Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@15:38:13 GMT

تاثیر حذف صفر از پول ملی برکسب و کارها

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۸۲۹۸

تاثیر حذف صفر از پول ملی برکسب و کارها

این روزها خبر حذف صفر از پول ملی شنیده می‌شود. آیا حذف چهار صفر از پول ملی می تواند برای اقتصاد معجزه کند؟ این تغییر چه اثری روی کسب و کارهای بزرگ و کوچک دارد؟

به گزارش ایسنا بنابراعلام نرم افزار محک، در حال حاضر اگر تصور کنیم تنها دلیل حذف صفر از پول کشور، به خاطر ساده شدن عملیات حسابداری و صورت‌های مالی است، ایده‌ای کودکانه به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی اثرهای مثبت روانی که برای توجیه این طرح ذکر شده بیشتر از اینکه دارای جنبه‌های مثبت باشند دارای اثرات منفی و البته تورمی مخرب هستند. حذف صفر از پول ملی را با همدیگر بررسی می کنیم:​​​​​

۱. صرفه جویی در هزینه‌های چاپ و حمل و نقل ساده پول

شاید نقل و انتقال آسان‌تر پول، آن هم پس از روی روال افتادن اسکناس‌های جدید امکان پذیر باشد. با این وجود اولین کاری که طی چند سال آینده باید به صورت فوری انجام شود، جایگزین کردن اسکناس‌های جدید و امحا اسکناس‌های قدیمی است. این فرآیند دارای دو مشکل است:

· اول اینکه برای چاپ اسکناس‌های جدید نیازمند سرمایه‌ای کلان هستیم.

·  و در مرحله بعد؛ جایگزین کردن اسکناس‌ها زمان‌بر است و در این فاصله مردم و کسب و کارها دچار آشفتگی و نابه سامانی می‌شوند. بنابراین عملا تاثیر مثبت روانی که از حذف صفر پول ملی انتظار داریم، در این بازه اتفاق نمی‌افتد.

۲. تقویت ارزش پول ملی

با الگوبرداری درست از کشورهای که قبلا این کار را انجام داده‌اند متوجه می‌شویم که برای تقویت ارزش پول ملی باید چهار گام مهم برداشته شود:

· کنترل میزان نقدینگی برای یک بازه طولانی (حداقل به مدت دو سال)

· تدوین و تهیه برنامه جامع برای اصلاحات پولی و مالی، که حذف صفر از پول ملی فقط یکی از موارد آن به شمار می‌رود.

· تعیین اینکه حجم پول کشور را به چه کمیت، رویکرد یا دارایی وصل کنیم که ثبات مقدار و ارزش آن در جامعه مورد قبول (معتبر) و پایدار باشد.

· برخورداری از حمایت‌های جهانی.

تجربه اقتصادی دو سال اخیر کشور نشان می‌دهد که نه تنها نظارتی روی افزایش قیمت‌ها وجود ندارد بلکه کنترل میزان نقدینگی ممکن نیست. اگر به این اوضاع عدم برخورداری از حمایت‌های بین المللی و رانده شدن از بازارهای مالی و تجارت جهانی را اضافه کنیم؛ در نتیجه باز شدن گره ارزش پول ملی و رونق کسب و کارها وابسته به سیاست‌های تحولی و اصلاحات پولی مبهم کشور است.

۳. کاهش تورم

حذف صفر از پول ملی تاثیری بر تورم دارد یا خیر؟ تورم در اقتصاد و کسب و کارها از نظر عامه مردم با اندازه سفره و معیشت‌شان تخمین زده می‌شود.

بنابراین در بازه کوتاه مدت شاهد روند افزایشی قیمت‌ها هستیم و مبالغ معاملات و کالاها به سمت بالا رند می‌شوند. این همان وضعیتی است که افزایش تورم نامیده می‌شود.

کسب و کارها از حذف صفر پول ملی بی‌نصیب نمی‌مانند!

صاحبان کسب و کار کسانی هستند که اولین ضربه‌های ناشی از بحران‌های اقتصادی را احساس می‌کنند. اما اگر کسب و کارها و استارتاپ‌ها برای شرایط بحرانی و اتفاقات جدید اقتصادی برنامه‌ریزی کرده باشند با آرامش بیشتری می‌توانند با عواقب احتمالی حذف صفر از پول ملی روبرو شوند.

استارتاپ‌ها و تورم حاصل از نگرانی

تورم همیشه دو جنبه روانی و بیرونی دارد. جنبه روانی آن حالت اغراق شده‌ای از وضعیت بیرونی است. بنابراین اگر افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نه تنها روی مردم و بازار، که حتی روی اهداف کسب و کارها هم اثر می‌گذارد.

تعدیل نیرو در کسب و کارها

معمولا اولین ایده هر کسب و کار برای کاهش هزینه‌های جاری به کاهش تعداد نیروهای کار ختم می‌شود. چون اولویت کسب و کارها از گسترش و حرکت رو به جلو  به حفظ وضعیت یا موقعیت فعلی تغییر می‌کند.

بهم ریختگی و نا به سامانی حساب‌ها و دفاتر مالی

یکی از مهمترین پیامدهای حذف صفر از پول ملی مربوط به بهم ریختگی و نابه‌سامانی فعالیت‌های حسابداری و دفاتر مالی کسب و کارها است. یکی از دلایل بروز تصمیمات اشتباه مربوط به آشفتگی حساب‌های مالی و درآمدهای کسب و کار است.

با حذف صفرها از پول ملی، حساب و کتاب های قدیم و جدید دچار تناقض و ناهماهنگی می‌شوند. یکی از بهترین روش‌های برای جلوگیری از این اتفاق استفاده از سیستم‌های حسابداری معتبر و ایمن است. می‌توانید در فرصت باقیمانده سیستم مالی کسب و کارتان را به یک برنامه جامع حسابداری ارتقا دهید. یکی از ابزارهایی که برای شفافیت حسابرسی و اعتبارسنجی راحت اطلاعات مالی می‌توانید از آن کمک بگیرید، نرم افزار حسابداری محک است. به این ترتیب حتی پس از ایجاد تغییرات، یکپارچگی در سیستم مالی‌تان حفظ می‌شود و در شرایط سخت هم می توانید با خیالی آسوده گام‌های مطمئن و رو به جلو بردارید.

سخن آخر

در وضعیت فعلی کشور، حذف چهار صفر از پول ملی بیشتر شبیه به عمل جراحی زیبایی است. شاید در ظاهر یک تغییر اقتصادی باشد ولی نه تاثیری روی کاهش نرخ تورم دارد و نه به تنهایی برای افزایش ارزش پول ملی موثر است. در این بین کسب و کارهای کوچک و بزرگ برای مقابله با پیامدهای احتمالی حذف صفر از پول ملی باید بتوانند صورت‌های مالی و دفاتر حسابداری قدیم و جدیدشان را در وضعیتی هماهنگ و یکپارچه نگه‌دارند. برای این منظور می‌توانند از برنامه‌های حسابرسی یکپارچه موجود (مانند نرم افزار حسابداری محک) برای جلوگیری از بروز آشفتگی در حسابرسی‌های مالی پس از بروز تغییرات اقتصادی استفاده کنند.

دریافت رایگان دمو نرم افزار حسابداری

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كسب و كار حذف چهار صفر از پول ملی نرم افزار حسابداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۸۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ کنترل نشده با هیپرگلیسمی، التهاب مزمن و دیس‌لیپیدمی همراه است و با گذر زمان می‌تواند منجر به عوارض میکروواسکولار مانند نفروپاتی، نوروپاتی و رتینوپاتی شود. همچنین دیابت نوع ۲ دارای عوارض ماکروواسکولار مانند تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

«خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی» و «مرگ و میر ناشی از علل قلبی و عروقی» در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نسبت به سایر افراد حدود ۲ برابر است. به طور قطع، اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و پرهیز از سیگار می‌تواند از دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی‌عروقی جلوگیری کند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، سویا سرشار از پروتئین گیاهی، فیبر و فیتواستروژن است. نتایج برخی از مطالعات بیانگر این است که افزایش محصولات سویا بر افزایش مصرف سویا به منظور پیشگیری و مدیریت دیابت نوع ۲ تأکید می‌کند.

مصرف محصولات سویا مانند پروتئین سویا، لوبیای سویا و شیر سویا به طور قابل توجهی سبب کاهش تری گلیسرید، کلسترول تام، لیپوپروتئین کم‌کالری و پروتیئن واکنشی C در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. همچنین مصرف مقادیر بالای سویا (بیش از ۳۰ گرم در روز) می‌تواند قند خون ناشتا را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به طور قابل توجهی کاهش دهد.

منبع : ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • رابطه چین و آمریکا بر آینده بشریت تاثیر دارد
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • نابودی ۸ میلیون شغل در انگلیس توسط هوش مصنوعی
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • تاثیر چمن مصنوعی ترکمنستان بر روی بازی/ بعید می‌دانم شاهد جوانگرایی در تیم ملی باشیم
  • هشدار محققان نسبت به تاثیر حذف صبحانه بر زندگی
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • کمبود این ویتامین‌ها علت سرگیجه شماست
  • با عوارض کمبود ویتامین B ۱ آشنا شوید