Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:17:36 GMT

ترویج روش‌های مختلف پرواربندی در اولویت عشایر باشد

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۸۸۶۵

ترویج روش‌های مختلف پرواربندی در اولویت عشایر باشد

غلامعلی عظیم‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چرای بیش از حد دام‌ها توان اکولوژیکی مراتع را کاهش داده و موجب فقر و تخریب بخش عمده‌ای از مراتع می‌شود.
وی اضافه کرد: بهره‌برداری بی‌رویه و چرای بی‌ضابطه و غیرمجاز دام، عامل اصلی فقر مراتع از لحاظ پوشش گونه‌های مختلف گیاهی محسوب می‌شود که جلوگیری از این روند نیازمند تدوین راهکاری عملی برای استفاده منطقی از این منابع و حفاظت از آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان مزیت‌های مختلف روش پرواربندی افزود: در این روش، دام بدون نیاز به خروج از محل نگهداری خود از علوفه کشت شده استفاده می‌کند.
وی جلوگیری از تخریب مراتع و بروز سیلاب و افزایش کیفیت محصولات تولیدی دام را از فواید روش پرواربندی صنعتی و نیمه‌صنعتی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۸ هزار راس دام کوچک و بزرگ در اختیار عشایر ارومیه است که از مراتع استفاده می‌کنند.
«عظیم‌زاده»، با بیان اینکه عشایر این شهرستان هم‌اکنون از ۳۲۷ هزار هکتار از مراتع ییلاقی برخوردار هستند بیان کرد: ۲ هزار و ۴۱۰ خانوار عشایری در این شهرستان زندگی می‌کنند که در حال حاضر از مراتع آن بهره‌مند هستند.
وی ادامه داد: عشایر شهرستان ارومیه با جمعیت ۱۶ هزار و ۷۳۴ نفری در ۲۹ روستای مختص عشایر هم‌اکنون ساکن هستند.
وی اضافه کرد: عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و برهمین اساس از حمایت‌های لازم برخوردار هستند.
۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در اذربایجان غربی وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است.

آذربایجان‌غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند؛ ۱۶ شهرستان استان دارای عشایر و ۳۳۶ روستا نیز ویژه عشایر است.
۹۹۱۸‪/۶۱۸۵/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری مراتع ارومیه دام و طيور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۸۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رحیمی با اشاره به اینکه همزمان با فصل بهار برداشت محصول خوش‌طعم ورنگ توت فرنگی روانه منطق مختلف بازار شده است. گفت: پیش بینی تولید می‌شود تا پایان برداشت۳ هزار و ۲۲۰ تن توت فرنگی در این شهرستان روانه بازار مصرف شود.

مدیر جهاد کشاورزی جویبار با بیان اینکه ۵۱۸ بهره بردار جویباری در زمینه کشت و کار توت فرنگی فعالیت دارند، افزود: توت فرنگی از اولین میوه‌هایی است که در بهار به بازار عرضه و تا اوایل تیرماه برداشت آن ادامه دارد.

رحیمی تصریح کرد: کشاورزان جویباری به روش سنتی و با استفاده از نایلون کشی نسبت به پیش رس کردن این محصول اقدام می‌کنند به طوری که زمان برداشت آن از ۲۰ اسفند ماه آغاز تا هزینه‌های مازاد آن با عرضه محصول نوبرانه، قابل جبران باشد.

وی خاطرنشان کرد: تا اواسط خرداد برداشت این محصول در این شهرستان ادامه دارد

دیگر خبرها

  • اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه
  • برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم
  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور
  • گردهمایی ائمه جمعه استان در لنده
  • واحد تولیدی خوراک دام با حضور وزیر جهاد کشاورزی در گرمسار افتتاح شد
  • رفع مشکلات شهرک اصناف دلیجان در اولویت اقدامات قرار گیرد
  • مفقود شدن ۳ نفر از منطقه عشایر نشین عنبرآباد در اثر سيل
  • تعاونی‌ها در خوزستان توسعه یابند