Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@11:45:14 GMT

حریق در آمازون تهدیدی برای زیستگاه ماهی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۵۴۹۳

حریق در آمازون تهدیدی برای زیستگاه ماهی‌ها

به گزارش ایسنا، به گفته کارشناسان آتش‌سوزی‌های اخیر در منطقه آمازون تهدیدی برای گونه‌های مختلف ماهی‌هاست که برای بقا به زیستگاه‌های آبی و باتلاقی در جنگل‌ها وابسته هستند و در چنین وضعیتی احتمال از بین رفتن این گونه‌ها نیز وجود دارد.

آتش‌سوزی‌های اخیر در آمازون نه تنها توجهات بین‌المللی را به خود جلب کرد بلکه تاثیرات جنگل‌زدایی‌های فزاینده در این منطقه را آشکار ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که یکی دیگر از تاثیرات از بین رفتن مناطق جنگلی در آمازون مورد غفلت قرار گرفته و آن هم تاثیر این آتش‌سوزی‌ها بر سیستم رودخانه‌ها و ماهی‌های ساکن در آنهاست.

مناطق محدودی در جهان وجود دارند که حیات آبزی و جنگلی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و یکی از این مناطق جنگل‌های آمازون است. در حالی که بزرگ‌ترین رودخانه جهان به لحاظ حجم آب در این منطقه قرار دارد حدود یک ششم از حوضه آمازون از زمین‌های باتلاقی پوشیده از جنگل تشکیل شده که برای دوره طولانی در سال سیلابی می‌شود و از مهم‌ترین گونه‌های ماهی در این منطقه حمایت می‌کند.

در دهه‌های اخیر برخی دشت‌های سیلابی در بخش‌هایی از حوضه آمازون به شدت آسیب دیده‌اند. اکنون تهدیدی که متوجه بقای این زیستگاه‌ها و ماهی‌های وابسته به آن‌هاست به دلیل افزایش موارد جنگل‌زدایی و آتش‌سوزی‌ها تشدید شده و به گفته محققان فرسایش بیشتر دشت‌های سیلابی می‌تواند اکوسیستم دریایی آمازون را تغییر دهد.

محققان هشدار دادند در صورتی که اقدامی جهت حفاظت از این مناطق انجام نشود، زیستگاه رودخانه‌ها همانند گذشته نخواهد بود و ماهی‌های ساکن در آن از بین خواهند رفت.

به گزارش نشنال جئوگرافیک، حوضه آمازون که ۶۰ درصد آن در برزیل قرار دارد از بالاترین تنوع زیستی در جهان هم در خشکی و هم در آب برخوردار است. بیش از ۳۰۰۰ گونه ماهی در آمازون وجود دارد که حداقل صدها مورد آن همچنان کشف نشده‌ است.

کد خبر 455007 برچسب‌ها محیط زیست جنگل محیط زیست جهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محیط زیست جنگل محیط زیست جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۵۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری مهر، ۲ توله سمور سنگی که به اداره حفاظت محیط‌زیست خوانسار تحویل شده بودند، تحت نظر رئیس اداره حیات وحش استان تیمار و بررسی‌های لازم درخصوص سلامت آنها، انجام شد.

با توجه به گزارش دریافتی و دیده شدن مادر این سمورها، برنامه بازگردانی آنها به زیستگاه اصلی مدنظر قرار گرفت و تلاش می‌شود تا شرایط زیست طبیعی این گونه، از سر گرفته شود.

سَمور سَنگی (نام علمی: Martes foina) یکی از انواع سمور است. این جانور دارای قدی کوچک و پاهای کوتاه و انگشت‌رو است و بدنش باریک و کشیده و پوستش نرم است. زیستگاه این حیوان از مغولستان و چین در آسیا تا غربی‌ترین نقاط اروپا امتداد دارد.

این حیوان به جهت لکه سفید زیر سینه‌اش به سمور سینه‌سفید و به جهت علاقه به زندگی در جنگل‌های راش و ممرز به سمور راش نیز معروف است.

علت اصلی حضور این گونه در شهرستان خوانسار وجود باغات فراوان و کوهستانی بودن منطقه و به تبع آن شباهت اقلیم به مناطق شمالی کشور است.

کد خبر 6085634

دیگر خبرها

  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر