Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@11:33:12 GMT

تور محرم ، واژه‌ای نو ظهور در صنعت گردشگری

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۱۷۲۹

تور محرم ، واژه‌ای نو ظهور در صنعت گردشگری

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گردشگری، ترجمه کلمه توریسم است که ابعاد مختلفی دارد، گردشگری معنوی ماهیت جدید این صنعت است که در دنیا به آن پرداخته می‌شود و در کشور ما کمتر به آن توجه شده است.

سیاحت معنوی نمایش ویژه‌ای از گردشگری است که ارتقاء اندیشه و تکامل روحی انسان را به دنبال دارد و موجب غنای فکری و معنوی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در گردشگری ممکن است انگیزه‌های مذهبی و معنوی با انگیزه‌هایی که در دیگر انواع سفر وجود دارد تلفیق شده و زیارت از اماکن آئینی و مذهبی به نوعی از گردشگری با عنوان گردشگری مذهبی و معنوی تبدیل شود.

این تمایز، بر پایه مقاصد گوناگونی است که گردشگران به دلایلی همچون اعتقادات مذهبی یا منزلت اجتماعی انتخاب می‌کنند.


در استان یزد همزمان با فرارسیدن ایام محرم، همه ساله افراد زیادی از نقاط مختلف کشور و حتی دنیا برای تماشای مراسم عزاداری و آیین‌های منحصر بفرد یزدی‌ها به این استان سفر می‌کنند.

به همین منظور ۱۵ سال قبل از طرف فعالان و راهنمایان گردشگری برای حضور گردشگران در مراسم عزاداری یزد برنامه ریزی شد و در نهایت در سال ۹۵ این گروه با عنوان کمیته گردشگری معنوی و مذهبی با نظارت مستقیم میراث فرهنگی آغاز به کار کرد.

تور محرم چند؟

محمد مهدی رجائی فرد، مسئول کمیته گردشگری مذهبی و معنوی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، با اشاره به اینکه تور محرم یا همان گردشگری محرم در یزد به صورت کاملا رایگان به وسیله کمیته گردشگری مذهبی و معنوی برگزار می‌شود ،گفت: این حرکت به گونه‌ای ادای نذر راهنمایان گردشگری در ایام محرم است.

رجائی فرد افزود: این حرکت با همکاری دبیرخانه "حسینیه ایران " و جامعه هتلداران یزد، با هدف انعکاس جلوه‌های مثبت ایران و اسلام به جهانیان و مقابله با ایران و اسلام هراسی در استان یزد، از یک و دو توریست شروع شد تا به یک گروه بزرگ رسید و کم کم این حرکت تبدیل به یک موجی عظیم  شد.

گردشگران معنوی به دنبال شکوفایی معنوی شخصی هستند

گردشگری معنوی و مذهبی یکی از رایج‌ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است که سابقه آن به قرون و اعصار گذشته برمی گردد و بطور کلی شامل سفر‌ها و بازدید‌هایی می‌شود که اصلی‌ترین هدف از آن‌ها تجربه‌ای مذهبی است.

تمرکز گردشگری معنوی و مذهبی بر بازدید از سایت ها، بنا‌های یادبود یا مقصد‌های مذهبی است و هدف اولیه آن تقویت یک عقیده یا اظهار همراهی با آن است.



سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، با اشاره به اینکه تور‌های گردشگری محرم در یزد با استقبال زیادی همراه بوده ،گفت: این کار می تواند به منظور استفاده از ظرفیت‌های مختلف موجود در کشور  به رویداد گردشگری تبدیل شود.

فاطمی افزود: بیشتر گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند گرایش و انگیزه‌ فرهنگی دارند و معمولا با مطالعات قبلی درباره‌ مذهب و فرهنگ مردم به کشوری سفر می‌کنند و در جریان سفر، به کشف اطلاعات جدید درباره‌ باور‌های مذهبی و آداب و رسوم فرهنگی جامعه علاقه نشان می‌دهند.

