Web Analytics Made Easy - Statcounter

سينما در درجه اول هنر و بعد از آن یک صنعت و رسانه محسوب می‌شود از همين رو سازندگان آثار سینمایی موظف به رعايت حقوق مادي و معنوي مخاطب و رعايت استانداردهاي جهاني و انتخاب موضوع مناسب مخاطب خود هستند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: مخاطبین یکی از ارکان اصلی سینمای کودک هستند و جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در ایران یکی از مراجع اصلی ترغیب سینماگران این حوزه به رعایت استانداردها و انتخاب موضوعات موثر در مخاطب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

در سال هاي اخير سينما به يكي از پر مخاطب ترينِ رسانه ها در بين مردم بدل شده است، اين حقيقت وجود دارد كه افراد همواره نكات زيادي از فيلم هاي سينما مي‌آموزند. با توجه به تاثير گذار بودن اين هنر در بين مردم بايد توجه داشت كه چه تكاليفي براي سينماگران و چه حقوقي براي مخاطبين سينما بوجود مي‌آيد.

 

در سينماي جهان چند الگو يا علامت وجود دارد كه بيانگر تضمين فیلم از سوی سینماگران است به عنوان مثال علامت DTS اين اطمينان را به مخاطب مي‌دهد كه اگر فيلمي را با اين تاييديه مشاهده كنند آسيبي به گوش آنها نخواهد رساند.

 

اما بايد به اين نكته توجه داشت كه بسياري از فیلم‌های اکران شده در سینما از استاندارد كافي و لازم برخوردار نيستند ولی با استقبال در گيشه مواجه مي‌شوند و اين استدلال كه؛ مردم خود قاضی هستند و اگر فيلمي از استاندارد لازم برخوردار نباشد با استقبال آنان روبرو نمي‌شود، غیر منطقی است زیرا آنان از نظر فنی با استانداردهای فیلم و حقوق خودشان آگاهی ندارند و نمی‌توان با این استدلال از حقوق مخاطب و رعايت استاندارد ها سرباز زد.

 

سينما در درجه اول هنر و بعد از آن یک صنعت و رسانه محسوب می‌شود از همين رو سازندگان آثار سینمایی موظف به رعايت حقوق مادي و معنوي مخاطب و همچنين رعايت استاندارد هاي جهاني هستند.

 

و اما سوال دیگری كه مطرح مي‌شود؛ كه آيا فيلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان سازگاری با مخاطب خاص خود دارد و استانداردهای لازم در این زمینه توسط سازندگان رعایت می‌شود یا نه؟

 

بر اساس كنوانسيون جهاني حقوق کودک و قوانين ملي، افراد زير ١٨ سال کودک محسوب شده و دارای حقوق خاص خود هستند و تمامی کشورها ملزم به رعایت و پذیرش این حقوق هستند.

 

حقوق کودکان شامل؛ حق بر عدم تبعیض، حق حیات، حق بقا، حق رشد، برقراری ارتباط با هر دو والدین، هویت انسانی و همچنین نیازهای اساسی برای حفاظت فیزیکی، غذا، آموزش عمومی دولتی، مراقبت‌های بهداشتی و قوانین کیفری مناسب بر اساس سن و رشد کودک و ... است و مي‌توان آثار سینمایی با هر یک از این موضوعات و با هدف آگاهی بخشی کودکان با حقوق جهانی خود تولید کرد.

 

به نظر مي‌رسد سينماي كودك و نوجوان می‌تواند به خوبي بر روي آموزش حقوق كودكان و نوجوانان تمركز کرده و دست يابي به اين مهم مستلزمِ اين است كه سينماگران جای خالی این آموزش‌ها را در دنیای کودک و نوجوان حس کنند و با مطالعه بر روی این موضوعات آن را در قاب سینمای کودک و نوجوان به‌تصویر بکشند.

 

اگر افراد از سنين پايين تر از حقوق خود آگاهی پیدا کنند می‌توانند هر جا با نقض قوانین مواجه شدند دادخواهی كرده و خود را محکوم به بی‌عدالتی اجتماعی نمی‌دانند./

 

یادداشت از دکتر مهوش خادم الفقرایی جامعه شناس

 

پایان پیام/557

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد عاشورا خبرگزاری شبستان عاشورای حسینی استان بوشهر ماه محرم عزاداری محرم نماز جمعه تاسوعای حسینی خطبه های نماز جمعه سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان حمایت از حقوق کودکان حقوق کودکان شهرداری اصفهان حقوق شهروندی نقد و بررسی حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۷۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، این تماشاخانه سیار کانون با نمایش «کلاغ بلا، توپ طلا» امروز میهمان کودکان و نوجوانان در منطقه خضر و شهرک مدنی همدان بود.

این برنامه با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی برای کودکان و نوجوانان و بیان مفاهیم تربیتی در قالب تئاتر و نمایش و نیز به منظور آشنایی خانواده‌ها با فعالیت‌های جذاب در کانون پرورش فکری انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان 
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • برنامه‌های تولیدی رادیو بوشهر کیفی شود
  • شرکت کودکان و نوجوانان ۲۸ کشور در جشنواره نقاشی پوپک
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم