آثاری از معماری در تپه «آناقیزلی» چایپاره کشف شد
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۲۴۵۳
غلام شیرزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فصل نخست کاوش تپه «آناقیزلی» روستای چورس در تابستان سال جاری با همکاری دانشگاه «اینسبورگ» و با شرکت باستانشناسان خارجی و ایرانی به مدت یک ماه در این محوطه انجام و اولین فصل از کاوش این تپه با ایجاد یک ترانشه (فرورفتگی) بزرگ به ابعاد پنج در ۲۰ متر آغاز شد و تا حدود یک متری ادامه پیدا کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه در حال حاضر کاوش به دلیل اتمام زمان، متوقف و به سال آینده موکول شده اظهار داشت: لایههای کاوش شده به طور دقیق مستندسازی شد و در پایان کاوش سطح ترانشه کاوش شده جهت حفاظت بیشتر با پلاستیک پوشش دادهشد.
سرپرست میراث فرهنگی چایپاره با اشاره به شناسایی و جمعآوری قطعات متعدد سفال و استخوان از میان لایههای کاوش شده، اضافه کرد: در طول کاوش آثار و بقایای دیوار فضاهای مسکونی در بخشهای مختلف ترانشه شناسایی و توسط کارشناسان مستندسازی و ثبت شد.
وی افزود: اولین فصل کاوش در تپه آناقیزلی نشاندهنده اهمیت بالای محوطه در مطالعات دوره اورارتو در منطقه است؛ وجود ساختارهای معماری متراکم در بخشهای مختلف محوطه نشان میدهد که تپه «آناقیزلی» در زمان خود به عنوان یک سایت و سکونتگاه مهم در منطقه دارای اهمیت بودهاست.
وی گفت: این بررسی نشان داد که در تپه «آناقیزلی» و روستای چورس ظرفیت کاوشهای باستانشناسی برای ۱۰ سال آینده موجود است.
تپه باستانی «آناقیزلی» چایپاره در ۶۰۰ متری روستای تاریخی و گردشگری چورس و در زمینی به ابعاد ۴۰۰ در ۲۰۰ متر، طی سال ۱۳۸۱ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
در محوطه تپه باستانی «آناقیزلی» بقایای فرهنگی و تاریخی فراوانی از پنج هزار سال قبل وجود دارد؛ در این محوطه آثاری از سفال، ابزار سنگی و قطعات آجر دیده میشود که نشانگر تسلسل فرهنگی و دوام سکونت جوامع انسانی در این محل است.
علاوه بر این در بخشهایی از سطح محوطه آثاری از قبرستان ارامنه دیده میشود که میتواند یادگاری از دورهای که ارامنه در منطقه زندگی میکردند، باشد.
از آثار دیگر اورارتوها در منطقه میتوان به قلعه بزرگ و قلعه «ملاجنید» اشاره کرد که این ۲ محوطه در شرق روستای چورس قرار گرفتهاند.
قلعه «ملاجنید» و قلعه بزرگ بعد از دوره اورارتوها و در دوران اسلامی نیز مورد سکونت واقع شده و امروزه در محل قلعه «ملاجنید» آثار یک برج سنگی و در قلعه بزرگ بخشهایی از دیوار دفاعی خشتی باقی ماندهاست.
از دیگر آثار تاریخی روستای چورس میتوان به مسجد سرخ، بنای یخچال و حمام قدیمی اشاره کرد.
۷۱۲۵/۳۰۷۲
منبع: ایرنا
کلیدواژه: چایپاره آذربایجان غربی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۲۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محلههای همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد
به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، رضا نظری ارشد عضو هیئت علمی گروه تاریخ و باستان شناسی در گفتگو با ایسکانیوز همدان، در رابطه با دلیل نام گرفتن شهر همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، اظهار داشت: شهر همدان اولین پایتخت جهان بوده است و اولین حکومت رسمی و ملی در همدان تشکیل شده است و مادها این امپراطوری بزرگ را بوجود آوردند و این موضوع پیش مقدمه ای شد، برای پیدایش امپراطوری هخامنشی و به همین دلیل هگمتانه که مکانی مناسب از نظر جغرافیا و آب فراوان محلی برای گردآمدن مادها شد.عوامل زیادی باعث شدند که شهر همدان منطقه استراتژیکی خاصی در آن زمان باشد، که به عنوان پایتخت انتخاب شد. به همین دلیل شهر همدان لقب پایتخت تاریخ و تمدن ایران را به خود گرفت.
مدرس دانشگاه با اشاره به محلهای اصیل و قدیمی شهر همدان عنوان کرد: ما در دوران قاجار در شهر همدان، حدوداً چهل منطقه قدیمی داشته ایم که طبق اسناد و مدارک مکتوب به این نتایج دست یافته ایم. در سفرنامههای دوران اسلامی، افراد جغرافی نگار اطلاعات بسیار مناسبی در دست ما قرار دادند، به طوری که حتی نقشه و آداب رسوم و اماکن شهر همدان را با جزئیات رسم و یا بیان کردند. به عنوان نمونه در دوران قاجار فردی به نام آبراهام جکسون، استاد دانشگاه نیویورک دانشگاه کلمبیا که در سال ۱۹۰۳ میلادی به ایران سفر میکند و کتابی به نام ایران در گذشته ها را مینویسد و جالب است در این کتاب نقشه ای از شهر همدان را رسم کرده و نام منطقه های مختلف را ثبت کرده است. اسامی ماننده محله توت قمیها که همان سریخچال امروزه است یا محله حاجی که در گذشته محلی برای جمع شدن حجاج قبل از سفرشان بوده است یا موارد دیگری ماننده محله بختیاریها، صابونیها، جولان، ورمزیار، زندیها، یهودیان، ارمنیان، قصابان، جراحان(راسته حسین خانی)، شالبافان، قاشق تراشان، دورود آباد( بین النهرین)، آقاجانی بیگ و نظر بیگ و دره مراد بیگ
وی ادامه داد: در کتابهای سفرنامه جکسون آمده که شهر همدان، در هر محلهای مرزبندی داشته است و برای رفتن به محله ای دیگر باید افراد از کدخدای محله اجازه میگرفتند و بعد میتوانستند وارد آن بخش شوند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، در رابطه با تاریخچه گویش و لهجه همدانی بیان کرد: پیشینه گویش همدانی به زمان قبل از اسلام برمیگردد و متعلق به دوران ساسانی است. در دوره ساسانی، مردم ایران زبان و خطی به نام پهلوی داشتند که بعدها با زبان لری بومی همدانی ترکیب شده که در اشعار باباطاهر به طور کامل آمده است و ترکیب این دو گویش، لهجه شیرین همدانی را بوجود آورده است.
سرپرست کاوش هگمتانه درباره شایعه مدفون شدن گنجهای تاریخی در زیر المان میدان امام خمینی(ره) افزود: میدان امام همدان اولین میدان در ایران میباشد که با نظام شهرسازی خاصی به صورت دایره ای متحدالمرکز با شش خیابان انشعابی ساخته شده است. محوریت شهر همدان با میدان است و شهرداری همدان قصد داشت تغییراتی در المان میدان امام انجام دهد که با گودبرداریهایی که بصورت اتفاقی در آن قسمت انجام شد، یکسری آثار تاریخی از دوران ماد ها، هخامنشیان، سلوکیان و اشکانیان در آنجا یافت شد که عبارتند از انواع تدفین ها، تابوت ها و خمره ها و یکسری سازه های معماری و سفال هایی از دوره مادها، که نکته حائز اهمیت این است که هیچ سکه و یا گنجی در آن منطقه یافت نشده اما برای تاریخ نگاران، تمام این آثار گنج های تاریخی محسوب میشوند که در همان قسمت از میدان موزه ای ساخته شد و این آثار در آنجا قرار گرفت.
رضا نظری ارشد در پایان افزود: در شهر همدان، اداره میراث فرهنگی به شدت فعال است و کارهای خوبی انجام میدهد؛ اما برای افزایش جذب گردشگری در شهر همدان باید اقداماتی صورت بگیرد به عنوان نمونه کیفیت های اقامتگاه ها، راه های ارتباطی مناسب، کاهش تضارب آراء بین مسئولین استان، افزایش رستوران های باکیفیت، زیباسازی مناظر شهری، تبلیغات گسترده در شهر همدان که این عوامل باعث جذب توریست در منطقه میشود.
خبرنگار: مبینا رستگاری
انتهای خبر/
کد خبر: 1225452 برچسبها همدان دانشگاه آزاد همدان دانشگاه آزاد اسلامی ایران باستان شناسی