Web Analytics Made Easy - Statcounter

به موجب قانون مدنی افرادی که تبعیت ایرانی ندارند نمی توانند املاک غیرمنقول خریداری کنند/ در اسکن پرونده اسناد دفاتر رسمی تسریع کنیم زیرا فساد آنجا است و ممکن است جعل‌هایی صورت گیرد/ چرا یک باره یک دفتر اسناد آتش می‌گیرد؟

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: به موجب قانون مدنی افرادی که تبعیت ایرانی ندارند نمی توانند املاک غیرمنقول خریداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا ذبیح الله خداییان در حاشیه مراسم تودیع و معارفه تعدادی از مدیران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه مطرح شده است که در شمال کشور خارجی ها اقدام به خریداری زمین می کنند آیا به موجب قانون سند رسمی به نام آنها صادر می شود؟ اظهار کرد: خیر، افرادی که تبعه ایران نباشند طبق قانون مدنی حق خرید اموال غیرمنقول را ندارند. بنابراین اگر کسی هم اموالی همچون زمین و مسکن خرید کرده باشد سند رسمی داده نمی شود. ممکن است با سند عادی باشد که بارها تاکید کرده ایم که بایستی مجلس و دولت جهت اعتبار اسناد رسمی با ما همراهی کنند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با لغو دستور موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فرآیند مصاحبه پذیرفته شدگان آزمون سردفتری عنوان کرد: ما اختبار کسانی را که در آزمون کتبی قبول شدند را داریم،  آزمون شفاهی را انجام می دهیم. در این رابطه هیئت هایی به استان ها اعزام شدند. اختبار تعداد زیادی انجام شده است و بقیه نیز به ترتیب انجام می شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه موقع این افراد مشغول به کار خواهند شد، گفت: دوستان ما منطقه به منطقه اختبار را انجام می دهند و ان‌شاءالله در اسرع وقت این کار تمام خواهد شد.

خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق قانون مهلتی به دستگاه‌های اجرایی برای سند دار کردن و تثبیت مالکیت ها برای جلوگیری از زمین خواری داده شده بود، آیا اقدام و مذاکره‌ای با دستگاه های اجرایی در این رابطه صورت گرفته است، تصریح کرد: ما با تک تک سازمانهایی که باید به موجب قانون جامع حدنگاری نقشه املاکشان را به ما تحویل دهند صحبت و پیگیری کردیم، آنها بعضا معذوریت‌هایی همچون کمبود اعتبار دارند ولی باید این موضوع را در اولویت اصلی قرار دهند که هر چه سریعتر املاک را به صورت کاداستر سنددار کنند.

وی ادامه داد: قانون در این زمینه مهلت 5 ساله تعیین کرده است که تقریبا این 5 سال رو به اتمام است اما به لحاظ کمبود اعتبار متاسفانه طرح کاداستر به طور کامل اجرا نشد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: ممکن است حتی افراد خارجی زمینی را به صورت عادی بخرند و ما خبر نداشته باشیم بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از اینکار این است که هرگونه نقل و انتقال با سند رسمی باشد.

چرا یک باره یک دفتر اسناد آتش می‌گیرد؟

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در اسکن پرونده اسناد دفاتر رسمی تسریع کنیم زیرا فساد آنجا است و ممکن است جعل‌هایی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا ذبیح الله خدائیان صبح امروز( یکشنبه) در مراسم تکریم و معارفه معاون املاک و کاداستر، مدیرکل دفتر بهبود مدیریت عملکرد و بازرسی و دفتر نظارت و بازرسی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که سازمان ثبت اسناد و املاک سازمان گمنامی است که شاید جامعه به خوبی این سازمان را نمی شناسند و گاهی ثبت اسناد را با ثبت احوال اشتباه می گیرند. لذا تکلیف ما این است که ظرفبت ها و پتانسیل این سازمان را به عرض مردم برسانیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از سازمان های تاثیرگذار در کشور است که در ابعاد مختلف نقش آفرینی می کند.

خدائیان افزود: سازمان ثبت یکی از سازمان هایی است که در وصول مالیات نقش موثری دارد و سالانه میلیاردها تومان به خزانه دولت واریز می شود.

وی تصریح کرد:نقش دیگر این سازمان، در اجرای اسناد لازم الاجرا است. افرادی ممکن است وام های کلانی بگیرند و به دلالی و ... بپردازند و اقساط را پرداخت نکنند و سازمان با اجرای وثیقه‌ها نقش زیادی در وصول معوقات دارد. بیش از 10 هزار میلیارد وصول مطالبات داشته‌ایم.  یکی از جرایم مهم اقتصادی فرار مالیاتی است. اگر نقل و انتقال املاک به صورت رسمی باشد فرار مالیاتی نخواهیم داشت.

خدائیان تاکید کرد: پولشویی موجب فشل شدن نظام اقتصادی می شود و افرادی که پولشویی می کنند با خرید املاک به صورت اسناد عادی پولدهای کثیف را وارد جامعه می کنند در حالی که اگر سند رسمی تهیه شود از پولشویی و کلاهبرداری جلوگیری می شود. حمایت از فعالیت های فکری و ثبت اختراعات و علائم تجاری یکی دیگر از اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. مرکز مالکیت معنوی هم نقش موثری در تجاری سازی اختراعات و علایم تجاری و اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: ما مبارزه با زمین خواری را داریم که در اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار است. اگر اراضی، کاداستر شود شاید از حدود 80 درصد از زمین خواری ها جلوگیری شود.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که ما در اکثر جاها داریم این است که عزیزانی که سالها خدمت کردند و بازنشسته شدند حالا کجا هستند. باید از نائلان به بازنشستگی یک به یک تشکر شود. به جای آقای سعید آقای سعادتیان به عنوان چهره شاخص، فعال و جدی در کار در این سمت مشغول خواهند شد. آقای اقبال هم مسئولیت بازرسی سازمان را پذیرفتند. آقای واعظی هم به عنوان سرپرست دفتر نظارت بر اجرا انتخاب شدند که دارای تجربیات خوبی هستند.

خدائیان خطاب به سعادتیان معاون جدید املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: کارهای خوبی انجام شد و نیمه تمام است و راه نرفته مانند اجرای صحیح طرح کاداستر را داریم. این طرح باید درست اجرا شود. در تشخیص املاک و لایه گذاری دقت شود. نظر من این است که کار کمتری انجام شود اما آن کار درست انجام شود. در ارائه آمارها دقیق باشیم. خواهش من این است که بررسی دقیق و منصفانه انجام دهید و آنچه انجام شده است را بیان کنید. اگر آمارها دقیق نباشد برای سازمان مشکل ایجاد می شود.

خدائیان افزود: همه معاونت ها در ارائه آمار و اطلاعات دقیق عمل کنند. در سند دار کردن اراضی ملی و دولتی تسریع ایجاد کنیم و به آنها اولویت بدهیم. ما هنوز کار باقی مانده زیاد داریم. اسناد دفترچه ای را طی فراخوان به اسناد تک برگ کاداستری کنیم و از سیستم شمیم به درستی استفاده کنیم. یکی از زمینه های فساد همین است که زمان تعویض سند حاضر هستند تن به فساد بدهند. ما اسناد زیادی را اسکن و آرشیو کردیم اما به معنای جمع کردن پرونده ها نیست و اسناد و اداره کل ما هنوز لاشه فیزیکی را دارند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان خاطرنشان کرد: در اسکن پرونده اسناد دفاتر رسمی تسریع کنیم زیرا فساد آنجا است و ممکن است جعل‌هایی صورت گیرد. آقای دشتی و کانون‌های سردفتران برای این امر اعلام آمادگی کردند. چرا به یکباره یک دفترخانه آتش می گیرد؟ بازرسی روی دفاتری که طعمه حریق می شوند تمرکز کنند. آیا نباید فکر کرد کاسه ای زیر نیم کاسه است. اگر ما اسکن داشته باشیم حریق خیلی برایمان اهمیت ندارد هرچند از باب سنتی بودن و تاریخی بودن اسناد حائز اهمیت است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۶۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواضع متناقض آمریکا در باره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

با وجود ادعای ایالات متحده در مورد تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل دو دولتی، واشنگتن معتقد است که عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به این مساله کمک نمی‌کند.

به گزارش مشرق، لیندا توماس- گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل امروز چهارشنبه مدعی شد که باور دارد یک قطعنامه پیشنهادی برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل منجر به راهکار دو دولتی نخواهد شد.

گرینفیلد این اظهارت را در یک نشست خبری در سئول و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا پذیرای برسمیت شناختن درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین برای عضویت کامل سازمان ملل است؟، مطرح کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: اینطور نمی‌بینیم که اجرای قطعنامه در شورای امنیت ما را به جایی برساند که بتوانیم راه‌حل دو کشوری را به دست آوریم.

او گفت که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده قاطعانه گفته است که واشنگتن از راه حل دو کشوری حمایت می‌کند و در حال کار است تا این راه حل در اسرع وقت اجرا شود.

به گفته دیپلمات‌های آگاه، انتظار می رود که تشکیلات خودگردان فلسطین شورای امنیت ۱۵ عضوی را در اوایل روز پنجشنبه به رای گیری در مورد پیش نویس قطعنامه ای مبنی بر عضویت کامل در این سازمان جهانی وادار کند. الجزایر به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت پیش نویس متنی را اواخر روز سه شنبه منتشر کرد.

درخواست برای عضویت کامل سازمان ملل باید توسط شورای امنیت و سپس حداقل دو سوم از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی تصویب شود.

رویترز سه‌شنبه شب خبر داد در گزارش کمیته شورای امنیت درباره پذیرش اعضای جدید که به رویت این خبرگزاری رسیده، آمده است: این کمیته در رابطه با اینکه این درخواست همه معیارهای عضویت را داراست، نتوانست اجماعا به پیشنهادی برای ارائه به شورای امنیت برسد.

«ونسا فریزر» رئیس دوره‌ای شورای امنیت جمعه گذشته اعلام کرد که اعضای کمیته ویژه بررسی اعضای جدید در سازمان ملل قادر به اجماع بر سر عضویت کامل فلسطین در این نهاد بین‌المللی نشد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • حمله موشکی به اصفهان؟ ؛ واکنش رسمی یک مقام سازمان فضایی کشور
  • عضویت فلسطین در سازمان ملل را به رسمیت می‌شناسیم
  • سمنان پیشرو کشور در تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است
  • مواضع متناقض آمریکا در باره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل
  • خدمات دارالترجمه رسمی در تهران
  • چگونه خانه بخریم؟ | راه‌های تنظیم مبایعه‌نامه در دفتر مشاور املاک
  • جزییات دوره‌های آموزش تخصصی پذیرفته شدگان آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱
  • حدنگاری اراضی کشاورزی کرمان در اولویت ثبت اسناد و املاک استان
  • رسانه ها نقش مهمی در ترغیب مالکین اراضی و املاک برای اخذ سند دارند
  • گردشگران بلاروس می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند