Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@13:58:24 GMT

امر به معروف را به عنوان خیرخواهی تلقی كنیم نه دشمنی

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۵۶۸۷

امر به معروف را به عنوان خیرخواهی تلقی كنیم نه دشمنی

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 24 شهریورماه در گردهمایی شورای امر به معروف و نهی از منكر این استان گفت: پس از تشكیل نظام جمهوری اسلامی یكی از كارهایی كه قاعدتاً باید می‌كردیم ایجاد ساز و كارهایی برای امر به معروف و نهی از منكر بود.

وی افزود: امر به معروف واجب بوده و حكم فقهی و شرعی است، اما اینكه چگونه در جامعه اجرا شود، ساز و كار می‌خواهد كه به سادگی هم ایجاد نمی‌شود زیرا اجتماع بر روی روال دیگری تنظیم شده است و ما می‌خواهیم مدل جدیدی در نحوه ارتباطات اجتماعی و دخالت فعالان اجتماعی در عرصه مسائلی كه مربوط به آن‌هاست، ارائه كنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه در قانون اساسی اولین پایه این مسئله گذاشته شده است، گفت: اصل هشتم قانون اساسی ناظر به امر به معروف و نهی از منكر است كه متأسفانه در طول سال‌ها كسی برای آن فكری نكرده بود.

امام جمعه شیراز ادامه داد: قانون اخیری كه در چند سال گذشته مجلس به عنوان قانون امر به معروف و نهی از منكر تصویب و ابلاغ كرد، وظایفی را برای همه تعیین كرده است كه هر جا پای حق در میان است، پای وظیفه هم در میان است.

وی گفت: حق داریم كه امر به معروف و نهی از منكر را عملیاتی كنیم چرا كه قانون آن در مجلس تصویب شده و باید عملیاتی شود تا كمی وضع امر به معروف و نهی از منكر بهتر آن چیزی باشد كه فعلاً در جامعه ماست.


در امر به معروف مطالبه‌گر جدی باشیم

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه تلاش شده تا در ادارات استان هم شوراهای امر به معروف راه‌اندازی شود كه لازم است همه ادارات این شورا را تشكیل دهند، از عزم جدی استاندار در این زمینه قدردانی كرد و گفت: باید در امر به معروف و نهی از منكر مطالبه‌گر جدی باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه باید امر به معروف را به عنوان خیرخواهی تلقی كنیم، گفت: گاهی اوقات امر به معروف را به فاز بدی بردیم كه انگار دشمن همدیگر هستیم در صورتی كه نسبت به كسی كه او را امر و نهی می‌كنیم دشمن نیستیم بلكه دوست و خیرخواه هستیم و اگر قیامت را قبول داریم می‌خواهیم بگوییم كه امر و نهی می‌كنیم كه طرف مقابل به بهشت برود.

وی با بیان اینكه در امر به معروف خیرخواهی مسئله اصلی، آیه 104 سوره آل عمران را مصداق این مسئله دانست و گفت: تمام شوراهای كه در ادارات تشكیل می‌شوند باید این مسئله را اول برای خودشان حل كنند كه می‌خواهند خیرخواهی كنند.


امر و نهی كردن به معنای بی‌ادبی نیست

آیت‌الله دژكام با تصریح اینكه در امر به معروف صرفاً نمی‌توان با زبان بیان مسئله كنیم، گفت: امر و نهی یعنی درخواست داشته باشیم و این درخواست كردن‌ها در فرهنگ ما طوری شده است كه هر وقت می‌خواهیم امر و نهی كنیم انگار باید چند حرف بی ادبانه در حاشیه زده شود در صورتی كه درست نیست و می‌توان امر و نهی را در عین ادب انجام دهیم. امر و نهی كردن به معنای بی ادبی كردن نیست و این مسئله باید آموزش داده شود.

امام جمعه شیراز در ادامه با ذكر این نكته كه مصادیق امر به معروف در بیانات مقام معظم رهبری ذكر شده است، گفت: در جمهوری اسلامی باید این مسئله را بپذیریم كه قانونی عمل كردن معروف و غیرقانونی عمل كردن، منكر است و این نكته را گاهی اوقات به چیز دیگری نظیر اختلاف و مسئله‌سازی برای نظام و دولت تبدیل می‌كنیم.

وی یادآور شد: در نظام جمهوری اسلامی عموم ظواهر شرعی در قانون آمده است یعنی نیاز نیست كه دنبال این برویم كه از جای دیگری وارد شویم اما متأسفانه اكثر كسانی كه در ادارات و مجموعه‌ها هستند خودشان قانون را نمی‌دانند و حتی برخی مدیران نسبت به وظایف خود هم اطلاع خوبی ندارند لذا آموزش قوانین مربوط به هر اداره و عمل بدان‌ها یك معروف است.


آگاهی از قوانین؛ بهترین معروفی كه در ادارات باید بدان بپردازند

آیت‌الله دژكام، افزایش بهره‌وری را یك معروف دانست و گفت: بهترین معروفات همین است كه در چارچوب قانون برویم تا افزایش بهره‌وری داشته باشیم و مردم هم خشنود شده و به نظام امیدوار شوند پس مهم‌ترین معروفی كه در ادارات باید بدان بپردازند همین آگاهی از قوانین است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه باید قانون‌مندی و قانون‌دانی را رواج دهیم، گفت: وقتی می‌خواهیم امر و نهی كنیم باید طوری شود كه پذیرش ایجاد شود و از مقدمات تا نهایت این پذیرش را كسی كه می‌خواهد امر به معروف كند، خودش انجام دهد و همین است كه بار امر به معروف را سنگین كرده است.

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي امر به معروف و نهي از منكر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۵۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوادار: با صدور بیانیه‌های پوچ موضوع را لوث کردید!

به گزارش "ورزش سه"، میلاد فاندر، مدیر رسانه‌ای و سخنگوی باشگاه هوادار در نشست خبری پیش از بازی با پیکان در مورد اعلام جرایم سنگین برای دادن بیانیه گفت: صدور بیانیه را غیر مجاز تلقی کردند و جریمه گذاشتند. یک‌سری همکاران‌مان در باشگاه‌ها متاسفانه با صدور بیانه های پوچ این مسئله را لوث کردند. روزی که می‌برند خودشان را بازنده جلوه می‌دهند و این اتفاق باعث می‌شود که حق مطلب رعایت نمی‌شود. به غیر از مسئله بیانیه‌ها باید از صحبت‌ها و فکت‌های بی دلیل قبل از مسابقه‌ها جلوگیری شود. قبل از بازی از داور تعریف می‌کنند و بعد از بازی تخریب‌های شدید.

فاندر در مورد عصبانیت سرمربی گل گهر پس از بازی هوادار عنوان کرد: هفته گذشته مربی خوب گل گهر آقای اوزونیدیس یک صحبت‌های عجیبی را با یک ادبیات بد مطرح کردند. ما هرچه صحنه‌ها را دیدیم هیچ مسئله خاصی ندیدیم‌. این تحت فشار گذاشتن‌ها باعث می‌شود مربی با اخلاقی مثل ایشان هم بخواهد صحبت‌هایی را مطرح کند.

او در مورد مشکل مدیران رسانه نیز گفت: ما قبل از فصل هم گفتیم مشکل استفاده مدیران رسانه‌ای از گوشی روی نیمکت را حل کنید. اگر مدیر رسانه روی نیمکت این کار را انجام ندهد چه خاصیت دیگری می‌تواند داشته باشد؟ خوش اخلاق ترین آدم‌های این حوزه هم هر فصل پنج تا ده تا کارت می‌گیرند‌.

او در خصوص انتقاد و بیانیه‌ها اضافه کرد: در بالاترین سطح کشور هم از هیات رئیسه‌ها انتقاد می‌شود ولی تا از هیات رئیسه فدراسیون انتقاد می‌کنیم فرد احضار می‌شویم. اگر بیانیه هم به صورت رسمی مطرح نشود در فضای غیر رسمی و غیر عقلانی شدیدتر مطرح می‌شود.

دیگر خبرها

  • چرایی شکست قانون حمایت از فرزندآوری؛ آما و ارقام چه می‌گوید؟
  • تیپ «شتر گاو پلنگ» بازیگر معروف زن در یک مراسم رسمی | تصویر
  • مبنای قانونی اقدامات پلیس در برخورد با مسئله‌ی حجاب در قالب طرح نور چیست؟
  • چرا قانون حمایت از فرزندآوری منجر به کاهش جمعیت شد؟
  • روایتی از دشمنی محمدبن عبدالوهاب با پیامبر(ص) / چرا بن‌باز بزرگترین مفتی سلفی‌ها، هیچگاه به مدینه نرفت؟
  • هوادار: با صدور بیانیه‌های پوچ موضوع را لوث کردید!
  • (ویدئو) بزرگراه معروف شیخ زاید دبی بعد از بارندگی!
  • نام پدر از کارت ملی حذف شد!
  • ببینید | اعتراف مجری معروف زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!
  • پشت پرده برخی از رستوران های معروف شیراز