Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@06:12:17 GMT

هنر بر کاغذ

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۵۷۳۵

هنر بر کاغذ

استاد جواری از چهره‌های برتر این هنر و خطوط مختلف آن است. وی سال‌هاست که در این عرصه فعالیت می‌کند و در این هنر سنتیِ ایرانی موی سپید کرده است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با این استاد برجسته بخوانید.

تعریف شما از هنر چیست؟  

خودِ هنر به معنای زیبایی است. هنر تعریف‌های زیادی دارد از جمله این‌که هر فنی در کمال خودش می‌تواند هنر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر تلاشی است برای آفرینش؛ آفرینشی که حس زیبایی‌شناسی ما را ارضا کند. هنر می‌تواند تجلی و تبلور زیبایی‌های روح انسان باشد که دوست دارد در معرض دید دیگران قرار گیرد تا همگان از آن زیبایی بهره‌مند شوند.

دنیای خوشنویسی برای شما چگونه دنیایی است؟

من دنیا را بدون خوشنویسی اصلا نمی‌توانم ببینم چون با آن زندگی کرده‌ام و ۵۰ سال است که با آن مأنوسم. اگر در ناخوشی‌ها و غم‌ها و گرفتاری‌ها بتوانی به هنر پناه ببری، احساس می‌کنی که درِ دنیایی دیگر به رویت باز شده است و به آرامش می‌رسی.

هنر بر جامعه چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

هنر در اجتماع امروزی ما می‌تواند تعادل ایجاد کند. هنر در دنیای ماشینی امروز می‌تواند روح افسرده و افسارگسیخته انسان را پالایش کند. در دنیای امروز که انسان همیشه در حال تلاش است، با دیدن یک بیت شعر در نهایت زیبایی به آرامش می‌رسد و درواقع به هنر پناه برده است.

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مهد و خاستگاه هنرهای متنوعی بوده است. چقدر از آن جایگاه دور شده‌ایم؟

ما دچار افسارگسیختگی و هرج و مرج دنیای جدید شده‌ایم ولی خوشبختانه یک پیشینه هنری کامل در تمام رشته‌ها داریم. این پیشینه غنی می‌تواند بسیار به ما کمک کند. دیدن یک جمله یا شعر زیبا در قالب خط نستعلیق حتی برای کسانی که در این عوالم نیستند، آرام‌بخش است. ما با این پیشینه غنی هنر سنتی می‌توانیم آرامش را در اجتماع‌ حفظ کنیم.

چگونه می‌توانیم کودکانمان را با دنیای هنر آشنا کنیم؟

هنرهای سنتی ما تمام این مسائل روحی‌- روانی و عرفانی را در خودش داشته است. خوشنویسی ما در دنیا تک است. وقتی در تمام کشورها می‌گویند که نستعلیق عروس خط‌های جهان یا اسلامی است، به خاطر زیبایی‌شناسی این کار است. همان‌طور که گفتم وقتی ما با دیدن یک کار ظریف و زیبا به وجد می‌آییم، این را می‌توانیم به بچه‌ها نیز القا کنیم. ما باید بچه‌ها را با خوشنویسی سنتی، با موسیقی سنتی و با ادبیات کهنمان آشنا کنیم. ما باید بچه‌ها را با شاهنامه و حافظ و سعدی و مولانا و دیگر بزرگان ادبیات مأنوس کنیم. ما اگر قادر باشیم که بچه‌ها را به سمت یکی از هنرهای سنتی سوق دهیم، به شکلی توانسته‌ایم سلامت روح آنها را در آینده تضمین کنیم.

شما از چه سنی وارد دنیای هنر شدید؟

من از دوران ابتدایی وارد این دنیا شدم. در آن زمان این‌گونه نبود که هر کلاس و هر رشته‌ای را که بخواهی، بتوانی بروی و کار برای ما بسیار سخت بود. من به هنرهای دیگری مانند شعر و نگارگری و تذهیب هم علاقه داشتم و تا حدودی کار کرده‌ام اما رشته و علاقه اصلی من همان خوشنویسی بوده است.

در حال حاضر در شهر ما هنر خوشنویسی چگونه کار می‌کند؟ آیا طرفدار دارد؟

هنر خوشنویسی بعد از انقلاب خیلی گسترده‌تر شده است. در روزگاری که ما هستیم، خوشنویسی چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی در جایگاه بسیار خوبی است. در شهر ما نیز این مساله عقب نیفتاده است و از شهرها و استان‌هایی هستیم که هنرمندان خوب و بزرگی داریم.

کدام خط محبوبیت بیشتری دارد؟

خط ملی و سنتی ما خط نستعلیق است. تمام خطوط متعلق به ما ایرانی‌هاست؛ یعنی ابداع‌کننده تمام خطوط ما ایرانی‌ها هستیم اما خط ملی ما نستعلیق و شکسته نستعلیق است.

خود شما با کدام یک از این خطوط ارتباط و انس بیشتری دارید؟

من به تمام خطوطی که وجود دارد علاقه دارم، ولی خط اصلی‌ای که کار می‌کنم نستعلیق و شکسته‌نستعلیق است.

حرف آخر...

ما باید سعی کنیم که بچه‌هایمان را با هنرهای سنتی و ملی آشنا کنیم و آشتی دهیم. در حال حاضر بچه‌های ما از هنرهای سنتی و اصیل ایرانی دورند. اگر بتوانیم این هنرها را بین بچه‌ها و خانواده‌ها اشاعه دهیم، آینده خودمان و جامعه‌مان را تضمین کرده‌ایم.

کد خبر 454900 برچسب‌ها استان کرمانشاه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۵۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد

قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد دو هفته پس از التهابات ناشی از افزایش ۱۰۰ هزار تومانی با کاهش مواجه شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ پس از دو هفته التهاب ناشی از افزایش قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد، امروز قیمت‌ها با کاهش مواجه شدند.

بر این اساس هر برند کاغذ چاپ و تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرمی بین یک میلیون و 270 تا یک میلیون و 300 هزار تومان عرضه شده است.

هم‌چنین قیمت هر بسته کاغذ A4 نیز 20 هزار تومان کاهش داشته است. اما قیمت کاغذ گلاسه و مقوای پشت طوسی با افزایش همراه بوده است.

کارشناسان دلیل افزایش قیمت کاغذ در بازار را به بی‌ثباتی نرخ ارز ربط می‌دهند،‌ بااین حال بازار از نظر عرضه با کمبودی مواجه نیست.

واردات 300 میلیون دلاری کاغذ تحریر در سال رونق تولید!

بر اساس آمارهای رسمی،‌ در سال 1402، میزان 276 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر به‌ارزش 300 میلیون دلار وارد کشور شده است، این در حالی است که در سال قبل از آن یعنی سال 1401 که هنوز چرخ تولید داخلی هم راه نیفتاده بود،‌ این رقم 218 هزار تن بوده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • صد و پنجاه و ششمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • صد و پنجاه و پنجمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • سعدی؛ میزبان رویداد هنری گل، مرغ و خوشنویسی شد
  • ۳۵۰ اثر به جشنواره خوشنویسی رضوی ارسال شد
  • خوشنویسان کشور ۳۵۰ اثر به جشنواره رضوی فرستادند
  • پایان مرحله اول داوری بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی