Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@12:19:39 GMT

۸ ژن که عامل بی اشتهایی هستند

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۲۴۱۳

۸ ژن که عامل بی اشتهایی هستند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برای نخستین بار دانشمندان مجموعه‌ای از انواع ژن‌های خاص مرتبط به اختلال بی اشتهایی را کشف کرده اند؛ این کشف قوی‌ترین دلیل برای این امر است که این اختلال، تنها یک بیماری روانی نیست.

 در یک تحقیق ۶ ساله جامع، که محققانی از ۱۰۰ موسسه در سراسر جهان در آن مشارکت داشتند دانشمندان کشف کردند ۸ ژن، نقش بسیار مهمی در اختلال بی اشتهایی دارند که این امر نشان می‌دهد منشا آن علاوه بر مشکلات روانی، به متابولیسم بدن نیز ارتباط دارد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحقیقات قبلی توسط برخی از اعضای همین تیم، زمینه را برای یافته‌های تازه فراهم کرده بود؛ این تیم در سال ۲۰۱۷ بر اساس ۳۵۰۰ مورد بی اشتهایی و تقریبا ۱۱ هزار شرکت کننده در گروه کنترل، نخستین مکان ژنتیکی مرتبط با این اختلال را کشف کرده بودند.

اکنون در این تحقیق جدید، روانشناس بالینی «سینتیا بالیک» از دانشگاه کارولینای شمالی که مدیریت آن آزمایش را بر عهده داشت، با یک مطالعه سراسری ژنوم (genome-wide association study) تحقیق خود را ادامه داده و نتایج آن می‌تواند ما را به بازنگری در بسیاری از فرضیه‌های کنونی درباره اختلال بی اشتهایی وادار کند.

متخصص ژنتیک روانی «جروم برین» از دانشگاه کینگز کالج لندن که یکی از اعضای این تیم است، می‌گوید: ناهنجاری‌های متابولیک که در بیماران دچار بی اشتهایی دیده شد، اغلب به گرسنگی نسبت داده می‌شود، اما تحقیق ما نشان می‌دهد که مشکلات متابولیک ممکن است همچنین به پیشرفت این اختلال کمک کند.

 به علاوه تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که عوامل متابولیک می‌تواند نقشی مهم به اندازه تاثیرات صرفا روانی داشته باشد. محققان در این مطالعه دی ان‌ای ۱۶هزار و ۹۹۲ نفر مبتلا به بی اشتهایی را تحلیل کردند و آن را با اطلاعات ژنتیکی ۵۵ هزار و ۵۲۵ فرد سالم مقایسه کردند.

آن‌ها به دنبال تغییرات ژنتیکی بودند که می‌تواند مربوط به این بیماری باشد که مدت هاست به عنوان بیماری که بیشترین میزان مرگ و میر نسبت به سایر اختلالات ذهنی را دارد، شناخته می‌شود.

به گفته محققان، برای درمان چنین بیماری خطرناکی هنوز راهی طولانی در پیش داریم، چون هنوز علل آن به خوبی شناخته شده نیست و با اینکه درمان‌های فعلی می‌تواند کمک کننده باشد و دارو‌ها می‌تواند برخی از علایم مربوطه را تسکین دهد، اما هنوز درمان تضمینی برای همه افراد وجود ندارد و بازگشت بیماری شایع است.

«نیکولاس مارتین» اپیدمیولوژیست ژنتیک از موسسه تحقیقات پزشکی برگهوفر در استرالیا به‌ای بی سی نیوز گفت: آنچه ما انتظار داشتیم این بود که ژن‌هایی را پیدا کنیم که از نظر جنبه‌های روانی و پزشکی این بیماری بسیار پیچیده هستند.

وی افزود:، اما آنچه ما را شگفت زده کرد این یافته است که به نظر می‌رسد این بیماری ارتباط شدیدی با متابولیسم هم دارد.

در مجموع این تیم ۸ نوع ژن مرتبط با بی اشتهایی را کشف کردند. برخی از آن‌ها با اختلالات روانی مانند اختلال وسواس اجباری، افسردگی، خشم و اسکیزوفرنی هم مرتبط است، اما با کارکرد متابولیک بدن مانند توانایی در سوخت و ساز چربی و قند هم ارتباط دارد.

با آنکه ماهیت این ارتباط بین کارکرد‌های متابولیک و بی خوابی هنوز روشن نشده است این یافته‌ها نشان می‌دهد مسائل مربوط به متابولیسم می‌تواند پیش زمینه زیستی برای این اختلال به وجود بیاورد که دانشمندان قبلا آن را به درستی درک نکرده بودند.

نویسندگان در مقاله خود نوشته اند: ما با احتیاط یادآور می‌شویم که این نتایج نخستین نشانه‌های مسیرها، بافت‌ها و انواع سلول‌های خاص که ممکن است در خطر ژنتیکی اختلال بی اشتهایی نقش داشته باشد را نشان می‌دهد.

اختلال اساسی در سوخت و ساز ممکن است به مشکل استثنایی کمک کند که افراد مبتلا به بی اشتهایی (حتی پس از تغذیه مجدد پس از درمان) در حفظ توده بدنی سالم خود دارند.

مارتین می‌گوید: ما ۸ ژن نخست را کشف کرده ایم، اما می‌دانیم صد‌ها ژن دیگر هم هست که باید کشف شود و با نشان دادن نقشی که علم ژنتیک در بی اشتهایی بازی می‌کند ما باید بتوانیم عوامل باقیمانده مربوط به این اختلال در بیماران و خانواده‌های آنان را حذف کنیم. 

منبع : سینا پرس

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت بی اشتهایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۲۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟

ایتنا - تخم‌مرغ که در بسیاری از یخچال‌های خانگی جز اصلی تغذیه روزانه محسوب می‌شود، چیزی فراتر از یک گزینه همه‌کاره و خوشمزه است. تحقیقات اخیر دلایل متعددی را برای گنجاندن دو تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه نشان می‌دهد.
تخم مرغ بسیار فراتر از یک غذا است و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. تحقیقات دانشمندان از مزایای مصرف روزانه دو تخم‌مرغ می‌گوید.

سلامت چشم
تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای حفظ سلامت چشم بسیار حیاتی هستند. این آنتی اکسیدان‌ها در ماکولا، بخشی از چشم که مسئول بینایی مرکزی است، متمرکز شده‌اند.

دانشمندان در تحقیقی که در یک مجله علمی آمریکایی به نام «بایگانی‌های چشم‌پزشکی» منتشر شد، مقدار مناسب تخم مرغ مورد نیاز برای محافظت از چشمان را بررسی کردند.

در این مطالعه بررسی شد که آیا مصرف تخم مرغ کافی می تواند از بیماری «تباهی لکه‌زرد» که منجر به کوری یا انحطاط چشم می‌شود، جلوگیری کند.

در نهایت این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به این عارضه در بین افرادی که به مدت دو سال و به صورت روزانه دو عدد تخم مرغ مصرف می کردند، ۴۴ درصد کمتر است.

 

سوپر غذای تقویت کننده مغز
یکی از مزایای برجسته مصرف دو عدد تخم مرغ در روز، تاثیر مثبت آن بر سلامت مغز است. تخم مرغ منبعی غنی از کولین است که یک ماده مغذی حیاتی برای رشد و عملکرد مغز است.

در مطالعه ای که در مجله «عصب‌زیست‌شناسی یادگیری و حافظه» منتشر شد، شرکت کنندگانی که روزانه دو عدد تخم مرغ در طول چهار هفته خوردند، بهبود قابل توجهی در سطح حافظه و تمرکزخود نشان دادند.

مدیریت طبیعی وزن
تخم مرغ همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است.

مطالعات نشان می دهد که شروع روز با تخم مرغ می تواند منجر به مصرف کالری کمتر در طول روز در مقایسه با جایگزین‌های غنی از کربوهیدرات مانند غلات صبحانه شود. این موضوع می تواند یک استراتژی مفید برای کسانی باشد که به دنبال مدیریت موثر وزن خود هستند.

علاوه بر این، تخم مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

بنابراین بهتر است که در هر صبحانه جا را برای خوردن دو تخم مرغ باز کنید تا بهتر ببینید و بهتر فکر کنید و از چاقی و بیماری‌ها در امان بمانید.

دیگر خبرها

  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!