Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:46:44 GMT

برندسازی تنها راه نجات فرش دستباف

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۸۷۹۷

برندسازی تنها راه نجات فرش دستباف

علی بردبار یکی از فعالان صنعت فرش دستباف ایران روز یکشنبه در گردهمایی صنعت فرش در اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به ضرورت شناخت فرش دستباف در بازار افزود: اگر برندینگ یا برندسازی و سطح ارائه آن را بدانیم می‌توانیم جایگاه واقعی را به فرش ایرانی بازگردانیم.

به طور کلی برندینگ، فرآیندی است که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می‌گردد، بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی نفعان افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی  یکی از راه‌های نجات فرش دستباف شناخت مخاطب است متاسفانه امروزه مخاطب داخلی را نمی‌شناسیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز ‌معماری در فرش ایرانی از طراحی جلوتر است، افزود: هیچ‌گونه پیوستگی فرهنگی ‌و ‌هنری با طراحی‌های داخلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در بازارهای جهانی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنیم، ادامه داد: مخاطب جدید، نسل‌های جوانی هستند که نگاه آنها به دنیا در راستای مدرنیته است و ما نمی‌توانیم این مسائل را مخفی نگه داریم.

این فعال صنعت فرش بیان کرد: نباید واسطه‌ها را حذف کرد، یکی از مشکلات بزرگ در شناخت فرش این است که همه کارها را به عهده خود گذاشتیم و افرادی که توانایی معرفی فرش ایرانی به دنیا دارند با ما همکاری نمی‌کنند به همین دلیل حذف واسطه‌های مشکلات متعددی را برای ما ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز نسل جدید نگاه به مدرنیته دارد و تمامی مخاطبان خواهان فرش مدرن هستند، خاطرنشان کرد: باید با دنیا هم سو و در تعامل باشیم تا بتوانیم در این هنر صنعت موفق عمل کنیم.

به گفته بردبار، امروز اگر بخواهیم در صنعت فرش ایران موفق باشیم باید سلیقه به دنیا بفروشیم.

این فعال صنعت فرش ایران ادامه داد : روزی فرش دستباف ایرانی از منظر مرغوبیت و زیبایی  در صدر جدول قرار داشت اما امروز صنعت فرش ایران از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته‌ است چرا که ارتباط ما با طراحان داخلی بسیار کم است.

وی اضافه کرد : زیرساخت صنعت فرش در کشور فراهم نیست و دارهای قالی به انبار منتقل می‌شوند یعنی یا کار فرش بافی تعطیل می‌شود و یا به سمت ماشینی شدن حرکت می‌کنند از این رو باید هوشمندانه عمل کنیم.

بردبار با بیان اینکه باید بحث تجارت الکترونیک کمرنگ و تجارت دیجیتال عرضه ‌شود، گفت: سرعت رشد دنیا در تمامی صنایع به ویژه صنعت فرش بسیار زیاد است به همین دلیل مدرنیته جایگاه کمتری می‌یابد و دیجیتال وارد عرصه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرش هنری بوده که با صنعت عجین است، افزود: اگر با نسل جدید همکاری نکنیم فرش ایرانی حذف می‌شود چرا که نیاز مخاطب ملاک است.

این فعال صنعت فرش گفت: تمام نمادها هزاران سال پیش ایرانیان مدرنیته است از جمله آن‌ها زیلوبافی در محمدآباد جرقویه یکی از بزرگترین مدرنیته‌های دنیا است که می‌توان از آن کسب درآمد کرد.

استاد دانشگاه پروفسور امید قائمی در این گردهمایی بیان کرد: فرش در دنیا شخصیتی بالاتر از انسان دارد، وقتی فرش به نحو احسن مورد استفاده قرار بگیرد شخصیت آن نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: ایرانیان هنوز خود را نشناخته‌اند و تصور می‌کنند هیچ نقشی در دنیا ندارند اما این تصوری غلط است و ایرانیان در جهان شناخته شده‌اند از این رو می‌توان ادب و عشق را هنر ایرانیان دانست.

این استاد دانشگاه با اشاره به مدرنیته شدن سبک زندگی مردم و به طبع آن مدرنیته شدن فرش‌های ایرانی بیان کرد: مدرن یعنی رسیدن به اقتصاد و زندگی بهتر پس از واژه مدرن نباید تصورات اشتباه داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای فرش مدرن باید گفت هر فرشی که نگاه کنیم هم مدرن و هم کلاسیک است اما جهش‌ها ما را به سمت دیگری سوق می‌دهد.

پروفسور قائمی گفت: در فرش ابتدا باید رنگ آن را بشناسیم در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.

دیگر فعال صنعت فرش با اشاره به موضوع آسیب شناسی تحولات قالی تصویری گفت: قالی پیدا شده از زمان ساسانی پازیریک بوده که نوعی از قالی تصویری است.

محمدمهدی صفدرزاده حقیقی قالی‌های بافته شده در سال های ۵۲ تا ۵۶ را شیرین‌ترین نوع قالی دستباف دانست و گفت: در مدرنیسم کسی منکر عشق نمی‌شود اگر عشق از کار جدا شود آن زمان تلاش متوقف می‌شود و روبه نابودی حرکت خواهیم کرد.

به گفته وی باید زیر ساخت‌ها برای صنعت فرش دستباف ایران هرچه بیشتر و سریع‌تر فراهم شوند تا این هنر صنعت جایگاه واقعی خود را در دنیا پیدا کند.

به گزارش ایرنا، حدود ۲۸۰ هزار نفر بافنده و ۱۵۰ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز تولید فرش دستباف هم اینک در استان اصفهان وجود دارد. 

در سال های اخیر استان اصفهان توانسته چند برند فرش از جمله فرش اصفهان، نایین و کاشان را در جهان و همچنین فرش یلمه علی آباد، فرش دهاقان و فرش جوشقان را نیز به ثبت ملی برساند. 

یافتن جایگاه واقعی فرش اصیل اصفهانی با توجه به نعمت ها و برکات اقتصادی که این هنر صنعت دارد همت همه مسئولان این استان را می طلبد که دست به دست یکدیگر داده و چاره ای برای مشکلات و موانع آن بیاندیشند. 

در جهان امروز توجه صرف به اقتصاد نفت و محصولات جانبی آن، صنعت و کشاورزی با توجه به تغییرات اقلیمی بوجود آمده دیگر رنگ باخته و کانون توجه جهانیان در حوزه اقتصاد به گردشگری و هنر متمرکز شده است. 

بُنیه تاریخی، هنری و ظرفیت های استان اصفهان، فرصت های بسیاری را ایجاد کرده که می تواند ناجی اقتصاد لنگان استان وحتی کشور باشد و با ایجاد چرخ های تندرو برای اقتصاد، راه پیشرفت و توسعه را با سرعت و شدت طی کند. 

به گزارش ایرنا، از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانواده‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.

ایران با داشتن ۱۰ شهر و ۲ روستای فعال در تولید صنایع دستی، رتبه نخست دنیا را دارد.

۹۹۱۳/۶۰۲۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرش اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۸۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

دریافت 12 MB کد خبر 6082519

دیگر خبرها

  • ببینید | نجات یک گربه از سیل!
  • خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت
  • لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را مضحکه دنیا کرد
  • ببینید/ نجات از سیل در کنارک سیستان‌و‌بلوچستان
  • دور دنیا به ‌صرف قهوه!
  • دنیا، راه ورود به بهشت و بهره‌مندی از لذات آن است
  • (ویدئو) نجات یک گربه از سیل دبی امارات
  • اگر از امباپه سوال کنید، جواب نمی‌دهم!
  • نجات یک گربه در سیل وحشتناک دبی! + فیلم
  • دنیا متوجه قدرت کشورمان شده است + فیلم