درختان کهنسال نارون امامزاده امام قیس" در استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، بخش گندمان، روستای امام قیس، پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۴۸۶ مورخ ۲۸/۰۸/۱۳۹۷ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده، ابلاغ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نامه وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خطاب به استاندار آمده است: اثر مذکور علاوه رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارتخانه است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارتخانه خواهد بود.

در این نامه قید شده است:هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین در نامه دیگری به استاندار چهارمحال و بختیاری مراتب ثبت ۸ اثر میراث فرهنگی ناملموس در این استان را به وی ابلاغ کرد.

در نامه مونسان خطاب به عباسی آمده است:در اجرای ماده ۱ از قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مصوب دی‌ماه ۱۳۸۲ و مواد "۱۱ و ۱۲" از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد "۲ و ۳" آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۰۶/۱۱/۱۳۸۷ هیات وزیران و با رعایت مقررات آئین‌نامه اجرایی مذکور، میراث فرهنگی ناملموس با عنوان "مراسم سینه‌زنی کیچه (چل چلی) به شماره ۱۹۴۶، "سرباره (سرواره) در بختیاری‌ها به شماره ۱۹۴۷، "فنون پخت نان توچری (برکو) بختیاری" به شماره ۱۹۴۸، "مهارت پخت کوفته در شهرستان بروجن" به شماره ۱۹۴۹، "فنون بافت سفره  آردی" به شماره ۱۹۵۰، "آئین باران‌خواهی و عروسک چمچه گلین" به شماره ۱۹۵۱، ترکه‌بافی، فنون بافت سبد" به شماره ۱۹۵۲ و "فنون کیسه‌بافی" به شماره ۱۹۵۳ در تاریخ ۰۵/۰۴/۱۳۹۸ در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

مونسان در این نامه های خاطر نشان کرده است : هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیاء این میراث شود مورد تاکید است.

به گزارش ایرنا، با ثبت این اثرها مجموع آثار میراث طبیعی ثبت شده چهارمحال و بختیاری در سطح ملی به ۱۵ اثر و تعداد آثار میراث فرهنگی ناملموس این استان در سطح ملی به ۷۶ اثر رسید.

۷۳۶۲/۲۰۹۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چهارمحال وبختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۵۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید محمد رستگاری با قدردانی از اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری میبد در راستای احیا و مرمت بافت تاریخی و معابر ارزشمند میراث فرهنگی گفت: مقررشد؛ میراث فرهنگی با مشارکت شهرداری برای مرمت و احیا قلعه مهرجرد و بارجین اقدام کند.


رستگاری با بیان اینکه کارخوبی که درگذر شاه جهان آباد صورت گرفته است؛ مجموعه عالی برای رویداد‌های فرهنگی گردشگری درراستای توسعه گردشگری پایدار در میبد است گفت: نارین قلعه، قنات و محوطه آن نیز نیاز به توجه بیشتر و مرمت و بازسازی دارد که باید پیگیری لازم جهت تامین اعتبار آن انجام شود.


وی با اشاره به کف سازی، بدنه، نورپردازی و احیا و مرمت راسته از سوی شهرداری گفت: با اقداماتی که در راسته بازار انجام شده است ظرفیت ارزشمندی در این منطقه درحال رقم خوردن در حوزه میراث فرهنگی است. مجید بهارستانی شهردار میبد هم با بیان اینکه میبد بیش از ۸۰۰ هکتار بافت تاریخی دارد گفت: برای حفظ بافت تاریخی و جلوگیری از تخریب آن، در ۱۰ منطقه درحوزه بازآفرینی شهری، زیرسازی، بدنه سازی، مرمت بدنه بافت تاریخی کار کردیم.


بهارستانی با بیان اینکه در چهار منطقه از شهر بیشتر هزینه شده است افزود: در راسته بازار ۱۰ میلیارد تومان، گذر شاه جهان آباد ۴ میلیارد تومان، حمام و مسجد جامع شهیدیه ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.


وی خاطرنشان کرد: تامین پارکینگ محله ایی و بازآفرینی وخدمات شهری از دیگر اقدامات شهرداری است که برای خدمات رسانی بافت‌های تاریخی، دو دستگاه موتور آتش نشانی خریداری کرده ایم.

دیگر خبرها

  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • برقراری پرواز عسلویه - شهرکرد و بالعکس
  • بهره برداری ۷ طرح برق رسانی در چهارمحال و بختیاری
  • راه‌اندازی بازارچه‌ها در چهارمحال و بختیاری در دستورکار باشد
  • اجرا و بهره‌برداری از ۷ طرح برق‌رسانی در چهارمحال‌ و بختیاری
  • اجرای ۷ طرح برق‌رسانی در استان چهارمحال و بختیاری
  • شناسایی ۱۱۲ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی در چهارمحال و بختیاری
  • جزئیات پرداخت وام سفر دوم رئیس‌جمهور به چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد
  • ابلاغ آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی و میراث‌داران تمدنی
  • ملاقات عمومی استاندار چهارمحال و بختیاری با مردم