Web Analytics Made Easy - Statcounter

عمارت ۱۲۰ ساله «گلستانه» در خیابان قزوین از سوی شهرداری منطقه ۱۱ تهران در حال مرمت و بازسازی است. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۱، عمارت گلستانه توسط فردی به نام سید محمد علی بیگم گلستانه معماری و ساخته شده است و در سال ۱۳۵۸ به شکل موروثی به مالکیت فرزندش سید حسین بیگم گلستانه درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فیض الله حسینی پیرمرد نقاش ساختمانی که مدعی است ۵۰ سال پیش برای نقاشی ساختمانی به دعوت سید حسین گلستانه وارد عمارت شده است در تشریح معماری ساختمان می‌گوید: حدودا ۵۰ سال پیش به این عمارت رفتم تا ساختمان ویژه مهمانان را رنگ و نقاشی کنم و زمانی که وارد ملک شدم در بدو ورود به خانه، گچ بری‌های بسیار زیبای سقف با طرح‌های اساطیری و انبوه درختان کاج و حیاط سبز عمارت که به خوبی از پنجره‌های بلند و کشیده سالن پذیرایی مشخص بود؛ توجه مرا به خود جلب کرد و بی شک یکی از خاطره انگیز‌ترین خانه‌هایی بود که در طول مدت فعالیت کاریم دیدم.
به گفته برخی سکنه قدیمی محله قلمستان سید محمد علی بیگم گلستانه مالک اولیه و سازنده اصلی ملک گلستانه، از جمله مردان بنام و مومن محله قلمستان بودکه مردم به او احترام ویژه‌ای می‌گذاشتند و معتقدند این ملک در زمان قاجار توسط معماران مشهورآن دوره با بهره گیری از طرح‌های گچبری اصیل ایرانی ساخته شده است و در سال ۱۳۸۷ که سید حسین گلستانه در سن ۸۰ سالگی از دنیا می‌رود، عمارت گلستانه بر حسب توافق قانونی بین وراث، به عبدالله و ملیحه گلستانه می‌رسد.   از سرگذشت سکنه این ملک می‌توان به گفته‌های علی حسن پنجه بند که ۸۲ سال سن دارد و مالک مغازه خراطی مجاور ملک گلستانه است و بیش از ۷۰ سال ساکن این محله است استناد کرد که می‌گوید: سید حسین گلستانه فرزند سیدمحمد علی بیگم گلستانه مردی بلند قامت بوده است که همچون پدر به صداقت و کردار شایسته در میان مردم محله شهرت داشته و اغلب میانجیگری مشکلات محله و مردم می‌کرد و زمانی که اختلافی بین مردم پیش می‌آمده طرفین را به حل دعوی در خانه گلستانه دعوت می‌نمود.   حسین علیمردان نیز از دیگر کسبه محله قلمستان در نزدیکی ملک گلستانه است که به شغل آهنگری مشغول است.   علی مردان می‌گوید: سید حسین گلستانه در بازار تهران در زیر پله مسجدامام (ره) که به بازار بین الحرمین معروف است، مشغول فروش کتاب و لوازم التحریر بوده که فرزند ارشد او نیز همراه پدر به این شغل اشتغال داشت و ما هر صبح اورا میدیدیم که برای رفتن به محل کار از درب چوبی و قدیمی ملک گلستانه خارج می‌شد.   حسین علیمردان که به آهنگر محله قلمستان معروف است در ادامه توضیحاتش از سرگذشت سکنه ملک گلستانه گفت:: پس از مرگ دو فرزند سید حسین گلستانه به مدت چند شبانه روز در خانه گلستانه مراسم عزاداری برپا بود که به علت شهرت این خانواده همه مردم محل در مراسم حضور پیدا کردند و در حیاط قدیمی به عزاداری مشغول شدند.   بر اساس این گزارش شهرداری منطقه ۱۱ در راستای صیانت از خانه‌های واجد ارزش معماری طی عقد قرارداد با مالک فعلی موفق به خریداری این ملک ارزشمند شده و در سال ۱۳۹۸ بخش شمالی عمارت گلستانه که در مالکیت شهرداری منطقه ۱۱ قراردارد در طرح مرمت و بازسازی اماکن تاریخی قرار گرفت و بر اساس جزییات این طرح، مرمت و بازسازی ملک گلستانه در بافت تاریخی حصار ناصری طهران قدیم آغاز شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مرمت بنا بنای قاجاری شهرداری منطقه 11

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۶۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت

به گزارش خبرنگار مهر، خانه منصوب به فخرالدوله یکی از بناهای تاریخی شهر تهران است که در غالب پرونده مجموعه ساختمان‌های خیابان فخرآباد به شماره .۸۰۰۸ مورخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. این بنا متعلق به «منشور الملک» است که آن را به فخرالدوله نسبت می‌دهند.

عمارت فخرالدوله در سال ۱۳۸۸ و به دستور محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران، به انجمن مداحان واگذار شد و بنایی که تا قبل از این محل مدیریت بافت تاریخی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ بود، به خانه مداحان تبدیل شد.

سوم شهریور سال ۱۴۰۲ با همراهی شهرداری منطقه ۱۲ و بنا به درخواست خانه مداحان، شهید گمنام والا مقامی پس از تشییع در مدرسه عالی شهید مطهری، در محوطه ورودی این بنا به خاک سپرده شد و همزمان وحیدرضا انارکی شهردار منطقه ۱۲ از ایجاد مقبره‌ای در خور شأن برای این شهید گمنام در محرم همان سال خبر داده بود.

پس از تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳، در اقدامی توسط شهرداری منطقه ۱۲ و بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سازه‌ای بر روی مقبره این شهید والا مقام ایجاد شد که اعتراضات فراوانی از سوی مردم و مسؤولین ایجاد کرد و در همان زمان «مصطفی خرسندی، رئیس خانه مداحان» در مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد که کار ساخت این سازه متوقف شده است و پس از استعلام و اعلام نظر میراث فرهنگی این بنا ساخته خواهد شد.

اکنون با پیگیری‌های کمیته مردم نهاد حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران و همت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران دستور حذف این سازه و عدم ساخت آن به خانه مداحان اعلام شد و در چند روز اخیر این سازه به طور کامل برچیده شد و نمای مخدوش شده خانه منصوب، دوباره به حالت اولیه خود برگشت.

کد خبر 6087285 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • مرمت عمارت امیرسلیمانی در تهران آغاز شد | برنامه‌ریزی برای بازسازی زندان هارون‌الرشید
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • انسداد ورودی بنا‌های تجاری غیرمجاز در غرب تهران
  • «شهید کوچه ما، روشنایی شهر» در منطقه ۱۳ اصفهان
  • مرمت‌کار ۵۰ ساله گنبد سلطانیه فوت شد
  • مرمت‌کار ۵۰ ساله گنبد سلطانیه فوت شد + تسلیت وزیر