تداوم میزبانی مساجد از عزاداران سیدالشهداء(ع)/ مساجد همچنان سیاهپوش هستند
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۶۸۰۵
عزم جزم مساجد در استمرار شور دهه اول محرم در دیگر ایام این ماه و گره زدن این شور با شعور، ثابت میکند این خانههای خدا در گرم نگاه داشتن و رونق بخشیدن به مجالس حسینی نقش نخست را دارند و
به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، اغلب ما این گلایه را داریم که چرا مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) با پایان یافتن دهه نخست محرم حسینی، از اوج و شور فاصله می گیرد، و انتظارمان آن است که همچون دهه نخست، در دیگر ایام ماه محرم و پس از آن ماه صفر، مجالس حضرت سیدالشهداء(ع) پررونق باشد .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین است، هیئت های عزاداری به ویژه موارد مشهور و پرمخاطب آنها که در دهه اول با حضور خیل عظیم سوگواران و با صبوری اهالی مناطق و محلاتی که در آنها برپا می شوند، در مصائب خاندان رسالت، اقامه عزا می کنند همچون هیئت مشهور «رایه العباس(ع)» در منطقه چیذر تهران که از اقصی نقاط کشور عشاق الحسین(ع) را پای مداحی های حاج «محمود کریمی»، ذاکر بنام اهل بیت (ع) می کشاند و سبب بسته شدن خیابان های اطراف امامزاده علی اکبر(ع)، محل برگزاری جلسات این هیئت می شود لذا نمی توان و نمی شود این جلسات با این حجم از مخاطب را برای دو ماه به صورت مستمر ادامه داد.
اما ... در این میان مساجد در پاسخ به مطالبه ای عمومی، نه فقط در دهه اول محرم حسینی بلکه در طول دو ماه محرم و صفر، چراغ جلسات عاشورایی را روشن نگاه داشته و برای هر دهه به تناسب وقایع و مصائب تصریح شده در تقویم عاشورا و کربلا و نیز اقتضائات روز ویژه برنامه هایی را تدارک می بییند.
برای همین هم است که هنوز تاسوعا و عاشورا را پشت سر نگذاشته، مساجد برنامه های دهه دوم و سوم محرم خود اعم از سخنرانی، مداحی و جلسات روضه خوانی را اعلام می کنند. برنامه هایی که به حضور مردم در مسجد رونقی خاص بخشیده و بازار عزاداری های حسینی را همچنان داغ نگاه می دارد.
برنامه برخی از مساجد پایتخت برای دهه دوم محرم را اینجا ببینید.
لذا با مروری گذرا در سطح محلات بنرهایی دیده می شود که هر یک برنامه مسجدی را اعلام کرده و دعوت گر محبان اهل بیت(ع) به مجالس حسینی است. جالب آنکه تکثر و تعدد برنامه های مساجد در دهه های دوم و سوم محرم و دعوت آنها از چهره های ممتاز منبر و مداحی، به عزاداران قدرت انتخاب منابر و مداحان مورد علاقه شان را می دهد.
از نقاط امتیاز و قوت مجالس عزاداری حسینی در مساجد در دهه های دوم و سوم محرم و پس از آن ماه صفر، غلبه جنبه شعور و معرفت بر جلوه های عاطفی و شور است چنان که علی رغم دهه اول که رفت و آمد دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی و دَم گرفتن ها و شعرخوانی ها رونق داشت، عزاداری ها پس از آن در مساجد جلوه و رنگ و بوی بصیرت افزایی و معرفت بخشی نسبت به فلسفه و اهداف قیام کربلا را دارد برای همین عبرت های عاشورا، بصیرت حسینی، غدیر و عاشورا، از عاشورا تا ظهور و ... سرفصل هایی هستند که در سخنرانی های مساجد در دهه های دوم و سوم محرم به بحث گذاشته می شود، همچنین است موضوعاتی نظیر روشنگری های امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) درباره این واقعه و آموزه های آن برای امروز.
اطعام عزاداران هم که چاشنی همیشگی مجالس امام حسین(ع) است، پس از دهه اول محرم همچنان در مساجد به عنوان رسمی دیرینه دنبال می شود چنان که سوگواران حسینی در سوم و هفتم امام(ع)، شهادت حضرت سجاد(ع) و دیگر مناسبت های این ماه با غذای گرم پذیرایی می شوند.
اجرای سوگواره ها، جشنواره ها، مسابقات و آئین هایی همچون همایش «سه ساله های حسینی» نیز از دیگر ابتکارات مساجد برای رونق مجالس حسینی پس از اتمام دهه اومل محرم است که سلایق و علایق متنوع را پای کار آورده و تنور عزاداری های محرم و صفر را همچنان گرم نگاه می دارد.
عزم جزم مساجد در استمرار شور دهه اول محرم در دیگر ایام این ماه و گره زدن این شور با شعور، بار دیگر ثابت می کند که این خانه های خدا در اقامه عزای حسینی و برگزاری تجمعات سوگواران سیدالشهداء(ع) رتبه نخست را دارند و اساساً مساجد جهتده و گرمابخش دیگر اماکن برای عرض ارادت به ساحت قدسی اباعبدالله الحسین(ع) و اقامه عزا برای ایشان هستند.
پایان پیام/9
منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد عاشورا عاشورای حسینی عزاداری محرم ماه محرم خبرگزاری شبستان شیراز استان بوشهر اربعین حسینی عزاداری امام حسین ع محرم حسینی مسجد طراز اسلامی فعالیت های مسجدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۶۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران
متأسفانه قرآن در جامعه ما مهجور است و گاهی ما در نحوه نگهداری به قرآن اهانت میکنیم. چنانچه گاهی برخی مساجد قرآنهایی که ورقهای آن جدا شده یا فرسوده است را به بازیافت میدهند و با این کار به قرآن اهانت میکنند؛ چراکه ادعیه و قرآنها در بازیافتها با زبالههای کاغذی دیگر با آب حل شده و به مقواهایی مثل شانه تخممرغ تبدیل میشود. بر همین اساس، برای بهرهمندی مطلوب از مصاحف شریف (قرآن، کتب مذهبی و ادعیه) طرح ملی «نورباران» به همت سازمان دارالقرآن الکریم آغاز به کارکرد.
حجتالاسلام حمیدرضا قربانیان، مدیرعامل دارالقرآن اهلبیت (ع) طی گفت و گویی جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران را تشریح کرد. حجتالاسلام قربانیان یکی از اهداف اجرای این طرح را حفظ حرمت قرآن عنوان کرد و گفت: «گاهی ما در مساجد شاهد نگهداری قرآنها به طرز نامناسبی هستیم و هیئتامنای مساجد اغلب نمیدانند که با قرآنهای اضافی یا فرسوده چهکار کنند؛ گاهی برخی برایآنکه حرکتی انجام داده باشند این قرآنها را در مزارع خاک میکنند که با این کار قرآن خوراک موریانه میشود. بعضی دیگر از افراد قرآن را داخل آب میریزند؛ درحالیکه برخی کاغذهای قرآن قابلیت حل شدن در آب را ندارد و یک جایی بالاخره سر از خشکی در میآورد؛ لذا اینها معضلی بود که ما نتوانستیم بیتفاوت از کنار آنها رد شویم و بر همین اساس طرح نورباران را به اجرا در آوردیم.»
وی تأکید کرد: «در این طرح ما به دنبال ترمیم و صحافی قرآن هستیم. لازم به ذکر است که طرح نورباران طرح شخصی، استانی و حتی کشوری نیست و افرادی از کشورهای سودان، سوریه و عراق طی بازدید از مجموعه، از این طرح استقبال کردند تا آن را در کشورهای قطب اجرا کنند.»
مدیرعامل دارالقرآن اهلبیت (ع) اصفهان یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح را جلوگیری از قطع درختان برای چاپ قرآن دانست و افزود: «اگر قرآنهای فرسوده در منازل یا مساجد ترمیم و صحافی شده و دوباره در مساجد و منازل قرار گیرید، ما تا بیست سال آینده نیازی به قطع درخت برای چاپ قرآن نخواهیم داشت.»
حجتالاسلام قربانیان سومین هدف از اجرای این طرح را فرهنگسازی در این زمینه عنوان کرد: «با اجرای این طرح میتوان قرآن، نهجالبلاغه و مفاتیح در سراسر کشور را تأمین کرد. در برخی مساجد کشور مثل سیستان و بلوچستان حتی یک قرآن هم وجود ندارد و آنها خواستار حتی قرآنهای نصف نیمه و قدیمی هستند.»
نحوه دریافت و توزیع قرآن و ادعیه
حجتالاسلام قربانیان درباره نحوه توزیع قرآن، ادعیه و کتابهای مذهبی توضیح داد: «طبق توافقنامه با سازمان دارالقرآن الکریم قرار است کلیه قرآنها به مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) ارسال شده و بعد از ترمیم و صحافی، مجدد به سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شود. در نهایت، سازمان دارالقرآن الکریم با استعلام از سازمان تبلیغات استانها تصمیم میگیرد که قرآنها در کدام مناطق توزیع شود.»
وی در خصوص نحوه ارسال گفت: «سازمانهای تبلیغات اسلامی سراسر کشور جهت دریافت قرآن و ادعیه اعلام آمادگی کردهاند. همچنین مردم میتوانند با تماس به مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) به شماره ۳۵۱۰۵-۰۳۱ داخلی ۶ درخواست دریافت قرآن و ادعیه خود را نمایند یا خودشان قرآن و ادعیهشان را به موسسه دارالقرآن اهل بیت (ع) واقع در خمینی شهر، بلوار شهید محمد منتظری ارسال کنند.»
حتی برای یک ورق قرآن احترام قائل شوید
حجتالاسلام قربانیان صفحات قرآن را قابلاحترام بالایی دانست و گفت: «ما در مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) قرآنهایی که تنها یکی – دو صفحه از آنها باقیمانده و قابل صحافی نیستند را داخل پاتیلهایی شسته و پاککرده و بعد از آن بهعنوان جلد قرآن استفاده میکنیم.»
وی تأکید کرد: «این یک نوع فرهنگسازی است که مردم حتی برای یک ورق قرآن احترام قائل شده و آنقدر راحت آن را داخل آب یا بازیافت نگذارند.»
به گفته حجتالاسلام قربانیان، هیچ کجای کشور حتی اماکن متبرکه دستگاه خمیرکن مجزا ندارند. او گفت: « طرح جمع آوری قرآن و ادعیه پیشازاین با روشهای دیگر اجرا شده است و قرآن کهنه را با قرآن نو تعویض میکردند اما در نهایت این قرآن کهنه به بازیافت میرفت. در حالی که ما با اجرای این طرح درصدد ترمیم و صحافی قرآنهای کهنه برآمدیم.»
وی دررابطهبا میزان جمعآوری قرآن، ادعیه و کتب مذهبی مازاد در مساجد، حسینیهها، اماکن مذهبی و منازل یا اهدای قرآنهای نو بیان کرد: «این طرح بهصورت محدود از اسفند ۱۴۰۱ و بعد از آن به طور سراسری اجرا شد اما متاسفانه به دلیل تبلیغات محدود استقبالی از این طرح صورت نگرفت. با این وجود، حدود ۱۰۰ هزار جلد کلام الله مجید، مفاتیج و ادعیه مذهبی مثل نهج البلاغه را جمع آوری کردیم و از این تعداد حدود ۲۰ هزار قرآن توزیع شده است.»
حجتالاسلام قربانیان در پایان تأکید کرد: «وظیفه شرعی هر مسلمانی است که از هر طریقی که میتواند این طرح را اطلاعرسانی کند تا اگر حتی یک برگه مفاتیح یا قرآن داشتند آن را بازیافت نکنند؛ بلکه جمعآوری کرده و برای ما ارسال نمایند.»
منبع: خبرگزاری شبستان