به همین دلیل کمیته گردشگری مذهبی و معنوی تلاش خود را به منظور انتقال صحیح مذهب و فرهنگ مردم ایران به گردشگران انجام می‌دهد.

او اظهار داشت: آشنایی با هدف قیام امام حسین (ع) که صلح جهانی و امر به معروف و نهی از منکر و تسلیم نشدن در برابر زیاده خواهی‌های هر جریانی را شامل می شود، از مواردی است که گردشگران با شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) با آن آشنا می‌شوند.

استقبال گردشگران اروپایی از عزاداری محرم یزد

لیلا سعادتخواه، دبیر کمیته گردشگری مذهبی و معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: در دهه اول محرم بیش از ۱۲۰۰ گردشگر خارجی از ۲۷ کشور دنیا برای تماشای عزاداری منحصر به فرد یزدی‌ها به این استان سفر کرده اند.

سعادتخواه با اشاره به حضور ۶۰ درصدی گردشگران اروپایی در مراسم محرم استان یزد افزود: یزدی‌ها میزبان گردشگران از کشور‌های آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، هلند، انگلیس، آمریکا، سوئیس، ترکیه، دانمارک، الجزایر، مراکش، برزیل، اسلوونی، چین، کره جنوبی، تایوان، ژاپن، پرتغال، لهستان، استرالیا، اتریش، هند، فنلاند، مالزی، لیتوانی و هنگ کنگ در مراسم عزاداری محرم بودند.

او با بیان اینکه آمار گردشگران محرم امسال طبق پیش بینی قبلی مانند رقم مشابه سال گذشته بود، اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز فصل گردشگری در استان یزد آغاز نشده است، حضور این تعداد گردشگر، رقم قابل قبولی است.

دبیر کمیته گردشگری مذهبی و معنوی استان یزد افزود: این گردشگران ۴ روز در قالب ۶ برنامه در مراسم سنتی شهرستان‌های یزد، مهریز، اشکذر، تفت و اردکان شرکت کردند.

هما خورشیدی، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، با اشاره به اینکه تنوع آیین‌های یزد از جمله دلایل جلوداری این شهر کویری در پذیرش گردشگر معنوی است، گفت: قبل از هر برنامه‌ای گرشگران در کارگاه‌هایی با قیام امام حسین، واقعه عاشورا ، هدف و چگونگی برگزاری مراسم‌ مذهبی یزدی‌ها آشنا شده تا با ذهنیتی از پیش تعیین شده در این مراسم‌ حاضر شوند.

خورشیدی با بیان اینکه فلسفه قیام امام حسین (ع) و شخصیت ایشان از جمله مباحث ارائه شده به گردشگران خارجی در این کارگاه‌ها بود، افزود: همه‌ گردشگرانی که این مراسم‌ را از نزدیک تماشا کرده اند ، نظرشان درباره‌ اسلام تغییر کرده و این حضور می‌تواند تبلیغ موثری برای اسلام باشد.

گردشگر اسپانیایی بانی پذیرایی مراسم عزاداری یزد شد

خیلی از گردشگران  حاضر در مراسم عزاداری اولین بار است که به ایران آمدند، بیشترشان حتی اولین بار است که دسته های بزرگ سیاه پوش عزاداری را می بینند و نوای حزن انگیز را در میان بافت تاریخی می شنوند و با مفهوم تازه ای از غذای نذری رو به رو می شوند.

برای بسیاری از آنها ادامه این جریان عزاداری هم چنان بعد از۱۴۰۰ سال عجیب است و درباره آن کنجکاو هستند.

نوشیدن چای و خوردن غذای نذری به همان اندازه برای این گردشگران جذاب و لذت بخش است که شنیدن نوحه آهنگین در دستگاه موسیقی اصیل ایرانی و دیدن مراسم عزاداری به شیوه ای سنتی که گاهی تنوع نیز دارد .

 برخی از آنها حتی لباس مشکی پوشیدند و سعی کردند به چهره شان حالتی حزن انگیز بدهند تا با مردم همدل شوند ، بعضی ها هم بدشان نمی آمد تا با شال مشکی بستن ، حس یک شیعه غمگین در عزای امام حسین (ع) را برای همراهی با مردم محلی داشته باشند.

رجائی فرد، مسئول کمیته گردشگری مذهبی و معنوی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با بیان اینکه گردشگران خارجی حاضر در مراسم عزاداری سنت حسنه نذر، همکاری، همدلی و یکپارچگی را به عینه مشاهده کردند افزود: به همین منظور یک گردشگر اسپانیایی که سال گذشته حاجت خود را گرفته بود ، امسال نذر خود را ادا کرد.

رجائی فرد افزود: این گردشگر که تحت تاثیر سنت حسنه نذر ایرانی‌ها قرار گرفته ، امسال نذر کرده و هزینه دوغ پذیرایی مراسم "حسینیه اشکذر" را پرداخت کرد.

او اظهار داشت: گردشگران خارجی با شرکت در مراسم‌ مذهبی به خوبی اهداف صادقانه ما را درک کرده و شناخت بهتری از ایران امن، حامی صلح و اسلام ناب محمدی (ص) که مخالف تبعیض و هرگونه جنگ و درگیری است ، پیدا می‌کنند.

اگرچه تا به حال کمتر به گردشگری معنویت پرداخته‌ایم، اما این ظرفیت وجود دارد تا ایران را به قطب گردشگری محرم تبدیل کنیم.

انتهای پیام/ص

گزارش از سعیده صدیقی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۱۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغات گردشگران خارجی در قزوین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین؛ علیرضا خزائلی افزود: تدوین این برنامه در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان به گردشگران خارجی در دستور کار قرار گرفته و قرار است تا نیمه نخست امسال تکمیل و اجرایی شود.

وی تصریح کرد: شناخت بازار‌های هدف گردشگری، تبیین نحوه حضور در نمایشگاه‌های بازار‌های هدف، تعیین نوع و نحوه بازاریابی و تبلیغات در قالب انواع اقلام تبلیغاتی و برگزاری رویداد‌ها و جشنواره‌های گردشگری از جمله موضوعات مهم در تدوین این برنامه است.

خزائلی تاکید کرد: از سال‌های گذشته تاکنون تصمیم گرفتیم که برای جذب هرچه بیشتر گردشگران خارجی باید بازار‌های هدف را شناسایی کنیم، همین رویکرد سبب شد تا تدوین برنامه یاد شده مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، استان قزوین با کمک این برنامه هدفگذاری می‌کند که در کدام استان‌ها و برای کدام کشور‌ها اقلام کالایی با زبان خارجی به خصوص چاپ و توزیع کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین خاطرنشان کرد: این استان در حوزه گردشگری خارجی روند رو به رشد دارد و در همین ایام تعطیلات نوروزی ۱۲۰ گردشگر خارجی از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کردند.

خزائلی یادآور شد: گردشگران خارجی متعلق به کشور‌های اروپایی، چین، روسیه، حوزه خلیج فارس و همچنین آسیای شرقی بودند که در قالب انفرادی و همراه با تیم‌های تورگردی به ایران آمده و استان قزوین را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری انتخاب کردند.

گفتنی است، ۱۵۱۶ اثر طبیعی و تاریخی در استان قزوین ثبت ملی شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مسیر رشد ۲۵ درصدی جذب گردشگران
  • جشن عبادت ۱۳۰۰ دانش آموز شهرستان همدان
  • فرد تذکردهنده به کودک شعرخوان در حافظیه، توبیخ شد
  • نیروی خاطی در حافظیه توبیخ شد + فیلم
  • ماجرای یک توبیخ در حافظیه شیراز
  • تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغات گردشگران خارجی در قزوین
  • آغاز تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغات گردشگران خارجی در قزوین
  • اردیبهشت ماه؛ بهترین زمان برای دیدن جاذبه های رویایی ایلام
  • روستای سهیلی جزیره قشم مقصد گردشگری دریایی در کشور